به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
دلیل شکست رابطه عاطفی

۲۰ دلیل شکست رابطه عاطفی شما [+ پیشگیری از آن]

همه ما دوست داریم دوست داشته باشیم و دوست داشته شویم. همه ما می خواهیم همیشه و همیشه شاد زندگی کنیم. درست مثل همه داستان های عاشقانه. اما واقعاً چند نفر در داشتن یک رابطه عاطفی شاد و سالم موفق می شوند؟ مطمئنا خیر! چرا نگه داشتن یک رابطه برای خیلی از افراد دشوار است؟ چرا روابط شکست می خورند و دلیل شکست رابطه عاطفی چیست؟ در حالی که لیستی بی پایان از دلایل وجود دارد، دلایل متداول تری نیز هستند که باعث از بین رفتن روابط می شوند. در این مقاله به لیستی از مهمترین دلایل شکست رابطه عاطفی اشاره شده است.

دلیل شکست رابطه عاطفی

برای داشتن یک رابطه موفق، ابتدا باید اصول و پایه موفقیت و همچنین دلیل شکست رابطه عاطفی را دانست و برای موفقیت آن تلاش کرد و دلایل شکست را از بین برد. در این مقاله به دلایل شکست روابط عاطفی اشاره شده است که می تواند در آسیب شناسی روابط به شما کمک کند.

۱. خودخواهی، دلیل شکست رابطه عاطفی

اکثر انسان ها به دلیل غریزه حفظ بقا، ذاتاً تا حدودی خودخواه هستند، اما وقتی به جایی می رسید که فقط به فکر خودتان هستید، نمی توانید رابطه عاطفی خوبی داشته باشید. در یک رابطه موفق، هر دو نفر باید نیازهای شریک زندگی خود را نیز مدنظر قرار دهند. خودخواهی در یک رابطه موفق جایی ندارد و  یک دلیل شکست رابطه عاطفی در بسیاری از روابط است.

۲. عدم همدلی

همراه با خودخواهی، بیشتر مردم همدلی زیادی ندارند. به زبان ساده، همدلی توانایی دیدن دیدگاه شخص دیگری است. اگر یک یا هر دو شریک زندگی همدلی نداشته باشند،  ممکن است رابطه نابود شود. عدم همدلی اغلب منجر به آسیب رساندن ناخواسته به شریک زندگی می شود.

۳. سوء ارتباط

بیشتر مردم هرگز در مورد چگونگی برقراری ارتباط خوب با یکدیگر آموزش ندیده اند. در عوض، ما به طور ناخودآگاه مهارت های ارتباطی را که توسط والدینمان به ما آموزش داده شده است، رفتار می کنیم. بنابراین، بسیاری از زوج ها به دلیل عدم ارتباط مناسب، غالباً دچار سوتفاهم می شوند. نداشتن مهارت ارتباط برقرار کردن یک دلیل شکست عاطفی در بسیاری از روابط است.

۴. عدم صمیمیت عاطفی

در ابتدای رابطه، از نظر عاطفی احساس راحتی می شود. اما هرچه زمان می گذرد، بارها، طرفین از یکدیگر دور می شوند. این دور شدن می تواند به دلایل مختلفی باشد، و حتی می توان گفت که این یک مرحله طبیعی در یک رابطه است. صرف نظر از دلیل، عدم صمیمیت عاطفی منجر به قطع ارتباط بین دو نفر می شود و در صورت عدم حل و فصل می تواند دلیلی بر عدم موفقیت رابطه و شکست رابطه عاطفی باشد.

۵. امور مالی

ممکن است در رابطه تان، یکی از شما ولخرج باشد و دیگری اقتصادی. چگونگی اداره پول می تواند دلیل اختلاف در روابط باشد، به ویژه هنگامی که هر دو طرف از نظر عادت های مالی با یکدیگر مخالف باشند. این دلیل شکست رابطه عاطفی، اغلب منجر به دعوا می شود و در نهایت می تواند به پایان روابط نیز منجر شود.

۶. محرک های جنسی مختلف

افراد دارای میل جنسی متفاوت هستند. این که دو نفر در رابطه جنسی یکسان باشند، همیشه خوب نیست. اما بدون یک زندگی جنسی سالم، رابطه به یک رابطه دوستی یا هم اتاقی تبدیل می شود. وقتی صمیمیت جسمی از بین می رود، مردم از نظر عاطفی هم از یکدیگر فاصله می گیرند.

۷. اعتیاد به کار، دلیل شکست رابطه عاطفی

هنگامی که کار و حرفه شما از حد معمول به اعتیاد تبدیل می شود، رابطه دچار تداخل می شود. تمام وقت در محل کار بودن و کار کردن به این معنی است که شما وقت خود را با شریک زندگی خود سپری نمی کنید. زمان صرف نکردن کافی با شریک عاطفی، یک دلیل شکست رابطه عاطفی در دنیای مدرن امروز است.

۸. دخالت های خانوادگی و دوستان

روابط در خلا وجود ندارد. افراد دیگر در زندگی ما می توانند تاثیر بگذارند. بسیاری از مشکلات می تواند ناشی از دخالت افراد دیگر باشد. نکته اصلی شناختن مرزهای خود و برقراری ارتباط مناسب برای جلوگیری از تداخل دیگران است.

۹. سوءاستفاده

سوء استفاده انواع و اقسام مختلفی دارد، مانند سوءاستفاده ذهنی، عاطفی و جسمی. همه این ها از طرق مختلف به یک اندازه آسیب می رسانند. روابط قرار است عاشقانه باشند و به ما احساس امنیت دهند. انواع سوءاستفاده یک دلیل شکست رابطه عاطفی است که بهتر است برای عبور از آن از یک روانشناس کمک گرفته شود.

۱۰. اعتیاد

بسیاری از افراد به نوعی اعتیاد دارند. اعتیاد از الکل و مواد مخدر گرفته تا اعتیاد به خرید، غذا خوردن یا بازی های ویدیویی! اعتیاد هرچه باشد، فقط توجه را از رابطه دور می کند و آن را به سمت هدف اعتیاد فرد سوق می دهد. اگر حل نشود، هر نوع اعتیادی می تواند یک رابطه را به پایان برساند.

۱۱. خیانت، دلیل شکست رابطه عاطفی

خیانت احتمالا پررنگ ترین دلیل شکست رابطه عاطفی است. خیانت در رابطه معمولاً برای برخی از افراد جرم غیرقابل گذشت است. خیانت نیز به اشکال مختلف وجود دارد. لازم نیست فقط فیزیکی باشد. در عصر فن آوری امروز، فرصت های زیادی برای خیانت احساسی نیز وجود دارد.

۱۲. عدم تعهد

بسیاری از افراد فقط با شریک زندگی خود زندگی می کنند، اما احساس تعهد زیادی نمی کنند. اگر یک یا هر دو نفر از سطح تعهد یکسانی با دیگری برخوردار نباشند، این رابطه دوام نخواهد آورد.

دلیل شکست رابطه عاطفی

۱۳. عزت نفس ضعیف، دلیل شکست رابطه عاطفی

وقتی فردی از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردار باشد، رفتار او می تواند برای رابطه مضر باشد. افرادی که خود را دوست ندارند، یا می توانند سوءاستفاده کنند و یا نیازمند شوند. هر یک از این افراط ها در یک رابطه سالم نیستند و می توانند منجر به یک رابطه ناموفق شوند. اگر عزت نفس خودتان یا همسرتان ضعیف است، بلافاصله به دنبال حل آن باشید، زیرا کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، یک دلیل شکست رابطه عاطفی است.

۱۴. نبود اعتماد

اعتماد فراتر از خیانت است. اعتماد ضروری است؛ زیرا به عنوان یکی از ارکان یک رابطه موفق عمل می کند. نبود اعتماد، دلیل شکست رابطه عاطفی است. اگر ترمیم و ساخت اعتماد در رابطه برایتان دشوار است، قبل از خراب شدن رابطه تان، از زوج درمانی بهره بگیرید.

۱۵. تفاوت های سنی

تفاوت های سنی زیاد، در طولانی مدت اغلب نتیجه خوبی ندارد. وقتی افراد در مراحل مختلف زندگی خود هستند، نمی توانند رابطه خیلی خوبی با یکدیگر برقرار کنند. سطوح مختلف بلوغ بین دو نفر رابطه را پیچیده می کند و اگر رابطه از ابتدا پایه محکمی نداشته باشد، پس احتمالاً طولانی نخواهد بود.

۱۶. ناسازگاری

ناسازگاری بین دو نفر در یک رابطه یکی دیگر از دلایل عمده شکست بیشتر روابط است. شاید یک نفر برون گرا باشد و دیگری درون گرا! تفاوت هرچه باشد، اگر دیدگاه های مختلفی در مورد زندگی دارید، پس مشکلات سازگاری دارید. ممکن است بتوانید برای مدتی با هم کنار بیایید اما در نهایت، باعث ایجاد مشکلات عمده ای در رابطه می شود.

۱۷. خودشیفتگی، دلیل شکست رابطه عاطفی

خودشیفتگی به عنوان دلیل شکست رابطه عاطفی، رایج است. خودشیفتگی یک شکل افراطی از خودخواهی است. بسیاری از ما هر از گاهی خودخواه هستیم، اما خودشیفته ها همیشه خودخواه هستند و هرگز، به فکر دیگران نیستند.آن ها کاملاً فاقد هر نوع احساس همدلی هستند. این امر منجر به بازی های ذهنی و عاطفی یا سوء استفاده می شود که یک رابطه را وحشتناک می کند.

۱۸. مسائل خشم

عدم توانایی کنترل خشم در یک نفر یا هر دو نفر، دلیل شکست رابطه عاطفی است. مهارت های مدیریت مشکلات و اختلاف ها، به بسیاری از ما آموزش داده نمی شود. به همین دلیل بسیاری از مردم نمی دانند که چگونه احساسات خود را به درستی کنترل کنند و مشکلات روابط را برطرف کنند.

دلیل شکست رابطه عاطفی

۱۹. عدم پذیرش مسئولیت شخصی

اگر کسی همیشه شریک زندگی خود را مقصر مسائل مربوط به رابطه می داند، در واقع مسئولیت شخصی را به عهده نمی گیرد. هر کسی باید به درون خود نگاه کند و مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیرد. اگر کسی همیشه مایل به سرزنش شخص مقابل است، پس رابطه شکست می خورد و قطع خواهد شد.

۲۰. بی علاقگی، دلیل شکست رابطه عاطفی

بی علاقگی، دلیل شکست رابطه عاطفی است. هنگامی که یک یا هر دو نفر به نقطه ای از بی تفاوتی رسیده اند، جایی که دیگری برایشان اهمیتی ندارد، در این صورت وضعیتی است که قابل ترمیم نیست. بی علاقگی منجر به دور شدن و کینه می شود. اگر هر دوی شما نسبت به یکدیگر و رابطه بی احساس شوید، پس رابطه احتمالاً رو به پایان است. 

 

نتیجه گیری

مردم همیشه می گویند، ” رابطه داشتن سخت است..”  با این حال، لازم نیست که این قدر سخت باشد. روابط ذاتاً سخت نیستند؛ بلکه افرادی که درون یک رابطه هستند، آن را پیچیده می کنند. بنابراین، اگر در لیست انواع دلیل شکست رابطه عاطفی، یک یا چند نمونه دیدید که در رابطه شما نیز وجود دارد، برای ترمیم آن تلاش کنید، از یک زوج درمانگر حرفه ای کمک بگیرید و صبور باشید. در غیر این صورت، ممکن است رابطه تان با شکست روبرو شود.

عدم وجود همدلی در یک فرد چگونه می تواند باعث شکست رابطه عاطفی شود؟

عدم همدلی اغلب منجر به آسیب رساندن ناخواسته به شریک زندگی می شود.

آیا ناسازگاری ها و تفاوت ها همیشه باعث شکست رابطه عاطفی می شوند؟

ممکن است بتوانید برای مدتی با هم کنار بیایید اما در نهایت، باعث ایجاد مشکلات عمده ای در رابطه می شود.

اختلاف سنی چه تاثیری بر رابطه عاطفی دارد؟

وقتی افراد در مراحل مختلف زندگی خود هستند، نمی توانند رابطه خیلی خوبی با یکدیگر برقرار کنند. سطوح مختلف بلوغ بین دو نفر رابطه را پیچیده می کند و اگر رابطه از ابتدا پایه محکمی نداشته باشد، پس احتمالاً طولانی نخواهد بود.

4.6/5 - (492 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره