به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
تقویت روابط اجتماعی

۱۵ راهکار برای تقویت روابط اجتماعی

اگر در روابط اجتماعی خود احساس ناراحتی می کنید یا بخاطر خجالتی بودن تلاش می کنید وارد مکالمه نشوید،  زمان آن رسیده است که برای تقویت روابط اجتماعی خود، گام بردارید و متعهدانه تلاش کنید. مهارت های اجتماعی خوب برای برقراری ارتباط موثر ضروری است. اگر معاشرت با دیگران را یک چالش می دانید،  راهکارهای زیر را بارها و بارها تمرین کنید. در این مقاله به روش هایی ساده اما موثر برای بهبود روابط اجتماعی اشاره شده است.

راهکارهای تقویت روابط اجتماعی

در ادامه به راهکارهایی برای بهبود روابط اجتماعی اشاره شده است. مهمترین نکته آن است که شما ابتدا خودتان را بهتر بشناسید، به خودتان عشق بورزید و سپس در جهت برقراری ارتباطات بهتر در اجتماع تلاش کنید. زیرا کسی که ارتباط خوبی با خود ندارد، با دیگران نیز نمی تواند رابطه برقرار کند و تاثیر مثبتی بر افراد بگذارد.

۱. خود را مجبور کنید که مانند یک فرد اجتماعی رفتار کنید.

شما می توانید مانند یک موجود اجتماعی تر رفتار کنید، حتی اگر دوست ندارید. اجازه ندهید اضطراب مانع شما شود. تصمیم بگیرید که حتی وقتی از برقراری ارتباط فرار می کنید، با افراد جدید صحبت کنید و وارد گفتگو شوید. با گذشت زمان، این کار آسان تر خواهد شد و شما به سرعت شروع به تقویت روابط اجتماعی خود می کنید.

۲.از قدم های کوچک شروع کنید.

اگر رفتن به یک مهمانی یا گذراندن اوقات فراغت در جمع بزرگ، برایتان طاقت فرسا به نظر می رسد، کار خود را اتفاقات اجتماعی کوچکتر شروع کنید. به داخل فروشگاه مواد غذایی بروید و به صندوق دار بگویید ، “متشکرم” ، یا به یک رستوران بروید و غذای خود را سفارش دهید. تمرین کنید که صحبت های کوچک را به تدریج انجام دهید.

۳. سوالاتی با پایان باز بپرسید.

اگر می خواهید در مکالمه توجه جلب کنید، با سوالات باز آشنا شوید. دیگران را به گفتگو تشویق کنید تا مجبور نشوید بیکار بمانید.

برای تقویت روابط اجتماعی خود با دیگران، سوالاتی بپرسید که ممکن است در را برای ادامه مکالمه باز کنند. سوالاتی که پاسخ کوتاه بله یا خیر دارند، نپرسید.

۴. دیگران را تشویق کنید تا در مورد خودشان صحبت کنند.

اکثر مردم واقعاً لذت می برند در مورد خودشان صحبت کنند. در مورد شغل، سرگرمی ها یا خانواده یک شخص سوال کنید. برای تقویت روابط اجتماعی خود، نشان دهید که به شنیدن آن چه دیگران می گویند، علاقه دارید.

تقویت روابط اجتماعی

۵. برای خود اهداف مشخصی تعیین کنید.

چند هدف کوچک برای خود تعیین کنید. شاید شما بخواهید یک مهارت خاص را تمرین کنید یا شاید بخواهید در یک فعالیت اجتماعی در جامعه خود شرکت کنید. یک هدف تعیین کنید و شروع به کار در مورد استراتژی هایی کنید که زندگی اجتماعی شما را بهبود می بخشد.

۶. سخاوتمند باشید.

تعارف کردن می تواند راهی عالی برای گشودن در مکالمه باشد. به یک همکار شیرینی تعارف کنید یا اگر از دستتان بر می آید به همکلاسیتان تعارف کنید که در تکلیفش به او کمک کنید. تعارف می تواند به دیگران نشان دهد که شما صمیمی هستید و می توانند روی شما حساب کنند.

۷. کتابهایی درباره تقویت روابط اجتماعی بخوانید.

کتاب های زیادی در بازار وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری مهارت های اجتماعی خاص و راه های شروع مکالمه کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که مطالعه در مورد این مهارت ها شما را به یک متخصص تبدیل نخواهد کرد. باید آن ها را بارها و بارها تمرین کنید. اگر در انجام تمرین ها احساس ضعف یا تنبلی می کنید، می توانید از یک روانشناس و مشاور همراه کمک بخواهید تا در گسترش مهارت های اجتماعی به شما کمک کند.

۸. رفتارهای خوب را تمرین کنید.

خوش اخلاقی کمک زیادی به تقویت روابط اجتماعی می کند. رعایت ادب، نشان دادن قدردانی و استفاده از جملات مثبت و خوب را تمرین کنید.

۹.  به زبان بدن خود توجه کنید.

ارتباط غیر کلامی بسیار مهم است. به نوع زبان بدن خود توجه کنید و سعی کنید آن ها را در جهت مثبت تقویت کنید. برای مثال برای گذاشتن تاثیر مثبت در یک مکالمه، نحوه نشستن شما، حرکت دستانتان و … بسیار مهم است. بدون آن که خودتان یا حتی شخص مقابل به صورت خودآگاه متوجه این اهمیت شوید. سعی کنید آرام به نظر برسید، شکل مناسبی از ارتباط چشمی برقرار کنید و برای گفتگو باز باشید. همچنین مطالعه و تحقیق در مورد زبان بدن و نحوه استفاده درست از آن ها می تواند به شما در تقویت روابط اجتماعی تان کمک کند.

۱۰. به روز باشید.

برای تقویت روابط اجتماعی ، اتفاقات جدید و اخبار را بخوانید تا بتوانید با دیگران صحبت کنید. سعی کنید از مواردی که بسیار بحث برانگیز است مانند سیاست خودداری کنید، اما در مورد اخبار دیگری که ممکن است مورد توجه شما باشد، صحبت کنید. این می تواند راهی عالی برای شروع مکالمه باشد و به شما کمک کند تا به موضوعات خنثی پایبند باشید.

۱۱. افکار منفی را دور بیندازید.

اگر درباره تعاملات اجتماعی خود افکار منفی زیادی داشته باشید، می تواند به واقعیت تبدیل شوند. به عنوان مثال، شخصی که فکر می کند ، “من خجالتی هستم” ، به مرور زمان خجالتی می شود و شدت آن بیشتر خواهد شد. افکار منفی را شناسایی کنید. آن ها را با افکار واقع بینانه تر مانند “من می توانم مکالمه کنم و می توانم با افراد جدید ملاقات کنم” جایگزین کنید.

۱۲. ارزش های زندگیتان را مشخص کنید.

تقویت روابط اجتماعی وابسته به اجتماع و روابط شماست. با افراد اشتباه، شما هرگز قادر به برقراری ارتباط موثر و مثبت نخواهید بود. با فهمیدن این که چه چیزی را دوست دارید و برای شما مهم است، چه چیزی برای رشد و خوشبختی شما ضروری است، می توانید اجتماع اطراف خودتان را تعریف کنید. با همسو بودن شما و ارتباطاتتان، بدون شک روابط اجتماعی بهتری خواهید داشت.

تقویت روابط اجتماعی

۱۳. بحث نکنید، اما یاد بگیرید که هوشمندانه سازش کنید.

سازش هوشمند شامل مسئولیت مشترک در مورد آینده رابطه و ابراز وجود است. وقتی همه به سهم خود در تکامل روابط خود تلاش کنند، تمرکز از بحث و استدلال به یافتن یک نقطه مشترک تغییر می یابد. برای بهبود روابط اجتماعی خود شخصی باشید که به جای بحث و دعوا، در جهت رشد ارتباطات، سازش درست و هدفمند انجام می دهد.

۱۴. تجربیات و علم خود را به اشتراک بگذارید.

دانش، تجربه، احساسات، کتاب، موسیقی، مکان هایی که رفته اید و کارهایی که ممکن است برای دیگران جالب باشد، را به اشتراک بگذارید. بسیاری از روابط بیش از هر چیز مبتنی بر تجربیات مشترک است.

۱۵. ذهن آزاد داشته باشید.

چیزهای خوب و متفاوتی را که در دیگران می بینید، بپذیرید، از آن ها بابت خوبی هایشان قدردانی کنید و سعی کنید دریافت های مثبت از دیگران را در خود نیز تقویت کنید. قدردان بودن و احساس مثبت دادن به دیگران، چیزی است که همه از روابط اجتماعی خود توقع داریم.

نتیجه گیری

این پانزده مرحله فقط اشاره ای است به آن چه می توانید در جهت تقویت روابط اجتماعی خود انجام دهید. سعی کنید بفهمید چه چیزی برای شما مناسب است. به یاد داشته باشید که تعاملات انسانی به نوعی مانند شراب است: به مرور زمان بهتر می شوند. با این حال، این فقط در صورتی اتفاق می افتد که روی آن ها کار کنید.

چه زمانی باید اقدام به تقویت روابط اجتماعی خود کنیم؟

اگر در روابط اجتماعی خود احساس ناراحتی می کنید یا بخاطر خجالتی بودن تلاش می کنید وارد مکالمه نشوید،  زمان آن رسیده است که برای تقویت روابط اجتماعی خود، گام بردارید و متعهدانه تلاش کنید.

چگونه می توانیم خود را مجبور کنیم که اجتماعی تر باشیم؟

شما می توانید مانند یک موجود اجتماعی تر رفتار کنید، حتی اگر دوست ندارید. اجازه ندهید اضطراب مانع شما شود. تصمیم بگیرید که حتی وقتی از برقراری ارتباط فرار می کنید، با افراد جدید صحبت کنید و وارد گفتگو شوید. با گذشت زمان، این کار آسان تر خواهد شد و شما به سرعت شروع به تقویت روابط اجتماعی خود می کنید.

اشتراک تجربیات و علم و دانش چه تاثیری بر تقویت روابط اجتماعی دارد؟

دانش، تجربه، احساسات، کتاب، موسیقی، مکان هایی که رفته اید و کارهایی که ممکن است برای دیگران جالب باشد، را به اشتراک بگذارید. بسیاری از روابط بیش از هر چیز مبتنی بر تجربیات مشترک است

4.6/5 - (464 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
Dia
2 ماه قبل

خیلی خوب و کامل بود

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره