به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
برخورد با افراد مزاحم

نحوه برخورد با افراد مزاحم

شما ممکن است در شرایط مختلف با افرادی برخورد کنید که حس خوبی به شما منتقل نمی کنند. افراد مزاحم ممکن است در محل کار یا در مکان های عمومی دیگری که شما در آن هستید، حضور داشته باشند. به همین خاطر برخورد با افراد مزاحم یک چالش سخت و دشوار است که امکان دارد برای شما پیش بیاید.

نحوه صحیح برخورد با افراد مزاحم یک مهارت بسیار مهم است که به درد زندگی هر شخص می خورد. همه ما خواه ناخواه ممکن است با افراد غریبه ای برخورد کنیم که نسبت به آن ها حس خوبی نداریم و دوست نداریم در اطراف مان باشند. یاد گرفتن این مهارت ها به ما کمک می کند تا بتوانیم خودمان را در برخورد با افراد مزاحم کنترل کنیم و کارهایی انجام ندهیم که برای ما دردسر ساز باشند.

در این مقاله می خواهیم به چند روش بسیار کاربردی و مناسب برای برخورد با افراد مزاحم اشاره کنیم، که بکار بردن آن ها باعث می شود، بتوانید از آزار و اذیت های افراد مزاحم در امان بمانید:

 

روش های صحیح برخورد با افراد مزاحم

 

1- نفس عمیق بکشید

اولین نکته ای که در برخورد با افراد مزاحم به کمک شما می آید این است که باید آرامش تان را حفظ کنید. یکی از هدف های فردی که برای شما مزاحمت ایجاد کرده است این است که در شما احساس بدی ایجاد کند. اما شما باید بدانید هنگامی که با یک فرد گستاخ روبرو می شوید باید خودتان را کنترل کنید.

اگر عصبانی یا ناراحت شوید و یا با او برخورد کنید، خود به خود روزتان خراب می شود و دیگر در ادامه روز نمی توانید بازدهی روزهای قبل را داشته باشید. بنابراین اگر کسی با چند جمله برای شما مزاحمت ایجاد کرد، چند نفس عمیق بکشید و به فعالیت تان ادامه دهید.

 

2- واکنش نشان ندهید

زمانی که یک نفر مزاحم ما می شود، اولین واکنشی که به ذهن ما می رسد این است که داد و فریاد کنیم و سعی کنیم آزار و رفتار نامناسب او را بی جواب نگذاریم. این روش برخورد با افراد مزاحم فقط باعث می شود که شما ناراحت شوید و فرد گستاخ و پررو به هدفش برسد.

هم چنین اگر شما واکنشی نشان ندهید، آن فرد مزاحم می بیند که به خواسته اش نرسیده و به رفتارش ادامه نمی دهد. در صورتی که اگر به او واکنشی نشان دهید و یا با او درگیر شوید، فرد مزاحم حس می کند که موفق شده و برایش انگیزه ایجاد می شود که به رفتارش ادامه دهد. (How to Deal with Annoying People)

 

3- سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید

شاید در نگاه اول، این توصیه برای برخورد با افراد مزاحم منطقی به نظر رسد، اما می تواند کمک کننده باشد. شما می توانید خودتان را به جای فردی که برایتان مزاحمت کرده بگذارید و سعی کنید از دیدگاه او به قضیه نگاه کنید.

این کار باعث می شود که بتوانید شرایط او را بهتر درک کنید. گاهی اتفاق می افتد که افرادی دیگران را آزار می دهند، به خاطر کمبودهایی که دارند این کار را انجام می دهند. زمانی که شما خودتان را به جای فرد گستاخ و مزاحم می گذارید، شاید بتوانید شرایط سختی که تجربه کرده است را درک کنید و بتوانید بهتر از گذشته با موضوع کنار بیایید.

 

4- حد و مرز تعیین کنید

گاهی اتفاق می افتد که شما مجبور هستید با فردی که برایتان مزاحمت ایجاد می کند، در یک محل باشید. مثلا ممکن است آزار و مزاحمت از طرف یکی از همکاران تان به شما وارد شده است و شما به دلیل شرایط کاری باید مدتی در نزدیکی او باشید.

در چنین موقعیت هایی، نحوه برخورد با افراد مزاحم کاملا متفاوت است. شما باید برای روابط تان با آن فرد حد و مرزهای کاملا مشخصی تعیین کنید و به او اجازه ندهید که رفتارش را تکرار کند. مسئله بسیار مهم در چنین زمان هایی این است که فردی که شما را آزار داده است، اگر برخورد قاطعی از جانب شما نبیند، به کارش ادامه خواهد داد.

مثلا اگر فرد گستاخ شما را به صورت کلامی آزار می دهد و یا شوخی های نامناسب انجام می دهد و یا از کلمات بدی استفاده می کند، شما نباید به او بخندید. این کار موجب می شود که او تصور کند که شما از این رفتار خوش تان می آید و آن را تکرار خواهد کرد. در چنین مواقعی شما باید به صورت کلامی به آن فرد بگویید که دوست ندارید دیگر شوخی های مشابهی بشنوید و به صورت کاملا جدی به او گوشزد کنید که رفتارش برای شما آزار دهنده است.

تعیین حد و مرز

5- به خودتان مسلط باشید

همان طور که گفته شد، فردی که برای شما مزاحمت ایجاد کرده است به دنبال این است که روح و روان شما را تحت تاثیر قرار دهد و به شما اجازه ندهد که روند عادی زندگی تان را داشته باشید. فردی که با گستاخی با شما بدرفتاری کرده است به دنبال این است که شما را سرخورده و ناراحت ببیند. شما نباید بگذارید که این اتفاق بیفتد.

یکی از راهکارهایی که می تواند به شما در این زمینه کمک کند، زبان بدن است. زمانی که یک نفر برایتان مزاحمت ایجاد کند، بهترین راه این است که به چشمان او نگاه کنید و سپس سعی کنید با رفتارتان طوری به او بفهمانید که حرفش شما را ناراحت نکرده است. در چنین زمینه هایی مشاور باتجربه و متخصص می تواند کمک بزرگی به شما بکند. مشاور روانشناس به شما می آموزد که در موقعیت های مختلف اجتماعی چه رفتاری از خودتان نشان دهید تا از آسیب های احتمالی در امان باشید.

 

6- محل را ترک کنید

اگر واقعا می بینید که تحمل ندارید و نمی توانید شرایط را کنترل کنید،‌ می توانید محل را ترک کنید. البته باید توجه داشته باشید که چنین کاری پاک رکدن صورت مسئله است اما در شرایطی که تحمل فضا دشوار است، اشکالی ندارد که از صحنه دور شوید.

دور شدن از محلی که مزاحمت اتفاق افتاده است، به شما این فرصت را می دهد که در مورد مزاحمتی که صورت گرفته فکر کنید. این اتفاق موجب می شود که بتوانید عصبانیت تان را کنترل کنید و برای بهترین برخورد با افراد مزاحم تلاش کنید.

هم چنین گاهی ممکن است فردی که به شما آزار رسانده و برایتان مزاحمت ایجاد کرده است، سعی کند به کارش ادامه دهد. در چنین شرایطی اگر از آن جا دور شوید، ‌احتمالا کار بیهوده ای انجام نداده اید و در واقع خودتان را از مهلکه نجات داده اید.

 

7- ارزش خودتان را بدانید

نکته ای شما باید بدانید این است که ارزش واقعی شما چقدر است. یک راه برخورد با افراد مزاحم وقتی که از طرف یک نفر آزار می بینید و برایتان مزاحمت ایجاد می شود، این است که به خودتان یادآوری کنید که ارزش شما چقدر است.

کسی که به شما آزار می رساند یا برایتان مزاحمت ایجاد می کند، سعی دارد که شما را ناراحت کند. به خودتان یادآوری کنید که احتمالا شما فرد با ارزشی هستید که آن فرد ترغیب شده است به شما آزار برساند. هم چنین این کار باعث می شود که دیدگاه بهتری نسبت به فردی که برایتان مزاحمت ایجاد کرده است داشته باشید و بتوانید حتی برای مقدار کمی او را درک کنید

مزاحمت در محل کار

8- مسئله را پیگیری کنید

گاهی اتفاق می افتد که فردی که سعی کرده به شما آزار برساند مشکلات روانی داشته یا خسارت نسبتا سنگینی به شما زده است. در چنین شرایطی اگر نخواهید با او برخورد کنید اشتباه بزرگی انجام داده اید. اگر فرد گستاخ، مشکل مالی یا مسئله دیگری برای شما ایجاد کرده است، شما وظیفه دارید که برخورد با افراد مزاحم را از طریق قانون پیگیری کنید.

بعضی اوقات کسانی که در جامعه به دیگران آزار می رسانند، وقتی می بینند که هیچ عکس العملی از طرف شخص دیگری وجود ندارد،‌به کارشان ادامه خواهند داد. به طور مثال یکی از مواردی که در جامعه ما هم دیده می شود، مزاحمت خیابانی است.

افرادی که برای سایر شهروندان، ‌به خصوص خانم ها، مزاحمت ایجاد می کنند، چون در گذشته برخورد جدی ندیده اند به کارشان ادامه می دهند. در صورتی که اگر در ابتدای راه و در هنگامی که آزار و اذیت دیگران را شروع کرده بود، برخورد مناسبی دیده بود، احتمالا دیگر دست از مزاحمت ایجاد کردن بر می داشت.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله با مزاحمت خیابانی چه کنیم را مطالعه کنید تا با این موضوع آشنایی کامل پیدا کنید.

 

نتیجه گیری:

همه ما ما ممکن است در برخورد با افراد مزاحم کنترل مان را از دست بدهیم و نتوانیم با خونسردی رفتار کنیم و با فردی که برایمان مزاحمت ایجاد کرده درگیر شویم. اما حقیقت این است که داشتن آرامش در برخورد با افراد مزاحم یکی از اساسی ترین نکته هایی است که باید به آن توجه کنید.

اگر شما شروع به جر و بحث کنید و یا با خشونت رفتار کنید، فقط به فردی که برایتان مزاحمت ایجاد کرده است این فرصت را داده اید تا به هدفش برسید و شما را از تمرکز و آرامش تان دور کند. البته این رفتار صحیح نیازمند تکرار و تمرین و مهارت است. داشتن آرامش و تمرکز در هنگامی که با فرد مزاحم روبرو می شوید به آرامش درونی بالایی نیاز دارد.

 

منابع:

www.lifehack.org

medium.com

4.6/5 - (448 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

29 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ساناز
2 ماه قبل

سلام من ساناز هستم ازدواج کردن بچه هم دارم یکی از فامیل های دورمون خیلی برام مزاحمت میکنه عکس های منم پیدا کرده خیلی منو تحدید میکند من از چرت وپرت هاش خیلی عصبی میشم میدونه من ازاین حرف ها خیلی ناراحت میشم هی تکرار میکنه که تو بااین اون رابطه داری کوشش میکند منو عصبی کنه خواهش میکنم لطفا یه راهی برام نشون بدهید لطفاً نمیتونم به خانوادم خبر بدم میترسم شر بشه خواهشاً شما کمکم کنی??

رضا باوندپور
22 روز قبل
پاسخ به  ساناز

خواهر گلم انسان بی اشتباه ندارم بزرگ میشیم فهم درک ما هم بیشتر میشه و خودمنو پیدا میکنیم گذشته مهم نیست تعمییر مهمه که اتفاق افتاده اول بجوز خدا از کسی نترس به دفتر خدمات قضایی مراجع کن با همین حرفهایی که گفتی ازش شکایت کن پدرشو در میارن بدونه اینکه کسی بدونه و اتفاقی بیفته نترس خدا بهترین و بزرگترین کسیه که بهش پناه ببر تاریخ پر از آدمهایی اینجوری بوده و هست

...
4 ماه قبل

سلام من از ۱۳ سالم بود تا الان ۱۴ سالمه داخل منزل شخصیم دخالت میکنند هر جایی میرم یه سرو صدا هایی میاد خیلی مشکوکه الان نمیدونم باید چی کار کنم .

Yasaman
6 ماه قبل

سلام منم یه دخترم ۱۴ سالمه دقیقا امروز یه مرده که بهش میخورد ۲۸ ، ۳۰ سالش باشه ازم آدرس میخواست بعد که بهش گفتم نمیدونم بهم گفت خیلی خوشگلی ، به خدا میترسم دوباره مزاحمم بشه ، تازشم اون تو راه مدرسه اینکارو کرده بود! . چیکار کنم؟ ???

یکی
5 ماه قبل
پاسخ به  Yasaman

سلام دقیقا برای منهمین اتقاق افتاد البته اون میخواست از من سو استقاده کنه من دارم دیوونه میشم
این که خوبشه تازه دختر بیشتر مراقب خودت باش و به کسی محل نده حتا اگه ادرس خواست و فکر کردی فرد سالمیه:)

هستی
10 ماه قبل

سلام .
من یه دخترم ۱۴ سالمه یه پسره است وقتی از مدرسه تعطیل میشدم تو راه خونه بهم گفت ( شمارَمو بدم بهت ؟) { این دومین بارشه } .
دوستان راه نماییم کنین که چی جوابشو بدم چه فحش هایی بهش بدم که دیگه مزاحم نشه و بترسه ؟
خاهش میکنم جوابمو بدید .
خجالت میکشم به بابام بگم چون دفعه اول بهش گفتم و کتکش زد

نفس
9 ماه قبل
پاسخ به  هستی

سلام بهش محل نده نه فحش بده و نه جوابشو بده فقط به پدرت بگو تا با یه راهکار بهتر مزاحمتو جمع کنه اون با کتک خوردن ادم نشده که مجدد اومده سراغت

Last edited 9 ماه قبل by نفس
سیده محدثه حسینی
9 ماه قبل
پاسخ به  هستی

همچین مواقعی باید کتکش زد منم مزاحم تلفنی دارم همه اطلاعاتم رو داره اما نمیدونم باید چیکار کرد سعی میکنم به خودم تلقی نکنم و واکنش ایجاد نکنم

هستی
10 ماه قبل

سلام .
من یه دخترم ۱۴ سالمه که یه پسره است وقتی از مدرسه تعطیل میشم تو راه خونه دومین بارشه که میگه ( شماره بدم ؟ ) من اولین بار جوابشو دادم ولی دومین بار جوابشو ندادم و رفتم .

دوستان راه نماییم کنین چه جوابی بهش بدم تا دیگه مزاحم نشه ؟ چه فحش هایی بهش بدم که دیگه جرعت مزاحمت نداشته باشه ؟
بچه ها لطفا ، خاهش میکنم جوابمو بدید .
دفعه اول به بابام گفتم و بابام کتکش زد که پارسال بود . الان خجالت میکشم به بابام بگم .

Melimeli
1 سال قبل

من تو دانشگاه سر يك درس شمارمو به استاد دادم ولي افتاد دسته پسرامون و از اون روز مزاحمت ايجاد ميكنن قبلنم خيلي اذيت ميكردن تو كلاسا دلم ميخواد يه كاري بكنم بفهمن كه واقعا حوصله و عصابه اين مسخره بازياشونو ندارم چيكار كنم ؟ و اينكه الان تو شرايطه سختي هستم تحمل ندارم

نفس
9 ماه قبل
پاسخ به  Melimeli

سلام خطتو عوض کن اگه امکانش هست اگه نیست یه مدت به هیچ شماره ناشناسی جواب نده بیمحلی بهترین جوابه اما اگه بازم شرایط برات سخت شد شکایت کن

Last edited 9 ماه قبل by نفس
سیده محدثه حسینی
9 ماه قبل
پاسخ به  نفس

ای کاش هیچ چیزی اختراع نمیشده گوشی چیه پدر همه ماها درومده همش سرمون تو گوشیه

سلمان
1 سال قبل

من ازبطن تولد با این اشرار برخورد داشتم و جالب بدونیدهیچوقت مشخصات شمارو فراموش نمیکنن همیشه دنبال چیزی ک ارزش مادی یا معنوی داره براشون هستن اکثرا سارق و اشرارن با برخورد تیز و قاطعانه هم فقط تحریک میشن قدم دوم پناه بر خداوند قدم بعد اطلاع ب نیروی انتظامی و خانوادس با همچین افرادی هیچوقت به مکان خلوت یا فضای سبز نرین بخاطر اینکه همیشه نقشه و درخواست بی شرمانه از قبل طراحی شده ای دارند
از جمله صدمه به اموال شخصی (گوشی.وسیله نقلیه)یا جان ادمیزاد دارند این یک هزارم تجربیاتم است و بنده با بزرگ و کوچیک این اشرار زد و خورد داشتم

diyana
1 سال قبل

من یه دختره هست هی میفته دنبالم میگه چرت پرت میگه خیلی بدم میاد ازش تروخدا یه راه کار بگین تا از شرش خلاص بشممم

نفس
9 ماه قبل
پاسخ به  diyana

بیمحلی بهترین جوابه و حتما با خانوادت درمیون بذار

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره