به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

روانشناس مشکلات عاطفی

مشاور روانشناس مشکلات عاطفی کیست؟ مشاور ازدواج درمان مشکلات عاطفی مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول مشکلات عاطفی

روانشناس مشکلات عاطفی کیست؟ بهترین روانشناس مشکلات عاطفی؟ کاربرد روانشناس مشکلات عاطفی؟ دلایل مراجعه به روانشناس مشکلات عاطفی چیست؟

 

مشکلات عاطفی چیست؟

مشکلات عاطفی چیست؟

قبل از صحبت راجب روانشناس مشکلات عاطفی لازم است درباره معنی مشکل عاطفی بدانیم تا متوجه شویم چه مشکلاتی مشکل عاطفی محسوب می‌شوند.

مشکل عاطفی چیست؟ مشکل عاطفی درد یا آسیبی است که از منابع غیر فیزیکی منشا میگیرد.

اینکه این دردها از کجا سرچشمه می‌گیرند همیشه یکسان نیست؛ گاهی دردها حاصل رفتار و اعمال دیگران و گاهی نیز روابط عاطفی هستند. قطعا سرمنشا مشکلات عاطفی به این دو مورد ختم نمی‌شود و مواردی دیگری نیز می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد مثل؛ پشیمانی، شکست، اندوه یا از دست دادن فردی و…

با اینکه  مشکلات عاطفی کمتر از مشکلات فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند اما بسیار در وضعیت زندگی موثر هستند به عنوان مثال وقتی فرد دچار یک بیماری ساده مثل سرما خوردگی شود به سرعت به دکتر مراجعه می‌کند اما وقتی دچار  مشکلات عاطفی می‌شود، درمان آن را به زمان می‌سپارد و به دنبال راه حلی معقول و علمی نمی‌رود.

مشکلات عاطفی به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهند که در ادامه به آن‌ها و راه حل هایشان پرداخته خواهد شد.

 

چرا شناخت مشکلات عاطفی مهم است؟

چرا شناخت مشکلات عاطفی مهم است؟

بالاتر عنوان شد که متاسفانه اکثر مردم متوجه وجود مشکل عاطفی می‌شوند اما به دنبال راه حل علمی و معقول برای درمان آن نمی‌رند اما لازم به ذکر است که برخی دچار این مشکلات هستند ولی از وجودشان خبر ندارند از این جهت بسیار اهمیت دارد که مشکلات عاطفی را بشناسیم و برای درمانشان به سراغ روانشناس مشکلات عاطفی برویم.

ارتباط بین افراد

در روابط سالم، موثر و صادقانه افراد بسیار کمتر از سایر روابط دچار مشکلات عاطفی می‌شوند. جدای از سبک های ارتباطی بین افراد، روابط برای پیشرفتشان احتیاج به نظم و ارتباط موثر دارند. در روانشناسی تفاوت زیادی بین نوع برقراری ارتباط بین زن و مرد مشاهده می‌شود اما هنگامی که ازدواج می‌کنید بسیار مهم است که وجه اشترام‌هایتان را در این موضوع پیدا کنید. در جلسات زوج درمانی بیشتر مشکلات بین زوجین به نداشتن ارتباط موثر با یکدیگر بر می‌گردد.

راه‌های زیادی برای بهبود و ایجاد رابطه موثر بین زن و مرد وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.

  1. به مکالمات‌تان فکر کنید و نقاط ضعف و قوت‌شان را بررسی کنید
  2. انشان‌ها توانایی ذهن خوانی ندارند، همسرتان هم مثال شما فردی معمولی است پس نباید توقع داشته باشد که او ذهنتان را بخواند و از بیان علایق و نیاز و احساساتتان صرف نظر کنید.
  3. صحبت کردن درباره برخی احساسات شاید برای شما یا همسرتان خوشایند نباشد اما مهم است که با این وجود کاملا صادقانه درباره آن صحبت کنید.
  4. نیاز به شنیده شدن در همه انسان‌ها وجود دارد در واقع وقتی کسی درباره موضوعی با شما صحبت می‌کند حتما به دنبال نظرخواهی نیست، گاهی فقط احتیاج به شنیده شدن دارد. پس شنونده خوبی باشید و به همسرتان فرصت صحبت کردن بدهید.
  5. واکنش‌های لحظه‌ای و هیجانی شاید در نگاه اول بی‌ارزش بیایند و با عباراتی مثل ” توی دعوا که حلوا خیرات نمیکنن” ، ” یکی گفتی یکی هم شنیدی” ” کاریه که شده” و… عادی سازی شوند ولی باید بدانید هیچ کدام از این جملات توجیه حرف‌هایی که بدون فکر به دیگران می‌زنید نیستند.

قرار نیست کسی اشتباه نکند قطعا با وجود رابطه موثر هم گاهی اختلافات و مشکلاتی پیش خواهد آمد اما مهم است که تلاش شما در جهت ایجاد و بهبود رابطه موثر و مدیریت رابطه باشد. به یاد داشته باشید که رابطه امری دوطرفه است و تلاش یک طرفه شما در جهت بهبود رابطه نتیجه مطلوبی نخواهد داشت پس لازم است که هر دو در تلاش باشید.

انتخاب موضوعات نادرست برای معاشرت و بحث

انتخاب موضوعات نادرست برای معاشرت و بحث

صحبت و معاشرت پیرامون برخی مسائل افراد یا زوجین را در روابطشان دچار مشکل می‌کند در نهایت سبب ناراحتی و دلخوری از یکدیگر می‌شود. برخی افراد هنگام مراجعه به روانشناس مشکلات عاطفی می‌گویند”هر وقت در مورد فلان موضوع خاص صحبت می‌کنیم دعوایمان می‌شود”

اشتباه نکنید منظور این نیست که هرگز در مورد برخی از موضوعات صحبت نکنید بلکه باید ابتدا موضوع را بسنجید و ببینید که در رابطه‌ی شما یا در آن موقعیت این موضوع جایگاهی دارد و اگر داشت به شیوه‌ای مسالمت آمیز و دوستانه بیانش کنید تا حداقل با دلخوری کمتری بتوانید مسائلتان را حل کنید.

 

آیا برای درمان مشکلات عاطفی احتیاج به مصرف دارو هست؟

در برخی موارد بنا به تشخیص پزشک به روانپزشک ارجاع داده می‌شوید و مورد دارودرمانی قرار می‎‌گیرید

آیا استرس کنکور می‌تواند سبب بروز مشکلات عاطفی شود؟

استرس، اضطراب و ترس از عوامل مشکلات عاطفی هستند و دانش آموزان کنکوری هم در معرض این خطر هستند متاسفانه

آیا دوران سربازی می‌تواند سبب بروز مشکلات عاطفی در جوانان شود؟

بله هر شرایط سختی که فرد را در وضعیت روحی بدی قرار دهد می‌تواند عاملی برای دچار شدن به مشکلات عاطفی باشد.

4.7/5 - (83 امتیاز)

 

علائم مشکلات عاطفی از نظر روانشناس مشکلات عاطفی

تا به اینجا درباره چیستی مشکلات عاطفی و روانشناس مشکلات عاطفی و دلیل اهمیت آن صحبت شد؛ حال لازم است درباره انواع مشکلات عاطفی و اشکال مختلف بروزشان در انسان‌ها صحبت شود زیرا مشکلات عاطفی در افراد مختلف با اشکال و شدت‌های متفاوتی خود را نشان می‌دهد پس لازم است تا حد امکان تمام موارد بررسی شود.

علائم مشکلات عاطفی از نظر روانشناس مشکلات عاطفی

دقت داشته باشید ویژگی هایی که در ادامه عنوان شده اند باید به طور مکرر یا مستمر اتفاق بیفتند تا نشانه مشکلات عاطفی باشند. انسان ها به طور طبیعی هر کدام از این احساسات را ممکن است تجربه کنند و تکرار آنهاست که نشانه مشکلات عاطفی محسوب می شود.

 

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

روانشناس مشکلات عاطفی

پیدایش مشکلات عاطفی

احساسات مختلفی در انسان وجود دارند که در نهایت تبدیل به مشکل عاطفی می‌شوند. بالاتر هم عنوان شد که احساساتی مثل خشم، ناراحتی، غم و عصبانیت و غیره در زندگی همه ما وجود دارند اما اینکه این احساسات به طور مستمر اتفاق بیفتند دلیلی خواهد بود برای مراجعه به روانشناس مشکلات عاطفی. در ادامه به برخی علل بروز مشکلات عاطفی و مراجعه به روانشناس مشکلات عاطفی پرداخته خواهد شد.

احساس غم و اندوه

احساس ناراحتی و غم و اندوه احساساتی هستند که در طول یک روز ممکن است چند بار تجربه‌شان کنید ولی دچار مشکلات عاطفی نباشید. این احساسات جز ساده ترین حس ها هستند و به خاطر باز نشدن درب کنسرو هنگام غذا درست کردن هم ممکن است بروز پیدا کنند?

اما نکته اینجاست که گاهی از خواب بیدار می‌شوید و ناراحتید، راه می‌روید و ناراحتید، هنگان ناهار، هنگام ورزش و… . وقتی ناراحتی استمرار پیدا می‌کند و مواردی که سابقا حالتان را خوب می‌کردند دیگر تاثیر سابق را روی شما ندارند می‌توان گفت نشانه مشکلات عاطفی هستند.

احساسات خفه شده

تا به حال چنین عباراتی را شنیده اید؟!

” پر از حرف نگفته‌ام”

” من هیچ وقت جرئت حرف زدن درمورد نیازم رو نداشتم”

“به من اجازه نظر دادن، داده نشد”

و…

این جملات و بسیاری از جملات که بوی شنیده نشدن و سرکوب شدن می‌دهند می‌توانند عاملی مهم در بروز مشکلات عاطفی در انسان‌ها باشند. مثال؛

متاسفانه  زوجین با صحبت نکردن درباره رابطه زناشویی‌شان و دیده نشدن نیازها و سلایقه‌شان در رابطه زناشویی‌شان بسیار دچار مشکلات عاطفی می‌شوند. حرف هایی که از شرم و خجالت یا ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن عنوان نشده‌اند بسیار زوجین را در معرض مشکلات عاطفی قرار می‌دهد.

نگرانی و اضطراب

ترس و اضطراب سبب ترشح آدرنالین می‌شود در همین راستا بازگشت به حالت آرام‌تان سخت‌تر خواهد بود. اضطراب سبب نداشتن عملکرد درست و برنامه ریزی شده، رفتن به سراغ انواع مسکن و آرام بخش ها، تصمیم گیری عجولانه و… خواهد شد و در نهایت دچار مشکلات عاطفی خواهید شد. مراجعه به روانشناس مشکلات عاطفی در این موارد بسیار اهمیت دارد.

2 راهکار درمان مشکلات عاطفی

 

2 راهکار درمان مشکلات عاطفی

درمان مشکلات عاطفی دغدغه بسیار مهمی است و در این راستا باید ابتدا به منشا این مشکلات عاطفی پرداخت تا بتوان بهترین راه درمانی را برای آن در نظر گرفت. برحسب شدت و نوع مشکلات عاطفی از دو راه زیر برای درمان مشکلات عاطفی استفاده می‌شود:

رواندرمانی

روان درمانی از سوی روانشناس مشکلات عاطفی برای درمان مشکلات عاطفی شامل رویکردهایی مثل درمان رفتار شناختی (CBT) می‌باشد. در این شیوه درمانی، تمرکز بر شناسایی افکار و احساسات منفی است که مشکلات عاطفی از آنها نشات می‌گیرند یا سبب تشدید آن می‌شوندبعد از آن بر جایگزینی این افکار با افکار و رفتارهای انطباقی و واقعی تر متمرکز می‌شود. کلینیک درمانی روان آرم با پزشکان و روانشناسان مجرب در این زمینه آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شماست.

دارو درمانی

روانشناس مشکلات عاطفی دارویی به شما تجویز نخواهد کرد و شما به روانپزشک ارجاع داده می‌شوید در این راستا برای رفع مشکلات عاطفی علاوه بر رواندرمانی داروهایی تجویز خواهدد شد که می‌تواند شامل داروهای زیر باشند:

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره