به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان اختلال پارانوئید | علت، علائم و تشخیص پارانوئید

مشاور درمان اختلال پارانوئید مشاور ازدواج نشانه های درمان اختلال پارانوئید مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

بیماری پارانویا از زمان های گذشته حتی  قبل از بقراط نیز  در یونان وجود داشته است ولی با این نام شناخته نمی شده و اغلب این بیماری را نوعی جنون می دانستند. پارانویا در زبان یونانی از دو بخش پارا (Para) و نوس (nos) تشکیل شده و معنی جنون یا دیوانگی می باشد.در قرن هجدهم برای اختلالاتی که علائمی مثل هذیان و توهم داشتند اصطلاح پارانویید استفاده شد تا اینکه در سال 1893 امیل کریپلین (emil Kraepelin) اصطلاح مستقل پارانویا را به کار گرفت و آن را از پارافرنیا که در اروپا معروف بود، جدا کرد و علائم و درمان اختلال پارانوئید امری مهم شد.

تاریخچه درمان پارانوئید

تاریخچه درمان پارانوئید

یکی دیگر از کارهایی که کرپلین انجام داد در راستای درمان اختلال پارانوئید ابتدا بین بیماری پارانوئید و اسکیزوفرنی  تفاوت قائل شد. چون خیلی از علائم این دو بیماری شبیه یکدیگرند. این روان پزشک آلمانی توهم را جزو اصلی ترین ویژگی های بیماری پارانویا معرفی کرد. او براساس معنای یونانی پارانویا هرگونه افکار توهمی را جزو این بیماری قرار داد.

به این ترتیب از نظر کرپلین کسی که در افکار خودش یک شخصیت سیاسی یا ادبی- هنری مهم است نیز جزو بیماران پارانویا محسوب می شود. ویژگی اصلی بیماری پارانویا یا بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بدگمانی، شک و بی اعتمادی به همه افراد  اطرافشان است.

مبتلایان به این بیماری در بیشتر مواقع خشمگین هستند و نسبت به دیگران حس دشمنی دارند. آن ها به هر بهانه ای دعوا و درگیری ایجاد می کنند و به بقیه به ویژه همسر خود سوءظن دارند. علاوه بر این، افراد مبتلا به پارانویا اغلب مواقع فکر می کنند تحت تعقیب هستند یا شخصی با آن ها دشمنی دارد و  تصمیم دارد آن ها را مسموم یا بیمار کند. در بعضی موارد، فرد دچار این توهم می شود که دارای یک قدرت ماورایی یا برگزیده خداست که توسط یکسری نیروهای خارجی کنترل می شود.

این علائم می تواند زندگی هر کسی را به مرز نابودی بکشد و به همین علت است که درمان اختلال پارانوئید از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

پارانوئید چیست ؟

هرچند که فوقا به طور مختصر برخی از تعریف های این بیماری را ارائه کردیم اما با این وجود پیش از پرداختن به درمان اختلال پارانوئید باید تعریف دقیق و مفهوم اصلی این بیماری را درک کنیم. بهترین تعریفی که می توان از این بیماری ارائه کرد به این شرح می باشد :

پارانوئید یک اختلال شخصیتی است که در آن فرد به طور مداوم حس شکاکیت نسبت به محیط اطراف خود دارد. در حقیقت فرد پارانوئید مدام احساس می کند که مورد تهدید قرار گرفته و نسبت به محیط در معرض خطر است.

خوب است بدانید که فرد این حالت یک احساس شکاکیت دائمی تجربه می کند که موجب می شود در عین حال استرس و اضطراب زیادی تجربه کند و مشکلات زیادی را در قرار گیری از اجتماع حس کند. متاسفانه این بیماری ریشه ای برای بسیاری دیگر از اختلالات ذهنی مانند مشکل اعتماد کردن می باشد و به همین علت نیز درمان اختلال پارانوئید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

درمان پارانوئید

چه زمانی باید به درمان اختلال پارانوئید پرداخت ؟

پیش از آنکه راه های درمان قطعی اختلال پارانوئید را توضیح دهیم باید در مورد این بیماری ، علائم آن و البته نحوه تشخیص و … اطلاعات لازم را کسب کنیم.

اگر می خواهید با علائم یک بیمار پارانویید آشنا شوید و به دنبال  راه درمان اختلال پارانوئید که شخص به آن دچار است باشید به رفتار او دقت کنید و ببینید کدام یک از این علائم را دارد؛ مهم ترین نشانه های این بیماری که در رفتار فرد قابل مشاهده است به این شرح است :

وجود این علائم در هر فردی می تواند زندگی فردی و اجتماعی هر کسی را تحت الشعاع قرار دهد. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان از این اختلال رنج می برید حتی اگر به شکل خفیف است درمان اختلال پارانوئید را جدی بگیرید.

علت اختلال پارانوئید

علت اختلال پارانوئید

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین موارد در درمان اختلال پارانوئید یافتن علت اصلی ایجاد آن می باشد. شما زمانی می توانید به طور قطعی به درمان پارانوئید بپردازید که بتوانید ریشه ها آن را پیدا کرده و حذف نمایید. با این وجود نکاتی در مورد این اختلال و ریشه آن وجود دارد که غیر قابل انکار نیست. مهم ترین علت های ابتلا به پارانوئید به این شرح می باشد :

وراثت

روان شناسان و روان پزشکان زیادی برای درمان اختلال پارانوئید تلاش کرده اند با اینکه هنوز هیچ دلیل و علت قطعی برای این بیماری مشخص نشده اما نقش ژنتیک و وراثت را در ابتلا به این بیماری نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات متعددی نشان داده که وقتی یکی از دوقلوهای یک تخمکی همسان مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی، علائم پارانویا دارند، دیگری هم به این بیماری مبتلا می شود.

در نظر گرفتن این مورد می تواند به تشخیص ، پیشگیری و درمان اختلال پارانوئید به شکل سریع کمک کند.

بیماری اسکیزوفرنی

همچنین تحقیقات نشان داده که میزان ابتلا به بیماری پارانویا در افرادی که دچار بیماری اسکیزوفرنی هستند، بیشتر از بقیه است علاوه بر ژنتیک که عامل اصلی این بیماری به شمار می آید. در چنین مواقعی مراجعه به یک متخصص خوب از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که تشخیص اسکیزوفرنی و درمان آن که به درمان اختلال پارانوئید نیز کمک می کند از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

مصرف دارو یا مواد مخدر

مصرف داروهایی که آمفتامین دارند، مصرف قرص های روان گردان، ماری جوانا، کوکائین و امثال این ها هم در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است. در حقیقت تاثیرات مخرب دارو یا مواد مخدر روان گردان می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم در افزایش توهم و در نتیجه ابتلا به بیماری پارانوئید تاثیر گذار باشد که شناسایی این مورد می تواند در درمان اختلال پارانوئید نیز موثر باشد.

فشار روانی

از دیگر عواملی که علت بیماری پارانویا معرفی شده، استرس و نگرانی است.

برخی از تحقیقات ثابت کرده اند که وقتی فرد در شرایط دشوار و تحت فشار باشد،  دچار رفتار پارانویاگونه می شود، به عبارتی این رفتار می تواند واکنشی نسبت به سختی و فشارهای وارد شده به فرد باشد؛ بنابراین تحقیقات، بیماری پارانویا در بیشتر گروه های اقلیت، مهاجران، اسیران و زندانیان شایع است.

نکته قابل ذکر دیگر در رابطه با بیماری پارانویا این است که مردان بیشتر از زنان درگیر این بیماری می شوند.

درمان پارانوئید

 

اصول درمان اختلال پارانوئید از طریق رفتار شناسی :

افکار و احساسات ما نقش اساسی در رفتار ما ایفا می کنند. برای مثال، فردی که مدت زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد سقوط هواپیما، به سلامت به مقصد نرسیدن با هواپیما و سایر فجایع احتمالی هوایی می کند، ممکن است هرگز به خود اجازه ندهد که سفر هوایی را تجربه کند.

هدف از درمان اختلال پارانوئید با استفاده از روش رفتار شناسی این است که به بیماران آموزش داده می شود در حالی که توانایی کنترل هر جنبه ای از دنیای پیرامون خود ندارند، ولی می توانند چگونه تفسیر کردن و برخورد با آن ها را تحت کنترل خودشان قرار دهند.

طبق نظر انجمن بریتانیایی روان درمانی های رفتاری و شناسی، محدوده ای از درمان اختلال پارانوئید را براساس مفاهیم و اصولی که از مدل های روان شناختی که از احساسات و رفتار انسان برگرفته شده اند، قرار می دهند.این اصول و مفاهیم شامل طیف گسترده ای از رویکردهای درمانی برای اختلالات عاطفی، به صورت یک زنجیره از روان درمانی فردی سازمان یافته هستند.

دکتر نویری پارانوئید را  یک بیماری خطرناکی معرفی کرد و گفت: «این بیماری به معنای شک و تحت تعقیب قرار دادن اعضای خانواده است. بیماران همواره به دنبال ثابت کردن وفادارنبودن و خیانت همسر، مادر، خواهر و سایر اعضای خانواده هستند و ذهن آن‌ها پر از اطلاعاتی است که به کمک آن ها، مجرم‌ بودن دیگران را ثابت می‌کند. فرد بیمار،امکان دارد که شخصیت آرام و مهربانی داشته باشد.

در نظر عامه مردم بسیار مودبانه و متشخصانه رفتار می‌کند. این نوع برخورد باعث می‌شود که هیچ‌کس به بیمار بودن او شک نکند و اگر شکی به همسرش کرد، همه همسر فرد بیمار را مقصر بدانند.» و همچنین به این نکته اظهار نظر داشت که راهی برای درمان اختلال پارانوئید وجود ندارد و به عبارتی این بیماری قابل درمان نمی باشد.

زیرا این گروه از بیماران به شدت ترسو هستند و بیماریشان را جایی بروز می‌دهند که امکان آن فراهم باشد. اگر همسر کسی که مبتلاست، در برابر شک‌ها و حساسیت‌های او خود را نبازد و محکم بایستد، او نمی‌تواند به مسیر خود برود و بیماری در نطفه خفه می شود. زنان باید در مواجهه با مردان شکاک، قوی باشند و مصرانه بر روی پاکی و عفتشان بایستند. در این صورت فرد مبتلا جرئت ندارد به کار خود ادامه دهد و از بروز بیماری پیشگیری میشود.

هدف از درمان اختلال پارانوئید با استفاده از روش رفتار شناسی چیست؟

هدف از درمان اختلال پارانوئید با استفاده از روش رفتار شناسی این است که به بیماران آموزش داده می شود در حالی که توانایی کنترل هر جنبه ای از دنیای پیرامون خود ندارند، ولی می توانند چگونه تفسیر کردن و برخورد با آن ها را تحت کنترل خودشان قرار دهند.

علائم بیماری پارانویا چیست؟

توهم های دیداری، شنیدن صداهایی که واقعی نیستن، کژانگاری، مانند گمان اشتباه مبنی بر اینکه دوست شما می خواهد شما را بکشد یا صدای شما را ضبط کند، بیزاری، خشم، گوشه گیری، خشونت، دشواری های گفتاری، رئیس وار رفتار کردن و فکر و کنش خودکشی.

چه رفتارهایی هنگام برخورد با افرادی که پارانویا دارند اشتباه است؟

تلاش نکنید برای کمک درمان اختلال پارانوئید رفتار افراد مبتلا را تغییر دهید، این کار تقریبا نشدنی است. سعی کنید ارتباطتان با بیمار بیشتر کنید و به او نزدیک تر شوید تا از شما راضی باشد، ولی هرگز به سوءظن هایش توجه نداشته باشید و در این بحث ها اصلا خود را شرکت ندهید.

4.6/5 - (409 امتیاز)

ازدواج با اختلال شخصیت پارانوئید

ازدواج با اختلال شخصیت پارانوئید

شاید در بین صحبت هایتان با اطرافیان و دوستانتان و حتی در طی تماشای فیلم هایی مشکلات زندگی مشترک با به نمایش می‌گذارند از چالش ها و سختی های زندگی با افراد شکاک و بدبین و خشن مطلع شده باشید. البته که تمام آن افراد به درمان اختلال پارانوئید احتیاج ندارند چون مبتلا به آن نیستند و نمی‌توان به هر شخصی که درای شکاکی و بدبینی است برچسب اختلال پارانوئید زد اما تصور کنید که در زندگی با فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید شما با وضعیتی بدتر از این مواجه خواهید بود پس واضح است که چه شرایط سختی را در کنارش تجربه خواهید کرد.

کسانی که با افراد مبتلا به اختلال پارانوئید ازدواج کرده اند یا آنها یکی از اعضا خانواده شان هستند به خوبی حس می‌کنند که چرا نام این بیماری پیشتر جون و دیوانگی بوده است.

اشتباه نکنید قرار نیست کسی شما را بترساند از افراد مبتلا به پارانوئید که اقدام به درمان اختلال پارانوئید نکرده اند غول بسازد اما باید متوجه سختی و چالش های پیش رویتان باشید و سپس با دیدی باز تر برای در ارتباط بودن با این افراد تصمیم بگیرید.

زندگی و ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به این شکل است که شما با فردی که دائما دچار شک و خشونت و بد بینی است اوقات خود را میگذرانید.

متاسفانه در برخی موارد دیده شده است که فرد مبتلا به اختلال شخصیت اقدام به ضرب شتم میکن به اطرافیانش آسیب می‌زند و در مواردی نادر نیز اقدام ه قتل می‌نماید.

شاید در زندگی با برادر، خواهر و یا مادر پارانوئیدی تا این حد چالش برانگیز نباشد اما از آنجایی که اعتماد جز ارکان مهم زندگی مشترک است، افراد مبتلا به پارانوئید که اقدام به درمان درمان اختلال پارانوئید نکرده اند مدام در معرض بی‌عتمادی و شک  تردید نسبت به همسر و زندگی شن قرار دارند برای مثال شما ممکن است این جملات را از این افراد بشنوید:

 

درمان پارانوئید

چگونه رفتاری با بیماران پارانوئید داشته باشیم؟

اگر در دور و بری ها یا نزدیکان خود یک بیمار پارانویید دارید و با او در ارتباط هستید اطمینان کامل از بیماری فرد دا رید، از آن جایی که همه ما اطلاعات کافی برای درمان اختلال پارانوئید را نداریم پس این توصیه ها را جدی بگیرید.

بهتر است برای اینکه از لوس شدن یا طلبکار بار آمدن بیمار جلو گیری شود، گاهی که از او ناراحت هستیم، او را دچار محرومیت کنیم.

افراد مشهور ؛ قربانیان اختلال پارانوئید

افراد مشهور ؛ قربانیان اختلال پارانوئید

فروید، اختلال پارانویا را بیماری خاص روشنفکران و طبقه تحصیل کرده جامعه می داند. به عقیده فروید افراد معروف و مشهور به دلیل شهرتشان بیشتر مواقع دچار توهم توطئه هستند؛ به نظر او روشنفکران چون بلندپرواز هستند، گاهی دچار این توهم می شوند که موقعیتشان خیلی با مردم عادی فرق دارد، پس هر آن ممکن است تحت تعقیب یا توطئه یک نفر باشند. اگرچه این نظر فروید را نمی توان به طور عام به همه تعمیم داد ولی افراد مشهوری بوده اند که در طول زندگی شخصی و کاری خود از بیماری پارانویا رنج می بردند.

بسیاری از افراد مشهور هم به این بیماری مبتلا نبوده اند ولی تفکرات پارانویا گونه داشته اند. به عنوان مثال، استالین، رهبر و سیاستمدار شوروی در دوران حکومت خود همواره توهم این را داشت که دشمنان کثیری در کمین او هستند یا مثلا گالیله به اندازه ای جاه طلبی بیهوده و تکبر داشت که فکر می کرد همه به فکر سرقت آثار او هستند، طوری که یک بار کاپرا را آن چنان به سرقت از کتاب ها و اطلاعاتش متهم کرد که پای او را به دادگاه کشاند و یک مطلب تند و تیز هم علیه او نوشت.

نیچه یکی دیگر از افرادی است که به محض جدایی از معشوقه اش به همه زنان بدبین و دچار نوعی جنون شد؛ این موضوع در بسیاری از آثار او هم دیده می شود، اما توهم توبیخ و تحت تعقیب بودن در کافکا به اندازه ای بود که یک روز صبح وقتی از خواب برخاست احساس کرد که قرار است محاکمه شود و باید به دادگاه برود، در حالی که اصلا این گونه نبود؛

اما نقطه اوج این داستان جایی است که خود فروید هم که داستان ابتلای روشنفکران به پارانویا را مطرح می کند، خود نیز به این بیماری دچار است. او در حدی دچار توهم شده بود که در دوره ای از زندگی خود ادعا می کرد می تواند بشریت را زیر سلطه فکری خود دربیاورد.

ارنست همینگوی از نویسندگان معروف هم از پارانویا در امان نبود. او علاوه بر پارانویا از بیماری افسردگی هم رنج می برد، به همین دلیل تحمل زندگی با این اختلالات روحی را نداشت و یک روز تصمیم گرفت خودش را با یک تفنگ شکاری راحت کند.

به این ترتیب می توان گفت که بیماری پارانویا اختصاص به قشر یا گروه خاصی از مردم ندارد و هرکسی ممکن است دچار این بیماری شود اگرچه وجود یکسری شرایط، زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کند ولی می توان گفت هیچ کس از فکر و رفتارهای پارانویاگونه در امان نیست.

ما در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات مهم در مورد درمان اختلال پارانوئید را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان اختلال پارانوئید

درمان اختلال پارانوئید

حال با این تفاسیر دغدغه اصلی درمان اختلال پارانوئید می باشد که کاری سخت دشوار است. از آنجایی که هنوز علت قطعی ابتلا به این بیماری مشخص نشده، درمان اختلال پارانوئید هم به طور قطعی تعیین نشده است، اما به طور کلی برخی از شیوه ها برای درمان اختلال پارانوئید را می توان به دو بخش تقسیم کرد :

پیش از اینکه به مبحث درمان اختلال پارانوئید بپردازیم، باید گفته شود که اغلب افراد مبتلا به پارانویا معتقدند که بیمار نیستند، به همین دلیل کمتر حاضر می شوند نزد درمانگر بروند. این افراد به دلیل توهمی که دارند فکر می کنند خودشان مشکلی ندارند و این بقیه هستند که بیمارند و مشکل دارند.

دارو درمانی

در بخش دارودرمانی درمان اختلال پارنوئید، بیمار به کمک استفاده از داروهای آرام بخش مثل دیازپام آرامش پیدا می کند. البته در شرایط حاد داروهای ضد روان پریشی برای فرد تجویز می شود که تجویز داروها بستگی به تشخیص پزشک و حد و اندازه بیماری فرد دارد.

به طور کلی فراموش نکنید که در کنار دارو درمانی ، روان درمانی نیز باید در پروسه درمان پارانوئید مورد استفاده قرار بگیرد. در حقیقت در موارد حاد و شدید که روان درمانی برای کنترل حالات روحی فرد کافی نمی باشد از دارو درمانی نیز استفاده میگردد.

روان درمانی

با وجود اینکه خیلی از بیماران پارانویید برای درمان اختلال پارانوئید تحت روش دارودرمانی هستند، اما روش روان درمانی برای درمان اختلال پارانوئید در اغلب مواقع از دارودرمانی موفق تر بوده است. در این روش درمانگر بیش از هر چیز تلاش می کند تا حساسیت های بی خود بی جهت و شک و سوءظن های  نا به جای بیمار رفع شود؛

ضمن اینکه در طول درمان اختلال پارانوئید تلاش می شود رکه توانایی های اجتماعی فرد نیز مورد حمایت قرارگیرند تا تقویت شود.

نکته مهم در مورد این روش درمان اختلال پارانوئید آن است که درمانگر یا به عباتی روان شناس باید در طول پروسه درمانی کاملا صبور و خونسرد باشد چون معمولا ارتباط داشتن با این دسته از بیماران کار بسیار سختی است، آن ها بسیار زودرنج  هستند، رفتارهای خصمانه و تندی دارند و خیلی سریع عصبانی می شوند. روانشناس در روش روان درمانی اول تلاش خود را به کار می گیرد تا شک و بند گمانی را از فرد دور سازد و پس از آن با دادن تمرین های آرامش بخش او را از حالت انزوا و گوشه گیری بیرون می کشد.

علاوه بر اینکه در روش روان درمانی، درمانگر نقش بسیار مهمی دارد، خانواده بیمار نیز بسیار موثر می باشند، طوری که امروزه خانواده درمانی به عنوان یکی از روش های درمان اختلال پارانوئید است. به این مفهوم که اعضای خانواده می توانند با آموزش دیدن درمورد برخورد با بیماران و کمک به آن ها بر سیر بهبودی بیمار تاثیر بسزایی داشته باشند. با اینکه پارانویا بیماری است که تا اخر عمر فرد با او همراه است ولی می توان با اجرای پروسه های درمانی به موقع و درست این بیماری را مدیریت و کنترل کرد.

اگر به دنبال متخصص خوب و حرفه ای در زمینه درمان پارانوئید می گردید کافیست با مرکز مشاوره روان آرام تماس بگیرید. ما در روان آرام با استفاده از بهترین کادر روانشناسی به افرادی که به دام این بیماری افتاده اند کمک خواهید کرد.

بپیوندید
اطلاع از

14 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
farahmakd
2 ماه قبل

هر بار که بهش ابراز علاقه و تجه کردم گفت بگو چی میخوای یا دنبال یه اتفاقی بود که اونو بهش ربط بده

salaaaar
2 ماه قبل

من وقتی در مورد درمان اختلال پارانوئید صحبت کردم همه چیو انداخت گردن خانواده ی من و گفت اونا میخوان برات زن جدید بگیرن به خاطر همین ای برچسبارو به من میزنن که منو از چشم تو بندازن

سپید
2 ماه قبل

یه چیزیم در مورد طلاق از آدما پارانوئیدی مینوشتید ببینیم آیا میتونیم به عنوان یه فردی جنونی ازش طلاق بگیریم یا بازم دادگاه میفرستتمون سه ماه پیش مشاور

فریماه
2 ماه قبل

من بعد از 15 سال زندگی مشترک دیگه عادت کردم به این وضعیت ولی بچه مون مدام زندگیمونو با بقیه دوستاش مقایسه میکنه و میپرسه چرا بابای من این مدلیه یا چرا ما نمیتونم خیلی از کارا رو پی بابا انجام بدیم یا باهاش درمیون بذاریم.
نمیدونم چطور متوجه اختلال پدرش بکنمش که آسیب نبینه

فریماه
2 ماه قبل

من وقتی در مورد درمان اختلال پارانوئید صحبت کردم همه چیو انداخت گردن خانواده ی من و گفت اونا میخوان برات زن جدید بگیرن به خاطر همین ای برچسبارو به من میزنن که منو از چشم تو بندازن

حجت
2 ماه قبل

من تو خونه در مورد هیچ خانومی نمیتونم خوب صحبت بکنم. کافیه کوچک ترین تعریف و تحصینی از یک خانم پیش همسرم داشته باشم تا هزار و یک تهمت و فحش رو نثار من کنه. مقاومتشون برای درمان اختلال پارانوئید دیوانه کننده است. من همسرمو دوست دارم بازم کاش یه راهی بود مثل خوددرمانی که خودمون کمکش میکردیم از این وضعیت بیاد بیرون میدونم که خودشم خیلی داره اذیت میشه

samira
2 ماه قبل

مسئله اینه که من وقتی درمورد درمان اختلال پارانوئید با شوهرم حرف زدم گفت تو میخوای منو بفرستی پیش روانپزشک که به همه بگی من دیوونه م که راحت بتونی از من طلاق بگیری

عمران
2 ماه قبل

آخ آخاینایی که توهم توتئه دادن دیوونه میکنن آدمو.
همش در حال رفع سوئ تفاهم و توضیح کاری هستی که نه تنها انجام ندادی بلکه حتی ذهنتم سمتش نرفته

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره