به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

روانشناسی مشکلات فردی

مشاور روانشناسی مشکلات فردی چیست؟ مشاور ازدواج خدمات روانشناسی مشکلات فردی چیست؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی چیست؟

قبل از پرداختن به روانشناسی مشکلات فردی لازم است به مشاوره فردی پرداخته شود. در تعریف مشاوره فردی می‌توان گفت مشاوره فردی شرایطی را فراهم می‌کند که افراد بتوانند به صورت انفرادی و در محیطی امن و محرمانه مورد روانشناسی مشکلات فردی قرار گیرند.

پس از خواندن تعریف فوق الذکر ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که تفاوت روانشناسی مشکلات فردی با زوج درمانی صرفا در تعداد نفراتی است که مورد مشاوره قرار می‌گیرند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تفاوت تعداد نفرات یکی از تفاوت های زوج درمانی و روانشناسی مشکلات فردی است و این دو نوع مشاوره تفاوت های دیگری با یکدیگر دارند که در ادامه‌ی مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

درمان اضطراب با روانشناسی مشکلات فردی

حوزه کاری روانشناسی مشکلات فردی چیست؟

باید گفت مواردی که روانشناسی مشکلات فردی را در بر می‌گیرند طیف گسترده‌ای هستند. افراد مختلفی با مشکلات بسیار متنوعی برای دریافت مشاوره فردی به روانشناس مراجعه می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت مشکلات فردی می‌تواند ریشه در دوران طفولیت فرد داشته باشد و یا به خاطر شرایط محیطی وی که می‌تواند بسته به شرایط زندگی و اطرافیانش متفاوت باشد. مشاوره فردی می‌تواند مشاوره و برنامه ریزی شغلی، غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان یا برخورد با مشکلات در یک شغل قبل از شدید شدن آنها باشد و .. . برای مثال؛

برخی خدمات قابل ارائه در روانشناسی مشکلات فردی به شرح زیر هستند:

مشاوره شغلی و کاری و مسائل مربوط به موقعیت شغلی، مشاوره های تحصیلی و انتخاب رشته مناسب، مشاوره روابط عاشقانه بین فردی و رابطه موثر، مشاوره های مربوط به سوگ، مدیریت زمان و برنامه ریزی و هدف گذاری، کنترل استرس و اضطراب ناشی از مسائل مختلف، رفع بی خوابی یا خواب نامنظم و کنترل افکار منفی، کنترل علاقه و وابستگی آسیب زا بین فردی، مشاوره جهت بالا بردن قدرت پذیرش و برای رفتار موثر با کسانی که مورد پسند فرد نیستند، عدم توانمندی برای تصمیم گیری در ابعاد مختلف زندگی، توجه و اهمیت زیاد به نظرات دیگران، وجود اختلالات شخصیت و خلقی

درمان وسواس با درمان فردی

درمان مشکلات فردی چیست؟

همانطور که بالاتر ذکر شد افراد هنگامی که دچار احساساتی همچون حسرت، وسواس، ترس و … می‌شود و خود را در بیرون آمدن از این وضعیت و حل مشکلاتشان ناتوان می‌بینند احتیاج به روانشناسی مشکلات فردی دارند و به پروسه‌ای که طی می‌کنند تا حالشان بهبود پیدا کند درمان فردی یا مشاوره فردی می‌گویند

پروسه درمان فردی

اگر تجربه‌ی شرکت در جلسات مشاوره را داشته باشید فرآیند درمان فردی برایتان آشنا است. ابتدا روانشناسی متخصص و مجرب  سوالاتی از افکار و احساسات مراجعه کننده می‌پرسد و با استفاده از تجربه و مهارت خود شروع به کشف و شناسایی مشکلات فردی که باعث اختلال در زندگی و اهداف فرد شده است می‌پردازد و پروسه‌ای درمانی را برای او در نظر می‌گیرد که در طی این پروسه فرد یاد می‌گیرد بیشتر خودش را بشناسد و با خود مهربان باشد و روی اهداف خود تمرکز کند در نهایت فرد می‌تواند به رشد و تغییرات لازمه و دلخواهش در زندگی برسد.

مدت زمان دوره روانشناسی مشکلات فردی

مشکلات فردی که افراد به خاطر آن‌ها به مشاور مراجعه می‌کنند متفاوت است همچنین در صورت مشترک بودن مشکلات همچون دو فرد متفاوت هستند باز ممکن است طول درمان متفاوتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. پس به این سوال که مدت زمان دوره روانشناسی مشکلات فردی چقدر است نمی‌توان پاسخی مشخص داد.

طول دوره درمان هر فرد بستگی به کمبودها و نیازها و مشکلات او دارد و اینکه درمانگر با توجه به آنها چه مدت از زمان را برای درمان فرد در نظر بگیرد.

آیا برای درمان مشکلات فردی می‌توان به روانپزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که احتیاج به دارو درمانی باشد باید به روانپزشک مراجعه کنید.

آیا روانشناس مشکلات فردی می‌تواند در افسردگی سوگواری به ما کمک کند؟

بله؛
سوگواری و از دست دادن عزیز یک مشکل فردی است.

آیا زوجین نیز میتوانند برای درمان مشکلات فردی اقدام کنند؟

بله؛
هر یک از زوجین می‌تواند به صورت جداگانه برای درمان مشکل فردی خود به روانشناس مشکلات فردی مراجعه کند

4.5/5 - (90 امتیاز)

4 دلیل که افراد به مشاور فردی مراجعه می‌کنند

4 دلیل که افراد به مشاور فردی مراجعه می‌کنند

بالاتر موارد مختلفی به عنوان دلیل نیاز مردم به روانشناسی مشکلات فردی گفته شد و در اینجا با 4 ریشه یا دلیل اصلی نیاز یا مراجعه مردم به مشاوره فرد پرداخته خواهد شد.

رویدادهای دشوار زندگی

طبیعت زندگی در کنار خوشی، ناخوشی هایی را نیز برای همه به همراه دارد. گاهی شدت یا کثرت ناخوشی ها فرد را علاوه بر احساس ناراحتی و اندوه دچار مشکلات و احساسات ماندگاری همچون اختلالات روانی و افسردگی و … می‌کند در این هنگام است که مشاوره فردی بسیار ضروری است تا فرد بتواند مشکل را شناسایی و به وضعیت خود بهبود دهد. این ناخوشی ها می‌توانند؛ شکست عشقی، از دست دادن عزیز، ورشکستگی و بسیاری از رویدادهایی باشند که هضم آن‌ها برای فرد سخت است.

پیرامون سلامت روان

واضح است که سلامت روان چه نقش مهمی در روند زندگی افراد دارد. لازم است بدانید که سلامت روان امری دائمی نیست؛ در واقع ممکن است هر شخصی در برهه ‌ای از زندگی خود دچار اختلالات روانی شود و سلامت روانش زیر سوال برود همچنین برخی به طور ژنتیکی دارای برخی اختلالات روانی هستند که اگر مورد درمان قرار بگیرند می‌توانند سلامت روان خود را بدست آورند. اختلالات روانی می‌تواند شامل؛ اختلال اضطراب،  اختلال افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال (PTSD) ، اختلال خوردن،  اختلال اسکیزوفرنی،  اختلال شخصیتی، اختلال غیراجتماعی، اختلالات عصبی رشدیاسترس پس از سانحه

گرفتن تصمیمات بزرگ و مهم

تصمیماتی که ما در زندگی‌مان میگیریم همیشه محدود به تصمیم گیری برای انتخاب مکان تفریحی برای سفر، انتخاب لباس، انتخاب رنگ ماشین و… نمی‌شود. هر کس در مقاطعی از زندگی‌اش به ناچار یا به اختیار دست به تصمیم گیری های بزرگی می‌زند. تصمیمات بزرگ نیازمند توانایی بالایی هستند و هر کسی این توانمندی را ندارد البته که در صورت داشتن توانمندی هم مشاوره گزینه خوبی است تا از تصمیم خود مطمئن شوید یا با دید دیگری بتوانید به تصمیمتان نگاه کنید.

رسیدن به خودشناسی

اهمیت خودشناسی به قدری بالا رفته که افراد زیادی که برای روانشناسی مشکلات فردی مراجعه می‌کنند به دنبال رسیدن به خودشناسی و دوستی و مهربانی با خود هستند. تاثیراتی که رسیدن به خودشناسی بر زندگی می‌گذارد به قدری گسترده است که وقتی مراجعه کننده به خودشناسی می‌رسد در راستای آن بسیاری از مشکلاتش برطرف می‌شوند.

برای درک بهتر خودشناسی می‌توان گفت؛ تصور کنید شما گلدانی را در منزل خود نگهداری می‌کنید که نسبت به نگهداری و مراقبت از آن شناختی ندارید. قاعدتا شما در این شرایط نمی‌دانید که از چه نوع کودکی چند وقت یکبار برای این گل استفاده کنید یا مثلا به چند بار آبیاری در روز یا هفته احتیاج دارد یا اصلا به آب شیرین احتیاج دارد یا شور و بسیاری از شیوه های نگهداری که از شناخت به گل سرچشمه میگیرند و شما در صورت آگاهی نداشتن نسبت به آن‌ها به گل آسیب می‌زنید.

دلایل عدم مراجعه به روانشناسی مشکلات فردی

دلایل عدم مراجعه به روانشناسی مشکلات فردی

تا به اینجا  در مورد مشاوره فردی و دلایل و لزوم مراجعه به مشاور مشکلات فردی صحبت شد حال بهتر است بدانید دلیل عدم مراجعه روانشناسی مشکلات فردی چیست و چطور باید با آنها کنار آمد. در ادامه به سه دلیل شاخص در این حوزه پرداخته خواهد شد:

ترس از آبرو

برخی افراد گمانشان بر این است که لشکری دوست آشنا کنار مطلب روانشناس و روانپزشک آنها منتظران ایستاده اند تا مسخره یا قضاوتشان کنند. قبل تر که افرا با دچار شدن به کوچک ترین اختلال شخصیتی و روانی، دیوانه و مجنون خطاب میشدند مراجعه به روانشناس و روانپزشک نشانه جنون زدگی بود اما حالا دید مردم نسبت به ین موضوع بازتر شده است. همانطور که هنگام دچار شدن به مشکلات فیزیکی در بدنتان به پزشک آن حوزه مراجعه می‌نمایید در هنگام دچار شدن به مشکلات روحی و شخصی و … نیز باید به متخصص روانشناسی مشکلات فردی حوزه مراجعه نمود.

نپذیرفتن مشکل

اقدام برای درمان یک مشکل به معنای پذیرفتن آن است و برای برخی مراجعه به روانشناسی مشکلات فردی از اینرو سخت است که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشکلشان را بپذیرند. واضح است که پذیرفتن مشکلات در وهله اول سخت است اما اولین قدم در جهت درمان یک مشکل پذیرش آن است. برای برخی خوشایند نیست که خودشان در حل مشکل روحی، شخصیتی یا هر مشکل دیگری در زندگی شان ناتوان بوده اند و مجبور به مراجعه به روانشناسی مشکلات فردی شده اند. این مسئله قابل درک است اما رشد بهبود پروسه آسنی نیست و قرار نیست هر آنچه در این مسیر با آن مواجه  می‌شوید برایتان خوشایند باشد.

موثر ندانستن مشاوره

برخی به قدری از زندگی و وضعیت خود ناامید هستند که فکر میکنند روانشناسی مشکلات فردی دیگر برای رفع و بهبود مشکلات آنها موثر نخواهد بود. برخی هم دوست و آشنا و بزرگ تر ها را نسبت به مشاور مشکلات فردی اولویت میدهند و به جای مراجع به روانشناس از آنها مشورت می‌گیرند. درست است که هرقدر زودتر به روانشناس مراجعه نمایید پروسه درمان شما کوتاه تر و درمان موثر تر خواهد بود اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که در هر مرحله‌ای از مشکلتان که باشید میتوانید از روانشناسی مشکلات فردی کمک بگیرید و به نتیجه ای مطلوب برسید.

 

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

روانشناسی مشکلات فردی

تجربه آرامش با مشاوره فردی

زندگی بدون آرامش خوشایند و قابل تحمل نخواهد بود. مواردی که آرامش انسان را بر هم می‌زنند بسیارند و در هر شخص و در هر موقعیتی می‌توانند متفاوت باشند. اینکه شما بدانید چگونه به آرامش خواهید رسید یا چگونه به احساس آرامشتان تداوم بدهید نیازمند روانشناسی مشکلات فردی است که بعد از بررسی احساسات شما عواملی که باعث آرامش و عدم آرامش شما می‌شوند را شناسایی کنند.

شروع پروسه‌ی رسیدن به آرامش از لحظه‌ی ورود به کلینیک آغاز می‌شود یعنی وقتی شخص برای مشاوره به یک کلینیک روانشناسی مراجعه می کند، ابتدا باید در محیطی که در آن حس امنیت و آرامش داشته باشد و سپس شروع به صحبت با مشاور کند و در جلسه‌ی اول که بیشتر جنبه‌ی شناخت دارد یک بیوگرافی و پیشینه ای از خود و رفتارها و طرز فکر خود در مقابل مشاور ارائه دهد سپس مشاور بر اساس تجارب و تخصص خود شروع به دادن راه حل و صحبت کردن با فرد مراجعه کننده می‌کند.

مشاور، روانشناس، روانکاو و روانپزشک با هم تفاوت دارند و بسته به این که شما به کدامشان مراجعه کرده باشید شیوه درمان متفاوت خواهد بود. برای مثال با مراجعه به روانپزشک ممکن است علاوه بر روان درمانی مورد دارو درمانی نیز قرار بگیرید یا اگر به مشاور مراجعه کرده باشید، مشاور می‌تواند به شما مشورت دهد در تصمیم گیری هایتان و راهکاری نیز ارائه بدهد.

 

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره