به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اختلافات دوران نامزدی

اختلافات دوران نامزدی و عقد

دوران عقد و نامزدی به دوران آشنایی معروف هستند. در این دوران زن و مرد و خانواده هایشان تصمیم می گیرند که بیشتر آشنا شوند. این دوران و این آشنا شدن فواید زیادی دارد که باعث می شود در زندگی آینده زن و مرد تاثیر بگذارد و بتوانند شناخت مناسبی از هم پیدا کنند. به همین دلیل اختلافات دوران نامزدی یک موضوع کاملا طبیعی است.زن و مرد به دلیل شرایط جدیدی که تجربه می کنند ممکن است شرایط سختی داشته باشند و با مسائل و مشکلات زیادی مواجه شوند. در چنین شرایطی داشنت اختلاف نظر و حتی جر و بحث یکی موضوع کاملا طبیعی است. اما آیا اختلافات دوران نامزدی به این معناست که زن و مرد نمی توانند با هم زندگی کنند؟ برای حل اختلافات دوران عقد و نامزدی باید چه کارهایی انجام داد؟

در این مقاله سعی شده است به علت اختلافات دوران نامزدی و هم چنین روش های حل اختلاف در این دوران پرداخته شود:

 

علت اختلافات دوران نامزدی

دوران نامزدی و یا دورانی که در کشور ما به عنوان دوران عقد شناخته می شود، حد فاصل زمانی است که زن و مرد تصمیم می گیرند با هم ازدواج کنند تا زمانی که زندگی مشترک شان را شروع می کنند و زیر یک سقف می روند. این دوران یک فرصت طلایی برای همه کسانی است که می خواهند ازدواج کنند و زندگی زناشویی شان را آغاز کنند.

حقیقتی که وجود دارد این است که شناخت زن و مرد زمانی از هم کامل می شود که مدتی با هم زندگی کرده باشند و همه شرایط یکدیگر را دیده باشند. شناخت کافی و لازم از طریق تعریف های دوستان و آشنایان به دست نمی آید. زن و مرد زمانی می توانند به شناخت خوبی ازهمدیگر دست پیدا کنند که برای مدتی در کنار هم بوده باشند. به همین علت دوران نامزدی یا دوران عقد یک فرصت بسیار مناسب است.

در همین دوره ممکن است زن و مردی به این نتیجه برسند که نمی خواهند با هم زندگی کنند و یا این اختلاف های زیادی دارند. حقیقت این است که جدا شدن در این دوران بسیار بهتر از جدا شدن در دورانی است که زندگی مشترک وارد مرحله جدی تری شده است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که مهم ترین علت اختلافات دوران نامزدی کدام اند؟

 

1- خانواده ها

خانواده و مسائل مرتبط با آنها یکی از دلایل مهم اختلافات دوران نامزدی هستند. زن و مردی که نامزد می کنند و یا دارند دوران عقد را پشت سر می گذارند، خواه ناخواه با خانواده همسرشان ارتباط می گیرند و باید با آنها صحبت کنند  ارتباط برقرار کنند. در چنین شرایطی، ممکن است اختلافات دوران عقد و یا مسائل مختلف به وجود بیاید.

رفتارهای نامناسب اطرافیان و هم چنین رفتارهای نامتناسبی که از زن یا مردی که ازدواج کرده اند می تواند باعث ایجاد اختلاف و ناراحتی شود. به همین علت است که در هنگام بررسی دلیل مشکلاتی که برای زوجی که تازه ازدواج کرده اند، شرایط خانوادگی هر دو طرف بررسی می شود تا از آن طریق بتوانند تصمیم گیری کنند و علت مشکل را پیدا کنند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله افسردگی در دوران نامزدی را مطالعه کنید.

 

2- مسائل مالی

مسائل مالی نیز یکی دیگر از دلایل اختلافات دوران نامزدی است. زمانی که زن و مردی زندگی مشترک را آغاز می کنند، به مرور از تمام شرایط زندگی همدیگر باخبر می شوند و متوجه می شوند که سطح مالی طرف مقابل شان واقعا در چه حدی است و در چه حد می توانند از نظر مالی قدرت داشته باشند.

اتفاقی که بین تعدادی از زوج ها می افتد این است که به دلیل توقع های مالی بی جا و یا مسائل و مشکلات اقتصادی زن و مرد دچار مشکل می شوند و زندگی آینده شان تحت تاثیر قرار می گیرد. واقعیتی که وجود دارد این است که هر شخص یک توانایی مالی خاص خودش را دارد و در یک حد و اندازه می تواند هزینه کند.

اگر توقع های مالی زن یا مرد بی جا باشد و به اندازه نباشد، زندگی مشترک دچار اختلاف می شود و ادامه زندگی غیرممکن خواهد شد. بنابراین پیشنهادی که به زنان و مردانی که می خواهند ازدواج کنند، می شود این است که باید قبل از این که ازدواج کنند، شرایط زندگی را بشناسند تا در آینده به مشکل بر نخورند.

 

3- رابطه جنسی

رابطه جنسی در دوران عقد یکی از دلایل مهمی است که باعث اختلافات دوران نامزدی می شود. داشتن و یا نداشتن رابطه جنسی در دوران عقد و یا در دوران نامزدی و آشنایی به عوامل و شرایط زیادی بستگی دارد. این عوامل هر کدام به تنهایی می توانند نقش تعیین کننده ای در آینده زندگی مشترک داشته باشند. به همین علت باید کاملا مورد توجه قرار بگیرد. (Signs of Serious Relationship Problems)

مسائل جنسی و صحبت درباره رابطه جنسی همیشه در جامعه ما به صورت یک تابو بوده است و افراد به دلایل مختلف از آن پرهیز کرده اند. اما نکته مهمی که در مورد زندگی مشترک وجود دارد این است که زن و مردی که نامزد کرده اند و یا عقد کرده اند باید بدانند که مسائل حنسی موضوع بسیار مهمی است و به توجه نیاز دارد.

زن و مردی که در دوران عقد هستند باید به شرایط و مسائلی که در زندگی شان وجود دارد نگاه کنند و بعد از آن تصمیم بگیرند که آیا می خواهند رابطه برقرار کنند یا خیر. این رابطه داشتن و یا رابطه نداشتن بهتر است با مشورت خانواده ها انجام گیرد. تا اگر در آینده مشکلی ایجاد شد و زن و شوهر با مشکلات روبرو شدند خانواده هایشان بتوانند به آنها کمک کنند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله بارداری در دوران عقد را مطالعه کنید.

 

4- روابط اجتماعی

روابط اجتماعی یک عامل بسیار مهم و تکراری در به وجود آمدن اختلافات دوران نامزدی است. حقیقتی که وجود دارد این است که افراد بعد از این که ازدواج می کنند باید در روابط اجتماعی که دارند تجدید نظر کنند و نمی توانند روابط شان را شبیه گذشته حفظ کنند. به مرور زمان و با جدی تر شدن مسئله ازدواج نیاز است که هم زن و هم مرد رابطه شان با دوستان شان را کمتر کنند تا بتوانند زندگی متناسبی داشته باشند.

هم چنین یک اتفاق دیگری که باعث اختلافات دوران نامزدی و عقد می شود این است که زن و یا مرد برای رفت و آمدهای خانوادگی دچار مسئله می شوند. ممکن است یک نفر به دلیل شرایط خانوادگی که داشته یا به دلیل این که علاقه ای به رفت و آمدهای خانوادگی ندارد، نخواهد که مدام به مهمانی برود و یا با فامیل ها و آشنایان دور رفت و آمد داشته باشد و این موضوع باعث ایجاد مشکل شود.

کاری که زن و مردی که می خواهند زندگی مشترک را شروع کنند باید انجام دهند این است که باید بدانند که همسرشان در چه حدی دوست دارد روابط اجتماعی داشته باشد. بعد از این موضوع زن و مرد باید با هم توافق کنند و ببینند که رفتارها و رابطه های اجتماعی مناسب رابطه پس از ازدواج است تا از این طریق از به وجود آمدن مشکلات مختلف جلوگیری کنند.

 

چگونه اختلافات دوران نامزدی را حل کنیم؟

بعد از این که دلایل به وجودآمدن اختلافات دوران نامزدی و عقد بررسی شد سوالی که مطرح می شود این است که این اختلاف ها را باید از چه طریقی حل کرد و برای این که زندگی آینده از بین نرود چه کارهایی باید انجام داد. در ادامه به دو روش کاربردی برای حل اختلافات دوران نامزدی اشاره شده است:

 

1- مشورت با خانواده ها

مشورت کردن با خانواده ها و بررسی شرایط و مشکلات پیش آمده با کمک گرفتن از خانواده ها یکی از بهترین روش هایی است که برای حل اختلافات دوران نامزدی وجود دارد. نکته ای که در چنین شرایطی مطرح است این است که خانواده ها نقش بسیار مهمی در زندگی مشترک و آینده زن و مرد دارند و بی توجه بودن به شرایط خانوادگی اصلا کار درستی نیست.

البته مسئله ای که وجود دارد این است که برای مشورت کردن با خانواده باید تعادل را رعایت کرد. مطرح کردن همه جزئیات زندگی مشترک با خانواده باعث می شود که خانواده ها تصور کنند که اجازه دارند در همه جزئیات زندگی دخالت کنند. همین مسئله خودش باعث اختلافات دوران نامزدی و ایجاد اختلاف بین زن و شوهر می شود.

بنابراین برای حل اختلافات دوران عقد و برای رفع کردن مشکلاتی که بین زن و شوهر وجود دارد، مشورت کردن یک راهکار مناسب به این شرط که تعادل رعایت شود.

 

2- کمک گرفتن از مشاور

کمک گرفتن از مشاور روانشناس یک راهکار بسیار مناسب و کاربردی برای حل کردن اختلافات دوران نامزدی است. گاهی اتفاق می افتد که مشکلات و اختلافات دوران نامزدی به دلیل مشکلات روانی و یا تجربه های نامناسب زندگی زن یا مرد است که در زندگی آنها تاثیر می گذارد. در چنین شرایطی نیاز به راهنمایی های یک مشاور متخصص و مجرب ضروری به نظر می رسد.

مشاور روانشناس با بررسی شرایط زن و مرد و با تست هایی که انجام می دهد، سعی می کند که متوجه شود ریشه اختلافات دوران عقد آنها در کجاست و به آنها برای رفع کردن مشکل کمک می کند. البته بهتر است که این مشاوره ها و این شناختی که با مشاوره به دست می آید قبل از ازدواج انجام شود تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید جلوگیری شود.

به همین دلیل مشاوره قبل از ازدواج به عنوان یک اصل اساسی برای هر ازدواجی شناخته می شود.

 

نتیجه گیری:

دوران عقد و نامزدی دوران شیرینی هستند که همه افراد به دنبال این هستند که شناخت کاملی از طرف مقابل شان پیدا کنند تا بتوانند با یک دید کاملا باز به استقبال زندگی مشترک بروند. این شناخت کمک می کنند تا زن و مرد بتوانند تشخیص دهند که آیا می توانند در زندگی آینده موفق شوند یا خیر.

البته نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که اختلافات دوران نامزدی الزاما به این معنی نیست که زن و مرد نمی توانند با هم زندگی کنند و زندگی آینده خوبی در انتظارشان نیست. بلکه به این معنی است که برای یک ازدواج موفق به دقت بیشتری نیاز دارند و باید تلاش بیشتری انجام شوند تا آینده درخشانی را رقم بزنند.

 

منابع:

www.psychologytoday.com

www.webmd.com

آیا اختلاف های نامزدی حل می شود؟

اختلاف های دوران نامزدی اگر ریشه یابی شوند و با آنها منطقی برخورد شود قابل حل هستند.

اختلاف های دوران نامزدی نشانه چیست؟

اختلاف های دوران نامزدی می تواند به این دلیل باشد که زن و مرد دارند از همدیگر شناخت کامل پیدا می کنند.

آیا داشتن اختلاف در دوران نامزدی نشانه بدی است؟

داشتن اختلاف در دوران نامزدی به این دلیل است که شناخت زن و مرد از همدیگر دارد کامل می شود و بنابراین باید مدیریت شود.

بهترین راه برای حل اختلافات دوران نامزدی نشانه چیست؟

مراجعه به مشاور و صحبت کردن با یک روانشناس مجرب یکی از بهترین راه های حل اختلاف های دوزان نامزدی و عقد است.

4.6/5 - (449 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره