به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

مشاوره خانواده هیجان مدار به چه صورت است؟

مشاور مشاوره خانواده هیجان مدار به چه صورت است؟ مشاور ازدواج پروسه مشاوره خانواده هیجان مدار؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

 آیا تا به حال برای مشاوره خانواده هیجان مدار  به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اید؟ به نظر شما رویکرد مشاوره خانواده هیجان مدار پاسخگوی مشکلات خانواده شما هست؟ در جلسات مشاوره خانواده چه اتفاقی می‌افتد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات و سایر سوالات مربوط به مشاوره خانواده هیجان مدار  مقاله زیر را مطالعه نمایید.

هیجان چیست؟

هیجان چیست؟

تعریف شما از هیجان چیست؟

هیجان تماشای فوتبال، یا هیجان اعلام نتایج کنکور و یا هیجان منفی حاصل از ورشکستی و شکست عشقی و … شاید موقعیت های هیجان انگیزی باشند از نظر ما که البته نمی‌توان هم ایرادی به آن گرفت . از لحاظ علمی هیجان( Emotion ) وضعیت پیچیده‌ای می‌باشد در پاسخ به تجربه‌هایی که دارای بار احساسی تقریبا بالایی هستند.

تجربه  احساسات شخصی، ریکشن جسمانی، هجوم مجموعه‌ای از افکار و باورها، جلوه‌های چهره‌ای و تغییر حالات صورت، واکنش کلی متناسب با منفی یا مثبت بودن هیجان و تمایل برای اقداماتی در راستای هیجان ایجاد شده از جمله مولفه‌های اصلی یک تجربه هیجانی می‌باشند. یعنی هنگامی که حس می‌کنید هیجان زده شدید در حال تجربه این مولفه ها هستید.

اما در این مقاله به بررسی مشاوره خانواده هیجان مدار (EFT) پرداخته خواهد شد و شما در طول مقاله متوجه خواهید شد که چگونه می‌توان از هیجان انسان‌ها برای درمان اختلالاتی که در روابط فردی و بین‌ فردی‌شان وجود دارد، استفاده کرد.

رویکرد درمانی هیجان مدار (EFT) چیست؟

رویکرد درمانی هیجان مدار (EFT) چیست؟

در دهه 1980 روش درمانی ابداع گردید که به آن درمان متمرکز عاطفی (Emotionally Focused Therapy) یا  درمان هیجان مدار گفته می‌شود. رویکرد درمانی هیجان مدار، رویکردی انسان گرایانه است. بیخ و بن این روش درمانی با استفاده از مفاهیم نظریه دلبستگی بزرگسال به عنوان یک روش متمرکز بر رشد عمیق شخصیت انسان و تاثیری که روی شکل‌گیری روابط صمیمانه توسعه یافت.

در مدل درمان EFT احساسات و هیجان به عنوان عامل کلیدی سازنده تجربیات فردی و تعاملات بین فردی در نظر گرفته می‌شود. در مشاوره خانواده هیجان مدار، درمانگر و مراجعه کننده الگوهای رفتاری و تجربیات هیجانی موجود در رابطه فرد با خودش و دیگران را مورد بررسی قرار می‌دهد و در جهت رسیدن به  پیوند صمیمانه‌تر و تقویت دلبستگی ایمن پیشروی می‌کنند.

برخی خانواده ها احساس خوبی نسبت به کیفیت و وضعیت روابطشان در خانواده ندارند از این جهت می‌توانند از رویکرد درمان EFT بهره بگیرند و از این راه مهارت هایی برای بهبود روابط خود بدست آورند.

4.6/5 - (78 امتیاز)

مشاوره خانواده هیجان مدار (EFFT) چیست؟

مشاوره خانواده هیجان مدار (EFFT) چیست؟

بالاتر به این نکته اشاره شد که درمان هیجان محور برای حل تعارضات و اختلافات میان افراد بسیار موثر است و این مدل اختلافات را درمیان اعضا خانواده بسیار می‌توان مشاهده کرد پس برای مشاوره خانواده، رویکرد هیجان مدار بسیار کارساز خواهد بود. مشاوره خانواده هیجان مدار (EFFT)  در محور اصول و شیوه‌های متمرکز بر عواطف و هیجانات استوار است تا ارتباط خدشه دار شده میان اعضای یک خانواده را بهبود بخشیده و میزان تاب آوری روانشناختی را در اعضا خانواده را افزایش دهد.

از مهم ترین عواملی که سبب اختلافات در خانواده‌ها می‌شود و افراد برای حل و بررسی آنها به مشاوره خانواده هیجان مدار مراجعه می‌کنند ریشه در الگوهای تعاملی اشتباه بین اعضا خانواده دارد. همچنین دلبستگی انواع مختلفی دارد و اگر دلبستگی بین اعضا خانواده از نوع ایمن آن نباشد نیز سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. از این جهت از جمله اهداف مشاوره خانواده هیجان مدار تجدید نظر و ایجاد تغییراتی در الگوهای تعامل خانوادگی بر مبنای دلبستگی ایمن است که در این الگوهای تعاملی پاسخ‌های مراقبتی و حمایتی موثر و به موقع از سمن طرفین دریافت شود.

ایجاد فضایی امن برای صحبت ، شجاعت در بیان حقیقت، تجربه هیجانی انعطاف پذیری و تقویت ارتباطی منسجم بین والدین و فرزندان بر اساس احساس دلبستگی ایمن از جمله تحولات اصلی مورد انتظار در مشاوره خانواده هیجان مدار، در خانواده درمانی است.

اهداف اصلی مشاوره خانواده هیجان مدار عبارتند از:

واکنش هیجان ثانویه

پاسخ‌های هیجانی در رویکرد هیجان مدار

هیجان سازگار اولیه

هیجان سازگار اولیه پاسخ هیجانی سالمی است که در واقع اولین هیجان در ریکشن به یک موقعیت به صورت ناخودآگاه و خودکار به وجود می‌آید

فرزند شما قرار است ساعت 12:30 دقیقه از مدرسه به خانه بیاید، ساعت  13:30 شده و خبری از فرزندتان نیست. واکنش هیجانی شما در این موقعیت ترس خواهد بود.

هیجان ناسازگار اولیه

هیجان ناسازگار اولیه نیز اولین پاسخ هیجانی است اما از نوع ناسازگار یا ناسالم. ریشه این هیجان  تعارضات حل نشده در گذشته است.

شما در یک رابطه قرار دارید و به خاطر اینکه مدتی است پاسخ پیام های شما با تاخیر داده می‌شود احساس ترس از طرد شدن و رها شدن در شما پیدا می‌شود و ریشه این احساس نیاز‌های دلبستگی ناکام شده‌ی می‌باشد.

هیجان واکنشی ثانویه

در راستای هیجان اولیه پاسخ ثانویه قرار دارد که برگرفته ای افکار ما است وسعی در پنهان کردن اضطراب حاصل از عدم تجربه‌ی هیجان سالم اولیه را دارد.

مادری که از دیر رسیدن فرزندش دچار ترس شده بود حالا آن مادر برای در راستای هیجان ترسی که داشته خشمگین شده و شروع به کتک زدن فرزندش می‌کند یا فریاد می‌زند.

هیجان ابزاری

هیجانات ابراز یا از نوع هوشیار هستند یا ناهوشیار که هدفشان تحت تاثیر قرار دادن دیگران می‌باشد.

در مشاوره خانواده هیجان مدار  نیز به شناسایی و بررسی هیجانات ناسازگار،چگونگی تبدیل هیجانات اولیه به هیجانات ثانویه و کمک به اصلاح و باز‌سازی آن‌ هیجانات و در نهایت، تجربه‌‌ی یک هیجان سازگار در موقعیت‌های مختلف زندگی پرداخته می‌شود.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

مشاوره خانواده هیجان مدار به چه صورت است؟

نظریه دلبستگی بالبی در رویکرد هیجان مدار

بر این اساس، کودکان دو نیاز اساسی دارند:

نیاز به اکتشاف و نیاز‌های دلبستگی. در صورتی که مادران به عنوان پایگاه مراقبتی اولیه بتوانند به این دو نیاز کودک به درستی، به اندازه و به موقع پاسخ دهند کودک احساس امنیت کرده و به مراقب و بعد از آن به دنیا اعتماد خواهد کرد.

اما در صورتی که این نیاز‌ها به درستی برآورده نشوند،سبک دلبستگی ناایمن (دوسوگرا و اجتنابی و آشفته) در کودک شکل خواهد گرفت که هردو تاثیرات ناخوشایندی بر روابط بعدی فرد در آینده خواهند گذاشت.

مراحل مشاوره خانواده هیجان مدار به چه صورت است؟

مراحل مشاوره خانواده هیجان مدار به چه صورت است؟

مراحل مشاوره خانواده هیجان مدار شامل سه مرحله می‌شود که در این مراحل به شناسایی و بررسی یک سری هیجانات و احساسات و عواطف در شما پرداخته می‌شود و با توجه به این بررسی های انجام شده مهارت هایی متناسب با آنها به شما آموزش داده می‌شود و در نهایت تغییر و تحولی در افکار و الگوهای ارتباطی شما با خانواده شکل می‌گیرد

مرحله اول 

سعی بر دستیابی افراد به احساسات متمرکز

مرحله دوم

سعی بر ترک و رهایی از رفتارهایی که ریشه‌شان احساسات و هیجانات غیر موثر و آسیب‌زا  هستند

مرحله سوم

در این مرحله از رفتارها و احساساتی که ریشه در هیجانات غیر موثر و آسیب‌زا  دارند رها شده اید و حالا به کمک مشاوره خانواده هیجان مدار شیوه تفکر، هیجانات و رفتارهای مفید در موقعیت‌های دشوار و رابطه عاطفی باید جایگزین کنید.

 

 

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره