به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

زوج درمانی چیست؟

مشاور زوج درمانی چیست؟ مشاور ازدواج رویکردهای زوج درمانی کدامند؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

به دنبال جواب سوال “زوج درمانی چیست؟” ابتدا باید بدانیم نیاز ما به زوج درمانی چیست؟ اصلا چرا باید برای زوج درمانی اقدام کنیم؟

شما با شروع یک رابطه بذری را در زمین می‌کارید. این بذر برای درخت شدن و بارور شدن احتیاج به مراقبت دارد. زوج درمانی کتاب راهنمای این مراقبت‌هاست.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی چیست؟

در زوج درمانی تلاش مشاور بر این است که تعارضات و مشکلات بین زوجین را حل کند تا در نهایت طرفیت از رابطه خود رضایت داشته باشند.

هدف اصلی زوج درمانی بهبود رابطه بین زوجین است.

دلایل مراجعه به جلسات زوج درمانی چیست؟

دلایل مراجعه به جلسات زوج درمانی چیست؟

مشکلات متعددی وجود دارد که افراد را نزد زوج درمانگر می‌کشاند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

کاربرد زوج درمانی چیست؟

اگر کاربرهای زوج درمانی را بدانید قطعا تا حدودی به جواب سوال” زوج درمانی چیست؟ ” خواهید رسید.از آنجایی که زوج درمانی با هدف حل مشکلات رابطه میان زوجین طراحی شده است؛ با دنبال کردن هدف بهبود روابط، کاربردهای گسترده‌ای اعم از ناباروری، خیانت، مسائل مزمن بهداشتی، قمار، فرزند پروری، مشکلات مالی و … خواهد داشت.

فرزندپروری در زوج درمانی

فرزندپروری

زمانی که زن و شوهر درباره‌ی مسائل مرتبط با فرزند آوری و فرزند پروری چالش پیدا می‌کنند. زوج درمانی در حل اختلاف نظرها و چالش‌ها کمک بسیاری نماید.

همچنین زوج درمانی می‌تواند عوامل استرس زا مانند از مشکل در بارداری یا سازگاری با فرزند خوانده یاری رساند.

شناخت بارورهای فردی و ارزش‌ها در جلسات زوج درمانی

زوج درمانی برای زوجین فرصتی مهیا می‌کند تا نقش‌هایی که در رابطه بر عهده دارند، را بررسی کنند. آنوقت  رفتارهای ناسالم را تشخیص دهند و از انجام آنها پرهیز کنند.

از کاربردهای مهم زوج درمانی شناسایی باورها و ارزش‌های فردی به واسطه‌ی زوجین هست. در واقع زوج درمانی کمک می‌کند تا زوجین پیرامون ارزش‌ها، عقاید و احساسات مذهبی و فردی با هم به گفت و گو بپردازند.

 

بررسی مسائل مشکل ساز در زوج درمانی

بررسی مسائل مشکل ساز در زوج درمانی

مشکلات باید به صورت ریشه‌ای بررسی شوند برای مثال اینکه همسر شما مدام در مورد همه چیز نظر می‌دهد و سعی دارد نظرات خودش را به شما تحمیل و تعیین تکلیف کند برایتان ریشه در کنترلگری او دارد و باید کنترلگری همسرتان درمان شود. زوج درمانی به شما کمک می‌کند تا با علم روانشناسی ریشه‌ی این مشکلات را پیدا کرده و رفعشان کنید.

همچنین زوجین باید امور یا رفتاری را که انجامشان برای هم لذت بخش است را هم شناسایی کرده و سعی بر تشدید و توسعه آن‌ها کنند.

حل مشکلات ناشی از امور مالی به کمک زوج درمانی

بررسی و حل مشکلات ناشی از امور مالی به کمک زوج درمانی

متاسفانه امروزه یکی از دلایل چالش‌های بین زوجین مسائل مالی است. در جلسات زوج درمانی می‌توانید درباره عادت‌های درآمد و هزینه به طور شفاف گفت و گو نمایید.

زوج درمانی برای نارضایتی از رابطه جنسی

زوج درمانی برای نارضایتی از رابطه جنسی

از کاربردهای زوج درمانی، می‌توان کاهش مشکلات مرتبط با رابطه جنسی را نام برد. در جلسات شرایطی برای زوجین فراهم می‌گردد تا از نیازها و احساسات و لذت‌هایشان در محیطی امن با یکدیگر سخن بگویند.

همچنین زوج درمانی در راستای حل مشکل فاصله گیری عاطفی مداوم موثر واقع است.

حل تعارضات ناشی از عوامل استرس زا در جلسات زوج درمانی

بررسی و حل تعارضات ناشی از عوامل استرس زا در جلسات زوج درمانی

موقعیت شغلی، چالش‌های شغلی، خستگی و کلافگی ناشی از کار می‌تواند روی کیفیت رابطه زوجین تاثیر بگذارد. در اینجا زوج درمانی می‌تواند به شما و شریک زندگی تان کمک کند تا با تعارض هایی که ریشه در عوامل استرس زا دارند، مقابله کنید.

زوج درمانی موثر در کاهش مسائل مربوط به سلامتی

زوج درمانی موثر در کاهش مسائل مربوط به سلامتی

برخی بیماری‌های جسمانی و روانی و عوارض ناشی از آن‌ها، می‌توانند عملکرد زوجین را در زندگی مشترک تحت تاثیر منفی قرار دهند. زوج درمانی با کمک به پذیرش و مقابله با استرس وارده، مشکلات سلامتی را حل خواهد کرد.

 

آیا فقط در صورت بروز مشکل باید برای زوج درمانی اقدام کنیم؟

خیر. زوجین می‌توانند با شرکت در جلسات زوج درمانی از بروز مشکلات پیشگیری کنند همچنین نکات مثبت رابطه شان را ارتقا دهند.

همسرم راضی نمیشه بیاد پیش مشاور، میشه فقط خودم بیام؟

رابطه بین زوجین رابطه‌ای دو طرفه است پس هر دو طرف باید برای حل چالش‌های آن و ایجاد تغییر تحول اقدام کنند. زوج درمانی تک نفره نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

چرا همسرم به زوج درمانگرمان دروغ می‌گوید و از واقعیت رابطه‌مان صحبتی نمی‌کند؟

همسر شما از تغییر و پذیرش مسئولیت اشتباهاتش می‌حراسد.

من و همسرم هر دو شاغل هستیم و نمی‌توانیم جلسات زوج درمانی را به درستی پیگیری کنیم

در مقطع زمانی که به لحاظ کاری مشغله کمتری دارید زوج درمانی را آغاز کنید همچنین اولویت دادن و تعهد به جلسات زوج درمانی اهمیت بالایی دارد که باید آن را جدی گرفت.

4.8/5 - (84 امتیاز)

چه زمانی باید برای زوج درمانی اقدام کرد؟

چه زمانی باید برای زوج درمانی اقدام کرد؟

زمان مناسب اقدام برای  شرکت در جلسات زوج درمانی چیست؟ مقطع زمانی مناسب شرکت در جلسات زوج درمانی چیست؟

در سودمندی زوج درمانی برای تمامی رابطه‌ ها شکی نیست، شما در هر کدام از مقاطع زندگی مانند؛ در شرف ازدواج، نامزدی یا ازدواج ، غیرهمجنس، همجنس‌گرا، جوان یا پیر باشند.

به عنوان مثال، زوجی که به تازگی نامزد شده‌اند شاید مشاوره‌ قبل از ازدواج را فرصتی ارزشمند و مناسب جهت رسیدگی به انتظارات از رابطه، قبل از ازدواج به حساب بیاورند.

زن و شوهری دیگر که 20 سال زندگی زندگی مشترک را کرده‌اند، می‌توانند زوج درمانی را راهی تاثیر‌گذار برای دوباره به دست آوردن احساسات هیجان‌انگیز و عاشقانه اولیه در رابطه‌شان بدانند.

زوج درمانی قادر است یک مشکل در حال جریان را بررسی و حل کند. به این صورت که از تشدید مشکلات جلوگیری کرده و به سادگی، یک «ارزیابی» را برای زوجینی که در حال تجربه یک دوره انتقال یا استرس زا هستند، فراهم آورد.

آیا زوج درمانی مانع طلاق می‌شود؟

همان طور که از واژه “زوج درمانی” پیداست، این نوع مشاوره به درمان رابطه بین زوجین می‌پردازد اما آیا همیشه درمان نتیجه‌ی موفقی دارد؟

قطعا خیر

شخصی دچار سرطان معده می‌شود و به پزشک مراجعه می‌کند اما به دلیل حاد بودن شرایطش هیچ روش درمانی پاسخگوی بیماری او نیست در نتیجه بیمار فوت می‌کند.

مصداق این ماجرا در زوج درمانی بدین گونه است که برخی روابط به اشتباه شکل گرفته‌اند(ازدواج با شخصی که مناسب شما نیست)یا رابطه به قدری دارای چالش است که زوجین انرژی حل کردن آن‌ها را ندارند یا دیگر علاقه و میلی بین آن‌ها نیست پس تمایلی به وقت گذاشتن برای حل مشکلاتشان را ندارند؛ در نتیجه بعد از زوج درمانی تصمیم به اتمام رابطه یا طلاق می‌گیرند.

 

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

زوج ذرمانی چیست؟

شرایط شرکت در جلسات زوج درمانی

شرایط شرکت در جلسات زوج درمانی چیست؟ آیا تمام مراجعین به جلسات زوج درمانی نتیجه مطلوبی می‌گیرند.

حضور در جلسات زوج درمانی اگر طبق شرایط ذیل انجام می‌شود میتوان به آن امیدوار بود؛

4رویکرد زوج درمانی

4 رویکرد زوج درمانی کدامند؟

اگر همچنان برایتان سوال است که ” زوج درمان چیست؟ ” و آیا برای من و همسرم نتیجه مطلوبی خواهد داشت یا خیر باید بدانید که زوج درمانی دارای روش‌های متفاوتی می‌باشد؛ یک رویکرد درمانی پاسخگوی زوج درمانی همه‌ی زوجین نیست و برای هر کدام بعد از بررسی‌ها و ارزیابی‌های اولین رویکرد زوج درمانی مناسبشان را در نظر می‌گیرند. رویکرد‌های زوج درمانی شامل چهار دسته زیرهستند:

رویکرد زوج درمانی متکی بر احساسات (EFT)

به زوج درمانی متکی بر احساسات، رویکرد هیجانی مدار نیز می‌گویند. این رویکرد زوج درمانی روی روان زوجین متمرکز است و با تاثیر بالا به‌صورتی ساختارمند و در مدت کوتاه  اجرایی می‌گردد. رویکرد زوج درمانی متکی بر احساسات، بر روی هیجانات زن و مرد تاثیر می‌گذارد و به کنترل آن توسط هر فرد کمک می‌کند.

این رویکرد زوج درمانی به عنوان مهم‌ترین شیوه زوج درمانی معرفی می‌شود؛ که در پروسه آن زوج‌ها با تمرکز بر احساسات مثبت و بازسازی هیجانات خود، در واقع معنای تازه‌ای برای برقرار ارتباط با سایر افراد را یاد می‌گیرند. با کمک این روش زوج درمانی، نوعی وابستگی ایمن بین زن و مرد ایجاد خواهد شد که به کمک آن با اعتماد بیشتری در مسیر رابطه خود قدم خواهند گذاشت.

هدف از این رویکرد زوج درمانی، بهبود کیفیت زندگی اشخاص و تمرکز بر افکار و شناخت آن‌ها می‌باشد.

رویکرد زوج درمانی رفتاری-تلفیقی (CBT)

روش با نام روش زوج درمانی CBT نیزخطاب می‌شود که در واقع این رویکرد به بررسی و ارزیابی ناراحتی‌های به وجود آمده در رابطه زن و مرد و ایجاد تغییرات در رفتار آن دونگاه می‌کند. این رویکرد بر تغییر رفتار یکی از افراد زندگی متمرکز است و در موازات آن سعی دارد تا توانایی افراد را برای درک و احساس همدردی با یکدیگر بالا ببرد.

رویکرد زوج درمانی درمانی-تلفیقی در سه مرحله ارزیابی، بازخورد و درمان انجام می‌شود. این روش زوج درمانی کمک مهمی در تغییر دیدگاه زن و مرد نسبت به هم و مشکلاتشان دارد.

رویکرد زوج درمانی راه حل محور

یکی دیگر از رویکردهای زوج درمانی، رویکرد راه حل محور است. در پروسه این رویکرد درمانگر سعی دارد تا بر تعاملات میان زن و مرد تمرکز باشد. این روش یک رویکرد تعاملی است که هدف از انجام آن حل گلایه‎‌ و شکایت‌های زوجین از یکدیگر است.

این روش در حقیقت تلاش برای ارائه‌ی راه حل و بررسی عواملی است که باعث بروز حس خوب در زن و مرد می‌شود. طی این فرایند آموزش نسبی‌نگری در برابر مطلق‌نگری، به افراد داده می‌شود.

رویکرد زوج درمانی روایت درمانی

یکی دیگر از رویکردهای زوج درمانی، روایت درمانی است؛ که در طی آن تراپیست به زوجین سعی دارد مشکل خود را به شکل روایت بیان کرده و با همراهی تراپیست نقطه های منفی روایت را تغییر کند. به یاری این رویکرد افراد دید جدیدی نسبت به مشکل خود پیدا می‌کنند و مشکل را از جنبه‌های متفاوت بررسی می‌نمایند.

در طی جلسات زوج درمانی روایت درمانی، زن و مرد گذشته را کشف خواهند کرد و ناهنجاری‌های پنهانی را شناسایی کرده و هر کدام را به شکلی موثر حل می‌کنند. در این رویکرد زوجین راه‌های جدیدی برای حل مشکلات خود می آموزند و روایت خود را به شیوه مثبتی ویرایش می‌کنند.

 

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره