به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

علل وابستگی به خانواده بعد از ازدواج چیست؟

زوجینی که به تازگی زندگی زناشویی و مشترک خود را آغاز کردند مسلما به دنبال شروع زندگی مستقل از خانواده‌شان میباشند اما در این بین زوجینی هستند که وابستگی زیادی به والدینشان دارند و نمیتوانند تصمیم فکر و حتی رفتارهایی را مستقل از خانواده شان داشته باشند و این افکار و تصمیمات را به خوبی مدیریت کنند..
این نیز سبب میگردد به مرور میزان اختلافات بین زوجین افزایش یافته و حتی افراد زیادی به سبب وابستگی زیاد به خانواده خودشان پس از آغاز زندگی مشترک نیز مدام درگیر دعوا و مشکل هستند چه بسا در ادامه قصد داریم به تعریفی از وابستگی سالم و وابستگی ناسالم اشاره کنیم بنابراین همراه ما باشید

وابستگی سالم و ناسالم چیست؟

منظور از وابستگی سالم این است که افراد به هنگام نیاز برای رفع مشکل و یا حل مسئله ای که نیاز به کمک دارند این کمک را به صورت صادقانه و واضح از دیگران درخواست میکنند ولیکن اگر دیگران به این درخواست پاسخی منفی دادند هیجانات خود را کنترل و مدیریت کنند..
این افراد در روابطشان آرامش داشته و میتوانند به دیگران به خوبی اعتماد کنند و احساساتشان را صادقانه ابراز نمایند کاری که به خود شریک عاطفی و همسر و یا اطرافیانشان صدمه ای بزند را انجام نمیدهد و برای خود و زندگی مشترک خود با همسرشان حد و مرز قائل هستند.
در صورتی که افرادی که وابستگی ناسالمی دارند به هنگام نیاز از دیگران کمک نمیخواهند مدام نیازمند محبت دیدن هستن و نیاز دارند که دیگران آنها را تأیید کنند نمیخواهند که دیگران آنها را ترد کنند و مدام از دیگران اطاعت کرده و به دیگران باج میدهند این افراد نمیتوانند به خوبی تصمیم بگیرند چرا که در تصمیماتشان تردید داشته و نیاز دارند که با دیگران خصوصا والدینشان مشورت کنند این افراد مدیریتی بر روی هیجانات خود ندارند.

وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

چرا افراد به والدینشان وابسته میشوند؟

در راستای اشاره به وابستگی به خانواده بعد از ازدواج باید بیان داریم افرادی که وابستگی زیادی به خانواده و والدینشان دارند عموما افرادی هستند که خانواده ای مضطرب داشته اند این افراد والدین و اعضای خانواده خود را ایمن دانسته و محیط بیرون از خانه را نا‌امن میدانند و تصور میکنند که دنیای بیرون از خانه و افرادی که جزء خانواده آنها محسوب نمی‌شوند پر از دروغ بوده و حیله‌گر هستند.
افرادی که وابستگی زیادی به خانواده خود دارند به هنگام تصمیمات و نظرسنجی‌ها با اینکه اعضای خانواده‌شان اشتباه کنند هم باز هم از زیر سلطه خانواده بیرون نیامده و نظرات آنها را میپذیرند زوجینی که به والدین خود و حتی اعضای خانواده‌شان وابستگی زیادی دارند نمیتوانند تصمیم گیری کنند و در هر تصمیم گیری حتی در زندگی مشترکشان نیاز به تایید والدینشان دارند.
این افراد هرچند حمایت والدینشان کوچک باشد این حمایت را بسیار بزرگ برداشت میکنند افراد وابسته نیز اعتماد به نفس کمی دارند و هر زمان که از آنها انتقاد شود دچار تن و پرخاشگری میشوند.
به طور کل میزان وابستگی برخی زوجین به حدی است که حتی مسائل شخصی که با همسرشان دارند را هم با والدین و خانواده‌شان در میان میگذارند و این نیز میتواند بر کیفیت زندگی مشترکشان تاثیر گذار باشد و تمامی اینها نیز نمونه ای از وابستگی ناسالم برخی زوجین به والدین و خانواده‌شان می‌باشد.

علل وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

همانطور که بیان داشتیم میزان وابستگی افراد به والدینشان بیشتر در دوران کودکی شان شکل گرفته و به سبب تربیت والدینشان می‌باشد در ادامه نیز قصد داریم به برخی والدینی اشاره کنیم که با سبک تربیتی نادرست سبب بروز وابستگی در فرزندانشان شده اند

والدین وابسته

عموما والدینی که نسبت به اعضای خانواده‌شان وابستگی دارند نیز در تربیت فرزندانشان هم این چرخه را تکرار میکنند ب گونه ای که سبب میگردد کودک‌شان وابسته شده و آن را مدام کنار خود نگه میدارند..
والدین وابسته به فرزندانشان عموما افرادی هستند که مضطرب بوده و محیط بیرون را امن نمیدانند مدام کودک را تهدید میکنند که به بیرون از خانه نرفته و در خانه بماند.
این کودک در دوران بزرگسالی و حتی پس از ازدواج نیز به سبب این سبک تربیتی نادرست والدین به خانواده وابستگی زیادی پیدا میکند و حتی در زندگی زناشویی خود نیز وابسته‌ی تصمیم گیری و مشورت با والدین و اعضای خانواده‌شان میگردد.

والدینی که اعتماد به نفس را در کودک کم میکند

یکی از علل وابستگی به خانواده بعد از ازدواج مسخره و تحقیر شدن از سوی والدین و اعضای خانواده می‌باشد این نیز میتواند سبب گردد که کودک در دوران بزرگسالی نیز برای انجام هرکاری احتمال دهد که دیگران آن را مسخره کرده و این کار از نظر آنها احمقانه به نظر برسد به همین سبب جرئت مندی تصمیم گیری به صورت مستقلانه و قاطعانه را ندارد و تلاش میکند از بابت هر چیزی از والدین و اعضای خانواده اش کمک‌ بگیرد.
به طور کل این فرد مسئولیت پذیر نبوده و مسئولیت تصمیم گیری ها و وظایفش را به دیگران خصوصا والدین و اعضای خانواده‌اش واگذار میکند.

والدینی که کنترل‌گر هستند

والدینی که بر کودک خود کنترل دارند و اجازه نمیدهند که کودک حتی در دوران بزرگسالی و جوانی نیز با مشکلات و چالش ها به تنهایی روبرو شود و برای خود تصمیم گیری کرده و مستقلانه برای زندگی اش برنامه ریزی کند نیز سبب میگردد که فرد در هر نوع تصمیم گیری و کاری وابسته والدینش باشد.
این افراد پس از ازدواج هم به هنگام تصمیم گیری ها ابتدا والدینشان را در جریان می‌گذارند و والدینشان حتی پس از ازدواج که فرد خانواده مستقل را تشکیل داده بر او کنترل دارد.

والدینی که کودکشان را مسئولیت پذیر بار نمی‌آورند

متأسفانه برخی از والدین نیز به هر دلیلی فرضا دوست داشتن بیش از حد کودکشان تمامی وظایف کودک را خودشان برعهده می‌گیرند و به هیچ عنوان مسئولیتی را برای وی در نظر نمی گیرند.
فرضا حتی اتاق شخصی کودک را خودشان مرتب میکنند تکالیف کودک را خودشان به اتمام میرسانند و …
این رفتارها از سوی والدین به این دلیل است که کودکشان دچار ناکامی نشده و سختی زیادی را تحمل نکند در کالی که این کودک در دوران بزرگسالی نیز به سبب سبک تربیتی نادرست والدینش از خانواده انتظار دارد که هیچ وظایفی را به تنهایی برعهده نداشته و این خانواده اش هستند که باید وظایف او را به انجام برسانند.
بنابراین این وابستگی به خانواده به مرور بیشتر شده و پس از ازدواج هم همچنان وجود دارد بدین نحو که فرد هیچگونه مسئولیتی را در قبال همسر و فرزندانش بر عهده نمی گیرد.

وابستگی به خانواده بعد از ازدواج

خصوصیات افراد وابسته به خانواده بعد از ازدواج

1.ناتوان در نه گفتن

یکی از نشانه های وابستگی به خانواده بعد از ازدواج این است که فرد نمی‌تواند به خواسته‌های دیگران خصوصا والدین و اعضای خانواده‌اش نه بگوید و بدین نحو از همسرش توقع دارد که در برابر خواسته‌های خانواده ایشان همچنان نه نگوید و خواسته‌های ایشان را درک کند

2.نگران ناراحتی خانواده بودن

از جمله نشانه های وابستگی به خانواده پس از ازدواج این است که این افراد وابسته به طور مداوم نگران هستند که نکد با کارها چ تصمیماتشان سبب ناراحت شدن خانواده‌شان شود.
بنابراین به هنگام تصمیم گیری ها در زندگی مشترکشان برای اینکه خانواده‌شان دلخور و ناراحت نشوند از آنها مشورت گرفته و مطابق خواسته‌های ایشان عمل میکند و سعی میکند مخالف نظر والدینشان رفتار نکنند..
اصولا بین نظرات والدین فرد و نظرات همسر ایشان در اغلب مواقع اختلافی صورت میگیرد و سبب میگردد:
فرد وابسته به والدین نیز دچار تنش شود و به جای حل کردن این تعارض گاهی فرد دست به پنهان کاری زده و موضوع را مخفی میکند تا هیچ یک از طرفین ناراحت نشود در حالی که این نیز سبب میگردد کدورت‌ها و اختلافات بین والدین و همسر وی به مرور بیشتر گردد

3.ناتوان در تصمیم گیری

همانطور که بیان نمودیم افراد وابسته به خانواده‌شان نمیتوانند به خوبی تصمیم یری کنند و قدرت تصمیم‌گیری‌شان پایین است به همین سبب به هنگام تصمیم گیری مدام دچار شک و تردید میشوند و زمانی میتوانند از تصمیم خود به طور کامل مطمئن باشند که دیگران خصوصا والدین و اعضای خانواده‌شان نیز این تصمیم را تایید کنند

4.گذران بیش از حد وقت با خانواده

افراد وابسته به خانواده عموما بیشتر وقت خود را با خانواد‌ه شان می‌گذرانند تا با همسرشان این افراد از آنجایی که نمی‌توانند جدایی و دوری از خانواده‌شان را تحمل کنند حتی پس از ازدواج نیز بیشتر اوقات فراغت خود را با خانواده‌شان می‌گذرانند.
گاهی این وابستگی به حدی میرسد که بین زن و مرد کدورتی ایجاد شده و فرد وابسته به خانواده نیز با پنهان کاری با خانواده خود در رفت و آمد می‌باشد که این نیز میتواند کیفیت رابطه عاطفی و زناشویی زوجین را به مرور کمتر کرده و سبب بروز شکاکیت و طلاق عاطفی بین زوجین گردد

5.تماس تلفنی زیاد با خانواده

عموماً از دیگر ویژگی‌های افراد وابسته به خانواده بعد از ازدواج این است که در هر لحظه و هر ساعت با والدین و خانواده‌شان در تماس هستند و سعی میکنند تمام اتفاقات روز و تمامی جریانات را با ایشان در میان بگذارند این نیز به مرور میتواند باعث بروز مشکلات و اختلافات بین زوجین گردد و نیاز است که با مشاور روانشناس صحبت کرده و با بهره‌مندی از جلسات مشاوره زوج درمانی و یا مشاوره فردی به این مسئله پرداخت..
و..

راهکارهای درمانی وابستگی به خانواده

بسیار مهم است که به همسر وابسته خود نیز اهمیت داده و سعی نمود اعتماد به نفس را در ایشان تقویت کرد تا نسبت به تصمیمات و افکار خود احساس بهتری داشته باشد..
همراهی و کمک های همسر و نیز عدم مقایسه او با سایرین می تواند به فرد وابسته کمک کند تا با شناخت شخصیت خود بیشتر برای حفظ استقلال در زندگی شخصی و زناشویی اش تلاش کند.
چه بسا بهترین و مهم ترین راه درمان وابستگی به خانواده بعد از ازدواج، مراجعه به مشاوره فردی یا مشاوره خانواده می باشد که می توان بدین جهت از جلسات مشاوره روانشناسی کلینیک روان آرام بهره مند گشت..
تنها کافیست تماس حاصل گردد.

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند شد؟

بله این جلسات علاوه بر حضوری نیز به صورت آنلاین هم برگزار می شوند که می توان جهت بهره مندی نیز با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا برای درمان وابستگی مشاوره خانواده لازم است؟

در اکثر مواقع از آنجا که فرد پس از ازدواج وابسته به رفتارها و یا طرز فکر والدین و..به ایشان وابسته می شوند یا از دوران کودکی شخص ینز سبک ترتیبی نادرستی از این باب داشته اند نیاز است برای کاهش وابستگی به خانواده بعد از ازدواج در صورت تشخیص روانشناس در این جلسات حضور یافت.

4.7/5 - (86 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره