به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان اختلال خود بیمار انگاری

مشاور مراحل درمان اختلال خود بیمار انگاری مشاور ازدواج چه زمان به درمان اختلال خود بیمار انگاری نیاز است ؟ مرکز مشاوره مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

درمان اختلال خود بیمار انگاری

همه ی ما ممکن است در یک دوره ای از زندگی تصور کنیم که به بیماری خاصی دچار شده ایم و نیاز به درمان آن داریم. این فکر و خیال ها گاهی درست از آب در می آید و گاهی بالعکس مشخص می شود که هیچ مشکلی وجود ندارد. اما گاهی این تصورات و تخیلات به شکل یک بیماری و اختلال ذهنی بروز می کند و در این صورت است که درمان اختلال خود بیمار انگاری لازم می شود.

ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل در مورد درمان اختلال خود بیمار انگاری صحبت کنیم پس با ما در این مطلب همراه باشید.

اختلال خود بیمار انگاری چیست؟

پیش از آنکه به طور کامل درمان قطعی اختلال خود بیمار انگاری بپردازیم باید با مفهوم دقیق این بیماری آشنا شوید .

مبتلایان به  این بیماری روانی یعنی اختلال اضطراب بیماری یا همان اختلال خود بیمار انگاری همیشه نگران‌ هستند که مبادا به بیماری خطرناکی ابتلا داشته باشند یا در آینده به بیماری خطرناکی  مبتلا شوند.

شاید در آنها هیچ علائم بیماری وجود نداشته ؛ اما شخص حالت هایی که برای بدن طبیعی است یا علامت هایی که به صورت جزئی هستند را نشانه بیماری‌‌های خطرناک فرض میکند به گونه ای که اگر آزمایش‌های پزشکی هم هیج مشکل خاصی را برای او نشان ندهند، باز همواره نگران است که مبادا بیمار باشد.در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با درمان اختلال خود بیمار انگاری بیشتر آشنایی پیدا کنیم.

اختلال خود بیمار انگاری بیماری است که به صورت  بلندمدت با شدت نوسانی است. شدت این بیماری اغلب با افزایش پیدا کردن سن یا بر اثر استرس های مداوم زیاد می‌شود. توصیه ما به شما این است که اگر نشانه های این بیماری را در خود مشاهده کردید حتما به مشاور مراجعه و به طور جدی به درمان اختلال خود بیمار انگاری بپردازید. مشاوران کلینیک روان آرام می توانند در این در کنار شما باشند.

درمان اختلال خود بیمار انگاری

مشاوره روانشناسی و گاهی مصرف دارو در بهبود این اختلال بسیار موثر هستند. افرادی که به اختلال خود بیمار انگاری مبتلا هستند، از بابت سلامتی‌شان به‌شدت  نگران هستنتد و همیشه اضطراب دارند و با پیدایش هرگونه علائم کوچک، برای مثال مقدار کمی خستگی و پرش عضلات، این فکر را با خود میکنند که که این علائم حتما از بیماری بسیار خطرناکی خبر می‌دهند.

علائم جسمیِ احساس شده شاید به‌قدری کوچک باشند که هیچ دخالتی در زندگی روزمره شخص ایجاد نکنند؛ اما همین نا آرامی و اضطراب برای سلب آرامش خود بیمار انگار کافی است. توجه داشته باشید که این سلب آسایش در دراز مدت تاثیر مخربی بر روی سلامت روان ما می گذارد پس حتما درمان قطعی اختلال خود بیمار انگاری را جدی بگیرید.

اهمیت درمان خود بیمار انگاری

چرا درمان اختلال خود بیمار انگاری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد ؟ عوارض این بیماری به قدری شدید است و روی روحیه افرا تاثیر میگذارد که تقریبا در روند کل زندگی اختلال ایجاد می کند. این اختلال موجب می شود حتی اگر بیماری واقعی وجود داشته باشد متوجه آن نشوید چرا که درگیر تخیلات این اختلال می باشد. به همین علت درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

مراحل درمان اختلال خود بیمار انگاری

درمان این مشکل در دو مرحله صورت می گیرد که به این شرح است :

1-تشخیص اختلال خود بیمار انگاری

تشخیص دادن جزئی از درمان قطعی اختلال خود بیمار انگاری می باشد و از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. تشخیص این بیماری به این شرح می باشد :

با این روش هایی که در بالا گفته شد، معلوم می‌شود که آیا مشکل‌ بیمار در مجموعه اختلالاتی مثل اختلال علائم جسمی است اختلال اضطراب فراگیر میباشد. در اختلال علائم جسمی که یکی از اختلالاتِ در ارتباط با اختلال اضطراب بیماری است شکایت شخص بیشتر به خاطر وجود علائم جسمیِ ناراحت‌کننده‌ای ازجمله درد و سرگیجه است تا نگرانی درباره ابتلا به بیماری‌های خطرناک دیگر.در هر صورت درمان اختلال خود بیمار انگاری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

2-درمان قطعی اختلال خود بیمار انگاری

در افراد مبتلا به خود بیمار انگاری ، تلاش این است که بیمار بتواند بر استرسی که دارد غلبه کند و به زندگی روزمره خودش برگردد. روان‌درمانی یا همان صحبت‌ درمانی از جمله روش های مؤثر برای درمان اختلال خود بیمار انگاری است . گاهی هم مصرف دارو می‌تواند فرد را در درمان شدن کمک کند.

روان درمانی در اختلال خود بیمار انگاری چیست؟

بعضی وقت ها بعضی از علائم جسمی از پریشان حالی و احساس استرس سلامتی ناشی می‌شوند. به همین جهت، روان درمانی به خصوص رفتار درمانیِ شناختی می‌تواند روش خوبی برای درمان اختلال خود بیمار انگاری باشد. رفتاردرمانیِ شناختی به فرد در یادگیری مهارت‌های مدیریت استرس بیماری کمک شایانی کند. شخص با این روش ها درمانی یاد میگیرد نگرانی‌های خود را کاهش دهد.

اما دقت کنید که این روش ها تنها برای افرادی که نشانه های ضعیفی از این اختلال را دارند کارساز است :

دارودرمانی و تاثیر آن در درمان اختلال خود بیمار انگاری

داروهایی که ضدافسردگی هستند از جمله بازدارنده‌های انتخابیِ جذب سروتونین می‌توانند در درمان اختلال خود درمان انگاری و اضطراب بیماری تاثیر بسزایی دارند. استفاده از داروهای درمان خلق و خوی بد و سایر اختلالات اضطرابی هم در صورت وجود داشتن مشکلات خُلقی و اضطرابی بدون تاثیر نیستند. این نکته شایان ذکر است که استفاده خودسرانه هیچ دارویی توصیه نمی‌شود و بهتر است که راجع به عوارض جانبی داروهای تجویزی حتما با پزشک معالج مشورت کنید.

درمان اختلال خود بیمار انگاری

تغییرات سبک زندگی و درمان‌ اختلال خود بیمار انگاری

اگر مبتلا به خود بیمار انگاری هستید و این اختلال در شما بسیار ضعیف است، شما می‌توانید با روش خودمراقبتی به روند درمان اختلال خود بیمار انگاری کمک کنید. دقت کنید که درصورتی که اختلال شما یا اطرافیانتان شدید تر است این راهکارها پاسخگو نیست و حتما بایستی از کمک روانشناس بهره بگیرید.

