به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان بیش فعالی در نوجوانان

درمان بیش فعالی در نوجوانان

بیش فعالی یکی از اختلالاتی است که ممکن است هر کودکی تجربه کند. اگر شما نوجوانی دارید که در دوران کودکی اش به بیش فعالی مبتلا بوده است ، احتمالا در دوران نوجوانی نیز علائم بیش فعالی را خواهد داشت. درمان بیش فعالی در نوجوانان همانند کودکان با روش های متفاوتی صورت می گیرد.

در دوران بلوغ که قسمتی از نوجوانی است ، به علت تغییرات هورمونی که اتفاق می افتد، علائم بیش فعالی بیشتر و بیشتر می شود. به همین دلیل درمان بیش فعالی در نوجوانان نسبت به کودکان سخت تر است.  هم چنین دوران نوجوانی و بلوغ شرایط بسیار خاصی دارد و به همین علت باید بیش فعالی و دیگر اختلالات و مشکلات روانی که نوجوان تجربه می کند، جدی گرفته شود.

در این مقاله می خواهیم به جنبه های مختلف درمان بیش فعالی در نوجوانان بپردازیم:

 

بیش فعالی نوجوانان چه علائمی دارد؟

اولین قدم برای درمان بیش فعالی در نوجوانان ، مثل هر اختلال دیگری ، شناخت علائم است. شناخت علائم بیش فعالی در نوجوانان به شما کمک می کند تا بتوانید متوجه شوید که آیا نوجوان شما به بیش فعالی مبتلا شده است یا دلیل رفتارهای نامتناسب او چیز دیگری است.

علائم بیش فعالی در نوجوانان شامل موارد زیر است.

حواس پرتی، نداشتن تمرکز، مشکلات خواب، بی نظمی در زندگی و داشتن انرژی بیش از اندازه.

البته ذکر این نکته ضروری است که داشتن این علائم حتما به این معنی نیست که نوجوان شما اختلال بیش فعالی دارد. علائم بیش فعالی در نوجوانان ممکن است با علائم اختلال شیدایی اشتباه گرفته شود.

دوران نوجوانی دوران پرشور بودن و پر انرژی بودن است. اشتباه معمولی که در برخی از والدین وجود دارد این است که به محض این که می بینند نوجوان شان پر انرژی است، فکر می کنند که به اختلال بیش فعالی مبتلاست. در صورتی که برای تشخیص بیش فعالی باید به روان پزشک و مشاور مراجعه شود تا نظر قطعی و کاملی از سوی آن ها داده شود.

یکی از مشکلاتی که در کودکان و نوجوانان بیش فعال ایجاد می شود، مشکلات خواب است. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله بیماری اختلال خواب در کودکان را مطالعه کنید.

 

حواس پرتی نوجوان

بیش فعالی چه تأثیری بر زندگی نوجوان می گذارد؟

یکی از مواردی که در بسیاری از نوجوانان بیش فعال اتفاق می افتد، حواس پرتی است. این حواس پرتی باعث افت تحصیلی در بسیاری از نوجوان ها می شود. افت تحصیلی یک زنگ خطر جدی برای خانواده ها محسوب می شود. به همین دلیل است که بسیاری از خانواده ها با پایین آمدن نمرات فرزندشان برای درمان بیش فعالی در نوجوانان اقدام می کنند.

هم چنین به دلیل این که نوجوان احساس می کند که انرژی زیادی دارد، به دنبال راه می گردد تا انرژی اش را تخلیه کند. در واقع تعدادی از رفتارهای پرخطر که در سن نوجوانانی انجام می شود به دلیل همین موضوع است. برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر، درمان بیش فعالی در نوجوانان ضروری به نظر می رسد.

رفتارهایی مانند رانندگی خطرناک و یا میل به مواد مخدر و الکل، جزو مشکلاتی است که به دنبال بیش فعالی اتفاق می افتد. این رفتارها ممکن است سلامت خود نوجوان و جامعه را به خطر بیندازد. به همین دلیل علائم بیش فعالی در نوجوانان باید جدی گرفته شود و توسط والدین پیگیری شود.

 

برای درمان بیش فعالی در نوجوانان چه باید کرد؟

براساس نتایج پژوهش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته است، در 80 درصد مواردی که نوجوان بیش فعال است، مشاوره و رفتاردرمانی می تواند تاثیر مثبت داشته باشد و منجر به درمان بیش فعالی در نوجوانان شود. ( ADHD in Teens )

البته انتخاب شیوه درمانی بستگی به علائم بیش فعالی در نوجوانان و شدت علائم دارد. روان پزشک با مشاهده وضعیت روحی و جسمی نوجوان تصمیم می گیرد که باید چه روند درمانی را برای او در پیش بگیرد.

البته روشی که بسیاری از روانشناسان و روان پزشکان بر آن تکیه دارند، ترکیب دارو ردمانی و مشاوره است. موسسات بزرگ روانشناسی نیز در تحقیقات شان این موضوع را بیان می کنند. البته دلیل تمایل بیشتر روانشناسان به درمان های مشاوره ای به این علت است که داروهای شیمیایی که برای درمان بیش فعالی در نوجوانان تجویز می شوند، عوارض جانبی دارد.

 

والدین چگونه می توانند به درمان بیش فعالی در نوجوانان کمک کنند؟

واقعیتی که وجود دارد این است که علائم بیش فعالی در نوجوانان همه جنبه های زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بیش فعالی ممکن است باعث مشکلات اجتماعی و تحصیلی برای نوجوان شود. به همین دلیل درمان بیش فعالی در نوجوانان برای والدین یک چالش بسیار مهم است.

شما به عنوان پدر و مادری که فرزندتان اختلال بیش فعالی دارد، مدام از خودتان می پرسید باید چه کاری انجام بدهم و چطور می توانم به فرزندم کمک کنم. در ادامه به مواردی که می تواند در روند درمان بیش فعالی در نوجوانان کمک کننده باشد می پردازیم:

 

1- در او حس اعتماد ایجاد کنید

اگر نوجوان شما متوجه شود که می تواند به شما اعتماد کند، از بسیاری از رفتارهای پرخطری که ممکن است انجام دهد، جلوگیری خواهد شد. در واقع یکی از مشکلاتی که والدین تجربه می کنند این است که رابطه خوبی با فرزندشان ندارد.

نوجوانی به دلیل هیجان های زیادی که فرد تجربه می کند، دوره بسیار حساسی است. به همین دلیل اگر نوجوان احساس کند که نمی تواند به شما تکیه کند ممکن است به راه های اشتباه کشیده شود و سلامت خود یا دیگران را به خطر بیندازد.

 

2- به مشاور مراجعه کنید

مراجعه به مشاور یکی از بهترین راه هایی است که می توانید برای درمان بیش فعالی در نوجوانان در پیش بگیرید. مشاور روانشناس با بررسی عواملی که موجب بروز بیش فعالی شده است بهترین درمان را پیشنهاد می کند.

روانشناس با انجام تست های مختلف و در طول جلسات که با حضور والدین و یا بدون حضور آن ها انجام می شود، بیش فعالی را ریشه یابی می کند. این موضوع باعث می شود تا روانشناس روش کاملا مناسب را برای درمان علائم بیش فعالی به کار بگیرد. به همین دلیل نقش یک روانشناس با تجربه در درمان کردن بیش فعالی بسیار حیاتی است.

 

3- اطلاعات تان را بالا ببرید

یکی از قدم های بسیار مهمی که والدین می توانند در درمان بیش فعالی در نوجوانان بردارند، بالابردن اطلاعات است. بالارفتن اطلاعات به پدر و مادر کمک می کند تا راهکار مناسبی برای مواجهه با نوجوان بیش فعال پیدا کنند.

گروه های حمایتی، مقالات معتبر و مشورت کردن با دیگر پدر و مادرهایی که فرزند بیش فعال دارند می تواند به شما کمک کند. با به دست آوردن این تجربه ها یاد می گیرید که چه رفتارهایی ممکن است به فرزندتان آسیب بزند. چه رفتارهایی ممکن است علائم بیش فعالی در نوجوانان را تشدید کند و چه عواملی ممکن است به درمان بیش فعالی در نوجوانان کمک کند.

هم چنین اگر فرزندتان تحت درمان قرار بگیرد، شما بهترین یاور او خواهید بود. به همین علت اگر اطلااعات تان را بالا ببرسد می توانید به او کمک کنید که راه بهتری را در پیش بگیرد و در مسیرش احساس تنهایی نکند.

شما می توانید همراه با فرزندتان به مشاور مراجعه کنید و در مورد اختلال او اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مورد پیشنهاد می کنم حتما مقاله هدف از خانواده درمانی را مطالعه کنید تا با مشاوره خانواده بیشتر آشنا شوید.

 

4- فرزندتان را تشویق کنید

تشویق کردن یکی از بهترین رفتارهایی است که می توانید در قبال فرزند بیش فعال تان در پیش بگیرید. همه بچه هایی که سن بلوغ را تجربه می کنند، در مقابل دیگران سرکشی می کنند. نوجوان در این سن روحیه حساسی دارد و دوست ندارد به او امر و نهی کنید.

به همین دلیل تشویق کردن، نسبت به تنبیه راه بهتری است. اگر شما تصمیم بگیرید که با خشم و تندی با فرزندتان رفتار کنید و او را از کارهای خطرناکی که ممکن است به دلیل بیش فعالی انجام دهد بازدارید، احتمالا نتیجه مناسبی نخواهید گرفت.

مشورت با مدرسه

5- با مدرسه صحبت کنید

مدرسه یک جمع بسیار مهم است که فرزند شما عضو آن است. این جامعه به صورت ناخودآگاه بر فرزندتان تأثیر می گذارد. صحبت های مدیر مدرسه و یا یکی از افرادی که در مدرسه حضور دارد، احتمالا تاثیر زیادی بر فرزند بیش فعالی شما خواهد داشت.

از طرف دیگر قسمتی از درمان بیش فعالی در نوجوانان به مدرسه مربوط است. بنابراین مدیر و مشاور مدرسه باید در جریان شرایط فرزند شما قرار بگیرند. هم چنین ممکن است علائم بیش فعالی در نوجوان شما در مدرسه بسیار بیشتر از خانه بروز کند.

مدرسه به عنوان اجتماعی که فرزندتان با هم سالانش سر و کار دارد، می تواند بیشتر از خانه، برای او استرس ایجاد کند. هم چنین ممکن است برای خوشایند خود یا اطرافیان دست به اعمالی بزند که با هنجارهای جامعه مشکل دارد.

 

نتیجه گیری:

بیش فعالی یکی از اختلالات شایع در سنین کودکی است. به صورت معمول اگر فردی این اختلال را دوران کودکی تجربه کند، تا سنین بزرگسالی هم با آن درگیر است. بنابراین شما به عنوان والدینی که فرزندتان بیش فعالی دارد باید بتوانید به خوبی با این موضوع رو به رو شوید و بتوانید کنار بیایید.

درمان بیش فعالی در نوجوانان با توجه به علائمی که ایجاد می کند و شدت آن علائم، با روش های مختلفی درمان می شود. البته نکته ضروری این است که علائم بیش فعالی در نوجوانان در هر شخصی با توجه به پیشینه ژنتیکی اش و شرایطی که در گذشته تجربه کرده است، متفاوت است به همین دلیل باید روش مناسبی برای برخورد با آن اتخاذ کرد.

 

منابع:

www.psycom.net

raisingchildren.net.au

4.5/5 - (467 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

18 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
شاکری
3 ماه قبل

سلام پسر من ۱۵سالشه بیش فعاله .رفتاراش غیر قابل کنترله .خیلی لجبازه .به پدر و مادر وابسته است اگه جایی برن تا ساعت ها گریه وپرخاشگری میکنه اصلا تمرکز نداره مدرسه نتونست بره واینمیستاد صحبت کردنشم کاملذنیست همه کلمات نمیتونه بگه کارایه شخصیشم نمیتونه انجام بده خودش .حتی اسمشم نمیگه .از دو سالگی مریضیشو فهمیدیم تا الان تمام دکترایه روان شناسو رفتیم همشون فقط دارو هایی میدن که یه کم ارومش میکنه یه تایمی از روز بقیش باز همونطوریه .لطفاراهنمایی کنید بیچارمون کرده خودمون زندگی نداریم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
3 ماه قبل
پاسخ به  شاکری

سلام دوست عزیز؛ این مشکلاتی که ذکر کردین گویا بیشتر و پیچیده تر از علایم بیش فعالی هست و نیاز هست که بررسی دقیق تری بشه و تشخیص مناسب رو دریافت کنید. بهتره به روانشناس متخصص اوتیسم و بیش فعالی مراجعه کنید

09138041348
5 ماه قبل

سلام .
دختر من ۱۶ ساله هستش و بیش فعالی تشخیس شده . از منزل فرار میکنه طرف سیگار کشیده شده . جستش بزرگتر از منه . کنترل نداره همه مارا میزنه و از منزل فرار میکنه جنس مخالف دوست داره .

بی‌نام و نشان هستم
2 ماه قبل
پاسخ به  09138041348

این دیگه پیش‌فعالی نیست باید به روان‌پزشک مراجعه کنید اوضاع بچه‌تون خیلی خرابه

دینا
9 ماه قبل

پسر من 16 سالشه از بچگی معلماش میگفتن بیش فعاله ما توجهی نکردیم الان خودش میگه من بیش فعالم خیلی از همسن های خودش باهوش و کار بلد تره ولی خیلی بی فکر تصمیم عجولانه میگیره

سمیه
1 سال قبل

سلام دختر ۱۲ ساله دارم که فکر میکنم پیش فعال چون نسبت درساش بی اهمیعت شده وفقد تو گوشیه حرفم باهاش میزنم یا جواب میده یا حمله میکنه

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  سمیه

سلام دوست عزیز؛ این مواردی که ذکر کردید نمیتونه علایم تشخیص بیش فعالی باشه. لطفا به کمک روانشناس کودک و نوجوان، مشکلات رو دقیق تر بررسی کنید.

محمد پارسا
1 سال قبل

سلام پسرم من ۱۴ سالشه از بچه گی پیش فعال بوده روانشناسی بردیمش نتونستیم جلوشو بگیریم باید چی کار کنم انرژی زیادی داره و فقط میخنده

پرستو
1 سال قبل

سلام پسر ۱۶ ساله دارم ک در زمان کوکی پیش فعال بود الان خیلی منو اذیت میکته حتی باهم کتک کاری هم میکنه ومنو تا حد مرگ میزنه تو رو خدا بگین چی‌کار کنم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  پرستو

سلام دوست عزیز؛ دلایل پرخاشگری پسرتون بایستی بررسی بشه. دکتر اسماعیل شیری و دکتر حاتمی در مرکز روان آرام میتونن در این زمینه کمکتون کنند.

زینب
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من ۱۶ سال دارم جدیدا توی درسام یه مشکلاتی داشتم ک به مشاور مراجعه کردم مشاور گفت ک بیش فعالی داری و این از دوران کودکی همراهت بوده ولی چون دختر بودی توجه ای بهش نشده وتو یه دوره زمانی سر کوب شده بود الان مجدد داره خودش رو نشون میده و بهم پیشنهاد دادند ک با بازی های ک نیاز به تمرکز دارند خودم رو به چالش بکشم و سعی کنم خودم رو درمان کنم

بی‌نام و نشان هستم
2 ماه قبل
پاسخ به  زینب

ADHD داری؛حتما راجع بهش تحقیق کن خیلی اطلاعاتت رو راجع بهش بالا ببر اگر جلوشو نگیری بزرگ‌تر که بشی باعث میشه زندگی برات سخت بگذره

ایلاتی
2 سال قبل

سلام پسرم ۱۱ ساله به درس زیاد توجه نمیکند باشوخی دیگران را اذیت میکند وبدون فکر کارهایی میکند که ممکن است برادرش را زخمی کند به حرف بزرگتر توجه ندارد

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 سال قبل
پاسخ به  ایلاتی

سلام دوست عزیز؛تو این سن بچه ها ممکنه بخاطر ورود به مرحله جدید از رشدشون نیاز به توجه یا دیده شدن داشته باشند و اگه اون توجه لازم رو دریافت نکنن ممکنه دست به کارهایی بزنن که توجه اطرافیان رو به خودشون جلب کنند. حتی اگه توجه منفی باشه براشون مهمه.اما اینکه چطور باید رفتارهای آزار دهندشون رو کمتر کنند و روی کارهای مثبت و یا درسشون تمرکز کنند رو باید به کمک روانشناس کودک و نوجوان بررسی کنید که باتوجه به شرایط خلقی پسرتون و بررسی بستر خانوادگی و دوستان و همسالانش بهترین روشها رو براتون مهیا کنند.

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره