بیش فعالی و تیک عصبی

رابطه‌ی بین بیش فعالی و تیک عصبی چیست؟

اختلال بیش فعالی و سندرم تورس با یکدیگر متفاوت هستند اما در برخی مواقع میتوانند نشانه ها و علائم مشترک داشته باشند از آنجا که والدین زیادی جویای کسب اطلاع از رابطه بیش فعالی و تیک عصبی بودند قصد داریم در ادامه به این مسئله بپردازیم.

منظور از پیش فعالی چیست؟

بیش فعالی نوعی اختلال رشدی می‌باشد که از سنین کودکی شروع شده و میتواند تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا کند کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی هستند در اغلب مواقع دچار نقص توجه رفتار های تکانشی و… میباشند این کودکان اعتماد به نفس کمی دارند و حتی از جمله مهمترین نشانه های انها از دوران مدرسه عملکرد ضعیفشان در کلاس درس می‌باشد.
بیش فعالی و تیک عصبی

منظور از تیک عصبی در کودکان چیست؟

تیک عصبی که به آن سندرم تورت هم میگویند نوعی اختلال محسوب میشود که دارای علائمی می‌باشد کودکانی که دچار تیک عصبی هستند میتوانند به صورت ناخودآگاه و مکرر صداهایی را از خودشان ایجاد کنند شاید با خود بگویید چرا کودکان باید دچار تیک عصبی شوند این نیز میتواند وابسته به دلایل بسیاری باشد.
فرضا به صورت ژنتیکی و یا به صورت آسیب فیزیکی در دورانی که کودک جنین بوده است عموما پسران بیضتر از دختران دچار تیک عصبی میشوند زمانی که کودکان دچار اوتیسم و یا پیش فعالی باشند نیز تیک عصبی و یا شدت سندروم تورت افزایش می‌یابد.

شباهت‌های بیش فعالی و تیک عصبی

همانطور که بیان نمودیم کودکانی که مبتلا به سندروم تورت هستند به صورت ناخودآگاه صداهایی از خود ایجاد کرده و یا حرکاتی را به طور غیر ارادی تکرار میکنند از آن جهت که این افراد نمیتوانند رفتارهای خود را کنترل کنند به صورت غیر ارادی این حرکات را تکرار میکنند.
در اغلب مواقع زمانی که کودکان دچار بیش فعالی ADHD باشند ممکن است علائمی را از خود نشان دهند که این علائم شباهت بسیار زیادی به تیک عصبی و یا سندروم تورت دارند..
فرضا ممکن است دچار بی قراری شوند صداهای مکرر و به صورت تصادفی از خود ایجاد کنند و … شاید این سوال پیش آید که چرا کودکان پیش فعال دچار تیک عصبی میشوند.
گاهی اوقات کودکان پیش فعال محرک هایی را مصرف میکنند که این محرک ها میتواند سبب گردد که ایشان دچار تیک عصبی شوند باید اشاره شود که این دارو های محرک به خودی خود سبب بروز تیک عصبی در کودکان نمیشوند اما این محرک ها میتوانند نشانه‌های سندروم تورت را در کودکان آشکار و یا حتی از بین ببرند.
بیش فعالی و تیک عصبی هر دو در یک سن ظاهر می‌شوند فرضا علائم سندروم تورت در سنین ۷ سالگی آغاز و علائم اختلال کم توجهی و بیش فعالی در حداقل ۳ تا حداکثر ۶ سالگی نیز در کودکان ظاهر می‌شود.
این نکته حائز اهمیت هست کودکانی که دوار اختلال پیش فعال هستند اکثراً در دوران ابتدایی نشانه های اختلال را از خود نشان میدهند جالب توجه هست که اغلب کودکانی که دچار بیش فعالی هستند دچار سندروم تورت هم بوده و بالعکس یعنی بیش فعالی و تیک عصبی در کودکان نیز میتواند با یکدیگر رابطه متقابل داشته باشند..
چنانچه برخی از این کودکان که هر دو اختلال را در بردارند میتوانند اختلالات دیگری مثل اختلالات یادگیری وسواس اجباری و یا افسردگی را هم داشته باشند بسیار مهم است که این کودکان در سنین مناسب به درمانگر متخصص مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرند.
بیش فعالی و تیک عصبی

بیش فعالی و تیک عصبی چه تفاوت هایی دارند؟

علائم و نشانه‌های سندروم تورت در کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند در اواخر نوجوانی و یا حتی در اوایل دوران بزرگسالی نیز کاهش و یا حتی ممکن است به خودی خود این علائم از بین بروند.
بزرگترین تفاوت بین بیش فعالی و تیک عصبی این است که علائم اختلال یپش فعالی تا بزرگسالی در اغلب مواقع ادامه پیدا می‌کند و به مانند سندروم تورت ممکن نیست که کمتر شده و یا از بین برود البته در این امر نمیتوان قطعیتی را بیان نمود.
در اکثر مواقع علت مهمی که سبب بروز بیش فعالی و تیک عصبی در کودکان می‌شود نیز ژنتیک می‌باشد اما نمیتوان بروز اختلال پیش فعالی و تیک عصبی را تنها به ژنتیک محدود مرد و تاثیر سایر علل را نادیده گرفت برخی از عللی که سبب بروز اینطور اختلال می‌شوند عبارتند از :
  • استعمال دخانیات، کشیدن سیگار و نوشیدنی های الکلی توسط مادر در دوران بارداری
  • وزن کم نوزاد به هنگام متولد شدن
  • آسیب های مغزی
  • و..

چگونه بیش فعالی و تیک عصبی را تشخیص دهیم؟

تشخیص وجود این ۲ اختلال توسط درمانگر متخصص قابل انجام میباشد درمانگر با معاینات پزشکی فرضا آزمایش خون و سایر روش ها در می‌یابد که علت بروز بیش فعالی و تیک عصبی در کودکان چه بوده است بسیار مهم است که والدین نسبت به علائم اختلال پیش فعالی ADHD و سندروم تورت آگاه بوده و در زمانی که نسبت به وجود این علائم در فرزند خود شک داشتند حتماً با درمانگر متخصص مشورت نمایند.

درمان بیش فعالی ADHD در کودکان

روشهای متعددی میتواند برای درمان بیش فعالی در کودکان اجرایی شود فرضا ترکیب رفتار درمانی و دارو درمانی و … فرضا یکی از دارو‌های درمانی میتواند داروهای ضد افسردگی باشد و در رفتار درمانی میتوان رفتار‌های مثبت و صحیح را به کودکان آموزش داد

درمان سندروم تورت در کودکان

در اکثر مواقع درمانگر از دارو درمانی برای تحمل سندروم تورت استفاده میکند فرضا برخی داروهای ضد افسردگی ، داروهای پیش فعالی ، ضد روان پریشی ، ضد تشنج و.. درمان این سندروم تنها به دارو درمانی محدود نمی‌شود.
بلکه میتوان در این نوع سندروم هم از رفتار درمانی استفاده نمود در رفتار درمانی کودکان از روش جایگزین کردن استفاده میکنند؛ بدین معنی زمانی که متوجه شروع علائم تیک عصبی میشوند نیز کار دیگری اجرا کرده و رفتار جدیدی را بیاموزند که خود را به آن مشغول سازند.
تاکید میکنیم که تشخیص و درمان بیش فعالی و تیک عصبی در کودکان باید توسط درمانگر متخصص مشاور کودک انجام شود به همین سبب میتوان جهت بهره‌مندی از جلسات مشاوره کودک و نوجوان یا با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا می توان از جلسات مشاوره غیر حضوری بهره مند گشت؟

بله تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت علاوه بر جلسات حضوری جهت تعیین وقت بهره مندی از جلسات آنلاین تماس حاصل نمود.

آیا بیش فعالی قابل درمان است؟

نمی توان قطعیتی برای این سوال لحاظ نمود زیرا هر یک از کودکان میزان شدت و علائم متفاوتی از یکدیگر دارند و نیاز است که به مرور زمان با کمک درمانگر شدت علائمشان به مرور کاهش یابد. ولیکن با بهره مندی از جلسات درمانی می توان تا میزان مناسبی علائم ADHD را کنترل نمود.

میزان هزینه جلسات مشاوره کودک چقدر است؟

هزینه این جلسات با توجه به تعداد جلسات، نیاز کودک و صلاح دید درمانگر تعیین می گردد که می توان جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمود.

4.7/5 - (81 امتیاز)