از جمله این راهکارها را برای شما بیان میکنیم:

  1. حتما با روانشناس تماس حاصل فرمایید و ببینید که برای مثال بهتر است هر چند‌ وقت یک‌ بار برای توضیح نگرانی‌های خود مراجعه کنید. دراصل، باید بین شما و روانشناستان ارتباطی شکل گیرد که این ارتباط مبتنی بر اعتماد است. از مراجعه‌های که ضروری نیستند به مراکز درمانی پرهیز کنید و همیشه دنبال مشورت‌گرفتن از هر مشاوری که با او روبه‌رو می‌شوید، نباشید. این کارها روند درمان‌ شما را سخت ترمی‌کنند.
  2. در درمان اختلال خود بیمار انگاری یاد بگیرید که استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید و با کارها و تاکنیک هایی که میاموزید به آرامش‌یابی خودتان کمک بزرگی کنید. یادگیری مدیریت استرس و روش‌های خودآرام‌سازی به خصوص آرام‌سازیِ پیش‌رونده عضلانی می‌توانند به کاهش استرس کمک زیادی کنند.
  3. سعی کنید هر روز ساعاتی کمی را به فعالیت بدنی اختصاص دهید.
  4. از جست‌وجوهای مداوم اینترنتی درباره بیماری های مختلف دست .شاید در این جست‌وجوها به اطلاعاتی بربخورید که هیچ ربطی به وضعیت خاص شخص شما ندارند و فقط باعث ایجاد استرس شوند. اگر هم علامت های نگران‌کننده‌ در خود حس می‌کنید، در نوبت بعدیِ حتما با مشاوران کلینیک روان آرام تماس حاصل کنید.

راهکارهای پیشگیری از اختلال خود بیمار انگاری چیست؟

هنوز کاملا معلوم نیست که دقیقا چگونه می‌توان از ابتلا به اختلال خود بیمار انگاری پیشگیری کرد؛ اما توصیه‌های زیر شاید بتواند به شما در این راه کمک کند:

درمان اختلال خود بیمار انگاری

تاثیر روانشناس برای درمان اختلال خود بیمار انگاری

در پاسخ به این سوال باید بگویم بله ،از آنجا که شاید علامت های موجود به مشکلات سلامتی ارتباط داشته باشند، پس حتما معاینه پزشک برای درمان قطعی اختلال خود بیمار انگاری الزامی است؛ اما اگر تشخیص پزشک اختلال خود بیمار انگاری باشد، شما را به متخصص سلامت روان ارجاع میدهد.

چطور برای مراجعه به رونشناس آماده شوید؟

قبل تر هم گفتیم که پزشکِ معالج شاید صلاح کار را در این ببیند که به روان‌پزشک یا روان‌شناس مراجعه کنید تا به طور قطعی به درمان اختلال خود بیمار انگاری بپردازید .پس به‌طور کلی، برای مراجعه به پزشک اطلاعات زیر را در ذهن‌تان مرور کنید:

بهتر این است که یکی از اعضای خانواده تان یا دوستان‌تان را هم در صورت تمایل با خودتان ببرید تا اگر از موارد بالا چیزی را فراموش کردید در یادآوری اطلاعات به شما کمک‌کند.

آیا رجوع به روانشناس برای درمان اختلال خود بیمار انگاری الزامی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم بله ،از آنجا که شاید علامت های موجود به مشکلات سلامتی ارتباط داشته باشند، پس حتما معاینه پزشک الزامی است؛ اما اگر تشخیص پزشک اختلال خود بیمار انگاری باشد، شما را به متخصص سلامت روان ارجاع میدهد.

تشخیص اختلال خود بیمار انگاری چگونه انجام می شود؟

تشخیص دادن اختلال  خود بیمار انگاری از راه معاینه بالینی و هر آزمایشی که پزشکِ شخص بیمار صلاح ببیند که باید صورت گیرد.

خانواده چگونه ممکن است باعث شوند تا فرد دچار اختلال خود بیمار انگاری شود؟

شخصی که در خانواده‌ای بزرگ شده است که همیشه بیش ‌از اندازه نگران سلامتی خودشان یا او بوده‌اند، بعید نیست که دچار اختلال خود بیمار انگاری شود.

4.6/5 - (421 امتیاز)

چه زمان به درمان اختلال خود بیمار انگاری نیاز است ؟

شخص خود بیمار انگار همیشه از احتمال مبتلا شدن به بیماری های مختلف در ترس و اضطراب است و حتی حالت های طبیعی بدن (مثلا دل درد) یا علائم کوچک (مثلا یک جوش پوستیِ بی‌اهمیت) را نشانه مبتلا شدن به بیماری ای جدی تلقی می‌کند. ازجمله دیگر علائم اختلال خود بیمارانگاری می‌توان موارد زیر را نام برد. توجه کنید که با مشاهده این علائم به درمان اختلال خود بیمار انگاری بپردازید.

اگر هر یک از این علائم بیماری را در خود مشاهده کردید پیشنهاد ما به شما این است که در اسرع وقت به یک مشاور مراجعه کنید . مشاوران و متخصصین روان آرام هم می توانند در این امر به شما کمک کنند و به راحتی به شما در درمان اختلال خود بیمار انگاری کمک کنند.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

اختلال درمان خود بیمار انگاری

علت های اختلال خود بیمار انگاری چیست؟

علل دقیق این اختلال اضطراب بیماری هنوز به طور کامل کشف نشده است؛ اما برخی عواملی که می‌توانند در شروع بیماری و اختلال خود بیمار انگاری نقش داشته باشند، عبارت‌اند از:

باورهای فرد: فردی که به این اختلال مبتلا شده است هر حالتِ ناراحت‌کننده یا غیرمعمولی را که در بدنش احساس می‌کند، به بیماری جدی نسبت می‌دهد و به‌دنبال عواملی می‌گردد که بیماربودنش را با آن اثبات کند.

خانواده ی فرد : شخصی که در خانواده‌ای بزرگ شده است که همیشه بیش ‌از اندازه نگران سلامتی خودشان یا او بوده‌اند، بعید نیست که دچار اختلال خود بیمار انگاری شود.

تجربه‌های گذشته: اگر فردی در گذشته خود مثلا دوران خردسالی تجربه مبتلا شدن به بیماری  جدی را پشت‌ سر گذاشته‌ باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بر اثر علائم جسمی فورا دچار اضطراب شود.

این موارد ممکن است شما را به این بیماری دچار کند پس با مشاهده علائم آن حتما به درمان اختلال خود بیمار انگاری بپردازید.

عواملی که احتمال ابتلا به اختلال خود بیمار انگاری را افزایش می‌دهد چیست؟

اختلال خود بیمار انگاری اصولا در شروع یا اواسط بزرگسالی شروع میشود و امکان دارد با افزایش سن  فرد بیشتر شود. این اختلال در افراد پیرتر بیشتر اوقات به ترس از از بین رفتن حافظه برمی‌گردد و به همین میزان نیز درمان اختلال خود بیمار انگاری در سن های بالا سخت تر می شود.

ریسک ‌فاکتورهای اختلال اضطراب بیماری را می‌توان در موارد زیر بیان کرد :

درمان اختلال خود بیمار انگاری

درمان اختلال خود بیمار انگاری چگونه به سلامتی روحی فرد کمک می کند ؟

به طور معمول این بیماران از این مشکلات رنج می برند :

چنین مشکلاتی می تواند زندگی هر کسی را از بین ببرد پس درمان قطعی اختلال خود بیمار انگاری در زمان درست از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

بپیوندید
اطلاع از

3 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
شهره
5 ماه قبل

مادر شوهرم روزی سه تادکتر می‌ره مدام از درد نواحی مختلف بدنش شکایت داره. ولی در واقع هیچ مشکلی ندارد. باز هم میگه دکتر ها نمیفهمن وکارش رو ادامه میده

اسما
4 ماه قبل
پاسخ به  شهره

در واقع هیچ بیماری ندارن فقط چون استرس شدید دارن فکر می کنن بیمارن

امین
1 سال قبل

آیا درمان کامل هم دارد؟
پسر دایی من هم اینطوری شده بود و خوب شد آیا من هم کاملا خوب خواهم شد؟

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره