به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان طرحواره وابستگی

مشاور منظور از طرحواره وابستگی چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز طرحواره وابستگی مرکز مشاوره آشنایی با مرکز کلینیک ما سرویس ها سوالات متداول

راهکارهای درمان طرحواره وابستگی

می دانیم که منظور از وابستگی یعنی تکیه کردن بیش از حد به دیگران به نوعی که فرد باور می کند نمی تواند بدون وجود شخصی دیگر به امورات روزمره خویش بپردازد.

زمانی که افراد دچار وابستگی شدیدی به دیگران باشند و خودشان را به تنهایی ناتوان بپندارند می توان بیان داشت که این افراد دچار تله وابستگی بوده و نیاز است که حتما به درمان طرحواره وابستگی توسط درمانگری مجرب و متخصص پرداخت.

منظور از طرحواره وابستگی چیست؟

افرادی که دچار تله وابستگی هستند نمی توانند به خود و توانایی هایشان اعتماد نموده و خودشان را به هنگام نبود دیگران ناتوان می دانند و وابسته وجود دیگران هستند تا بتوانند کارهای خود را پیش ببرند.

لذا این افراد دارای ویژگی هایی هستند که نشان از تله وابستگی بوده و اهمیت درمان طرحواره وابستگی را نمایان می سازند.بدین سبب قصد داریم در ادامه به برخی از رایج ترین ویژگی های افرادی که دچار تله وابستگی هستند اشاره نماییم.

برخی از رایج ترین نشانه ها و ویژگی های طرحواره وابستگی در افراد

درخواست کمک از سوی دیگران به صورت مکرر

افرادی که وابستگی زیادی به دیگران دارند اغلب نمی توانند به تنهایی به امورات خویش بپردازند زیرا از هر نظر به دیگران وابسته بوده و در هر کاری از آن ها مشورت می گیرند و به تنهایی دست به کاری نمی زنند.

به همین سبب دائما از دیگران درخواست کمک نموده و به دنبال راهنمایی از ایشان می باشند.

ناتوان در تصمیم گیری به صورت مستقل

یکی دیگر از نشانه هایی که سبب می گردد افراد نیازمند درمان طرحواره وابستگی گردند، عدم توانایی ایشان در تصمیم گیری به صورت مستقل می باشد.

افراد وابسته عموما نمی توانند به تنهایی در مورد هر مسئله ای حتی ساده ترین موضوعات نیز تصمیم گیری کنند زیرا خودشان را در برابر دیگران نادان دانسته و فکر می کنند بقیه بهتر از آن ها می دانند که در هر موقعیت نیز چگونه باید واکنش بهتری داشت و تصمیم مناسب تری اتخاذ نمود.

چه بسا زمانی هم که تصمیمی را می گیرند مدام از سوی دیگران به دنبال تایید تصمیم گیری خود می باشند زیرا نمی توانند مستقلانه تصمیم گیری نمایند.

رها کردن نیمه کاره فعالیت ها

افرادی که نشانه هایی از طرحواره وابستگی در آن ها وجود دارد، وابسته کمک دیگران برای به سرانجام رساندن کارهایشان هستند..زمانی که کمکی از سوی دیگری دریافت نکنند به سبب وابستگی شان نیز خود را به تنهایی بی کفایت دانسته و معتقدند بدون کمک دیگران نمی توانند از پس کار بر بیایند بنابراین کار را در هر زمینه و موقعیتی رها می کنند.

سوالات متداول و بیش از حد از دیگران

یکی دیگر از نشانه های افرادی که نیازمند درمان طرحواره وابستگی می باشند نیز پرسش های مکرر و زیاد این افراد از دیگران می باشد.

از آنجایی که این افراد خود را بدون کمک دیگران نادان و بی کفایت می دانند مدام از اطرافیان خود سوال می پرسند تا بدانند در هر موقعیت چگونه باید عمل کنند..

لذا باید توجه داشت این ویژگی می تواند به مرور زمان به سبب عدم درمان تله وابستگی افزایش یابد و زندگی شخص را مختل سازد و به روابطش نیز آسیب برساند.

عدم پذیرش مسئولیت

این افراد نمی توانند مسئولیت های جدید را قبول کنند و ترجیح می دهند به فعالیت های قبلی خویش بپردازند حتی اگر قرار بر بالاتر رفتن درجه شغلی نیز باشد این افراد از شروع مسیر جدید و پر چالش تر ارتقای شغلی نیز هراسیده و اجتناب می کنند.بنابراین به مراتب نیازمند حضور در جلسات درمان طرحواره وابستگی می گردند.

درمان طرحواره وابستگی

آیا می توان از جلسات درمان تله وابستگی به صورت آنلاین بهره برد؟

بله افراد می توانند علاوه بر جلسات درمانی حضوری نیز از جلسات آنلاین و غیر حضوری کلینیک روان آرام بهره گیرند تنها کافیست با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

آیا طرحواره وابستگی قابل درمان است؟

بله زمانی که افراد با کمک دکتر روانشناس و با تمایل قلبی از راهکارهای درمانی تله وابستگی بهره گیرند به مرور شاهد کاهش میزان علائم تله وابستگی در خود خواهند بود.

تعداد جلسات درمان طرحواره وابستگی چقدر است؟

تعداد این جلسات وابسته به میزان شدت تله، مدت زمان بروز و..می باشد بنابراین می توان نتیجه یافت که تعداد این جلسات برای هر فرد متغیر می باشد.

4.6/5 - (101 امتیاز)

علل بروز طرحواره وابستگی

هر یک از طرحواره های ذهنی اعم از طرحواره وابستگی نیز به سبب دلایلی ایجاد می گردند که اکثر علل بروز طرحواره های ذهنی در افراد نیز ناشی از تجربیات کودکی ایشان می باشد.

لذا از آنجایی که درمان طرحواره وابستگی به مانند درمان دیگر طرحواره ها مثل درمان طرحواره ایثار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است نیاز است با برخی از مهم ترین این علل آشنا شد.

حمایت کم والدین از فرزند

گاهی اوقات برخی والدین از فرزندان خویش در موقعیت های متعدد و حساس حمایت نکرده و با آن ها با مهربانی و لطافت رفتار نمی کنند.

دوران کودکی نیز بسیار دوران حساسی بوده و نیاز است که کودکان عشق، حمایت و محبتی که نیازمند دریافت آن از والدین هستند کسب کنند..

زمانی که والدین این حمایت و مراقبت از کودک را از وی دریغ می کنند یا خیلی کم به این مسئله می پردازند کودک به والدین خود وابسته شده و با هر حرکت و رفتاری به دنبال دریافت عشق و حمایت از والدین خویش هستند و سعی می دارند به این دلیل خود را به والدین خود نزدیک سازند.

لذا زمانی که کودکان کمتر از آنچه که باید محبت و حمایت دریافت کنند سبب می گردد کودک به دلیل عدم حمایت کافی از والدین تصمیم های مهم زندگی خود را به تنهایی اتخاذ کند و شبیه به بزرگسالان رفتار و فکر کند زیرا والدین، کودک خود را در امور متعدد راهنمایی نکرده و با او بیشتر از سن وی رفتار می کنند.

حمایت بیش از حد والدین از فرزند

زمانی که والدین حمایت بیش از حدی از کودکان و فرزندان خود کنند و راه های تصمیم گیری کودک را از وی دریغ سازند سبب می گردد کودک نتواند به صورت مستقلانه تصمیم گیری نموده و به سبب حمایت و نگرانی های بیش از حد بر فرزند خویش سلطه می یابند و به جای او تصمیم گیری می کنند.

زمانی که والدین راه های رشد و شکوفایی فرزند خویش را به سبب تصمیم گیری ها و تسلط خویش بر وی می بندند، کودک فرقی نمی کند در چه سن و سالی باشد به مراتب حتی در بزرگسالی دچار طرحواره وابستگی گشته و نمی تواند به تنهایی تصمیم گیری کند..و بدین سبب نیازمند بهره گیری از جلسات درمان طرحواره وابستگی می گردد.

زیرا در دوران کودکی عقاید و تصمیم های وی توسط نزدیک ترین افراد زندگی کودک یعنی والدین خویش به سخره و انتقاد گرفته شده و کودک در تمامی امور تصمیمات خود را دست کم گرفته و وابسته تصمیم گیری دیگران می باشد.

بنابراین درمی یابیم که میزان حمایت و محبت والدین به کودک باید به اندازه باشد و حمایت بیش از حد و نه حمایت کم و ناچیز ممکن است اثرات مخرب و منفی بر سبک شخصیتی کودک حتی در دوران بزرگسالی داشته باشد.

درمان طرحواره وابستگی

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان طرحواره وابستگی

برخی راهکارهای پیشنهادی درمان طرحواره وابستگی

با توضیحاتی که مبنی بر تله وابستگی اشاره گردید نیاز است که به درمان طرحواره وابستگی اهمیت داده و به این مسئله بی توجهی نگردد..

زیرا در صورتی که تله وابستگی دست کم گرفته شود و آن را مسئله ناچیزی دانست می تواند در تمامی روح و روان آدمی رخنه کرده و به مرور میزان وابستگی افراد بیش از قبل گردد..بنابراین توصیه می گردد حتما به درمان تله وابستگی پرداخت و از شدت یافتن آن جلوگیری نمود که این تله می تواند زندگی افراد را مختل کرده و میزان اختیار و اراده افراد را در هر سن و سالی محدود سازد.

جلسات روان درمانی

جلسات روان درمانی و طرحواره درمانی توسط درمانگری مجرب و متخصص سبب می گردد علل بروز این تله در افراد بررسی شده و به طور کل ریشه بروز آن توسط دکتر روانشناس تشخیص داده شود و سپس با ارائه راهکارهای درمانی موثر نیز میزان وابستگی افراد در هر سن کاهش یابد.

بنابراین مهم نیست افراد در چه سنی هستند اگر میزان وابستگی ایشان به دیگران خصوصا والدین بیش از حد و غیر طبیعی می باشد نیاز است که وی با حضور در جلسات درمانی نیز با تمرین های متعدد جهت کاهش این تله به صورت تخصصی به درمان تله وابستگی خویش با کمک درمانگر بپردازد.

دارو درمانی

گاهی اگر جلسات روان درمانی و طرحواره درمانی به تنهایی به درمان طرحواره وابستگی افراد کمک نکند درمانگر با بررسی های تخصصی نیز از دارو درمانی بهره می گیرد.

بینش نسبت به وجود تله وابستگی

زمانی که افراد نسبت به وجود تله وابستگی در خود آگاه باشند بهتر می توانند بر رفتارهای خود کنترل داشته و با کمک های دکتر روانشناس و تلاش های خود نیز میزان بروز علائم طرحواره وابستگی را مدیریت کند..پس آگاه بودن به این تله می تواند بر درمان این طرحواره موثر واقع گردد.

دریافت حمایت از اطرافیان

زمانی که افراد از حمایت اطرافیان خویش بهره مند شوند با این وجود که این حمایت بیش از حد و یا کمتر از آنچه که باید نباشد می تواند بر درمان این طرحواره موثر باشد.

حمایت اطرافیان به افراد می تواند به ایشان کمک کند تا با تلاش و انگیزه بیشتری جهت درمان تله وابستگی اقدام نموده و با بهره گیری از راهنمایی های تخصصی دکتر روانشناس به کاهش تله وابستگی بپردازد.

لذا بدین جهت افراد می توانند از جلسات درمان طرحواره وابستگی در کلینیک روانشناسی روان آرام بهره مند گردند..تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل گردد.

درمان طرحواره وابستگی

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره