به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

آیا برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ یا همه مردم احتیاج به مراجعه به روانشناس دارند؟ آیا فقط هنگام مشکلات باید به روانشناس مراجعه کنیم یا قبل از مشکل؟ برا دریافت پاسخ این سوالات و سوالات دیگر پیرامون علت اینکه چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ مقاله زیر را با دقت بخوانید.

برای حل مشکلاتمان چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

قبل از پرداختن به پاسخ سوال چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ به موقعیت‌های زیر دقت کنید:

  • وقتی ماشینتان دچار مشکل می‌شود به تعمیرکار مراجعه می‌کنید.
  • وقتی سیم کشی منزلتان به مشکل می‌خورد به برق‌کار مراجعه می‌کنید.
  • وقتی دچار مشکل و بیماری جسمی می‌شوید به پزشک مراجعه می‌کنید.

موقعیت های بالا برای مراجعه به متخصص کاملا پذیرفته شده هستند اما هنگام بروز مشکلات مربوط به زبان همه به دنبال پاسخ این سوال هستند که چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ آیا مراجعه به روانشناس ضروری یا کارساز است؟

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

همانطور که برای حل هر مشکلی به متخصص آن مراجعه می‌کنیم برای مشکلات مربوط به روح و روان و تصمیمات فردی و … نیز باید به کسی که در این موضوعات متخصص است و در آن صاحب تجربه و سواد است مراجعه کرد. شاید این بهترین دلیل برای پاسخ به سوال چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ باشد.

مراجعه به روانشناس در گذشته این چنین عرف یا باب نبود و انسان‌ها هنگامی که به مرحله ای که در آن زمان جنون نامیده می‌شد می‌رسیدند، به روانشناس مراجعه می‌کردند و پرسش چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ همین در زبان ها می‌چرخید. اما زمان گذشت و آگاهی مردم نسبت به علم روانشناسی، کاربردها و مزایای آن افزایش یافت به گونه که اکثر آدم ها در طول زندگی‌شان به دلایل مختلف به روانشناس مراجعه می‌کنند و یکدیگر را به مراجعه به روانشناس توصیه می‌کنند.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

اما همچنان پرسش چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ در ذهن برخی وجود دارد و در اینجا قرار است به آنها پاسخ داده شود. دلایل متعددی برای مراجعه به روانشناس وجود دارد و می‌توان گفت طیف گسترده‌ای از مشکلات برای حل و بهبود احتیاج به کمک و درمان روانشناس دارند اما متاسفانه برخی هنوز بر این باور هستند که فقط افراد مبتلا به مشکلات روانی حاد یا مبتلایان به اختلالات روانی به مراجعه به روانشناس احتیاج دارند و در باقی موارد این سوال را با تعجب مطرح می‌کنند که چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ اما باید بدانید که مراجعه به روانشناس فقط مختص این افراد نیست و هر شخصی با هر میزان مشکل روحی و یا حتی مشکل در تصمیم گیری می‌تواند به روانشناس مراجعه کرده و نتیجه مطلوب مد نظرش را کسب کند.

مشاوره ازدواج، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره جنسی، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده و … از جمله مواردی هستند که برای رفع مشکلات و بهبود شریط مربوط به آن‌ها می‌توانید به روانشناس مراجعه کنید.

در چه موقعیتی به روانشناس مراجعه کنیم؟

در چه موقعیتی به روانشناس مراجعه کنیم؟

در قسمت بالا در جواب چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ به چند مورد از خدمات روانشناسان اشاره شد که برای آن‌ها می‌توانند به روانشناس مراجعه کنند. اما در اینجا خواهید دید که مراجعه به روانشناس به چه دلایلی عموما اتفاق می‌افتد و افراد در چه موقعیت و شرایطی قرار می‌گیرند که تصمیم می‌گیرند به روانشناس مراجعه کنند.

مراجعه به روانشناس برای افسردگی

گاهی جواب سوال چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ یک کلمه است؛ افسردگی. شاید از شایع ترین دلایل مراجعه به روانشناس این باشد که فردی مبتلا به افسردگی شده باشد. متاسفانه ممکن است در بازه‌های زمانی متفاوتی گریبان گیر بسیار از افراد شده باشد. افسردگی هم در نوع شدید و هم خفیف بروز پیدا می‌کند و این را از تست‌های روانشناسی و افسردگی می‌توان نتیجه گرفت.

افسردگی قطعا تاثیراتی بر سبک و کیفیت زندگی انسان خواهد داشت که همین تغییرات منفی دلیلی محکم در پاسخ به سوال چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ است.

در باب علائم افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نداشتن مهارت در کنترل کردن احساسات
  • احساس خستگی مداوم و عدم انگیزه برای شروع یا ادامه دادن کارها
  • احساس پوچی و رسیدن به بن بست
  • از دست دادن میل و رغب به مواردی که قبلا برایتان جذاب یا عزیز بوده‌اند

مراجعه به روانشناس برای دریافت ارتقای شغلی

بالاتر هم به خدمات روانشناسان اشاره شد و جالب است بدانید که فقط هنگام بروز مشکلات روحی نیست که مراجعه به روانشناس توصیه می‌شود بلکه برای مشورت و مشاوره و افزایش مهارت نیز می‌توانید به روانشناس مراجعه کنید. در نتیجه گاهی در پاسخ به چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ میتوان گفت برای ارتقای شغلی و کسب مهارت.

ارتقای شغلی فقط به میزان سواد و مهارت  انجام کار بستگی ندارد بلکه توانایی برنامه ریزی، مدیریت بحران و برقراری ارتباط با همکاران و… نیز در ارتقای شغلی موثر هستند.

مراجعه به روانشناس برای ترک عادت‌های مخرب

عادت های انسان سبک زندگی‌اش را شکل می‌دهند و اگر درگیر عادت های مخربی باشد زندگی‌اش مختل خواهد شد. عادت‌های مخربی مثل اعتیاد به الکل و مواد مخدر که در راستای آنها ممکن است به اختلالات روانی شدیدی دچار شوند. البته که اعتیاد و عادت های مخرب بر جسم انسان نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت اما این در حیطه فعالیت روانشناسان نمیگنجد. پس می‌تواند پاسخ چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ ترک عادت ای بد و رهایی از اعتیاد باشد.

مراجعه به روانشناس برای مسائل خانوادگی

واضح است که مسائل چالش‌های مربوط به خانواده در هر خانواده ای وجود دارد که برای برخی شدید و برای برخی خفیف است. بروز مشکلات خانوادگی همچون بروز مشکلات بین زوجین طبیعی است زیرا انسان ها با هم متفاوتند و زیستن آنها کنار یکدیگر طبیعتا با چالش همراه خواهد بود. در مواقعی که اعضا خانواده در حل این چالش ها یا بهبود وضع موجود ناتوان باشند به روانشناس مراجعه می‌کنند و از او مشاوره می‌گیرند.

مثلا پدر خانواده مسر است که فرزندش در شغل مد نظر او فعالیت کند اما فرزند این موضوع را نمی‌پذیرد، در این هنگام مراجعه به روانشناس یا مشاور خانواده لازم است

مراجعه به روانشناس برای انواع فوبیا‌ها

شاید از ما هم پرسیده شده باشد که بزرگ ترین ترس یا فوبیای شما چیست؟ پاسخی که شا به این سوال می‌دهید دقیقا همان پاسخی است که باید در جواب چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ بدهید. فوبیاها ریشه های مختلفی دارند که اکثر آنها به زیست و تجربه انسان در دوران کودکی اش بر میگردد. متاسفانه برخی از راه حل های خطرناکی همچون قرار دادن خود بدون مقدمه در موقعیت ترسناک یا در مواجه با فوبیا هایشان به عواقب بدی دچار می‌شوند. در این هنگام لازم است که به روانشناس مراجعه کرده و برای رهایی از ترستان از روانشناس کمک بگیرید.

کلاستروفوبیا، آکروفوبیا، سوشال فوبیا و …. از انواع فوبیا ها هستند اما لازم به ذکر است که فوبیا نسبت به ترس شدید تر است

همان طور که بالاتر هم گفته شد در جواب چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ میتوان پاسخ های مختلفی داد زیرا طیف گشترده از افراد با مشکلات مختلفی باید به روانشناس مراجعه کنند مانند؛ مرگ عزیزان ، اضطراب و استرس، واسواس فکری عملی، پرخوری عصبی و …

چرا مردم به روانشناس مراجعه نمیکنند؟

چرا مردم به روانشناس مراجعه نمیکنند؟

تا به اینجا به پاسخ سوال چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ رسیدید اما در مقابل افرادی هستند که به روانشناس مراجعه نمی‌کنند و باید دلایل آنها برای این تصمیم نیز بررسی شود.

دلایل مختلفی میتواند در پس این تصمیم باشد که بسته به شرایط و زمان افراد متفاوت خواهد بودو در ادامه به برخی از شایع ترین دلایل اشاره خواهد شد:

نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با کاربرد و شیوه کار روانشناس، هزینه‌های روان‌درمانی، ترس از گمان و افکار مردم و…

 

4.5/5 - (75 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره