به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان طرحواره اطاعت

مشاور منظور از طرحواره اطاعت چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز طرحواره اطاعت مرکز مشاوره آشنایی با مرکز کلینیک ما سرویس ها سوالات متداول

راهکارهای درمان طرحواره اطاعت

تله ها یا طرحواره های ذهنی الخصوص طرحواره اطاعت به سبب شکل گیری در دوران کودکی به سبب تجارب متعدد در این سن، بر حسب عدم درمان و افزایش میزان شدت این تله در افراد، به مرور بیشتر و بیشتر شده و گاهی به حدی می رسد که زندگی اشخاص به سبب وجود این طرحواره ها مختل می گردد..

به همین سبب درمان طرحواره عادت بسیار مهم بوده و نیاز است که با بهره مندی از راهکارهای درمان طرحواره اطاعت، میزان شدت این تله ذهنی را کاهش داد.

زمانی که افراد به این امر بی توجه باشند علائم رفتاری تله اطاعت بیشتر در وجود آدمی رخنه کرده و سبب می گردد درمان این طرحواره در اولویت قرار گیرد.

لذا از آنجایی که شناخت طرحواره اطاعت می تواند سبب گردد اراده بیشتری جهت درمان طرحواره عادت کسب شود، قصد داریم در ابتدا به نکاتی مهم از این تله پرداخته و در انتها به راهکارهای درمان طرحواره اطاعت اشاره کنیم.

منظور از طرحواره اطاعت چیست؟

همانطور که از نام این طرحواره مشخص است، افرادی که دچار تله اطاعت هستند به سبب این طرحواره مدام سعی بر راضی نگه داشتن دیگران داشته و راه و روش ایشان جهت راضی نگه داشتن افراد، اطاعت و فرمانبرداری از فرمایشات دیگران می باشد.

افرادی که نیازمند درمان طرحواره اطاعت هستند از درون حتی به اجبار خود را وادار به اطاعت و تبعیت از دیگران کرده و سعی می دارند با در اولویت قرار دادن دیگران نیز سبب گردند دیگران آن ها را کنترل کنند زیرا افرادی که دچار این تله هستند زمانی که بخواهند خودشان را در اولویت قرار دهند دچار احساس عذاب وجدان می گردند.

بنابراین باید توجه نمود از آنجایی که طرحواره اطاعت سبب می گردد افراد با فشاری درونی مدام خود را وادار به اطاعت از دیگران نمایند نیز نیاز است که حتما به صورت تخصصی و اصولی درمان گردد زیرا اگر این طرحواره به مراتب افزایش یابد ممکن است احساسات مخرب را در افراد ایجاد گرداند.

طرحواره اطاعت همیشه با علائم و نشانه هایی خودنمایی می کند که سبب می گردد با وجود چندین نشانه رفتاری در افراد، بگوییم میزان احتمال وجود تله اطاعت بالا بوده و بهتر است که پس از تشخیص نهایی جهت درمان طرحواره اطاعت اقدام نمود.

ویژگی های رفتاری طرحواره اطاعت در افراد

تله اطاعت با نشانه هایی همراه است که بر حسب وجود این نشانه ها بهترین گزینه جهت بهبودی و کاهش این علائم را می توان، درمان طرحواره اطاعت توسط دکتر روانشناس متخصص دانست..بنابراین نیاز است که با این نشانه ها آشنا بود..

زمانی که عزت نفس آدمی پایین باشد خود را از دیگران کمتر دانسته و به همین سبب به هنگام برقراری ارتباط با دیگران نیز فکر می کنند لیاقتشان کمتر از دیگر افراد می باشد.

لذا این موارد از رایج ترین و مهم ترین نشانه های رفتاری افرادی است که دچار تله اطاعت می باشند.

باید توجه داشت میزان شدت بروز علائم و نشانه ها در هر یک از افراد با دیگری متفاوت بوده و نمی توان ویژگی ها و میزان شدت بروز علائم را در همه افرادی که دچار این طرحواره هستند یکی دانست.

حائز اهمیت است، در صورتی که افراد هر یک از این ویژگی ها را در خود مشاهده نمودند نیز در اسرع وقت به دکتر روانشناس جهت درمان طرحواره اطاعت مراجعه نمایند.

درمان این تله به مانند درمان طرحواره بازداری هیجانی و دیگر طرحواره های ذهنی نیز بسیار مهم بوده و لازم است که به این تله و نشانه های رفتاری آن توجه زیادی نمود.

درمان طرحواره اطاعت

آیا می توان از جلسات درمان طرحواره اطاعت به صورت آنلاین بهره مند گشت؟

بله افراد می توانند علاوه بر جلسات حضوری درمان نیز از جلسات درمانی غیر حضوری و آنلاین کلینیک روانشناسی روان آرام بهره گیرند بدین سبب می توان با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا جلسات درمان تله اطاعت نتیجه بخش هستند؟

بله پس از تشخیص وجود این تله در افراد و ریشه یابی علل بروز طرحواره اطاعت نیز به هنگام شروع جلسات درمانی، زمانی که افراد با دکتر روانشناس همکاری نموده و راهکارهای درمانی را تماما اجرایی نمایند می توان میزان علائم بروز این تله را کاهش داد و به نتایج مطلوبی دست یافت.

هزینه جلسات درمان طرحواره اطاعت چقدر است؟

از آنجایی که ممکن است میزان شدت و مدت زمان بروز علائم تله اطاعت در افراد با یکدیگر متفاوت باشد ممکن است تعداد جلسات درمانی با توجه به این مسائل و دیگر موارد تخصصی متغیر باشد به همین دلیل نمی توان به طور قطعی تعداد جلسات ثابتی را جهت درمان این تله بیان داشت.

4.7/5 - (96 امتیاز)

علل بروز طرحواره اطاعت

اشاره نمودیم که بروز طرحواره ها حتی طرحواره اطاعت ریشه در دوران کودکی افراد و تجربیاتی است که در این سنین نیز داشته اند.
این طرحواره ها سبب می گردند افراد خواه ناخواه مطابق با این تله رفتار کرده و سبک زندگی اش در بزرگسالی هماهنگ با این تله شکل گیرد.

جالب توجه است زمانی که نیازهای افراد در سنین کودکی و..بیش از حد لازم و یا کمتر از آنچه که باید ارضا گردد طرحواره ها به مرور در ایشان شکل می گیرد.

لذا برخی از رفتارهایی که در دوران کودکی سبب بروز این تله و نیاز به درمان طرحواره اطاعت می گردد عبارتند از:

عدم استقلال کودک در تصمیم گیری

زمانی که کودک استقلال کافی جهت تصمیم گیری را نداشته باشد و والدین اجازه تصمیم گیری به وی ندهند نیز کودک به مرور زمان یاد می گیرد که به خود و افکار و احساساتش و تصمیمات خود توجه نکرده و مطابق با خواسته ها و نگرش دیگران رفتار کند..

و این نیز سبب می گردد درمان طرحواره اطاعت در وی در دوران بزرگسالی الزامی گردد زیرا به سبب عدم توانایی در تصمیم گیری فرد همچنان در هر سنی استقلال کافی نداشته و ممکن است زندگی وی بدین سبب مختل گردد زیرا علاوه بر مطیع بودن نیز وابسته نظرات و تصمیمات دیگران هم می باشد.

والدین بیش از حد با گذشت و فداکار

گاهی والدین گذشت و فداکاری بسیار بیش از حدی را در مقابل دیگران دارند که این نیز سبب می گردد کودک از ایشان الگوبرداری کرده و با فداکاری های مکرر و بیش از حد عزت نفس کمی پیدا کرده و به مرور دچار طرحواره اطاعت شوند.

والدین سلطه گر

زمانی که والدین بر تمام جوانب کودک خود تسلط داشته باشند و به نوعی کودک اختیار و اراده کافی از خود نداشته باشد و مطیع والدین نیز باشد، این رفتار در وی نهادینه شده و کودک در بزرگسالی در اجتماع هم مطیع و فرمانبردار دیگران می گردد.

اصرار کودک بر تامین نیازها

یکی دیگر از علل بروز این تله و نیازمندی به درمان طرحواره اطاعت، اصرارهای کودک بر تامین نیازها و خواسته ها از جانب والدین خویش می باشد.

احساس نالایق بودن

زمانی که کودک احساس کند احساسات و نیازهایش برای دیگران مهم و بی ارزش است به مرور خود را در مقابل افراد نالایق و کم ارزش می داند.

تلاش برای جلب رضایت دیگران

زمانی که افراد از سنین کودکی تلاش کنند که از نظر دیگران خودخواه و مغرور جلوه نکنند به مرور به دنبال خوشحال و راضی نگه داشتن دیگران بوده و به جای در اولویت قرار دادن خود، دیگران را ارجح می دانند.

تنبیه عاطفی کودک

گاهی والدین با پرورش کودک با سبک تربیتی اشتباهی که بسیار می تواند مخرب باشند نیز سبب بروز طرحواره اطاعت در فرزند خود می شوند..

فرضا زمانی که کودک بر خلاف میل و خواسته والدین رفتار می کنند والدین به کودک خود محبت نکرده و سعی می دارند با این کار فرزند خود را تربیت کنند.

درمان طرحواره اطاعت

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان طرحواره اطاعت

برترین راهکار درمان طرحواره اطاعت

لذا باید بیان داشت راهکارهای درمان طرحواره اطاعت بسیار متعدد بوده و افراد می توانند با مراجعه به دکتر روانشناس و بهره گیری از این راهکارهای درمانی به نتایج بسیار مطلوبی دست یابند زیرا:

یکی از برترین راه های درمان تله اطاعت که توصیه می گردد افرادی که دچار این تله هستند از آن به سادگی عبور نکنند، حضور در جلسات طرحواره درمانی می باشد که با انجام تمرین و راه های درمانی ارائه شده در این جلسات می توان به خوبی به کاهش میزان علائم تله اطاعت و نیز درمان تله اطاعت پرداخت.

طرحواره درمانی

افراد می توانند با مراجعه به طرحواره درمانگر نیز به درمان طرحواره اطاعت بپردازند زیرا درمانگر با ریشه یابی بروز این تله در افراد و ارائه راهکارهای درمانی موثر نیز به ایشان کمک می کند با تمرین هایی نتیجه بخش جهت کاهش علائم تله اطاعت تلاش نموده و درمان گردند.

به سبب اهمیت درمان تله اطاعت توصیه می گردد افراد در سریع ترین زمان در جلسات درمانی این تله حضور یابند که بدین جهت می توان با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

جلسات طرحواره درمانی جهت درمان طرحواره اطاعت توسط برترین درمانگران کلینیک روانشناسی روان آرام برگزار گردیده و بدین سبب افراد می توانند با حضور در این جلسات درمانی تخصصی نیز به نتایج بسیار مطلوب و موثری دست یابند.

درمان طرحواره اطاعت

بپیوندید
اطلاع از

2 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
افسانه محمدی
7 ماه قبل

سلام من یه خانم ۴۴ ساله هستم درگیر تله اطاعت و ایثار هستم توان مالیم پایینه و نمیتونم مشاوره بگیرم میتونید کمکم کنید .. ممنونم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
7 ماه قبل

سلام دوست عزیز؛ اینکه چطور بدون مراجعه به متخصص و احتمالا بدون انجام تست طرحواره، این تشخیص رو گرفتین، جای سوال و تامل هست، اما اگه به آشنایی با طرحواره هاتون علاقمند هستین پیشنهاد میکنم کتاب “زندگی خود را دوباره بیافرینید” اثر جفری یانگ رو مطالعه بفرمایید.

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره