آیا بیماری پارانوئید درمان میشود؟

آیا بیماری پارانوئید درمان میشود؟ یا درمان ندارد؟

یکی از پر تکرار ترین سوالات در خصوص اختلال پارانوئید این است که آیا بیماری پارانوئید درمان میشود؟

باید اشاره داشت نمی توانیم پاسخی را مبنی بر قطعیت درمان یا عدم درمان لحاظ داریم زیرا تنها راهی که می توان میزان شدت بروز علائم پارانوئید در بیمار را دارو درمانی دانست.. و نیاز است که دکتر روانپزشک با در نظر داشتن میزان و شدت اختلال پارانوئید نظر تشخیصی خود مبنی بر درمان یا عدم درمان بیماری را بیان دارد.

به همین سبب می توانیم بیان داریم افراد می توانند جهت کسب اطلاع دقیق از پاسخ آیا پارانوئید درمان دارد؟ یا خیر؟ با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمایند و با تعیین وقت مشاوره روانپزشکی پاسخ قطعی آیا بیماری پارانوئید درمان میشود؟ را بر اساس میزان شدت بروز علائم دریافت نمایند.

لذا در ادامه به تعریفی بر پارانوئید و برخی علائم این اختلال اشاره می کنیم تا اطلاعات کامل تری در راستای پاسخ به آیا بیماری پارانوئید درمان دارد؟ به دست آید.

تعریفی بر اختلال پارانوئید

پارانوئید یکی از اختلالات شخصیت است که در آن فرد دچار شک و ظن بسیاری می باشد و تمامی اعمال و رفتار دیگران را تهدید آمیز و خطرناک جلوه می نماید.

در این اختلال فرد نمی تواند به دیگران اعتماد کند و مدام فکر می کنند دیگران در حال خیانت کردن به آن ها هستند و نیز با وجود شک و احساس نا مطلوبی که نسبت به دیگران و اعمالشان دارند نمی توانند بپذیرند که این تفکرات ممکن است اشتباه باشند.

در راستای پاسخ به سوال آیا بیماری پارانوئید درمان میشود؟ باید اذعان داشت این افراد از هر نوع رفتار یا گفتار از سوی دیگران نیز برداشت های شخصی خود را حتی به غلط داشته و بدین سبب دچار احساساتی مثل عصبانیت و تنش می شوند..

به طور کل افراد در این اختلال هیچ اعتمادی به دیگران ندارند و فکر می کنند دیگران برایشان بد می خواهند.

علائم و نشانه های اختلال پارانوئید

• افرادی که دچار بیماری پارانوئید هستند به همه افراد و اتفاقات پیرامون خویش شکاک هستند.
  • فکر می کنند دیگران به آن ها خیانت می کنند و اعتمادی به دیگران ندارند..حتی اگر اطرافیان نزدیک و مورد اعتمادشان باشند نیز مدام نسبت به آن ها شک دارند.
  • این افراد کینه توز هستند و اگر در گذشته خاطره بدی از اطرافیان خود داشته باشند آن را فراموش نمی کنند.
  • افرادی که دچار اختلال پارانوئید هستند با پرخاشگری و خشم به مسائل واکنش نشان می دهند.
  • این افراد فاصله ای بین خود و دیگران تعیین نموده و فاصله شان را با آن ها حفظ می نمایند.
  • بیماری پارانوئید به نوعی سبب می شود شخص خود را مقصر مشکلی ندانسته و در قبال هر نوع مشکلی مسئولیت پذیر نباشد و دیگران را مقصر بدانند.
  • در صورت تجربه خاطره ای ناخوشایند از سوی دیگران نمی توانند آن ها را ببخشند بدین سبب نیاز است که ایشان از راهکار های درمان پارانوئید توسط دکتر روانپزشکی مجرب بهره گیرند..
  • این افراد زمانی که دیگران را نسبت به خود نزدیک و متعهد بدانند نسبت به آن ها دچار شک و ظن می شوند.
  • و..

علل بروز علائم اختلال پارانوئید

در راستای پاسخ به علت پدید آمدن اختلال پارانوئید چیست؟ باید اذعان داشت که هنوز پاسخ قطعی و مشخصی به دست نیامده است.

ولیکن تا به امروز اختلال اسکیزوفرنی و پارانوئید بیماری هایی تلقی شده اند که دارای رابطه ژنتیکی با یکدیگر هستند بدین سبب متخصصان روانپزشکی نیز متصور هستند زمانی که یکی از اطرافیان نزدیک فرد مبتلا به اسکیزوفرنی بوده است نیز اختلال پارانوئید به سبب منشاء بیولوژیکی و روانشناختی نیز در افراد ایجاد می گردد.

لذا بررسی دوران کودکی شخصی که مبتلا به اختلال پارانوئید می باشد مهم است..

زیرا هرگونه تجارب آزاردهنده و یا حمایت های مکرر و بیش از اندازه والدین در دوران کودکی نیز ممکن است سبب ایجاد احساس در خطر بودن و ایمن نبودن گشته و در بزرگسالی به شکل بیماری پارانوئید نیز بروز نماید.

درمان های اختلال پارانوئید، بیماری شک و بدبینی

باید توجه داشت بسیار مهم است که افراد در صورت وجود علائم اختلال پارانوئید نیز به نزد روانپزشک مراجعه نمایند..

زیرا در صورتی که این اختلال به صورت آگاهانه و موثر کنترل نگردد ممکن است نتایج پر خطری را در بر داشته باشد.. لذا برخی از روش های درمان اختلال پارانوئید در پاسخ به آیا بیماری پارانوئید درمان میشود؟ نیز اشاره گردیده است که عبارتند از:

• بهره گیری از دارو درمانی

از آنجایی که دارو درمانی ممکن است شدت علائم شک و ظن را در بیماران افزایش دهد یا بیمار به هر دلایلی از مصرف دارو سر باز زند ممکن است مورد استفاده اکثر روانپزشکان نباشد ولیکن در صورتی که دکتر روانپزشک با کنترل شرایط و تخصص بسیار بالا دارو درمانی را موثر می داند می توان از دارو برای کنترل علائم اختلال پارانوئید اعم از اضطراب و توهم و. بهره گرفت.

• بهره گیری از روان درمانی جهت درمان پارانوئید

یکی از  موثر ترین و بهترین روش ها برای کنترل این اختلال، روان درمانی است..در استفاده از این روش درمانی نیاز است که روانپزشک صبوری بیشتری از مراجع و بیمار داشته باشد تا روند درمانی به خوبی طی شود زیرا بیمار حتی ممکن است به درمانگر نیز اعتماد نداشته باشد..

از آنجا که روان درمانی تاثیر بسیار مطلوبی بر کنترل و درمان شدت بروز علائم اختلال دارد از روان درمانی استفاده شده و در صورت نیاز از دارو هم بهره گرفته می شود.

لذا حائز اهمیت است که افراد جهت درمان و کنترل اختلال پارانوئید نیز نزد دکتر روانپزشکی مجرب مراجعه نمایند..

زیرا در صورتی که درمان به صورت کامل طی نگردد و در نیمه راه درمان، راهکارهای درمانی ادامه نیابند بیماری پارانوئید کنترل نشده و ممکن است بیش از پیش شدت یابد و افراد نیازمند بهره مندی از راهکارهای متعدد درمانی جهت کنترل بیماری خویش باشند و درمان نشوند..

بنابراین پیشنهاد می کنیم افراد جهت بهره مندی از تخصصی ترین جلسات درمان پارانوئید نیز می توانند به کلینیک روانشناسی روان آرام مراجعه نمایند و بدین جهت برای تعیین وقت جلسات مشاوره درمانی نیز با شماره درج شده تماس حاصل نمایند.

بیماری پارانوئید چیست؟

پارانوئید یکی از اختلالات شخصیت است که فرد دارای شک و ظن بسیاری می باشد و به دیگران اعتماد ندارد زیرا می پندارد که دیگران حتی نزدیکانش در حال خیانت و آسیب زنی به وی هستند.

آیا اختلال پارانوئید خطرناک است؟

این اختلال در صورتی که تحت کنترل و درمان قرار نگیرد ممکن است خطرات بسیاری داشته باشد بنابراین نیاز است حتما توسط روانپزشک نیز ارزیابی و کنترل گردد.

چگونه می توان سعی بر تغییر افکار و رفتارهای بیمار نمود؟

بسیار مهم است که افراد هیچگونه تلاشی برای تغییر رفتارهای بیمار نکنند زیرا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. تنها خوب است که به ایشان نزدیک شد تا سبب افزایش اعتماد بیمار گردد..پس برای درمان و کنترل علائم بیمار نیاز است که حتما نزد روانپزشک مراجعه نمود.

4.6/5 - (89 امتیاز)

جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
الناز
1 ماه قبل

سلام شوهربنده دچاراین بیماری است ومن ودخترم رودرحبس خانگی قرارداده.ونظرش اینه که اگه بیرون بریم مردم برامون حرف درمیارن.مادیگه حالت افسرده گرفتیم اصلا باهیچ کس ارتباط نداره

حسن
3 ماه قبل

درودبنده دجاربیماری شدم شب که درخواب میبینم یکی پتویم تکان میده ونزدم میخوابدحرف میزندوتاصبح خواب ندارم وباش کلنجارمیرم چکارکنم خیلی سخت است

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
3 ماه قبل
پاسخ به  حسن

سلام دوست عزیز؛ به روانپزشک مراجعه کنید تا دقیق تر مورد ارزیابی قرار بگیرید.

محمد باقر
9 ماه قبل

سلام در روابط اجتماعی اول خیلی خوش بین می شوم وبعد ش ناراحت میشم و بیشتر اوقات سر درد دارم.