به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی -PMS چیست؟

بانوانی که قاعدگی را تجربه می کنند ممکن است با اصطلاح سندروم پیش از قاعدگی(PMS) آشنا باشند. این سندرم مجموعه ای از نشانه ها و علائم جسمی و روحی است که زنان پیش از قاعدگی خود تجربه می کنند.

زمان دقیق آن ممکن است یک یا دو هفته قبل از قاعدگی باشد.

حال باید بدانیم علائم سندروم پیش از pms چیست؟ از جمله علائم سندروم قبل از قاعدگی( PMS) می توان به افسردگی، تغییرات خلقی و خستگی و کوفتگی بیش از حد اشاره کرد. البته میزان و شدت علائم این سندروم در هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است. برخی زنان نیز اظهار دارند که علائمی مانند ورم شکم و سردرد را تجربه می کنند.

در برخی موارد این علائم آنقدر شدید می شوند که در فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد می کنند. البته روش هایی برای به حداقل رساندن عوارض این سندروم وجود دارد. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص علائم، علل و راه های درمان سندروم قبل از قاعدگی ارائه می دهیم.

 سندروم پیش از قاعدگی

منظور از سندروم پیش از قاعدگی(PMS) 

همان گونه که گفته شد، سندروم قبل از قاعدگی(PMS) شامل یکسری علائم جسمی و خلقی در زنان می باشد. این علائم پس از زمان تخمک گذاری و قبل شروع قاعدگی بروز پیدا می کند. البته این علائم معمولا تا پایان قاعدگی باقی نمانده و چند روز پس از شروع قاعدگی از بین می روند. همچنین علائم مربوطه هنگامی که دیگر پریود نشوید (یائسگی) وجود نخواهد داشت.

این سندروم بیشتر در چه افرادی ظاهر می شود؟

سندروم پیش از قاعدگی(PMS) در برخی زنان بیشتر ظاهر می شود و آن نیز به شرح زیر است:

  • سطح بالایی از استرس را تجربه می کنند.
  • سابقه افسردگی دارند( افسردگی پس از زایمان نیز شامل آن می شود)

بنابراین توصیه می گردد جهت درمان سندروم قبل از قاعدگی در اسرع وقت به درمانگر متخصص مراجعه شود زیرا با شدت یافتن علائم نیز، ممکن است فرد آسیب های روحی و  جسمانی بسیاری را تجربه کند.

علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

شاید این سوال پیش آید که چگونه می توان تشخیص داد فرد دارای سندروم قبل از پریود می باشد؟ آیا نشانه های خاصی برای تشخیص وجود دارد یا خیر؟

پیشتر ذکر شد که علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS) در هر زنی متفاوت است. شما ممکن است یکی از علائم فیزیکی یا روحی یا هر دوی آن ها را تجربه کنید. البته شدت علائم شما در طول زندگی نیز تغییر خواهد کرد. برای مثال شدت آن پس از بارداری و زایمان متفاوت است.

در ادامه به برخی از علائم فیزیکی و روانی سندروم قبل از پریود اشاره می کنیم.

علائم فیزیکی سندروم پیش از قاعدگی

مهم ترین علائم فیزیکی این سندروم به صورت زیر است:

  • ورم شکم یا حساسیت به لمس پستان ها
  • عدم تحمل محیط پر سر و صدا یا پر نور
  • سردرد یا کمر درد یا پا درد
  • کرامپ عضلانی
  • مشکلات گوارشی اعم از گاز های روده ای و یبوست
  • بیشتر شدن آکنه
  • خستگی

 سندروم پیش از قاعدگی

علائم روحی سندروم پیش از قاعدگی

همچنین مهم ترین علائم روحی سندروم قبل از پریود که نیاز است توجه بسیاری به آن ها داشت و نادیده شان نگرفت شامل موارد زیر است:

  • احساس خستگی مفرط
  • اضطراب و استرس
  • کاهش میل جنسی
  • تغییر در اشتها یا بیزاری/هوس غذا
  • نوسانات خلق و خو
  • تغییر کردن میزان میل جنسی
  • گریه و حالاتی مثل افسردگی
  • مشکلات خواب فرضا فرد نمی تواند به خوبی بخوابد
  • گوشه گیری
  • و..

شدت بروز این علائم در هر یک از افراد متغیر می باشد، به همین سبب بسیار مهم است که در صورت وجود هر یک از این علائم با هر میزان شدتی جهت تشخیص وجود یا عدم وجود سندروم پیش از قاعدگی، حتما به روانشناس متخصص مراجعه نموده و با ایشان مشورت نمایید.

بدین سبب کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نموده و با متخصصین روان آرام از جلسات مشاوره فردی و..بهره مند گردید.

دلایل سندروم قبل از قاعدگی چیست؟

آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چه چیزی موجب ایجاد این علائم می شود؟ , علت ایجاد pms چیست؟ محققین هنوز به علت مشخصی برای سندروم پیش از قاعدگی دست پیدا نکرده اند. اما اظهار می دارند که احتمالا نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی یکی از دلایل احتمالی آن باشد. البته مجددا باید ذکر کنیم که این تغییرات هورمونی هر زنی را به طور متفاوتی درگیر می کند

از جمله برخی دلایلی که سبب بروز pms می شوند عبارتند از:

تغییرات هورمونی

به هنگام تخمک گذاری در صورتی که هورمون ها بیش از حد لازم باشند نیز برخی علائم فرضا اضطراب و..در بانوان ایجاد می گردد.

زمانی که تغییرات هورمونی ایجاد گردد، بانوان پیش یا به هنگام پریود از لحاظ رفتار، حالات جسمانی و روانی و..دچار تغییراتی می شوند.

آسیب های روانی

علت دیگر بروز سندروم pms چیست؟ بله اختلالات روانی

تاثیر اختلالات روانی در سندروم پیش از pms را نباید نادیده گرفت. عموما برخی بانوانی که دارای اختلالاتی همچون افسردگی یا اضطراب اجتماعی و..باشند نیز دچار این سندروم می گردند.

چنانچه علائم سندروم پیش از قاعدگی نیز سبب می گردد میزان شدت اختلالات روانی در فرد افزایش یابد.

سبک زندگی ناسالم

سبک زندگی تاثیر بسیاری بر بروز سندروم پیش از pms دارد..فرضا مهم است که پیش از شروع پریود، بانوان ورزش کرده، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند، از استعمال دخانیات اجتناب ورزند، میزان خواب مناسبی داشته باشند و..

هر چه این موارد بهتر رعایت شوند می توان در درمان سندروم قبل از پریود به خوبی عمل نمود زیرا تنظیم نبودن خواب، کم تحرکی، رژیم و عادات غذایی ناسالم و..همگی می توانند سبب بیشتر شدن شدت علائم سندروم پیش از pms شوند.

از دیگر علل بروز سندروم پیش از pms می توان به افسردگی و یا تغییرات شیمیایی که در مغز اتفاق می افتد اشاره نمود.

و..

 سندروم پیش از قاعدگی

تشخیص سندروم پیش از قاعدگی(PMS چیست)

ابتدا لازم است ذکر کنیم که هیچ آزمایش یا تست مشخصی برای سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد. بهتر است که در هنگام بروز نشانه ها به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما سوالاتی در خصوص زمان و شدت این علائم می پرسد. همچنین لازم است برای پزشک مشخص کنید که این علائم تا چند درصد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

اگر شما دارای یک یا چند تا از علائم زیر هستید احتمالا این سندروم را تجربه می کنید:

  • علائم حداقل یک هفته قبل از قاعدگی و در چند چرخه قاعدگی پیاپی بروز پیدا کنند.
  • شما را با کاهش سطح انرژی و خستگی مواجه کند.
  • شما را دچار خلق و خوی افسرده یا بی انگیزه کند.

تشخیص دقیق علائم این سندرم نیاز به پیگیری و مداومت علائم دارد. به همین منظور چک کنید که آیا علائم مربوطه تا چند ماه ادامه می یابد یا خیر؟ برای این کار می توانید از یک تقویم مخصوص قاعدگی استفاده کنید. در این تقویم لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قاعدگی را یادداشت کنید. البته در برخی مواقع علائم سندروم مربوطه با اختلالات دیگر مانند افسردگی و کم کاری تیروئید اشتباه گرفته می شود.

سندروم پیش از قاعدگی چگونه بر روی دیگر مشکلات سلامتی اثر می گذارد؟

حدود نیمی از زنان مشکلات سلامتی دیگری را قبل یا هنگام بروز سندروم قبل از پریود تجربه می کنند. این مشکلات ممکن است علائم سندروم را تشدید کنند.

مشکلات افسردگی و اضطراب

همان گونه که گفتیم یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS) افسردگی و اضطراب است. حال تصور کنید که خود فرد درگیر اختلالات افسردگی و روحی باشد. این امر موجب تشدید PMS خواهد شد.

مشکلات مثانه ای

آن دسته از زنانی که مشکلات مثانه ای را تجربه می کنند ممکن است کرامپ های دردناک را تجربه کنند.

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یک مشکل گوارشی است که ممکن است قبل از شروع قاعدگی و همراه با بروز علائم سندروم پیش از قاعدگی( PM) تشدید پیدا کند.

 سندروم پیش از قاعدگی(pms)

درمان سندروم پیش از قاعدگی

راه های درمان pms چیست؟

مسلم است که این سندروم همانند دیگر اختلالات ممکن درمان ها و روش های تسکین دارد. در این بخش می خواهیم به مهم ترین درمان های سندروم پیش از قاعدگی (PMS) بپردازیم. توصیه های زیر ممکن است وضعیت عمومی شما را بهتر کند و شدت علائم را کاهش دهد:

1.فعالیت فیزیکی را فراموش نکنید

انجام فعالیت های فیزیکی اعم از ایروبیک و یوگا را در طول ماه فراموش نکنید. یادتان باشد که فعالیت بدنی تا حدود زیادی خلق افسرده شما را بهبود می بخشد. همچنین مشکلات خستگی و اضطراب شما را نیز به حداقل می رساند.

2.خواب و استراحت کافی داشته باشید

سعی کنید که خواب شبانه روزی کافی و حداقل به مدت 8 ساعت را داشته باشید. کمبود خواب استرس شما را افزایش داده و نوسانات خلقی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی را تشدید می کند.

3.سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید

سبک زندگی خود را تا حد امکان سالم کنید. برای مثال ورزش و تغذیه سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهید. همچنین از الکل، کافئین و سیگار تا حد امکان دوری کنید. تمرینات بدنی ریلکس کننده مانند یوگا، مدیتیشن و ماساژ را نیز امتحان کنید.

سعی کنید با بهتر کردن سبک زندگی تان آرامش خاطر بیشتری را برای خود فراهم سازید. زمانی که تصمیم جدی برای سبک زندگی سالم داشته باشید می توانید به مرور شاهد تغییرات مثبتی در زندگی و احساساتتان باشید فرضا می توانید در اکثر روزهای هفته تا 30 دقیقه و حداکثر 1 ساعت پیاده روی کنید، در برخی روزها به استخر رفته یا حتی دوچرخه سواری را امتحان کنید.

زمانی که بتوانید سبک غذایی سالم، ورزش و پیاده روی را در برنامه زندگی تان جای دهید می توانید میزان حالات افسردگی و حتی خستگی هایی که در طول روز داشته اید را کاهش دهید.

4.استرس را در خود کاهش دهید

شاید با خود بگویید چگونه می توان استرس را خصوصا در نزدیکی پریود کاهش داد؟ توصیه می کنیم جهت کاهش استرس و علائم سندروم قبل از pms حتما به نکات ذیل توجه نمایید.

  • یوگا 

یکی از راه های موثر برای آرام سازی ذهن و بدن یوگا می باشد، به همین سبب توصیه می کنیم در جلسات یوگا شرکت کنید، اگر شرایط حضور در کلاس های حضوری را ندارید می توانید از جلسات آنلاین استفاده کرده یا ویدیوهای مفیدی که در یوتیوب هست را مشاهده نمایید.

  • خواب کافی

بسیار مهم است که خواب کافی داشته باشید تا در طول روز انرژی داشته و با خستگی و بی حوصلگی به کارهایتان نپردازید زیرا تنظیم نبودن خواب می تواند علاوه بر خستگی سبب بروز اضطراب گردد.

  • فعالیت های مورد علاقه

سعی کنید تاریخ شروع پریود خود را ثبت کنید تا بتوانید به خوبی از قبل خود را مشغول به فعالیت های مورد علاقه کنید تا بدین نحو میزان حالات افسردگی و علائم روانی سندروم پیش از قاعدگی کاهش یابند.

5.درمان های دارویی

درمان های دارویی سندروم قبل از pms شامل دارو های بدون نسخه و نسخه دار می باشد. از جمله دارو های بدون نسخه می توان به مسکن هایی نظیر ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپیرین اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که مصرف های بدون نسخه میزان درد و خون ریزی دوران قاعدگی را کاهش می دهد.

در صورتی که درمان های بدون نسخه پاسخگو نباشند پای دارو های نسخه دار به میان می آید:

دارو های ضد افسردگی یا آنتی دپرسانت ها

دارو های ضد افسردگی می توانند علائم خلقی سندروم پیش از قاعدگی را تا حددودی کاهش دهند. از جمله دارو های رایج در این زمینه می توان به مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین یا  SSRI اشاره کرد. این دارو ها نوسانات خلقی و افسردگی ناشی از PMS را کاهش می دهند.

دیورتیک ها

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دیورتیک ها چه کمکی به درمان PMS می کنند؟ دیورتیک ها می توانند علائمی مانند حساسیت به لمس سینه ها یا تورم شکم را تا حدود زیادی تسکین دهند.

دارو های ضد اضطراب

این دارو ها نیز همان گونه که از نامشان پیداست میزان استرس و اضطراب ناشی از PMS را کاهش می دهند.

نکته مهم

دقت کنید که هر کدام از این دارو ها عوارض جانبی مخصوص به خود را دارد. به همین علت لازم است که قبل از مصرف با پزشک و پرستار خود مشورت کنید.

آیا می توان از مینرال ها و ویتامین ها برای درمان سندروم پیش از قاعدگی استفاده کرد؟

مصرف مکمل هایی مانند ویتامین ها و مینرال ها ممکن است در بهبود علائم سندروم پیش از PMS موثر باشد. البته بهتر از سرخود آن ها را مصرف نکرده و حتما با پزشک خود مشورت کنید. از جمله این مکمل ها می توان به کلسیم، B6 و منگنز اشاره کرد. همچنین اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 نیز می توانند موثر واقع شوند.

آیا سندروم پیش از قاعدگی(pms) با گذر زمان تغییر می کند؟

بله. علائم سندروم پیش از قاعدگی با افزایش سن و خصوصا دهه 30 و 40 زندگی فرد تشدید می یابند. شدت این علائم در نزدیک یائسگی به حداکثر خود رسیده و سپس از بین خواهد رفت. این امر در خصوص زنانی که خلق و خوی حساس تری در دوران قاعدگی دارند بیشتر صدق می کند.

آیا دارو های جایگزین دیگری برای PMS وجود دارد؟

در حالی که برخی علائم خود را با دارو های شیمیایی کاهش می دهند، برخی معتقد هستند که دارو های گیاهی در درمان سندروم قبل از پریود موثر می باشد. البته قبل از مصرف چک کنید که این مکمل های گیاهی با دارو های دیگر تداخل نداشته باشند.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه به صورت تازه یا خشک شده و در فرم های کپسول، قرص و دمنوش وجود دارد. از آنجایی که برخی کوهوش سیاه را برای درمان علائم یائسگی استفاده می کنند، می توانند برای درمان PMS نیز موثر باشد.

پنج انگشت

گیاه پنج انگشت عموما با هدف ایجاد تعادل هورمونی استفاده می شود. همچنین می تواند در درمان علائم هورمونی سندروم پیش از قاعدگی به کار برده شود.

می توان جهت درمان سندرم پیش از قاعدگی (pms) با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

سندروم پیش از قاعدگی حدودا چند روز طول می کشد؟

سندروم پیش از قاعدگی عموما 4 روز قبل از شروع عادت ماهانه بروز پیدا کرده و 2 یا 3 روز پس از آن از بین می رود.

حس سندروم پیش از قاعدگی چگونه توصیف می شود؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) دارای علائم و نشانه های متنوعی است ، از جمله نوسانات خلقی ، حساسیت سینه ها ، هوس غذایی ، خستگی ، تحریک پذیری و افسردگی. تخمین زده می شود که از هر 4 زن قاعدگی 3 نفر دچار نوعی سندرم پیش از قاعدگی شده اند.

آیا مصرف شکلات برای سندروم پیش از قاعدگی مفید است؟

نمونه یک میان وعده خوشمزه و مفید ، شکلات تلخ بوده که سرشار از آهن و منیزیم است. یک مطالعه نشان داده است که منیزیم علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد.

4.6/5 - (397 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره