به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

راه های افزایش تمرکز (+ 13 راهکار)

مشاور تمرکز چیست؟ مشاور ازدواج علت اهمیت تمرکز مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

بهترین راه های افزایش تمرکز چیست؟

اغلب افراد به سبب حواس پرتی های متعدد خصوصا در موقعیت های بسیار مهم نیز دچار احساسات نامطلوبی می شوند که به دنبال کسب بهترین راه های افزایش تمرکز می گردند..چنانچه می دانند اگر بتوانند میزان تمرکز خود را به مرور زمان افزایش دهند می توانند با مشکل حواس پرتی شان مقاومت کرده و توانایی و مهارت خود را در هر زمینه در موقعیت های گوناگون حتی در شلوغی افزایش و حفظ نمایند.

چه بسا می دانیم که احساسات و هیجانات تاثیر بسیار بر نوع رفتار و حتی میزان تمرکز انسان دارند و نیاز است که آدمی تمرین کند کنترل ذهن را به دست گرفته و با مدیریت هیجانات خویش بر حفظ تمرکز کوشا گردد. البته این نکته حائز اهمیت است که در مسیر افزایش تمرکز باید صبور بود و از تلاش پی در پی جهت بیشتر کردن میزان تمرکز دست بر نداشت.

بنابراین به سبب اهمیت تمرکز در زندگی قصد داریم در خصوص راه های افزایش تمرکز صحبت کنیم.

راه های افزایش تمرکز

منظور از تمرکز چیست؟

اگر بخواهیم به معنا و مفهوم ساده تمرکز اشاره کنیم باید بیان داریم تمرکز کردن یعنی حفظ کردن میزان توجه که جهت پرورش ذهن آدمی بوده و با وجود آن می تواند به یادگیری بهتری پرداخت چرا که افراد در اندیشیدن به هنگام تمرکز داشتن به خوبی عمل کرده و بدین سبب می تواند ذهن آرام تری داشته باشد.

زمانی که افراد راه های افزایش تمرکز را فرا گرفته باشند می توانند در تمامی موقعیت ها بدون توجه به شلوغی و سروصدای اطراف به مسئله و موضوعی که می خواهند توجه و تمرکز کنند و با این تمرکز درک بهتری را داشته باشند.

یکی از مزایای داشتن تمرکز با وجود مزاحمت های اطراف نیز این است که می توان میزان انرژی درونی و جسمانی را تنها بر روی یک محرک گذاشته و با توجه های مداوم به مسائل گوناگون این انرژی را کاهش نداد.

بنابراین خوب است که با فراگیری راه های افزایش تمرکز بتوان درک بیشتری از مسائل مورد توجه داشته و بدین سبب آرامش ذهنی بیشتری داشت.

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند شد؟

بله این جلسات هم به صورت حضوری و هم آنلاین برگزار می شوند که می توان جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمود.

آیا می توان در مدت زمان کوتاهی تمرکز را افزایش داد؟

افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی امری نشدنی نیست ولیکن نیاز است در مسیر افزایش تمرکز صبور بود تا بتوان به درک بهتر و ذهن آرام تری رسید که این امر با کمک تخصصی روانشناس امکان پذیر می باشد.

تعداد جلسات مشاوره فردی چقدر است؟

با توجه به نیاز مراجع و تشخیص روانشناس تعداد این جلسات ثابت نبوده و متغیر می باشد.

4.5/5 - (76 امتیاز)

چرا تمرکز کردن اهمیت دارد؟

در پاسخ به سوال چرا تمرکز مهم است؟ و باید آن را فرا گرفت نیاز است به این مساله اشاره کنیم که وجود یا عدم وجود تمرکز تاثیر بسیاری بر زندگی آدمی می گذارد چرا که داشتن آن به انسان کمک و نداشتنش سبب ضرر می گردد.

چه بسا برخی علل اهمیت تمرکز عبارتند از:

  1. با وجود تمرکز اشتباهات کمتر می شوند
  2. میزان ریسک انجام دادن کارها و فعالیت کردن های همزمان کمتر می گردد
  3. میزان انرژی افراد حفظ می گردد
  4. در زمان صرفه جویی می شود
  5. به سبب تمرکز می توان درک و آگاهی بیشتری از مسئله داشت
  6. و..

چرا دچار حواس پرتی می شویم؟

حتما دلیلی وجود دارد که افراد زیادی دچار حواس پرتی می شوند و تصمیم می گیرند راه های افزایش تمرکز را به صورت جدی پیش گیرند. چه بسا حواس پرتی وابسته به دو عامل درونی و بیرونی می باشد که با شناخت و آگاهی این دو عامل و حذف آن ها می توان به مرور میزان تمرکز را در خود افزایش داد.

عامل درونی حواس پرتی

منظور از عامل درونی دنیای وجودی و درونی هر انسانی است..زمانی که افراد از درون دچار استرس و اضطراب، ناراحتی ها و سختی ها و..باشند طبیعتا تمرکز کردن به سختی اتفاق می افتد و حتی برخی به طور کل تمرکز خود را از دست می دهند.

? چه بسا تا زمانی که این مشکلات و دغدغه ها را نپذیرفت و زمانی را برای حل کردن آن ها نگذاشت نیز این دغدغه ها به طور مکرر تکرار خواهند شد. فرضا رنج، گرسنگی، نگرانی، ترس، عصبانیت و..بنابراین بهتر است جهت افزایش تمرکز نیز بر مشکلات و دغدغه ها که سبب حواس پرتی می شوند تمرکز و فکر کرد و برای حل آن ها کوشید.

در این مسیر می توان از روانشناس متخصص کمک گرفت.

عامل بیرونی حواس پرتی

می دانیم که محیط تاثیر بسیاری بر میزان تمرکز افراد می گذارد و عوامل حواس پرتی بسیار زیاد هستند چه بسا از آنجایی که نمی توان به طور مداوم به سبب وجود عوامل محیطی مثل تلویزیون، تلفن همراه و..فاصله گرفت پیشنهاد می گردد برای افزایش تمرکز در بازه های زمانی معینی از این محرک ها دوری کرد.

? با دوری کردن از این محرک ها در بازه های زمانی خاص می توان شاهد افزایش تمرکز بود فرضا برخی در کنار درس خواندن از تلفن همراه استفاده می کنند که این نیز میزان تمرکز کودک در درک و فهم درس را کاهش می دهد.

چنانچه در ادامه به برخی از موثرترین راه های افزایش تمرکز اشاره می کنیم.

راه های افزایش تمرکز

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

راه های افزایش تمرکز (+ 13 راهکار)

موثرترین راه های افزایش تمرکز

پیشتر به برخی راه های افزایش تمرکز اعم از پذیرش احساسات و فکر به حل عوامل پریشانی ذهن و همچنین دوری از محرک های حواس پرتی اشاره کردیم.

در این بخش قصد داریم به دیگر روش های پاسخ به این سوال که چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟ اشاره کنیم.. بنابراین همراه ما باشید.

1.ورزش کردن

ورزش کردن می تواند سبب تقویت رشته های مغزی شده و به آدمی کمک می کند بهتر بتواند مسائل را در ذهن خود بسپارد فرضا افرادی که به سبب نگرانی ها یا دغدغه های فکری نمی توانند به خوبی تمرکز کنند می توانند با انجام یوگا بر این اتفاق غلبه کنند.

چرا که یوگا سبب افزایش میزان تمرکز با کاهش استرس می گردد. بنابراین افرادی که دچار استرس بوده و نمی توانند به سبب نگرانی هایی که دارند به خوبی تمرکز کنند بهتر است از ورزش یوگا کمک بگیرند.

علاوه بر یوگا پیاده روی روزانه می تواند میزان آرامش ذهنی را افزایش دهد.

2.تنفس عمیق

جالب توجه است که با نفس عمیق کشیدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک به خوبی فعال می گردد و به سبب این مساله آدمی ذهن آرام تری خواهد داشت.

در صورتی که نیاز به آرامش برای تمرکز کردن دارید ولی ذهنتان پر از آشفتگی است می توانید نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید.

3.موسیقی

مسلما به موسیقی خاصی علاقمند هستید، یکی از راه های افزایش تمرکز گوش دادن به موسیقی البته با دقت و تمرکز می باشد. سعی کنید با دقت کامل به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

اگر به سبب گوش دادن موسیقی انتخابی احساساتتان درگیر می شود سعی کنید با احساسات واقعی خود رو به رو شوید و دریابید سر منشاء این افکار به هم ریخته که مانع تمرکز می شوند چیست؟ به خود فشار نیاورید و سعی کنید به آرامی با احساساتتان رو به رو شوید.

جهت تمرین افزایش تمرکز سعی کنید احساسات خود را پذیرفته و جهت بهبود وضعیت فکر کنید.

با این روش می توانید دریابید عامل اصلی حواس پرتی چه بوده و به حل بهتر آن بپردازید..در این موقعیت بهترین پیشنهادی که می توانیم ارائه دهیم بهره مندی از خدمات مشاوره فردی روانشناس می باشد که کمک می کند به خوبی علاوه بر کنترل و مدیریت هیجانات نیز میزان استرس را به صورت تخصصی کاهش داد.

4.منظم بودن

یکی از تحقیقاتی که از سوی کشور ژاپن به انجام رسیده است این نتیجه را در بر داشته که هر چه محیطی که فرد در آن قرار دارد و نیاز به تمرکز دارد منظم تر باشد بازدهی وی جهت امری مثل مطالعه و..افزایش می یابد.

همچنین اگر بخواهیم گفته ” شاکتی گواین” در کتاب بازتاب های نور را  به صورت راحت تر بیان داریم باید اشاره کنیم هر چه محیط پیرامون افراد منظم تر باشد نظم درونی و فکری افراد بیشتر می گردد. بنابراین در صورتی که نیاز به تمرکز دارید می توانید زمانی را جهت مرتب کردن محیط بپردازید تا میزان آرامش ذهنی و نظم فکری تان افزایش یابد و نتیجه بهتری را دریافت کنید.

چه بسا از دیگر راه های افزایش تمرکز که منظم بودن محیط پیرامون است را جدی گرفته و میزان تمرکز خود را افزایش دهید.

راه های افزایش تمرکز

5.اهمیت به خواب کافی

بسیار مهم است که خوابتان در طول شبانه روز به اندازه و کافی باشد چرا که هر چه میزان خواب کمتری داشته باشید بدن خسته تری دارید و این بدن و ذهن خسته تاثیر زیادی بر کاهش تمرکز در شما می گردد.

چنانچه اگر نیاز دارید مدت زمان کوتاهی را بخوابید از این امر نگذشته و چرت کوتاهی بزنید تا سرحال شوید. خصوصا زمانی که با سیستم کامپیوتر کار می کنید نیز توصیه می گردد حتما پیش از شروع کار 45 الی 60 دقیقه را چرت زده تا بتوانید به خوبی تمرکزتان را افزایش دهید.

چه بسا برخی افراد به سبب میزان خواب زیادی که دارند دچار خستگی ذهن و جسم می شوند بنابراین توصیه می گردد با امتحان کردن ساعات خواب های متعدد سعی کنید میزان ساعتی که خواب خوبی داشته و در طول روز تمرکز بهتری دارید را کشف کنید..

بدین سبب با داشتن خواب کافی می توانید بهره وری خود را افزایش دهید.

این نکته در فراگیری راه های افزایش تمرکز مهم است که بدانید بدن شما با بدن سایر افراد متفاوت است بنابراین میزان خواب مورد نیاز خود را با ساعات خواب دیگر افراد و میزان انرژی که در طول روز دارند تخمین نزنید.

6.رژیم غذایی مناسب

خوب است از برخی مواد غذایی که سبب افزایش تمرکز می شوند استفاده کنید. فرضا برخی مواد غذایی موثر بر این امر عبارتند از:

مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی اعم از شکر، غذای چرب و فراوری شده نیز بسیار می تواند بر کاهش تمرکز تاثیرگذار باشد بنابراین خوب است که از مواد غذایی دیگری بهره گرفت.

شکلات تلخ، آجیل، ویتامین ها و..به خوبی می توانند بر افزایش تمرکز موثر باشند که توصیه می کنیم بدین جهت حتما از دکتر متخصص رژیم غذایی کمک بگیرید.

7.برنامه ریزی

توصیه می کنیم مهارت برنامه ریزی را فرا بگیرید و کارهایتان را در طول روز تقسیم کنید تا مجبور به انجام دادن چندین کار به صورت همزمان یا با استرس نشوید.

سعی کنید اهدافتان را در طی روز در دفتری یادداشت کرده و از مهم ترین کارهایتان این اهداف را اولویت بندی کنید.بدین نحو با تمرکز بر کارهای مهم تر و تخلیه انرژی به اندازه و عدم هدررفت آن می توانید به کارهای کم اهمیت تر در طی روز بپردازید.

به هیچ عنوان برنامه ریزی را به صورت ذهنی انجام ندهید بلکه کارهایتان را به صورت مکتوب نوشته و اولویت بندی کنید.یکی از راه های افزایش تمرکز؛ آگاهی از برنامه ریزی روزانه اش می باشد که می داند چه کارهایی را باید در طول روز به انجام برساند.

از دیگر روش های افزایش تمرکز نیز عبارتند از:

8.تغییر محیطی که سبب حواس پرتی می شود

9.آگاهی از عوامل حواس پرتی

10.تمرین تکنیک پومودورو

11.بهره مندی از جلسات مشاوره فردی

و..

می توان جهت بهره مندی از خدمات مشاوره افزایش تمرکز نیز با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره