به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
افسردگی بعد از ترک اعتیاد

افسردگی بعد از اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد و علت آن

اعتیاد یکی از بدترین معضل های هر جامعه است و متاسفانه آمار اعتیاد به انواع مواد مخدر روز به روز بالاتر می رود. به علت مشکلات روحی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و … روز به روز افراد زیاد تری مخصوصا در سن و سال جوانان به سمت مصرف مواد مخدر روی میاورند. اما در میان این آمار نا امید کننده ، افراد بسیار زیادی هستند که با امید به زندگی ، به ترک اعتیاد روی می آورند. اما در نهایت با عارضه روحی به نام افسردگی بعد از ترک اعتیاد رو به رو می شوند.

این افراد در طول دوران اعتیاد ، با ضرر های جسمی مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند و متاسفانه بعد از این دوران سخت با افسردگی بعد از ترک اعتیاد رو به رو می شوند. در این مقاله ما به توضیح کامل این عارضه می پردازیم. با ما همراه باشید.

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

علت افسردگی بعد از اعتیاد چیست ؟

علت افسردگی بعد از ترک اعتیاد در علت شروع به مصرف مواد مخدر تعریف می شود. افراد به علت کنجکاوی ، احساس توانمندی یا لذت بیشتر از زندگی برای اولین بار دست به مواد مخدر میزنند. در اولین تجربه مواد مخدر سطح هورمون دوپامین که هورمون شادی و هیجان می باشد در بدن به شدن افزایش می یابد و حس توانمندی و لذت زیادی به افراد القا می کند. این درحالی است که این هورمون به طور طبیعی و متعادل در بدن هر کسی تولید می شود.

وجود بیش از اندازه این هورمون در زمان مصرف افراد را به سمت مصرف مجدد آن می کشاند و تولید این هورمون ها را در طول دراز مدت به مواد مخدر وابسته می کند. همین باعث می شود که خود بدن توانایی خود را برای تولید هورمون های شادی از دست بدهد. یکی از علت هایی که افراد به مصرف این مواد ادامه میدهند ، علاوه بر ترکیبات اعتیاد آور ، همین کمبود هورمون های شادی می باشد.

در نهایت پس از ترک اعتیاد ، بدن همچنان در تولید هورمون دوپامین ضعیف عمل می کند و همین باعث ایجاد عارضه افسردگی بعد از ترک اعتیاد می باشد. این افسردگی بسته به میزان اعتیاد آور بودن مواد مخدر درجات مختلفی خواهد داشت. برای مثال افسردگی پس از ترک اعتیاد به سیگار معمولا درجه کمتری نسبت به موادی همچون هروئین یا کراک خواهد داشت.

نشانه های افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست ؟

مهم ترین علائم افسردگی پس از اعتیاد به این شرح می باشد :

  • پرخاشگری
  • عصبانیت بیش از اندازه
  • بی قراری
  • احساس غم
  • مشکل در خواب
  • تغییر اشتها
  • کاهش یا افزایش وزن
  • خستگی بیش از اندازه
  • از دست دادن تمرکز
  • از دست داده علاقه به انجام فعالیت

و …

شایان ذکر است درمان و مقابله با افسردگی بعد از ترک اعتیاد بسیار اهمیت دارد. به مراتب میتوان گفت که مقابله با این مشکل به اندازه ترک اعتیاد اهمیت دارد. پس سعی کنید درمان و مقابله با آن را جدی بگیرید.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

6 راه درمان و مقابله با افسردگی بعد از اعتیاد

1-میزان حضور در اجتماعات را افزایش دهید :

تنهایی بزرگترین تشدید کننده افسردگی می باشد. اگر به افسردگی بعد از ترک اعتیاد نیز مبتلا باشید ، تنهایی می تواند به شدت برای شما خطرناک باشد و حتی شما را به استفاده مجدد از مواد مخدر بکشاند. از انزوا و تنهایی خارج شوید و در محیط های جمعی بیشتر حضور پیدا کنید. برای تاثیر بیشتر می توانید در گروه های حمایتی ترک اعتیاد حضور پیدا کنید.

2-ورزش کنید :

ورزش از مهم ترین دشمنان افسردگی بعد از ترک اعتیاد به شمار می رود و تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی افسردگی دارد. ورزش و انجام مداوم آن باعث ترشح انواع هورمون های نشاط آور مانند هیجان و شادی می شود و مقابله با این افسردگی را آسان تر می کند. با ورزش کردن بدن شما نه تنها از اثرات جسمانی مصرف مواد مخدر پاک می شود ، بلکه ذهن شما را نیز به مراتب توانمند تر می کند.

3-تجربه ترک اعتیاد خود را مرور کنید :

به خاطر آورید که چرا اعتیاد را کنار گذاشته اید و چه روند سخت و طاقت فرسایی را برای ترک کردن آن طی کرده اید. حسی که از موفقیت و ترک اعتیاد به شما دست می دهد باعث می شود که نه تنها با افسردگی راحت تر کنار بیایید بلکه تحت هیچ شرایطی به اعتیاد باز نگردید. فراموش نکنید که گذر از افسردگی پس از اعتیاد به مراتب آسان تر از ترک کردن آن می باشد.

4-انجام فعالیت مورد علاقه خود را افزایش دهید :

سرگرم نگه داشتن خود در این دوران می تواند به شما و مقابله با افسردگی بعد از ترک اعتیاد کمک شایانی کند. ترجیحا این فعالیت ها منفعلانه نباشد و حضور شما فیزیکی و فعال باشد. انجام چنین فعالیت به مرور باعث می شود که حس بهتری به خود و زندگی خود پیدا کنید و راحت تر از افسردگی عبور کنید.

5-سعی کنید ذهن و بدن خود را برای ترشح متعادل هورمون دوپامین تحریک کنید :

فوقا ذکر کردیم که در نتیجه ی ترک اعتیاد ، بدن در ترشح هورمون  شادی یا همان هورمون دوپامین ضعیف می شود. شما با انجام فعالیت هایی که به طور طبیعی موجب ترشح این هورمون می شوند ، به مرور می توانید توانایی بدن خود را در زمینه ترشح هورمون های شادی بازگردانید و در نتیجه از افسردگی بعد از ترک اعتیاد عبور کنید.

6-با یک مشاور صحبت کنید :

اگر احساس می کنید که افسردگی شما بیش از اندازه شده است و شما را به سوی مصرف دوباره مواد مخدر می کشاند ، باید این حس را به عنوان تابلو و نشانه ی خطر در نظر بگیرید. این سطح از غم و افسردگی ممکن است دیر یا زود شما را دوباره به اعتیاد بکشاند و تمامی سختی هایی که کشیده اید را از بین ببرد. با صحبت با مشاور ، می توانید این افسردگی را هر چقدر هم که شدید باشد سریع تر درمان کنید و مسیر ترک اعتیاد را به پایان برسانید.

شما می توانید برای مشاوره ترک و افسردگی بعد از ترک اعتیاد به کلینیک تخصصی روان آرام تلفن کنید و از خدمات مشاوره ما بهره ببرید.

افسردگی پس از اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می کشد ؟

به طور معمول مردم از اولین روز های ترک اعتیاد افسردگی و غم را درون خود احساس می کنند. این افسردگی بسته به میزان اعتیاد و سنگینی ماده مخدر می تواند از دو هفته شروع شود و حتی تا یک ماه و گاها 50 روز نیز طول بکشد. فعالیت هایی که شما در طول این دوران برای مقابله با اعتیاد انجام می دهید تا حد زیادی موجب کاهش مدت زمان عبور از افسردگی پس از ترک اعتیاد می شود.

تنها کسی می تواند به خود برای پایان دادن به این نوع از افسردگی کمک کند خود شما خواهید بود. پس به مقابله جدی با افسردگی بعد از ترک اعتیاد بپردازید و برای همیشه به اثرات اعتیاد در زندگی خود پایان دهید. شایان ذکر است متاسفانه این نوع از افسردگی عامل اصلی بازگشت بسیاری از افراد به مصرف مجدد مواد مخدر است. به همین علت است که در این مطلب تاکید داریم که حتما به مقابله جدی با این عارضه بپردازید تا مجددا به دام اعتیاد نیوفتید.

کلینیک تخصصی روان آرام با ارائه بهترین خدمات مشاوره و روانشناسی در سطح کشور در طول این مسیر همراه شما خواهد بود. کافیست با ما تماس بگیرید.

 

علت افسردگی پس از ترک اعتیاد چیست ؟

ناتوانی بدن در تولید هورمون های شادی ، اعتیاد روانی به مواد مخدر و... از علت های افسردگی بعد از ترک اعتیاد می باشد.

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست ؟

بی قراری ، عصبانیت ،پرخاشگری، غم و ... از علائم افسردگی بعد از اعتیاد می باشد.

راه های مقابله با افسردگی بعد از اعتیاد چیست ؟

اگر میخواهید با افسردگی بعد از اعتیاد مقابله کنید این مطلب را از دست ندهید.

4.5/5 - (502 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

4 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سر درد
1 ماه قبل

سلام. همدردهای عزیز بعد از ۶ سال خوردن تریاک ، الان بیست روزه که مواد رو ترک کردم زیر نظر دکتر متخصص ، البته دو هفته با b2 سم زدایی کردم ، چند روزه که b2 رو هم قطع کردم، دکتر قرص بهم داده ولی اصلا حال خوبی ندارم . من که به زن و بچه هام از گل کمتر نمیگفتم تو این سه روز تا حد کتک زدن پیش رفتم. میل به هیچ کاری ندارم در واقع نام توانم از هرکاری. سردرد های شدید این سردردها امونم رو بریده. شبا تا صبح بیدارم و فکر میکنم فقط از خدا کمک می‌خوام.

امیرو
3 ماه قبل

سلام ی سوال و تجربه خودم ؟ من ده یازده سال گل می‌کشیدم بدون مشکلی خوب ردیف بعد ی داستانی شد اضطراب استرس داشتم ی مدت و درگیر شدم نکشیدم همین حین ، نمی‌دونم چی شد سرتونین دوپامین آمد پایین با ترشح کورتیزول هورمون استرس یا چی ، ک بعد ی مدت علایم افسردگی پس از ترک مثلا دیگه رانندگی و کارای ک دوسداشتم اصن حال نمی‌داد و بی انگیزه و بی قراری بهم دست داد و این مورد با مسخ شخصیت قاطی شد طبیعی هست ? نمی‌دونم چ کنم الان بعد گذشت دوماه هنوز خوب نشدم و انگار زندگی بدون گل رو یاد ندارم ? کسی اینطوری بوده یا ترک کرده ببینیم نرماله این مورد یا راهکاری پیشنهادی ? می‌خوام برگردم بشم همون آدم قبل پرانگیزن شاد بدون مشکل بکشم دوباره یا نه ? سپاس

علی
2 ماه قبل
پاسخ به  امیرو

نکش داداش منم همینجورر .دقیقا هفتاد روزه ولی هنوز خوب نشیدم.
صبر صبر ورزش ورزش پول پول

محمد محمودی
5 ماه قبل

من بعد ترک شیشه وهرویین خواب ندارم مدام با خودم حرف میزم فگر که مغزه میگنه مغزم میخوره همش ب خودم حرف میزنم مغزم میره ت زمان گذشته

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره