به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان

مشاور مشاور ازدواج مرکز مشاوره سرویس ها

آیا شما با درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان آشنایی دارید؟ آیا تا به حال برای درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان به روانشناس مراجعه کرده‌اید؟ برا اطلاع بیشتر از نوع درمان وسواس کودکان مقاله زیر را بخوانید.

به طور متوسط شروع وسواس کودکان از 10 سالگی است

درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است ولی همچنان اکثر مردم با شنیدن کلمه وسواس به یاد زنان می‌افتند که ساعاتی طولانی را به شکل افراطی به شستن می‌گرداختند؛ البه که این هم نوعی وسواس است اما انواع دیگری از وسواس وجود دارد که یکی از آنها وسواس کودکان است. درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان نیز برای رها ساختن کودکان از این وسواس انجام می‌شود.

گاهی والدین رفتارهایی ره در کودکان مشاهده می‌کنند مانند اصرار کودک به درست پیش رفتن همه چیز، افکار آزار دهنده را مدام در ذهنشان مرورمی‌کنند، شمردن چیز های تکراری و … که در ادامه به طور مفصل به نشانه های وسواس کودکان پرداخته خواهد شد. اما همین نشانه هاست که باعث می‌شود والدین در پی درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان باشند تا شرایط را برای آرام ذهن کودکشان فراهم کنند.

البته که درمان شناختی رفتاری برای وسواس کودکان و بزرگسالان است و بسیاری از نشانه ها و راه های تشخیص و درمانی که برای وسواس کودکان ذکر می‌شود برای بزرگسالان نیز صدق می‌کند.

وسواس کودکان در چه سنی آغاز می‌شود؟ به طور متوسط شروع وسواس کودکان از 10 سالگی است اما در مواردی بین کودکان زیر 5 سال و حتی 3 سال نیز مشاهده شده است.

وسواس در کودکان چیست؟

وسواس در کودکان چیست؟

قبل از پرداختن به درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان و بزرگسالان لازم است به چیستی وسواس کودکان بپردازیم تا درک بهتری از این موضوع پیدا کنید.

البته شاید شما وسواس را با نام (OCD) نیز بشناسید که کاملا درست است و ارادی به آن وارد نیست

وسواس چیست؟ Obsessions یا همان وسواس در واقع مجموعه ای از فکرها، تصویرها و یا ایده‌هایی گفته می‌شود که وارد ذهن شما شده و سبب آزارتان می‌گردد و کنترل‌شان از دست شما خارج است.

وسواس فکری عملی چیست؟ تعریف بالا بیشتر در مورد وسواس فکری صدق میکند و در مورد وسواس فکری عملی کمی این موضوع متفاوت است. در وسواس فکری عملی یک سری رفتارها هستند که شما حس میکنی باید آن را به طور مکرر انجام دهید و در این مورد هم کنترلش تا حد زیادی از دست شما خارج است.

قبل از اقدام به درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان این نکته را باید بدانید که?

مهم ترین تفاوت وسواس در کودکان و بزرگسالان: کودکان نسبت به بزرگسالان آگاهی کمتری نسبت به رفتار خود دارند و در واقع تا حدود زیادی متوجه وسواس و غیر منطقی بودن افکار و اعمالشان نمی‌شوند

وسواس کودکان به بیش فعالی می انجامد

تفاوت‌های وسواس کودکان و بزرگسالان

برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های وسواس در کودکان و بزرگسالان شامل موارد زیر می‌شود که در صورت مشاهده این علائم باید برای درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان اقدام کنید:

  1. برخی کودکان ترس از مرگ والدین خود دارند یا مدام افکاری مربوط به آسیب دیدن آن ها را در ذهن خود می‌پرورانند و این در مورد بزرگسالان بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.
  2. وسواس ها بزرگسالان می‌تواند بر سر موضوعات جنسی نیز باشد که این در مورد کودکان بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.
  3. وسواس احتکار در کودکان بیشتر از بزرگسالان به چشم می‌خورد اما متاسفانه والدین این ویژگی کودکان را با علاقه شدید به یک سری از وسایل و لوازم شخصی یا خساست به اشتباه می‌گیرند و برای درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان اقدام نمی‌کنند.
  4. تیک های رفتاری در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود
  5. عدم اقدام برای درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان در طولانی مدت سبب بروز اختلالاتی دیگر مانند بیش فعالی می‌شود.

در صورتی که حتی یکبار یا به ندرت این رفتارها را در کودکان مشاهده کردیم باید برای درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان اقدام کنیم؟

خیر؛ زمانی که این نشانی ها پرتکرار بود و سبب ایجاد اختلال در زندگی کودک و اطرافیانش گردید باید برای بکارگیری پروتکل درمان شناختی رفتاری وسواس اقدام کرد.

 

آیا کودک 6 ساله هم ممکن است به وسواس کودکان دچار شود؟

به طور میانگین وسواس کودکان از 10 سالگی آغاز می‌شود اما در مواردی نادر در کودکان زیر 5 سال نیز ممکن است بروز پیدا کند.

آیا وسواس فقط در کودکان اتفاق می‌افتد؟

خیر در بزرگسالان نیز اختلال وسواس شایع است

4.4/5 - (78 امتیاز)

رفتارهای وسواسی رایج در کودکان و بزرگسالان

رفتارهای وسواسی رایج در کودکان و بزرگسالان

قبل از بکارگیری پروتکل درمان شناختی رفتاری وسواس، لازم است رفتارها و نشانه‌های آن را تشخیص داده و بررسی نمایید:

مواردی که بالا ذکر شد در واقع رفتارهای وسواسی بودند اما نکته‌ای که پیش از بکار بردن پروتکل درمان شناختی رفتاری وسواس باید بدانید این است که وسواس فکری عملی یا اجباری کودکان و بزرگسالان در ادامه این افکار و رفتار ها بروز پیدا می‌کنند. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

کودکی به شکلی افراطی از میکروب می‌هراسد، وسواس عملی یا اجباری که در این کودک خود را نشان می‌دهد به صورت شست و شوی مداوم دستانش خواهد بود. پس در طی درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان لازم است اعمال کودکان ریشه یابی شود تا فکر وسواسی پشت آن مشخص شود.

رایج ترین وسواس اجباری ها در میان کودکان و بزرگسالان

رایج ترین وسواس اجباری ها در میان کودکان و بزرگسالان:

 

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان

تجربه درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان

رابطه فرزند و والدین از اهمیت بالا و ویژه‌ای برخوردار است. احساسات والدین و فرزند و روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند و این هرگونه حس منفی، ناراحتی جسمی و روحی و … را شامل می‌شود.

قبل از تجربه درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان و بزرگسالان لازم است صبوری پیشه کرده و تا حد امکان در مورد وسواس اطلاعات کسب کنید. بعد از شروع پروسه پروتکل درمان شناختی رفتاری وسواس حداکثر همکاری را با درمانگر بجا آورید تا نتیجه مطلوبی از درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان بگیرید.

نکات برقراری ارتباط با کودک وسواسی

درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان در کلینیک روان آرام

کلینیک درمانی روان آرام دارای سابقه بالا و روانشناسانی مجرب در زمینه درمان شناختی رفتاری وسواس کودکان و بزرگسالان آماده ارائه خدمات است. جهت رزرو وقت برای مشاوره می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

لینک دریافت وقت مشاوره

 

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره