به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند

مشاور درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند چیست؟ مشاور ازدواج نشانه‌های افراد زود جوش و عصبی چیست؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

راه درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند چیست؟ عامل زودجوشی و عصبانیت یکسان هستند؟ آیا از عصبانیت جلوگیری کردی آن را کنترل کرد؟ چه افرادی عصبی محسوب می‌شوند؟ برای درک درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند و پاسخ سایر سوالات مقاله زیر را با وقت بخوانید.

چرا عصبانی می‌شویم؟

شاید تا به حال این جملات را شنیده باشید:

“هیچی تو دلش نیست فقط یکم عصبیه”

“زود از کوره در میره نمیشه روش حساب کرد”

“من نمی‌تونم عصبانیتم رو کنترل کنم، همش بقیه رو ناراحت می‌کنم”

این جملات نشان از عدم کنترل عصبانیت دارند و پیامدهای ان بسیاری از ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و دقیقا در همین مرحله است که انسان‌ها به سراغ ” درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند ” می‌روند تا از این وضعیت رها شوند.

مواردی که سبب بروز خشم و عصبانیت می‌شود تا تا حدود زیادی قابل پیش بینی است یعنی هر کس بسته به نقاط ضعف و تعصبات و میزان ظرفیتش و… در موقعیت های مختلف دچار عصبانیت می‌شود و وقتی این اتفاق به طور مکرر تکرار می‌شود اطرافیان از او فاصله می‌گیرند بعضا “درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند” را به او پیشنهاد می‌کنند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که علت عصبانی شدن چیست؟ قبل از بررسی درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند لازم است علل آن را بررسی کنیم تا با دیدی باز تر و آگاهانه تر راه درمانی مناسب آن را پیدا کنیم.

چرا عصبانی می‌شویم؟

افراد عصبی معمولا خود را محق عصبانی شدن می‌دانند و مدام در حال مقصر جلوه دادن دیگرانند بدین صورت که “من که آروم بودم اون این حرفو زد عصبانی شدم” و ” من اگه کاری به کارم نداشته باشن آرومم” و جملاتی از این قبیل که نشان از قبول نکردن مسئولیت عصبانی شدن است. با ذکر این مورد شاید متوجه شده باشید که افراد عصبی کمتر به دنبال “درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند” می‌روند و معمولا اطرافیانشان از آسیب های عصبانیت آن‌ها خسته و درمانده می‌شوند و به روانشناس مراجعه می‌کنند.

در هر صورت برای پیدا کردن بهترین درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند لازم است عوامل آن را بررسی کنیم. عوامل بروز عصبانیت:

  • ترومای کودکی
  • انتظارات و توقع
  • تجربیات گذشته
  • قرار داشتن در بحران
  • خصوصیات فردی
  • ارزیابی نادرست موقعیت

نقش والدین عصبی در بروز خشم کودکان

ترومای کودکی

این عامل معمولا هنگامی رخ می‌دهد که والدین شما افراد عصبی هستند و به دنبال راه درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند نرفته اند از این جهت این خصلتشان به اشکال مختلف بر زندگی شما تاثیر می‌گذارد مثلا شما در تلاش هستید که مانند خانواده‌تان عصبی نباشید غافل از این که عصبانیت را نمی‌توان به طور کلی از زندگی حذف کرد بلمه باید در صدد کنترل آن باشید. وقتی تصمیم به حذف عصبانیت می‌گیرید این خشم در جزئیات و رفتارهای روزمره شما یا در واکنش به اتفاقاتی که تحریک کننده محسوب نمی‌شوند خود را نشان می‌دهد و شما نیز به مرور فردی عصبی محسوب می‌شوید.

گاهی نیز تفکرات اشتباه خانواده‌ها به این سمت می‌رود که انسان باید همیشه آرام باشد و عصبانیت در شان انسان نیست و از این دست شیوه های افراطی اخلاقی-تربیتی اما با  این کار مشابه مورد بالا رخ می‌دهد و خشم سرکوب شده در جایی دیگر بروز پیدا می‌کند در حالی که می‌شد با پیگیری درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند، در سدد رفع این مشکل برآمد.

متاسفانه والدین کم پیش می‌آید که هنگام عصبانیت کودک با او برخورد آگاهانه‌ای داشته باشند یا بعد از تمام شدن خشمش به اون راه های کنترل عصبانیت را بیاموزند یا حتی کودک را نزد روانشناس کودک ببرند و پیگیر درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند، برای درمان مشکل کودکشان باشند. معمولا بدین شکل است که هنگام عصبانیت کودک به او گوشزد می‌کنند که ” آرام باش” یا اینکه ” هیچی نشده که، واسه چی عصبانی هستی” ؛ در واقع با این کار عصبانیت و احساس خشم کودک را زیر سوال برده و لازم است بدانید که عدم درک شدن خود محرک عصبی محسوب می‌شود.

انتظارات و توقع

یکی از عوامل عصبانیت که انسان را به پیگیری درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند وا می‌دارد، برآورده نشدن انتظارات و توقعات است. معمولا افراد پرتوقع و زیاده خواه به مرور فرد عصبی می‌شوند زیرا به وفور پیش می‌آید که انتظاراتشان برآورده نشود و عصبانیتشان تحریک شود.

تجربیات گذشته

ناکامی و غم و اندوه انسان زمانی که در درجات بالا و شدید اتفاق بیفتد به شکل خشم و عصبانیت در سایر ابعاد زندگی خود را نشان می‌دهد. برخی از افرادی که به دنبال درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند، به مراکز رواندرمانی مراجعه می‌کنند عزیزی را از دست داده‌اند یا در برهه‌ای از زندگی شان دچار ورشکستگی شده اند و اتفاقات غم انگیزی از این قبیل.

قرار داشتن در بحران

رویدادهایی در زندگی هر شخص وجود دارد که به خاطر ناتوانی در پذیرش و حل آن، انسان دچار عصبانیت و خشم می‌شود. برخی نوجوانانی که برای درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند به کلینیک رواندرمانی مراجعه می‌کنند در شرایط بحرانی یا سختی قرار دارند یا حداقل خودشان شرایط را سخت تلقی می‌کنند مانند سالی که برای کنکور درس می‌خوانند.

رابطه فشار کاری با زودجوشی

خصوصیات فردی

شاید شما هم افرادی را که هنگام رانندگی ناسزا می‌گویند یا اعلام نمرات به ناسزاهایی خطاب به معلم یا استاد و حتی سایر همکلاسی‌هایشان زمزمه می‌کنند را دیده‌اید؟  علاوه بر موقعیت پیش زمینه شما قبل از مواجه یا قرار گرفتن در موقعیت نیز اهمیت دارد برای مثال فردی که رقابت جو است از این که در ترافیک بماند و ماشین‌هایی زودتر از اون به مقصد برسند و یا جلوتر از اون باشند عصبانی می‌شود یا مثلا وقتی فرد جاه طلب است از ارتقا گرفتن سایر همکاران و هم‌رده‌هایش خشمگین می‌شود و حس می‌کند ناتوان است. معمولا این افراد کمترین مراجعه برای پیگیری درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند را دارند.

در اینجا قرار نیست به خصل و ویژگی‌های فردی بپردازیم چون به خودی خود محتوا و توضیحی بلند بالا برای توضیحشان احتیاج است به جای آن می‌توانید محتوای درمان اختلال خودشیفتگی را مطالعه کنید.

البته گاهی علت عصبانیت نمی‌تواند در حد یک ویژگی شخصیتی باشد و در واقع صرفا یک احساس است مثل احساس خستگی، اضطراب، سرخوردگی و… مثلا فردی بعد از ساعات طولانی کاری به خانه می‌آید و احتیاج به زمانی برای ریلکس شدن یا استراحت دارند در این هنگام اگر درباره موضوعی به او گله و شکایت کنید یا مسئله‌ای مهم را با او مطرح کنید ممکن است به سرعت عصبانی شود زیرا پیش زمینه آن را دارند یا هنگام مضطرب بودن چون ضربان قلب بالاست بدن برای عصبانی شدن نیاز نیست کار خاصی انجام دهد به عبارتی شرایط برای بروز خشم در بدن فراهم است پس احتمال عصبانی شدن بالا می‌رود

در موقعیت‌ها مشابه موقعیت بالا احتیاجی به پیگیری درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند ندارید زیرا صرفا حسی زودگذر دلیل عصبانیت شما بوده و باید به خودتان در موقعیت هایی که دچار خستگی و اضطراب و… هستید فرست دهید برای آرام شدن.

سوءبرداشت عامل عصبانیت

ارزیابی نادرست موقعیت

افرادی که توانایی حلاجی و تحلیل درست موقعیت را ندارند و دچار عصبانیت می‌شوند باید پیگیر درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند را انجام دهند. جملاتی مانند”زود قضاوت نکن”، ” داری زود تصمیم می‌گیری ماجرا اونطوری که تو فکر می‌کنی نیست”، “اشتباه برداشت کردی” و … نشان از برداشت اشتباه یا سوء تفاهم از یک موقعیت است.

مثلا شخصی در صف ایستاده‌ است و فردی خطاب به او می‌گوید “میشه من قبل از شما کارم رو انجام بدم، آخه ماشینمو بد جایی پاک کردم”

فرد در این موقعیت ممکن است برانگیخته شده و چنین جملاتی را به زبان آورد:

– فکر کردی فقط تو ماشین داری؟ باشه بابا فهمیدیم

-وقت تو مهمه وقت ما مهم نیست مثلا میخوای بگی ما که ماشین نداریم آدم نیستیم باید کارامون عقب بیفته؟

-میخواستی زودتر بیای فک کردی چون پولداری میتونی لنگ ظهر بیای کاراتو انجام بدی؟

برای باقی افراد حاضر در آن‌جا قطعا عجیب خواهد بود که این حرف کجایش تحریک کننده بود که فرد اینگونه عصبانی شد در حالی می‌توانست به آرامی پیشنهادش را رد کند و به کارش ادامه دهد.

این به سوء برداشت فرد بر می‌گردد و سوء برداشت نیز به ویژگی های شخصیتی و احساسات فرد در آن لحظه. مثلا اگر آن فرد در خرید ماشین ناتوان باشد یا شرایط مالی دلخواهش را نداشته باشد ممکن است در مورد افراد ثروتمند یا افرادی که ماشین دارند دچار سوء برداشت هایی می‌شود که نکند می‌خواهند ماشین و ثروتشان را به رخ من بکشند. در هر صورت این افراد نیز برای درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند باید به روانشناس مراجعه کنند تا هم خودشان به آرامش برسند و هم دیگران را با سوء برداشت هایشان عصبانی نکنند.

چگونه عصبانی نشویم؟

شما قرار نیست عصبانی نشوید؛
عصبانیت احساس طبیعی است که در هر انسانی بروز پیدا می‌کند بلکه باید در صدد کنترل عصبانیت باشید تا به درستی بروزش دهید

آیا ناخن جویدن نشانه عصبی بودن است؟

جویدن ناخن در افراد مضطرب دیده می‌شود اما در افراد عصبی به ندرت

4.6/5 - (83 امتیاز)

نشانه‌های افراد زودجوش و عصبی

نشانه‌های افراد زودجوش و عصبی

برا پیگیری درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند باید ابتدا آن‌ها شناسایی نمود و سپس اقدام به درمان کرد. نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در برقراری ارتباط و مکالمه مسالمت آمیز با ناتوان هستید یا اکثرا با مشکل مواجه می‌شوید.
  • احساس می‌کنید مدام باید عصبانیتتان را کنترل کنید در غیر این صورت به اطرافیانتان آسیب می‌زنید.
  • با افکار منفی  که بخش زیادی از ذهن شما را فرا گرفته است مدام درگیر هستید.
  • روی اتفاقات و افکار منفی متمرکز هستید.
  •  در موقعیت های بسیاری احساس تحریک پذیری و ضعف دارید.
  • صحبت های شما با دیگران به سرعت به سمن بحث و وجه‌ای دعوا گونه به خود می‌گیرد.
  • مسائل جزئی نیز سبب تحریک و عصبانیت شما می‌شود
  • رفتارهای پرخطری همچون رانندگی بدون رعایت قوانین و دیوانه وار را انجام می‌دهید.
  • به سرعت مضطرب و برانگیخته می‌شوید.
  • گاهی احساس افسردگی و تنهای و شاید درک نشدن می‌کنید.

افرادی که حداقل چهار مورد از موارد بالا را در خود مشاهده می‌کنند باید نسبت به درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند اقدام کنند.

ارتباط زود عصبانی شدن با اختلالات روانی

گاهی زود عصبانی شدن و دلیل پیگیری درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند این است که فرد دچار اختلالات روانی است. درواقع زود عصبی شدن اختلال روانی محسوب نمی‌شود اما ریشه‌ی آن می‌تواند اختلالات روانی باشد.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند

راه درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند چیست؟

اینجا بخشی اصلی مقاله است که راه های درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند را مورد بررسی قرار داده است. بالاتر درباره نشانه های افراد عصبی و زود جوش و همچنین عوامل بروز عصبانیت مطالعه کردید در اینجا راه های درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند نام برده شده است:?

  • رواندرمانی
  • دارودرمانی
  • راهکارهای عمومی و خود درمانی

رواندرمانی

وقتی صحبت از درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند بیشتر منظور بر رواندرمانی است و عده‌ی کمی برای درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند اقدام به پیبرد راه های دیگر می‌کنند.در پروسه جلسات رواندرمانی ابتدا علت عصبی بودن فرد بررسی و ریشه یابی می‌شود سپس درمانگر راه‌های کنترل خشم را به مراجعه کننده آموزش می‌دهد و پروسه درمانی را پیش می‌برد تا به نتیجه برسد.

در واقع کسی که برای درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند مراجعه کرده است یاد میگیرد در شرایط تحریک کننده و بحرانی چگونه خشم و عصبانیت خود را بروز دهد و در موقعیت های جزئی که اهمیت چندانی ندارند چگونه عصبانیت خود را کنترل کند.

دارو درمانی

هنگامی که برای درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند به دارودرمانی احتیاج داشته باشید روانشناسی که به آن مراجعه کرده‌اید شما را به روانپزشک ارجاع می‌دهد تا در کنار رواندرمانی از دارو های تجویز شده نیز استفاده کنید و پروسه درمان را پیش ببرید.

 درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند با راهکارهای عمومی و خود درمانی

در ادامه به آن دسته از درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند پرداخته خواهد شد که خود نیز بدون کمک پزشک می‌توانید انجام‌شان دهید.

مدیتیشن انجام دهید

درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند با مدیتیشن نیز امکان پذیر است. مدیتیشن را در کنار رواندرمانی یا به صورت جداگانه می‌توان پیش برد. مدیتیشن انواع مختلفی دارد که می‌توانید هر کدام که دلخواهتان بود را انتخاب و پیش ببرید

نفس عمیق کشیدن

نفس عمیق کشیدن بسیار در کنترل خشم موثر است. هنگامی که نفس عمیق می‌کشید اکسیژن بهتر به مغزتان می‌رسد و بهتر می‌توانید آرامشتان را حفظ کنید. همچنین می‌توانید عددی را تعیین کنید هنگام نفس عمیق بشمارید برای مثال 10 شماره نفس عمیق بکشید تا تمرکزتان بالاتر برود از افکار و احساسات منفی رها شوید

نوشیدن آب خنک

شاید جالب باشد برایتان که بدانید خنک شدن وجودتان با آب خنک به کنترل خشم و حفظ آرامش در شما کمک می‌کند. نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز و همچنین نوشیدن آب خنک در هنگام عصبی شدن، به شما کمک می‌کند تا آرامش‌تان را حفظ کنید. به علاوه، خنک بودن آب، به جسم و روح‌تان طراوت و شادابی می‌بخشد.

بررسی و حل مشکلات

همانطور که سرکوب کردن خشم سبب بروز دوباره خشم در همان نقطه یا نقطه‌ای دیگر می‌شود، مشکلات حل نشده نیز سبب بروز دوباره خشم و عصبانیت می‌شود پس مشکلاتتان را بررسی، ریشه یابی و حل کنید تا از بروز دوباره عصبانیت جلوگیری کنید.

دور شدن از جو و مکان

جو محیط در بروز عصبانیت بسیار موثر است پس هنگامی که احساس کردی آستانه تحمل شما لبریز شده می‌توانید از محیط خارج شوید، نمیتوان گفت این کار راه درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند است اما هنگام بروز عصبانیت کارساز خواهد بود.

بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
.....
8 روز قبل

فکر نمیکنم با این راهکار ها افرادی مثل ما درمان بشیم خشم من طوریه که بعد کاری ک کردم دلم میخواد معزرت خواهی کنم ولی میدونم کسی باورم نمیکنه این سخته برام حتی خانوادم درکم نمیکنن چ برسه ب ی شخص دیگه

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره