به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

اختلال خوردن: درمان، معرفی و راه حل

مشاور منظور از اختلال خوردن یا اختلال تغذیه چیست؟ مشاور ازدواج علائم و نشانه ها مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

منظور از اختلال خوردن یا اختلال تغذیه چیست؟

اختلال خوردن یا اختلال تغذیه یکی از اختلالات روانشناختی است که سبب می گردد افراد حالات متفاوتی در غذا خوردن داشته باشند فرضا فردی دچار پرخوری بوده و مدام در هر زمان مشغول خوردن است و از طرفی فردی به خود گرسنگی می دهد و غذایی نمی خورد و..

به طور کل زمانی که فرد تغذیه درستی نداشته باشد و در غذا خوردن و نحوه آن مشکل داشته باشد مبتلا به اختلال خوردن می باشد.

یکی از نکات مهم در اختلال خوردن نیز این است که این اختلال زندگی افراد را تحت شعاع قرار می دهد و به نوعی سبک زندگی افرادی که دچار اختلال تغذیه می باشند نیز مختل می گردد.

انواع اختلال تغذیه یا اختلال خوردن

1.منظور از اختلال پرخوری چیست؟

افرادی که دچار اختلال پرخوری هستند نیز به شدت درگیر غذا خوردن می باشند. این اختلال یکی رایج ترین اختلالات تغذیه ای می باشد.

این اختلال در هر فردی در هر سن و سالی بروز پیدا می کند اما بیشترین کسانی که مبتلا به این نوع اختلال خوردن می شوند، افراد میانسال هستند.

یکی از مشخصه های این اختلال علاوه بر پرخوری، این است که افرادی که دچار اختلال پرخوری هستند دارای اضافه وزن می باشند.

از مشکلات و خطراتی که این اختلال با خود به همراه دارد ابتلای افراد به فشارخون در میزان بالا، بیماری های قلبی عروقی و نیز دیابت نوع دو می باشد.

2.اختلال بی اشتهایی عصبی

اختلال بی اشتهایی عصبی را با نام دیگری به اسم آناروکسیا هم می شناسند.

افرادی که مبتلا به بی اشتهایی عصبی هستند همانطور که از نامش مشخص است تمایلی به غذا خوردن ندارند زیرا از اینکه بر وزنشان اضافه شود ترس بسیار زیاد و بیش از حدی دارند.

این اختلال عموما زمانی در فرد ایجاد می گردد که وی به سبب اتفاق نامطلوبی به غذا خوردن تمایلی نداشته یا به سبب اینکه ورزشکار است و قصد دارد در ورزشی که در آن مشغول است خصوصا ورزش ژیمناستیک یا فرضا دو میدانی یکی از بهترین ها باشد بنابراین کمترین میزان مواد غذایی را به بدن خود می رساند.

فرقی نمی کند افراد در چه جنسیتی باشند این اختلال هم در پسران و هم در دختران در هر سنی ممکن است بروز یابد.لذا جالب توجه است ابتلا به اختلال بی اشتهایی عصبی بسیار می تواند برای افراد خطر آفرین باشد و سیستم ایمنی بدن ایشان را به خطر بیندازد..

بنابراین افرادی که مبتلا به این اختلال هستند نیاز به درمان در اسرع وقت دارند و توصیه می گردد علاوه بر مراجعه به دکتر تغذیه در اولین فرصت از روانشناس فردی کمک گیرند.

فرد با وجود اینکه دچار کمبود وزن می باشد با این وجود ترس شدید از اضافه وزن کردن دارد.

عموما اغلب این افراد کمبود وزنی که دارند را انکار می کنند.

3.اختلال خوردن ( پرخوری عصبی )

افرادی که مبتلا به اختلال خوردن یا اختلال بولیمیا هستند نیز عادت به پرخوری کردن دارند اما پس از پرخوری هر آنچه که می خورند را بالا می آورند.

اکثر افرادی که مبتلا به این نوع اختلال خوردن هستند نیز زنان می باشند که اغلب اختلال خوردن در دوران نوجوانی و حتی جوانی به سراغ افراد می رود.

این افراد غذاهایی در حجم بسیار بالا می خورند و برای اینکه از اضافه وزن پیدا کردن جلوگیری کنند با تلاش برای بالا آوردن نیز سعی می کنند هر آنچه خورده بودند استفراغ کنند و یا با ورزش های بسیار سخت و طاقت فرسا پرخوری خود را جبران می کنند.

همچنین این افراد پس از پرخوری های خود جهت جلوگیری از چاق شدن بسیار سعی می کنند مدام به خود روزه بدهند.این افراد با اینکه پرخوری عصبی دارند ولیکن از بابت میزان وزن خود ترس و نگرانی بسیاری دارند و نگرانی آن ها در راستای این است که چاق نشوند.

از جمله عواملی که سبب می گردد افراد دچار این اختلال گردند عبارتند از:

بسیار مهم است که افرادی که دچار هر یک از این اختلالات هستند از درمان توسط دکتر روانشناس بهره مند گردند..

زیرا:

هر چه به دکتر تغذیه هم مراجعه کنند به سبب اینکه این رفتارها در آن ها نهادینه شده و به اختلال تبدیل گشته اند نیاز است دکتر روانشناس به بررسی روان این افراد و علت بروز این اختلالات در ایشان بپردازد و به صورت ریشه ای به درمان اختلالات پرخوری، پر اشتهایی عصبی و بی اشتهایی عصبی بپردازد.

4.اختلال محدودیت غذا

عموما این اختلال در نوزادان و حتی خردسالان رخ می دهد و اگر درمان نیابد نیز تا سنین بزرگسالی ادامه می یابد..

از آن جهت که ایشان از خوردن غذا امتناع ورزیده و از آن اجتناب می کنند یا اگر قصد غذا خوردن داشته باشند میزان غذای مصرفی شان به حدی کم است که سبب افت انرژی می شود و نیز باعث از بین رفتن میزان سطح عملکرد و کارایی در طی روز می گردد و همچنین وزن به مرور کاهش می یابد.

یکی از نکات مهم در خصوص اختلال محدودیت غذا این است که فرد ممکن است به طور کل از خوردن یک نوع غذای خاص اجتناب ورزد یا فرضا غذاها را بر اساس یک میزان خاص مصرف نکند..به طور کل ممکن است:

اختلال خوردن

آیا اختلالات خوردن قابل درمان هستند؟

در صورتی که فرد درمان را از زمان مناسب شروع کند و همکاری لازم را با دکتر روانشناس متخصص و مشاور تغذیه داشته باشد درمان اتفاق می افتد.

چه زمان نیاز است از مشاور و روانشناس کمک گرفت؟

علائم و نشانه های این اختلالات عموما زندگی شخصی و حتی اجتماعی فرد را مختل می سازند و سبب بروز احساسات نامطلوب در فرد می گردند به همین سبب مهم است از همان ابتدای شروع علائم از جلسات مشاوره و روانشناسی بهره مند گشت.می توان بدین جهت با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

در اختلال محدودیت غذا فرد به سبب تصورات نامطلوب از بدن از خوردن برخی غذاها اجتناب می ورزد؟

خیر در این نوع اختلال، فرد مشکلی با شکل ظاهر و اندام و وزن خود ندارد و حتی نسبت به غذا خوردن پراشتها یا بی اشتهایی عصبی ندارد.لذا فرد به سبب دلایلی که در محتوا اشاره شد از خوردن برخی غذاها اجتناب می ورزد و این ربطی به عدم دسترسی به غذا یا فرهنگ غذایی و عادت غذایی و..ندارد.

4.5/5 - (99 امتیاز)

علائم و نشانه های اختلال پرخوری

علائم و نشانه های اختلال بی اشتهایی عصبی چیست؟

وسواس یکی از نشانه های این نوع اختلال می باشد..به طور کل فرد در خصوص مقدار مواد غذایی وسواس دارد و مدام کالری آن ها را بررسی می کند.دائما به غذایی که می خورند فکر می کنند و حتی ممکن است با حالت بازی با غذا به خوردن آن بپردازند.

این افراد با وجود اینکه لاغر هستند اما باز هم خود را فرد چاقی می بینند.فرد آنقدر درگیر لاغر کردن خود می شود که حتی گاهی به سلامت جسم فرد آسیب می رسد و در صورت ادامه می تواند زندگی وی را در خطر جدی و شدیدی قرار دهد.

این افراد مدام خود را در وادی ورزش های طاقت فرسا انداخته و یا حتی از قرص های معروف به لاغری یا قرص های ادرارآور و.. بهره می گیرند.

از دیگر نشانه های این اشخاص این است که:

این افراد به سبب این وزن کم مدام در بدن خود احساس ضعف و حتی علائم گرسنگی می کنند با این وجود سعی بر انکار آن کرده و بدن خود را با لباس های گشادی که می پوشند از دید دیگران پنهان می کنند.

در صورتی که این افراد درمان نشوند به مرور ممکن است به قلب و سایر اعضای بدنشان صدمه وارد شده و حتی با مرگ رو به رو شوند.

نشانه های پراشتهایی عصبی

با وجود وزن طبیعی و مناسب تصور می کنند بسیار چاق هستند و به سبب این فکر ممکن است از داروهای متعدد برای لاغری بهره گیرند.

عذاب وجدان از پرخوری و سعی بر بالا آوردن آن با مصرف قرص های متعدد، ورزش های سنگین و استفراغ و..

عموما افراد مبتلا به این اختلال دچار افسردگی، اعتیاد به مصرف مواد مخدر و حتی اضطراب هستند.

افراد مبتلا به اختلال پرخوری عصبی ممکن است چندین بار در هفته یا حتی به صورت روزانه پرخوری کرده و سعی به بالا آوردن در طی چند بار کنند.

نشانه های اختلال محدودیت غذا

 

اختلال خوردن

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

اختلال خوردن

درمان اختلالات خوردن

بسیار مهم است که افراد علاوه بر بهره گیری از مشاوره دکتر تغذیه از کمک های تخصصی روانشناس بهره مند گردند لذا در اغلب اوقات اگر میزان اختلال فرد به حدی باشد که نیاز به مصرف دارو جهت درمان پیدا کند دکتر روانشناس افراد را به روانپزشک ارجاع می دهد.

فرضا در ادامه به برخی از راهکارهای درمانی اختلالات خوردن اشاره می کنیم:

راهکارهای درمانی اختلال پرخوری

راهکارهای درمانی اختلال بی اشتهایی عصبی

راهکارهای درمان اختلال پرخوری عصبی

راهکارهای درمانی اختلال محدودیت غذا

به طور کل مهم است که افرادی که هر یک از نشانه های اختلالات خوردن را دارند هم از جلسات مشاوره تغذیه و هم از جلسات مشاوره فردی بهره گیرند.

بدین سبب افراد می توانند جهت مشاوره و درمان نیز از جلسات مشاوره روانشناسی روان آرام بهره گیرند..تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل گردد.

اختلال خوردن

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره