به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
نشانه رابطه عاطفی سالم

نشانه های رابطه عاطفی سالم

برای بررسی نشانه رابطه عاطفی سالم ابتدا لازم است تا رابطه عاطفی سالم را بشناسیم و سپس نشانه های رابطه عاطفی سالم را بررسی کنیم. از شما تقاضا دارم این مطلب را دنبال کنید.

رابطه عاطفی سالم چیست ؟

به تعاملات میان افراد رابطه می گویند. رابطه انواع گوناگونی دارد که رابطه عاطفی یکی از آن ها محسوب می شود. بنابراین به تعاملات میان افراد که احساسات و عواطف شاکله آن را تشکیل می دهد رابطه عاطفی می گویند.

رابطه عاطفی را می توان به دو نوع رابطه عاطفی سالم و رابطه عاطفی ناسالم تقسیم کرد. در زیر به تعریف و مثال از رابطه عاطفی سالم و رابطه عاطفی ناسالم می پردازیم.

رابطه عاطفی سالم :

هرگاه این تعاملات میان افراد در جهت درستی به کار گرفته شود به آن رابطه عاطفی سالم می گویند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید دختر و پسری که تازه ازدواج کردند نسبت به یکدیگر از روابط عاطفی استفاده می کنند ، مانند محبت کردن ، ابراز علاقه و خرید گل. اینگونه ارتباطات عاطفی که مثلا میان دو زوج جوان صورت می گیرد جزو رابطه عاطفی سالم محسوب می شود. زیرا نه تنها باعث ایجاد آسیب های مختلف نمی شود بلکه به تحکیم بنیان خانواده شان نیز کمک می کند.

حال برای درک بیشتر مسئله به مثال زیر نیز توجه کنید.

پیرمرد یا پیرزنی را در نظر بگیرید که کمی میوه یا سبزی برای منزل خود تهیه کرده باشد و در خیابان یا کوچه مشغول حمل آن باشد. حال فرد جوانی را در نظر بگیرید که در همان مسیر در حال تردد باشد و نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد. بدین گونه که از فرد مسن بخواهد تا در حمل میوه ها یا سبزی به او کمک کند. در این مثال نوعی ابراز عاطفه صورت گرفته است زیرا این پدیده از دوست داشتن همنوع صورت گرفته است و رابطه عاطفی نیز از دوست داشتن نشات می گیرد. پس نوعی رابطه عاطفی میان آن دو صورت پذیرفته است که در زمره رابطه عاطفی سالم قرار می گیرد. دلیل آن را نیز می توان ایجاد صمیمیت و دوستی به همنوع در نظر گرفت.

همانطور که در مثال های بالا دیدید رابطه عاطفی سالم جنبه های مثبتی دارد که با برقرار آن می توان به آن جنبه های دست یافت و هم به تقویت خانواده و جامعه کمک کرد.

در بالا رابطه عاطفی سالم مورد بحث و بررسی قرار گرفت حال به سراغ بررسی رابطه عاطفی ناسالم می رویم.

رابطه عاطفی ناسالم :

در تعریف رابطه عاطفی ناسالم باید گفت به رابطه ای که تعاملات در آن ها از نوع عاطفی بوده ولی جهت گیری نادرستی دارد و ممکن است پیامدهای منفی به دنبال خود داشته باشد ، رابطه عاطفی ناسالم می گویند . برای درک بهتر این نوع رابطه به مثال زیر توجه کنید .

فرض کنید دختر و پسری به یکدیگر علاقه مند شدند . اما علاقه آن ها از روی هوس بوده و سن آن ها به گونه ایست که قدرت تشخیص مصلحت آن ها ضعیف است و نمی توانند تصمیمات بزرگ را به درستی اتخاذ کنند . اما با این تفاسیر وارد یک رابطه عاطفی با یکدیگر می شوند . از آنجا که دلیل تشکیل این رابطه عاطفی صرفا هوس بوده است ، پس از پاسخ مثبت دادن به هوسشان به مرور از هم می پاشد و ممکن است ازدواجی بین آن ها صورت نپذیرد چرا که از اول هم نیت اصلی شان این نبوده است .

با توجه به مثال بالا این مسئله پیش می آید که چرا رابطه این دختر و پسر از نوع رابطه عاطفی ناسالم محسوب می شود ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شالوده رابطه آن ها پاسخ دادن به هوسشان بوده است و هوس یک نیاز طبیعی انسان ها محسوب می شود که نیازمند دادن پاسخ صحیح به آن می باشد . در صورت عدم پاسخ درست به هوس پیامدهای زیان باری به دنبال خواهد داشت که می توان به ضربه روحی ، فحشا و بی بند و باری اشاره کرد که نه تنها باعث آسیب به شخص می شود بلکه به جامعه نیز آسیب می زند .

با توجه به مطالب ذکر شده در می یابیم که رابطه عاطفی یک مسئله ایست که باید بدان دقت کرد . زیرا این نوع رابطه عاطفی در صورت سالم نبودن می تواند موجب آسیب زدن به شخص و جامعه شود .

حال که رابطه عاطفی سالم و رابطه عاطفی ناسالم را با ذکر مثال بررسی کردیم به نشانه رابطه عاطفی سالم اشاره می کنیم .

نشانه رابطه عاطفی سالم چیست ؟

برای پاسخ به سوال بالا مطلب زیر را بخوانید.

نشانه رابطه عاطفی سالم را می توان از روی اثراتی که این نوع رابطه بر شخص و جامعه می گذارد، بررسی کرد. به طور مثال رابطه عاطفی میان پدر و مادر و فرزند از نوع رابطه عاطفی سالم محسوب می شود. زیرا محبت به پدر و مادر و دوست داشتن آن ها که نوعی رابطه عاطفی محسوب می شود به ایجاد صمیمیت درون خانواده کمک می کند بنابراین این محبت و دوست داشتن در جهت درستی صورت پذیرفته است.

بنابراین می توان نشانه رابطه عاطفی سالم را اینگونه تفسیر کرد : اگر رابطه عاطفی به وجود آمده جهت گیری درستی داشته باشد و باعث شود اثر مثبت بر روی شخص یا جامعه یا هردوی آن ها بگذارد .

اکنون که پیرامون رابطه عاطفی و رابطه عاطفی سالم و نشانه رابطه عاطفی سالم صحبت شد به معرفی یک کلینیک روانشناسی می پردازیم.

کلینیک روانشناسی روان آرام با بهره گیری از بهترین مشاوران آماده ارائه انواع مختلف مشاوره به شما عزیزان می باشد. شما می توانید برای بهره مندی از یک مشاوره خوب با متخصصان ما مشکلات و مسائل خود را در میان بگذارید . بدین منظور می توانید از طریق زیر با ما ارتباط برقرار کنید.

 

رابطه عاطفی سالم چه نشانه هایی دارد؟

از نشانه های یک رابطه عاطفی سالم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. در رابطه طرفین حامی یکدیگر هستند
2. طرفین با وجود اختلافات باز هم با هم کنار می آیند
3. ...

4.6/5 - (334 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره