به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

همانطور که می دانید امروزه استفاده از اینترنت و کامپیوتر و وسایل هوشمند زیاد شده است. بازی های کامپیوتری یکی از لذت بخش ترین تفریحات کودکان می باشد که تمایل دارند مدت زمان زیادی از بازی های آنلاین استفاده کنند. از طرفی می دانیم که استفاده بی اندازه از هرچیزی مضرات خاص خود را به دنبال دارد، مخصوصا فضای مجازی و بازی های آنلاین. در این مورد سازمان بهداشت جهانی اختلالات روانی، استفاده بی اندازه از بازی های کامپیوتری را یک نوع اعتیاد دانسته است که این اختلالات جزو اختلالات رفتاری است و فرد را از انجام بقیه کارهایش باز می دارد. ما در این جا می خواهیم راهی برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری پیدا کنیم.

درمان اعیتاد به بازی های کامپیوتری

علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری

بازی ها زمانی تبدیل به اعتیاد می شوند که فرد خود را در قالب شخصیت های بازی ها ببیند. در واقع اعتیاد به معنی وابستگی شدید به چیزی است که بی اختیار انجام می شود و علائم زیر را به دنبال دارد:

  • دچار به بیماری میگرن
  • احساس هیجان زیاد در هنگام انجام بازی کامپیوتری
  • تبدیل شخصیت آرام فرد به شخصیت تهاجمی
  • فرد دچار فراموشی و حواس پرتی می شود.
  • دچار اضطراب شدید و پرخاشگری می شود.
  • در خواب شبانه او اختلال به وجود می آید.
  • به دلیل نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر دچار کمردرد و گردن درد می شود.
  • اختلال در غذا خوردن، معمولا اشتهای آن ها کم می شود.
  • معمولا بهداشت شخصی را نادیده می گیرند؛ زیرا ترجیح می دهند مدت زمان بیشتری را پشت سیستم بنشینند.
  • آسیب به چشم و بینایی
  • رها کردن ورزش به خاطر انجام بازی.
  • احساس درد در ناحیه مچ دست
  • بروز رفتارهای ضد اجتماعی
  • زمان از دستش می رود زیرا اهمیتی برایش ندارد.
  • باعث می شود به بخش های دیگر زندگی روزمره خود را به خوبی انجام ندهند.
  • هنگامی که مشکلی برایشان پیش می آید یا با اعضای خانواده بگو مگو دارند، به بازی های کامپیوتری پناه می برند.

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

آسیب های ناشی از اعتیاد به بازی های کامپیوتری

اعتیاد به بازی های کامپیوتری معمولا هم مشکلات جسمی و هم مشکلات روحی را ایجاد می کنند. از جمله آن ها:

  1. افت تحصیلی

هر چیزی که ذهن دانش آموز را مشغول کند باعث افت تحصیلی او می شود. معمولا دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی بیشتر به بازی های آنلاین علاقه دارند و آن را سرگرمی خوبی می دانند. این امر تا زمانی که آن ها را از درس دور نکند و باعث افت تحصیلی شان نشود، مضر نیست. اما استفاده طولانی مدت در روز قطعا باعث افت تحصیلی می شود  که برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری راه هایی وجود دارد که به شما معرفی خواهیم کرد.

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

  1. منزوی شدن و افزایش پرخاشگری فرد

از آن جایی که بیشتر بازی های آنلاین جنگی هستند، پس فرد در هر مرحله برای مقابله با نیروهای دشمن به خشونت نیاز دارد و همین باعث ایجاد ناآرامی و خشونت در فرد می شود. بعضی بازی ها که ماشین سواری هستند و معمولا با سرعت بالایی طراحی شدند که این سرعت بالا در حافظه کودک می ماند و ممکن است در آینده همین رفتار را در هنگام رانندگی از خود نشان دهد.

 

  1. آسیب به بینایی

خیره شدن به رایانه به مدت طولانی باعث ضعیفی بینایی می شود و یا فرد دچار نزدیک بینی می شود. این عارضه با رعایت نکات زیر قابل پیشگیری است:

  1. رعایت فاصله 1 متر از صفحه نمایش کامپیوتر
  2. نور صفحه مانیتور را همیشه روی کم تنظیم کنیم.
  3. نور اتاق و مانیتور را با هم تنظیم کنیم که نور مانیتور چشممان را اذیت نکند.
  4. از عینک های آنتی رفلکس استفاده کنیم.
درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری
  1. آسیب های روانی

با پیشرفت تکنولوژی و شاغل شدن افراد خانواده روابط محدودتری با یکدیگر دارند. استفاده بی اندازه از اینترنت و یا بازی های کامپیوتر به تدریج محیط خانواده را سرد می کند و باعث بسیاری از عصبانیت ها و آسیب های روانی می شود. برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری باید آن را کنترل کنیم.

 

  1. مشکلات اسکلتی

استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای، مشکلاتی از جمله: آسیب به ستون فقرات، آسیب به مهره های گردن و مچ دست می شود؛ زیرا فرد ساعت ها به طور مداوم به یک حالت می نشیند. برای پیشگیری از این عارضه باید:

  1. کاملا به صندلی تکیه دهیم و گردن را در مقابل مانیتور قرار دهیم.
  2. هر روز ورزش های عضلانی و گردن و مچ دست را انجام داد تا از این آسیب ها جلوگیری شود.
  3. پاها را به طور مناسبی قرار دهیم که به زانویمان آسیب وارد نشود یعنی زانو به اندازه 90 درجه خم شود.
  4. از میز و صندلی مناسب استفاده کنیم.

درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری 

روش های درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری

برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتر باید به مشاور مراجعه کرد که سایت روان آرام کلینیک مشاوران زیادی برای درمان این اختلال دارند. برای ارتباط با آن ها می توانید به بخش ارتباط با ما مراجعه کنید و از مشاوره های رایگان آن ها بهره ببرید. این مشاورها روش های درمانی تخصصی را به شما یاد می دهند. از جمله این آموزش ها:

  1. آموزش روانی

یکی از راه های درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری، آموزش روانی به فرد مبتلا است که شامل آموزش به فرد در مورد رفتار‌های مرتبط با بازی و اثرات بازی بر سلامت روان او است. با این آموزش ها می توان مشکلات و تاثیرات منفی که بر روحیه فرد گذاشته شده را درمان کرد.

 

  1. درمان معمول

از روش‌های درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری، درمان معمول است. این نوع درمان برای کنترل فرد در مقابل گرایش به بازی، مقابله با افکار غیر منطقی است. این روش درمانی به کشف هویت توسط فرد کمک کرده و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او می شود.

 

  1. درمان درون فردی

در این نوع درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری فرد باید با کار کردن بر روی مهارت‌های ارتباطی خود بتواند از محیط مجازی فاصله گرفته و روابط حقیقی خود را تقویت کند.

 

  1. مداخله خانوادگی

خانواده نیز می تواند با تقویت رابطه خود با فرزند و جایگزین کردن تفریحی بهتر از بازی های آنلاین، در درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری فرزندش موثر باشد.

 

  1. توسعه یک شیوه زندگی جدید

افراد باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بسنجند و کارهای مفیدی که توانایی انجام آن را دارند را پیدا کنند تا از این فضا دور بمانند. این روش برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری بسیار کاراتر از بقیه روش ها است؛ زیرا باعث می شود زندگی هدفمندتری را داشته باشد.

 

  1. انجام بازی های فکری

این روش باعث رشد خلاقیت و نوآوری فرد می شود؛ زیرا سلول های مغزی را درگیر می کند و کودک را به سمت آرزوها و آینده اش سوق می دهد.

 

  1. جایگزینی بازی های خانوادگی به جای بازی های کامپیوتری

         خانواده بیشترین نقش را در بهبود فرزند خود دارند و می توانند آن ها را به بازی های مفیدتر و دسته جمعی تشویق کنند که به سمت بازی های کامپیوتری نروند.

 

  1. بیرون رفتن با دوستان

دوستان نقش مهمی در زندگی ما دارند. بیرون رفتن با آن ها یکی از بهترین لذت های دوران زندگی است. با آن ها بیرون بروید و خوش بگذرانید که در درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتر بسیار کمک می کند و باعث دور شدن شما از فضای مجازی می شود.

9.      تنظیم تفریح و فعالیت های روزمره

کتاب بخوانید، ورزش موردعلاقه خود را انجام دهید، پیاده روی کنید و زودتر به رخت خواب روید که استراحت به شما آرامش می دهد.

10.  انتقال کامپیوتر به مکانی که رفت وآمد شما به آن جا کم تر است.

        یکی از عواملی که ما را به سمت کامپیوتر متمایل می کند، دسترسی سریع به آن است. اگر آن را از اتاق خود بیرون ببریم از دید ما دور شده و کم کم استفاده از آن را فراموش می کنیم.

11.  به جای خرید بازی های کامپیوتری، چیزهای ضروری تر بخرید.

بازی ها معمولا قیمت بالایی دارند. به جای خرید آن ها، وسیله های موردعلاقه خود را بخرید و یا به رستوران های موردعلاقه خود بروید و شام موردعلاقه خود را سفارش دهید.

12. مسافرت

مسافرت از بهترین تفریحات است. مسافرت در درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری بسیار تاثیرگذار است. لذت مسافرت چیزهای بهتری که در طبیعت وجود دارند را به ما نشان می دهند که استفاده از اینترنت و کامپیوتر را برای ما کم رنگ تر می کند.

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، استفاده بیش از حد از هر چیزی اعتیادآور است. اعتیاد به بازی های کامپیوتری دردسرساز است. ما راه حل هایی را برای درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری ارائه دادیم که فرد بتواند با انجام دادن آن ها اهداف بزرگ تری را دنبال کند. یکی از روش های بهبود این اختلال، مراجعه به روانشناس است که بهترین راه حل است.

4.6/5 - (427 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره