به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اختلال شخصیتی خطرناک

خطرناکترین بیماری های روحی و روانی

خطرناک ترین بیماری های روانی کدام اند؟

بیماری های روانی، مجموعه ای از مشکلات رفتاری و یا اختلالات روان پزشکی هستند که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و اجازه نمی دهند که او بتواند به زندگی عادی اش ادامه دهد. گاهی ساده ترین بیماری های روان پزشکی مجموعه ای از علائم را با خودشان دارند و گاهی اتفاق می افتد که خطرناکترین بیماری های روانی بدون علامت هستند.

تفاوت بسیار مهمی که بیماری های روحی و روانی با بیماری های جسمی دارند این است که در بیماری های جسمی مانند دیابت و یا مشکلات قلبی پزشک می تواند نشانه های بیمار را از طریق معاینه بالینی و یا تست های تشخیصی پیدا کند اما در بیماری های روانی، اطلاعات بیماری را باید از خود بیمار به دست آورد. به همین دلیل ممکن است فردی خطرناکترین بیماری های روانی را داشته باشد اما بروز ندهد.
خطرناکترین بیماری های روانی را بشناسید تا در صورت مواجهه با آن ها بتوانید به راحتی درمانشان کنید.

با توجه به گستردگی بیماری های روانی سعی کرده ایم در این مقاله به چند مورد از خطرناکترین بیماری های روانی که شایع تر است بپردازیم و به روش های رفتار صحیح با این بیماران اشاره کنیم:

 

کدام بیماری های روانی خطرناک هستند؟

به طور کلی می توان گفت همه کسانی که با اختلالات روان پزشکی درگیر می شوند باید تحت درمان قرار گیرند. اختلالات روانی اگر درمان نشوند ممکن است شخصیت فرد را بهم بریزند. هم چنین گاهی مشکلات روانی باعث می شوند که برای بیمار مشکلات جسمی هم ایجاد شود.

نکته دیگری که در مورد خطرناکترین بیماری های روانی این است که افرادی که بیماری های روانی دارند، به دلیل این که نمی توانند به خوبی در مورد پدیده های اطراف شان قضاوت کنند، ممکن است به خودشان و دیگران آسیب برسانند.

به طور کلی دو دسته مهم مشکلات روانی که باید به آن ها توجه شود،‌ توهم ها و هذیان ها هستند. توهم ها مشکلاتی ادراکی هستند که فرد بدون این که محرکی وجود داشته باشد، چیزی را احساس می کند. مثلا صدایی که واقعا وجود ندارد را می شنود.

هذیان مشکلاتی هستند که مربوط به تفکر هستند و فرد یک تفکر کاملا جدی در مورد یک موضوع دارد. مثلا فکر می کند که اطرافیانش می خواهند او را مسموم کنند و یا فکر می کند که با افراد بزرگی در ارتباط است. بیماری های روانی خطرناک ممکن است باعث آسیب دیدن دیگر افراد شود از همین رو حتما باید معالجه شوند.

برای شناخت بیشتر از شدیدترین بیماری های روانی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

در ادامه به چند مورد از خطرناکترین بیماری های روانی که متاسفانه در کشور ما هم شایع است می پردازیم:

خطرناکترین بیماری های روانی

1- توهم شنوایی

توهم شنوایی شایع ترین نوع توهم است. فردی که توهم شنوایی دارد صداهایی را می شنود که بقیه افراد قادر به شنیدن آن نیستند. توهم های شنوایی زمانی جزو خطرناکترین بیماری های روانی به حساب می آیند که تبدیل به توهم شنوایی آمرانه بشوند.

در توهم های شنوایی آمرانه فرد احساس می کند که صدایی به او دستور می دهد و سعی می کند دستورات او را انجام دهد. در چنین شرایطی، ممکن است مرتکب جرم و جنایت شود و دست به کارهای خلاف بزند. ممکن است فرد اعمالی انجام دهد که از نظر جامعه پذیرفته شده نیست و به همین دلیل تحت پیگیری قرار بگیرد.

 

درمان:

بهترین درمان برای توهم های شنوایی استفاده از درمان دارویی در کنار درمان های مشاوره ای است. نکته ای که شما باید در مورد توهم بدانید این است که به هیچ وجه نباید توهم های بیمار را تایید کنید و یا آن ها را رد کنید. این کار نه تنها کمکی به بیمار نمی کند بلکه ممکن است باعث شود رفتار او بدتر شود. شما باید از او بخواهید در مورد مشکلاتی که دارد بیشتر صحبت کند و با او ارتباط برقرار کنید.

 

2- اختلال شیدایی

اختلالات شیدایی دسته ای از اختلالات روانی هستند که به دنبال دوقطبی ایجاد می شوند. دلیلی که اختلال شیدایی جزو خطرناکترین بیماری های روانی دسته بندی می شود این است که فرد مبتلا ممکن است رفتارهای پرخطر به خصوص رفتارهای پرخطر جنسی از خودش نشان می دهد.

یکی از مشکلاتی که بیمارانی که اختلال روانی شیدایی دارند این است که دچار بی بند و باری جنسی می شوند. در چنین شرایطی بیماران زن ممکن است دچار حاملگی های ناخواسته شوند و یا مورد تجاوز قرار بگیرند.

از طرف دیگر، مردانی که اختلال شیدایی دارند،‌ ممکن است دچار مشکلات حقوقی رفتارهای پرخطر جنسی شوند. به همین دلیل بیمارانی که اختلال شیدایی دارند باید کاملا تحت نظر باشند و آن ها را از مواردی که ممکن است بیماری شان را بیشتر کند، دور کرد.

نکته دیگری که در مورد بیمارانی که اختلال شیدایی دارند این است که آن ها ممکن است در جامعه با افراد مختلفی درگیر شوند و نتوانند با دیگران کنار بیایند. این موضوع یکی از دلایل دیگری است که اختلال شیدایی را جزو خطرناکترین بیماری های روانی طبقه بندی می کند.

 

درمان:

مناسب ترین درمان برای اختلال شیدایی بستری کردن بیمار در بیمارستان روان پزشکی است. بیماران ممکن است مشکلات زیادی برای خودشان یا اطرافیان شان ایجاد کنند. به همین دلیل نباید مراقبت از آن ها را رها کرد. در بیمارستان روان پزشکی، بیمار به موقع داروهایش را مصرف می کند و از نظر رفتاری کنترل می شود.

برای آشنایی بیشتر با این اختلال پیشنهاد می کنم حتما مقاله درمان اختلال شیدایی را مطالعه کنید.

 

3- سندرم اتللو

سندرم اتللو یا هذیان زناشویی نوعی از هذیان است که فرد به همسر خودش شک می کند. در این اختلال که در مردان رخ می دهد، فرد فکر می کند که همسرش با افراد دیگری در ارتباط است و سعی دارد به او خیانت کند. از همین رو جزو خطرناکترین بیماری های روانی شناخته می شود.

این هذیان ممکن است باعث خشونت های کلامی، دعوا و جر و بحث های فیزیکی و حتی قتل همسر شود. به همین دلیل جزو خطرناکترین بیماری های روانی است و باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.

در مواردی اتفاق می افتد که مردی که این مشکل را دارد شروع می کند به افرادی که در اطرافش هستند شک می کند و فکر می کند که نزدیکانش با همسرش در ارتباط هستند و همسرش دارد با آن ها به او خیانت می کند. در چنین مواقعی ممکن است درگیری های سختی اتفاق بیفتد. اتللو جزو بیماری های روانی خطرناک به حساب می آید و حتما باید روش درمان آن را پیشه بگیرید.

 

درمان:

معمولا کسانی که هذیان دارند، با دارو درمانی بهبود پیدا می کنند. اما نکته اساسی که باید به آن توجه کنید این است که نباید سندرم اتللو دستکم گرفته شود. فردی که این مشکل را دارد باید سریع تحت درمان قرار بگیرد چراکه همان طور که گفته شد، این اختلال جزو خطرناکترین بیماری های روانی است.

برای مهار هذیان های بیمار و جلوگیری از بدتر شدن شرایط بهتر است از انجام کارهایی که باعث حساسیت بیشتر او می شود پرهیز کنید. ارتباط های مخفیانه و یا صحبت هایی را که باعث می شود شک و تردیدهای شوهرتان بیشتر شود را کنار بگذارید تا روند درمانی موفق تری را پشت سر بگذارد.

خطرناکترین بیماری های روانی

4- افسردگی اساسی جزو خطرناکترین بیماری های روانی:

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که در سال های اخیر و به دنبال مشکلات و استرس های زیادی که افراد تجربه می کنند، بسیار شایع شده است. افسردگی اساسی زمانی می تواند در دسته خطرناکترین بیماری های روانی قرار بگیرد که فرد افکار خودکشی و یا دیگرکشی داشته باشد.

یکی از سوال های مهمی که در معاینه های روان پزشکی از بیماران پرسیده می شود این است که آیا افکار خودکشی دارند و آیا به این فکر هستند که به دیگران آسیب برسانند؟ روان پزشک و یا پرستاری که در بخش روان پزشکی بیمارستان کار می کند، از بیمار در مورد این موضوع سوال می کند. افسردگی به تنهایی آنچنان خطرناک نیست اما افسردگی اساسی جزو بیماری های روانی خطرناک به حساب می آید.

بیمار ممکن است احساس بی ارزشی کند و هم چنین بیان کند که دنیا بی ارزش است و هیچ علاقه ای به ارتباط برقرار کردن با دیگران ندارد. در چنین شرایطی،‌ ممکن است تصمیم بگیرد به زندگی خودش پایان بدهد و برای این کار از روش های مختلفی استفاده کند.

 

درمان:

در سال های گذشته یکی از روش های موفقی که برای درمان افسردگی اساسی از آن استفاده می شود، الکترو شوک است. در این روش با متصل کردن جریان برق به سر بیمار، او را درمان می کنند. البته از این درمان در زمانی استفاده می شود که فرد به داروها پاسخ نداده باشد و در واقع این آخرین راه درمانی برای خطرناکترین بیماری های روانی است.

در بیمارانی که افسردگی اساسی دارند باید تلاش کنید که آن ها را از استرس دور نگه دارید. استرس باعث می شود که علائم بیمار افزایش پیدا کند و درمان با موفقیت انجام نشود. بنابراین اگر بیماری دارید که به افسردگی دچار است باید او را از شرایط های استرس زا دور نگه دارید.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله علائم افسردگی را مطالعه کنید تا با افسردگی بیشتر آشنا شوید.

 

5- اختلال آنورکسی

آنورکسی یک اختلال روانی است که در آن فرد مواد غذایی کمتری مصرف می کند تا وزن بدنش پایین بیاید. این اختلال ممکن است در همه افراد اتفاق بیفتد اما در دختران نوجوانی که در سنین بلوغ هستند شایع تر است.

گاهی اتفاق می افتد که کسی که اختلال آنورکسی دارد، پس از این که از مهمانی بر می گردد، سعی می کند با استفراغ کردن غذایی که خورده است را برگرداند تا وزنش بیشتر نشود. این اختلال به این دلیل جزو خطرناکترین بیماری های روانی که ممکن است مشکلات جسمی بسیار زیادی را برای بیمار ایجاد کند. ( ?What is serious mental illness )

ریزش مو، مشکلات معده و هاضمه و اختلالات رشد از جمله مواردی که ممکن است به دلیل مصرف کم مواد غذایی اتفاق بیغتد. هم چنین در دختران نوجوان و به دلیل مصرف نکردن مواد مغذی ممکن است که در عادت ماهیانه دختران جوان اختلال ایجاد شود و به دلیل مشکلات دیگری که به دنبال آن به وجود می آید می توان گفت که آنورکسی در دسته خطرناکترین بیماری های روانی قرار می گیرد.

مورد دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد کاهش فشار خون و یا کاهش قند خون که ممکن است بیماری های قلبی و عروقی را برای بیمار ایجاد کند. همچنین اگر مواد مغذی به خوبی مصرف نشود، امکان دارد دستگاه عصبی به خوبی تکامل پیدا نکند و فرد دچار مشکلات زیادی بشود.

 

درمان:

درمان مناسبی که در این موضوع وجود دارد این است که بیمار تحت مشاوره قرار بگیرد. مشاور روانشناس با بررسی علت های اختلال به او کمک می کند که با این افکاری که دارد کنار بیاید و به راحتی بتواند از این مراحل عبور کند. در چنین شرایطی نقش یک روانشناس مجرب و متخصص در درمان خطرناکترین بیماری های روانی بیشتر از گذشته به چشم می آید.

هم چنین خانواده و دوستان بیمار نقشی بسیار اساسی و مهم در بهبود بیمار دارند. خانواده و دوستان بیمار باید به او این اطمینان را بدهند که از نظر شرایط جسمی در شرایط خوبی قرار دارد و نیازی به کم کردن وزن ندارد. البته خانواده بیمار باید بدانند که نباید در مورد شرایط بیمار صحبت های منفی کنند و باید به او اطمینان خاطر بدهند که شرایط جسمی اش کاملا مناسب است.

خطرناکترین بیماری های روانی

6- هذیان گزند و آسیب

هذیان های گزند و آسیب دسته ای از هذیان ها هستند که در آن فرد احساس می کند دیگر قصد دارند به او صدمه بزنند و یا او را مسموم کنند. هذیان های گزند و آسیب جزو زمانی خطرناکترین بیماری های روانی محسوب می شود که بدانیم گاهی بیماران به دیگران آسیب های جدی می رسانند.

مثلا بیمار تصور می کند که فرزندانش می خواهند او را مسموم کنند و از پول ها و سرمایه اش استفاده کنند. در چنین شرایطی ممکن است به اطرافیانش آسیب برساند. از همین رو به هذیان و گزند نام خطرناکترین بیماری های روانی را داده اند.

 

درمان:

هذیان گزند و آسیب به دلیل این که بیمار افکار آسیب به دیگران دارد باید در دسته خطرناکترین بیماری های روانی قرار بگیرد و به خوبی درمان شود. معمولا درمان های دارویی برای این اختلال مناسب هستند و اگر بیماری نسبت به دارو واکنش مناسبی از خودش نشان نداد، از الکترشوک هم می توان استفاده کرد.

برای اطرافیان و خانواده بیمار هم بسیار ضروری است که بدانند نباید کارهایی انجام دهند که شک و تردید بیمار را بیشتر می کند. مثلا اگر بیمار فکر می کند که شما قصد دارید او را مسموم کنید بهتر است همه اعضای خانواده با هم غذا بخورند که شک های بیمار برطرف شود.

 

نتیجه گیری انواع بیماری های روانی خطرناک:

علت بروز اکثر بیماری های روانی مشخص نیست. به همین دلیل درمان این بیماری ها باید براساس علائمی که بیمار از خودش نشان می دهد انجام شود. اشتباهی که در بین جامعه وجود دارد این است که برای درمان اختلالات روانی سریعا اقدام نمی شود و بیمار ممکن است برای مدت های طولانی با خطرناکترین بیماری های روانی دست و پنجه نرم کند اما کسی به آن توجه نکند.

 

منابع انواع بیماری های روانی خطرناک:

www.therecoveryvillage.com

www.health.harvard.edu

 

 

4.6/5 - (484 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

5 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
مسعود
5 ماه قبل

من همه مسائل بالا رو دارم یعنی خیلی حالم بده؟

آترینا
8 ماه قبل

عالی بود فقط اون هذیان گزند رو من فک میکنم دارم

آیکو
1 سال قبل

من یکم توهم شنوایی دارم ینی مثلا یه صدایی تو گوشم میگه بکش یا خفه کن یا اینو بگو یه همچین چیزی و افسردگی هم دارم البته شدید هم دارم

غزل
1 سال قبل

چیزی که برام جالبه نتیجه گیری بود که علت اکثر بیماری ها مشخص نیست با این حال اکثرا فکر می کنن که اول تشخیص بعد علت شروع بیماری بعد درمان در حالی که روانشناسان و روانپزشکان مجرب میگن اول تشخص بعد درمان.

آران
1 سال قبل

بسیار مختصر و مفید بود

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره