به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان طرحواره ایثار

مشاور منظور از طرحواره ایثار چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز طرحواره ایثار مرکز مشاوره آشنایی با مرکز کلینیک ما سرویس ها سوالات متداول

راهکارهای درمان طرحواره ایثار

یکی از طرحواره هایی که در برخی افراد وجود دارد طرحواره ایثار می باشد و اغلب افرادی که دچار این تله هستند به آن بی اعتنایی کرده و فکر می کنند نیازی به درمان طرحواره ایثار نیست ولیکن باید توجه داشت طرحواره ایثار یکی از تله های ذهنی است که درمان آن الزامی است وگرنه در طی زمان میزان تله ایثار افزایش یافته و سبب می گردد زندگی شخصی افراد مختل گردد.

حال نیاز است که منظورمان از طرحواره ایثار را بیان نموده و در راستای توضیحات تکمیلی این تله نیز در انتها اشاراتی به راهکارهای درمان طرحواره ایثار داشته باشیم.

منظور از طرحواره ایثار چیست؟

همانطور که اذعان شد یکی از طرحواره های ذهنی که در بین اکثر افراد وجود دارد طرحواره ایثار است.

در این طرحواره ذهنی، افراد بخشش و ایثار بیش از حدی نسبت به دیگران دارند به طوری که گاهی حتی زندگی شخصی و حال روحی و روانی ایشان هم دچار اختلال می گردد.

افرادی که دچار تله ایثار هستند دارای ویژگی های اخلاقی و واکنش های رفتاری هستند که نشان دهنده طرحواره ایثار در این اشخاص می باشد که در ادامه به برخی از رایج ترین این نشانه ها و ویژگی ها اشاره می نماییم.

رایج ترین ویژگی های رفتاری طرحواره ایثار در افراد

ولیکن زمانی که این افراد از میزان محبت های بی جبران خود به دیگران خسته می شوند، خشم نهفته شان آشکار شده و خشم خود را با شدت بسیار در واکنش های رفتاری شان نشان می دهند، فرضا انتظار دارند دیگران تمامی محبت های وی را به یکباره جبران نمایند به همین دلیل به گونه ای رفتار می کنند که دیگران از تغییر رفتار وی تعجب می کنند..

به سبب این خشم ممکن است شخص با دیگران قطع رابطه کرده و یا با کینه ای شخصی به برقراری رابطه با آن ها ادامه دهند.
بنابراین اهمیت درمان طرحواره ایثار بسیار مهم بوده و نیاز است که اشخاص در سریع ترین زمان به دکتر روانشناس متخصص مراجعه نمایند.

مهم ترین و بارز ترین نشانه ها و علائم طرحواره یا تله ایثارگری

درمان طرحواره ایثار

آیا می توان از جلسات درمان طرحواره ایثار به صورت آنلاین بهره برد؟

بله افراد می توانند از جلسات غیر حضوری درمان طرحواره ایثار بهره گیرند تنها کافیست با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل شود.

آیا ممکن است طرحواره ایثار درمان نشود؟

بله در صورتیکه افراد توسط درمانگری مجرب و متخصص درمان نشده و حتی به هنگام حضور نیز همکاری های لازم جهت کاهش میزان ایثار در فرد و درمان توسط فرد صورت نگیرد نمی توان به نتایج مطلوبی دست یافت در غیر این صورت با حضور در جلسات درمانی و همکاری با دکتر روانشناس می توان به درمان این طرحواره پرداخت.

تعداد جلسات درمان طرحواره ایثار چقدر است؟

تعداد این جلسات وابسته به میزان شدت این طرحواره، مدت زمان بروز، سن و..می باشد و ممکن است هر فرد با توجه به دغدغه های خویش تعداد جلسات متفاوتی از دیگر افرادی که دچار طرحواره ایثار هستند را بگذراند.

4.5/5 - (96 امتیاز)

علل بروز طرحواره ایثار

بروز بسیاری از تله ها و طرحواره ها نیز ریسه در کودکی افراد دارد که در طی زمان در بزرگسالی شدت می یابد..

لذا در ادامه قصد داریم به برخی از علل بروز تله ایثار در کودکی که سبب می گردد افراد در بزرگسالی نیازمند درمان طرحواره ایثار گردند اشاره نماییم..

بی توجهی والدین به ارضای نیازهای کودک

زمانی که والدین به نیازهای کودکان خود توجهی نکنند کودک با محبت کردن به والدین و دیگران و به طور کل مهربانی های بیش از حد به آن ها تلاش می کند دیگران به سبب مهربانی و بی توقع بودن ایشان به وی توجه کنند.

به همین سبب زمانی که کودکان محبت مورد نیاز خود را از سوی والدین خویش دریافت نکنند دچار تله ایثار شده و نیازمند درمان طرحواره ایثار می شوند.

متوقع بودن والدین نسبت به کودک در سنین کم

گاهی اوقات به سبب سبک تربیتی اشتباه والدین، کودکان دچار تله ایثار می شوند..به نوعی که این والدین کودک خود را به گونه ای تربیت می کنند که همیشه به دیگران کمک کرده و به دیگران توجه و محبت بسیاری کنند و خود را در قبال نیازهای دیگران مسئول دانسته و به آن ها بی توجهی نکنند‌‌..

این نیز سبب می گردد افراد از سنین کودکی نیازمند درمان طرحواره ایثار گشته و بر حسب عادت به دیگران کمک نموده و نیازهای خود را فدای نیازهای دیگران نمایند.

الگوبرداری از رفتارها و انتظارات والدین نسبت به ایثارگری

گاهی اوقات والدین، نیازهای کودک را بی اهمیت جلوه داده و بی اهمیت بودن نیاز کودک را به وی ابراز می دارند به طور کل توجهی به نیازهای فرزند خود نمی کنند به همین سبب این کودکان دچار تله ایثار می شوند و می آموزند که نیازهایشان بی ارزش بوده و نیاز است که به نیازهای دیگران به جای نیازهای خود اهمیت دهند.

جا به جایی نقش والد و فرزند

گاهی اوقات والدین توانایی اینکه از فرزندان خویش مراقبت کنند نداشته و کودکان نقش والدین خود را ابراز کرده و از ایشان و یا دیگر اعضای خانواده مثل خواهر و برادر خویش مراقبت می کنند و یا به امورات خانه رسیدگی می کنند و..

به همین سبب کودکان از همان سنین کودکی مجبور می شوند نیازهای خود را نادیده گرفته و به نیازهای دیگران توجه بیشتری کنند و این نیز سبب می گردد به مرور تله ایثار در آن ها شکل گرفته و نیازمند طرحواره ایثار گردند.

مقبولیت افراد بین همگان

زمانی که افراد از همان سنین کودکی با محبت کردن به دیگران و توجه نمودن به نیازهای افراد شاهد مقبولیت از سوی دیگران می گردند، محبت بیش از حد و فداکاری های مستمر خود را نسبت به دیگران ادامه می دهند و به مرور گرفتار تله ایثار می شوند زیرا مورد مقبولیت همگان قرار می گیرند.

درمان طرحواره ایثار

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان طرحواره ایثار

راهکارهای پیشنهادی درمان طرحواره ایثار

روان درمانی(طرحواره درمانی)

یکی از بهترین روش ها برای درمان طرحواره ایثار و دیگر طرحواره ها مثل درمان طرحواره شکست و..، مراجعه به طرحواره درمانگر می باشد.

در این روش ریشه بروز طرحواره ایثار در افراد بررسی شده و با توجه به میزان شدت و مدت زمان بروز علائم، طرحواره درمانگر به درمان طرحواره ایثار می پردازد.

تمرین مهارت نه گفتن

زمانی که افراد بیاموزند در برابر خواسته های دیگران نه بگویند و نیازهای خود را بر نیازهای دیگران ارجح بدانند، میزان شدت تله ایثار کاهش پیدا کرده و فرد به مرور احساس بسیار مطلوبی را تجربه خواهد نمود.

توصیه می گردد افراد زمانی که خسته، بی انگیزه هستند و یا کارهای زیادی برای انجام دارند به نیازهای خود توجه داشته و با وجود خستگی و کارهای زیاد خود به نیازهای دیگران رسیدگی نکنند. و احساس عذاب وجدان را در خود کاهش دهند.
گاهی این امر به تنهایی عملی نبوده و نیاز است که افراد با کمک ها و راهنمایی های تخصصی روانشناسی متخصص به این امر رسیدگی نمایند.

افزایش میزان خود دوستی

زمانی که افراد بیاموزند خودشان را دوست بدارند و برای خود ارزش قائل شوند می توانند به نیازهای خود توجه بیشتری نشان داده و میزان شدت طرحواره ایثار در این افراد کاهش یابد.

بنابراین از آنجایی که درمان طرحواره ایثار اهمیت زیادی دارد افراد می توانند از جلسات درمانی طرحواره ایثار در کلینیک روانشناسی روان آرام بهره گیرند زیرا بسیار مهم است که این طرحواره توسط روانشناسی مجرب و متخصص درمان شود بدین جهت می توان با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

درمان طرحواره ایثار

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره