به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
با مزاحمت خیابانی چه کنیم

با مزاحمت خیابانی چه کنیم ؟

مواجه شدن شدن با آزار و اذیت خیابانی شایسته شخصیت هیچ کسی نیست. به همین دلیل اهمیتی ندارد که شما هنگامی که با اذیت و آزار خیابانی مواجه می شوید بلکه موضوعی که اهمیت دارد این است که نباید اجازه دهید، آزار بیشتری به شما برسد. بنابراین برای فهمیدن این که با مزاحمت خیابانی چه کنیم باید دقت کنیم که این اتفاق در چه محیطی رخ داده است.

حقیقتی که وجود دارد این است که شما هیچ تقصیری در این موضوع اذیت و آزار و نباید خودتان را سرزنش کنید. قبول کردن این اصل به ما کمک می کند تا با آرامش بیشتری به این موضوع که با مزاحمت خیابانی چه کنیم فکر کنیم.

در این مقاله می خواهیم به روش های موثری که به ما کمک می کند تا متوجه شویم که با مزاحمت خیابانی چه کنیم بپردازیم و هم چنین آثار و نتایج آن ها را بررسی کنیم:

 

مزاحمت خیابانی چیست؟

اولین نکته برای این که متوجه شویم که با مزاحمت خیابانی چه کنیم و نحوه برخورد صحیح با آن را بدانیم این است که بفهمیم چه رفتارهایی به عنوان آزار و اذیت خیابانی شناخته می شود.

براساس تعریف، مزاحمت خیابانی به هرگونه ارتباط کلامی یا غیر کلامی ناخوشایند و یا رفتارهایی گفته می شود که مفاهیم جنسی را ناخواسته و با خشونت به فرد منتقل می کند. هم چنین مزاحمت های خیابانی می تواند شامل توهین های نژادپرستانه، توهین های جنسیتی و یا توهین به نوع پوشش یا گویش یک فرد باشد.( Dealing with Harassers )

 

با مزاحمت خیابانی چه کنیم ؟

مزاحمت و آزار و اذیت های خیابانی ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد. بنابراین باید متوجه باشید که شما هیچ تقصیری در اتفاقی که افتاده ندارید و باید سعی کنید که بر خودتان مسلط شوید. در ادامه به مهم ترین قدم هایی که به شما در مورد این که با مزاحمت خیابانی چه کنیم و نحوه برخورد مناسب با این موضوع اشاره می کنیم:

 

1- به خودتان اعتماد داشته باشید

باید بدانید که هیچ اشکالی ندارد که به مزاحم جنسی یا به فردی که شما را مورد آزار و اذیت قرار داده است، جوابی ندهید. لبخند زدن و یا سکوت کردن اصلا اشکالی ندارد. شما در چنین لحظاتی که دارید از خودتان می پرسید با مزاحمت خیابانی چه کنیم ، باید فقط به این نکته توجه کنید که رفتار بعدی که انجام می دهید آسیب بیشتری به خودتان وارد نکند.

 

2- رفتار فرد را به او یادآوری کنید

یکی از نکات بسیار مهمی که به ما کمک می کند تا بدانیم با مزاحمت خیابانی چه کنیم این است که اصلا نترسید. اگر می بینید که در مکان خلوتی نیستید و افراد دیگری هم حضور دارند، می توانید با صدای بلند به کسی که به شما آزار رسانده بگویید:

«شما با این حرف تان به من آزار رساندید! شما با این حرکت تان مزاحم من شدید!»

این کار به شما کمک می کند تا بتوانید اعتماد به نفس خودتان را پیدا کنید و ترس هایتان را کنار بگذارید. هم چنین احتمالا این کار باعث می شود تا آن فرد احتمالا فرار کند.

 

3- اطرافیان را خبر کنید

یکی از کارهای مهمی که برای فهمیدن این که با مزاحمت خیابانی چه کنیم ، کمک می کند این است که کسانی که در اطراف ما هستند را از موضوع آگاه کنیم. شما نباید هیچ ترس یا واهمه ای داشته باشید. شما مقصر نیستید و در این شرایط گرفتار شده اید. بنابراین نباید از بیان کردن این اذیت و آزار بترسید.

بیشتر افراد می دانند که مزاحمت خیابانی رفتار پسندیده ای نیست. بنابراین در این شرایط آن ها مداخله می کنند و اجازه نمی دهند که فرد مزاحم به کارش ادامه دهد. هم چنین به احتمال زیاد افرادی که تماشاگر هستند برای کمک به شما، با فرد مزاحم درگیر می شوند.

آگاه کردن دیگران به ما فرصت می دهد تا بهتر فکر کنیم تا با مزاحمت خیابانی چه کنیم و هم چنین شما را از قربانی بودن نجات می دهد و اجازه می دهد به ترس هایتان غلبه کنید. هم چنین احتمالا افرادی جویای حال شما خواهند شد.

اعتماد به نفس بالا

4- اعتماد به نفس تان را بالا ببرید

کسی که در خیابان با شما بدرفتاری می کند، انسان سالمی نیست. او با خشونت های کلامی ممکن است ظاهر، نوع پوشش، جنسیت و یا وسایل شما را مورد تمسخر قرار دهد. یکی از اهدافی که او دنبال می کند این است که به شما آسیب روحی برساند و به شما بقبولاند که شما خوب نیستید.

باید بدانید که نوع پوشش، رفتار و زندگی شما به خودتان بستگی دارد و هیچ کسی حق ندارد برای شما تعیین تکلیف کند. بنابراین اگر کسی به حریم شما تجاوز کرد و با حرف هایش شما را آزار داد، نباید خودتان را ناراحت کنید.

بهترین راه فراموش کردن حرف هایی است که گفته شده است. فکر کردن به این حرف ها باعث نمی شود که شما وضعیت بهتری را تجربه کنید  بلکه باعث می شود که سلامت روانی تان آسیب ببیند و نتوانید وضعیت را سامان دهید.

یکی از مواردی که می تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد، استرس بی دلیل است. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله چرا بی دلیل استرس دارم را مطالعه کنید.

 

5- مسئله را با یک نفر در میان بگذارید

اگر شما جزو کسانی هستید که مورد آزار و اذیت خیابانی قرار گرفته اید و می خواهید بدانید که باید با مزاحمت خیابانی چه کنیم ، بهتر است یک فرد قابل اعتماد برایچنین مواقعی داشته باشید. چنین فردی حتما نباید از اعضای خانواده و دوستان نزدیک باشد. اما باید کاملا قابل اعتماد باشد.

پس از این که مورد اذیت و آزار قرار گرفتید بلافاصله با او تماس بگیرید. معمولا در چنین شرایطی به دلیل این که عصبانی هستید و یا ترسیده اید، نمی توانید به خوبی با تلفن صحبت کنید. به همین علت بهتر است به او پیامک بزنید و یا در شبکه های اجتماعی برای او پیام بفرستید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که فردی که برای در میان گذاشتن این موضوع انتخاب می کنید باید یک فرد کاملا آگاه باشد و دیدگاه های بسته ای نداشته باشد. یکی از اشتباهاتی که بعضی از افراد به خصوص خانم ها پس از این که با مزاحم جنسی روبرو می شوند، انجام می دهند این است که مسئله را با یک فرد ناآگاه و یا فردی که دیدگاه خوبی ندارد در میان می گذارند. در چنین شرایطی ممکن است کسی که پشت تلفن است به شما گوشزد کند که نوع پوشش تان مناسب نبوده و یا نباید در آن محل حاضر می شده اید و این کار حال شما را بدتر خواهد کرد.

 

6- با مشاور صحبت کنید

مراجعه به مشاور پس از این که مورد آزار و اذیت قرار گرفتید می تواند بسیار کمک کننده باشد. هنگامی که به مشاور مراجعه می کنید، روانشناس بدون این که شما را قضاوت کند، به حرف هایتان گوش خواهد داد. شما می توانید بدون هیچ ترسی کل وقایع را برای مشاور تعریف کنید و اطمینان داشته باشید که او کاملا به حرف هایتان گوش خواهد داد.

در مرحله بعد روانشناس به شما کمک خواهد کرد که استرس هایی که پس از این موضوع تجربه می کنید را کنار بگذارید و رفتارهای اجتماعی تان را از سر بگیرید. در این موقع است که نقش یک روانشناس باسواد و کاردان بیشتر از گذشته مشخص می شود.

نترسیدن از مزاحم

7- با پلیس تماس بگیرید

آزار و اذیت کلاکی و یا فیزیکی جرم است و پیگرد قانونی دارد. کسی که به شما آزار رسانده و برای شما مزاحمت ایجاد کرده است،‌مجرم محسوب می شود. بنابراین یکی از کارهایی که می توانید بکنید این است که مشخصات او را به خاطر بسپارید و از او شکایت کنید.

شاید در برخورد اول این راهکار مناسب به نظر نرسد اما اگر فردی که شما را مورد آزار قرار داده دستگیر شود، مجارات سختی در انتظار او خواهد بود. بنابراین باید متوجه باشیم که یکی از راهکارهایی که برای این که بدانیم با مزاحمت خیابانی چه کنیم این است از او به مراجع قانونی شکایت کنیم.

اگر در نزدیکی محلی که برای شما مزاحمت اتفاق افتاده، افسر پلیسی می بینید بدون هیچ ترس و درنگی از او کمک بخواهید. زمانی که بدانید پلیس کار شما را پیگیری می کند، اعتماد به نفس تان را بازیابی خواهید کرد و این فرصت را دارید که بهتر فکر کنید و هم چنین از ترس های بی موردی که برایتان در آینده ممکناست اتفاق بیفتد جلوگیری می شود.

 

نتیجه گیری:

متاسفانه مزاحمت خیابانی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. شما زمانی که از خودتان می پرسید با مزاحمت خیابانی چه کنیم در واقع می دانید که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد یا قبلا اتفاق افتاده است.

نکته بسیار مهم این است که به خودتان این اطمینان را بدهید که شما هیچ سهمی در مزاحمتی که برایتان ایجاد شده ندارید و این مزاحمت هیچ ربطی به رفتار و پوشش شما ندارد. به خودتان اطمینان بدهید که کسی که به شما آزار می رساند سلامت روانی ندارد و نیاز به مداخله دارد. بدون هیچگونه ترس سعی کنید با آن مقابله کنید. البته این را در نظر بگیرید که آسیب روحی یا جسمی بیشتری به شما وارد نشود.

 

منابع:

stopstreetharassment.org

billypenn.com

4.6/5 - (440 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره