دلایل و درمان افسردگی شبانه

مشاور علائم و نشانه های افسردگی شبانه مشاور ازدواج علل بروز علائم افسردگی شبانه مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

دلایل و درمان افسردگی شبانه چیست؟

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای اغلب افراد رخ دهد این است که به هنگام شب نیز دچار علائم افسردگی می شوند البته این علائم در طی روز هم وجود دارند اما در شب خصوصا به وقت خواب نیز علائم افسردگی شبانه بیشتر می گردد.

فردی که دچار افسردگی شبانه می شود اغلب خواب خوبی ندارد و دچار اضطراب می شود، این فرد نیز احساس تنهایی می کند و این ها نیز در صورتی که مداوم و مستمر تکرار شوند نیز علائم افسردگی شبانه هستند.

در ادامه قصد داریم بیشتر به این موضوع یعنی دلایل و درمان افسردگی شبانه بپردازیم.

علائم و نشانه های افسردگی شبانه چیست؟

طبیعتا افسردگی شبانه دارای علائم و نشانه هایی می باشد که دکتر روانشناس در طی جلسات درمانی نیز با بررسی آن ها و تشخیص دهی وجود افسردگی شبانه، روند درمانی را آغاز می نماید.

عموما افسردگی شبانه نیز علائم شدیدی دارد که سبب مختل شدن فعالیت های زندگی افراد در طی روز می شوند.

لذا مدت زمان وجود این علائم بسیار مهم می باشد، در صورتی که علائم بیشتر از دو هفته و در اکثر اوقات فرضا هر روز وجود داشته باشند نیاز است که حتما در اسرع وقت به دکتر روانشناس مراجعه نمود.

دکتر روانشناس با بررسی میزان شدت علائم و وضعیت فعلی فرد نیز روند درمان را شروع می کند..از جمله علائم افسردگی شبانه در افراد عبارتند از:

لذا هر یک از افراد با وجود داشتن این علائم نیاز است که در اسرع وقت از جلسات مشاوره روانشناسی بهره گیرند چرا که در صورت عدم درمان تخصصی نیز ممکن است میزان افسردگی شان به مرور شدت یافته و تاثیرات منفی زیادی بر زندگی شان داشته باشد..

چه بسا افراد می توانند جهت بهره مندی از خدمات مشاوره روانشناسی به صورت کاملا تخصصی نیز با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمایند.

دلایل و درمان افسردگی شبانه

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند شد؟

بله کلینیک روانشناسی روان آرام شرایطی را فراهم نموده که اگر افراد شرایط بهره مندی از جلسات حضوری را نداشتند نیز از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند گردند..تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا افسردگی درمان می شود؟

بسیار مهم است که افراد در زمان مناسب از جلسات روانشناسی بهره مند گردند چرا که روند درمان با سرعت بیشتری طی می گردد در غیر این صورت طول درمان بیشتر می گردد و به مرور میزان شدت علائم با همکاری های مراجع کاهش می یابد..
نمی توان درمان قطعی را برای تمامی افراد تضمین نمود ولیکن نقش روانشناس متخصص، میزان شدت علائم و شروع روند درمان و زمان مراجعه به روانشناس و مهم تر از همه اراده و خواست مراجع برای بهبودی نیز نقش مهمی در بهبود وضعیت و کاهش علائم افسردگی دارند.

تعداد جلسات درمان افسردگی چقدر است؟

بسته به نوع نیاز مراجع و شدت علائم نیز با تشخیص درمانگر تعداد جلسات مشاوره افسردگی برای افراد متغیر می باشد.

4.5/5 - (76 امتیاز)

علل بروز علائم افسردگی شبانه چیست؟

چرا افراد دچار افسردگی شبانه می شوند؟ علائم افسردگی چگونه در افراد ایجاد گشته و به مرور زندگی شان را مختل می سازد؟

در این بخش قصد داریم به برخی علل رایج که سبب بروز افسردگی در شب می شوند اشاره کنیم.

به هم خوردن میزان خواب

یکی از علل رایج که سبب بروز افسردگی در افراد می شود به هم خوردن میزان خوابی است که باید در طی روز داشته باشند..

فرضا:

ممکن است سیستم بدنی فرد به نوعی باشد که نیاز به استراحت در حد مناسبی در طی شب داشته باشد ولیکن وقتی افراد میزان ساعات خوابی که به آن نیاز دارند را به هر دلیل فرضا تداخل ساعات خواب با تایم کاری، درس خواندن، خستگی بسیار زیاد و مفرط و..در طول شب تجربه نمی کنند به مرور دچار احساساتی مثل افسردگی می شوند..

چرا که نمی توانند عملکرد و فعالیت های خود را آنطور که باید توسعه دهند و به سبب خواب نامیزانی که دارند نیز دچار احساسات غم و اندوه می شوند‌.

یا بالعکس برخی میزان خواب زیادی دارند حتی فراتر از آنچه که سیستم بدنی شان نیاز دارد و این خواب زیاد سبب می گردد افراد در طول روز کسل و بی حوصله باشند و..

میزان خواب باید در حد تناسب بوده و نیاز است افراد در صورت داشتن اختلالات خواب از روانشناس متخصص کمک بگیرند در غیر این صورت فعالیت های زندگی شان روز به روز مختل می گردد.

مرور کردن خاطرات تلخ و افکار منفی

در طول شب از آنجایی که سکوت در محیط حاکم است و عموما فضا نسبتا تاریک است افراد بیش از هر زمان دیگری دچار نشخوار فکری می شوند..

از آن جهت که ناخواسته به خاطرات ناگوار یا شکست های خود و..فکر می کنند و این نیز سبب بروز علائم افسردگی در ایشان می گردد.

علاوه بر مرور خاطرات تلخ نیز عموما در تنهایی شب افراد به سبب خستگی هایی که در طول روز داشته اند ممکن است دچار احساسات منفی شوند و این نیز بر روحیه و روان ایشان تاثیر بگذارد.

فرضا نگرانی از آینده و..که ممکن است سبب بروز اضطراب و افسردگی شود‌..

چه بسا افراد ممکن است در طول شب از خود تصویری را تجسم کنند که سبب گردد بیش از آنکه ترغیب به تلاش و هدف گذاری در آن ها شود، سبب بروز افکار منفی مثل مقایسه کردن خود با دیگران، دور از واقعیت دانستن خواسته ها و افکار و..خود گردند و این نیز به مرور سبب بروز افسردگی در ایشان می گردد چرا که در تصویر سازی های ذهنی خود بیش از حد اغراق می کنند.

اختلال خواب به سبب وجود نور در اتاق خواب

گاهی اوقات روشن بودن میزان نور کمی در اتاق سبب مختل شدن خواب افراد می گردد..

فرضا برخی افراد به سبب موقعیت و شرایطی که دارند ناچار هستند در محل کار خود با نور روشن بخوابند و این نیز سبب بهم خوردن خواب ایشان شده و از آنجا که هر چه کیفیت خواب بهتر باشد انرژی و احساسات درونی فرد بیشتر و مثبت تر می گردد، فرد پس از هر بار تجربه بد خوابی نیز دچار افکار منفی شده و احساسات غم و اندوه را تجربه نمایند.

لذا علل دیگری هم می توانند سبب بروز افسردگی شوند فرضا:

در ادامه اشاره به دلایل و درمان افسردگی شبانه نیز قصد داریم به راهکارهایی اشاره کنیم که کمک می کنند میزان بروز علائم افسردگی شبانه نیز کاهش یابد و روند درمانی نیز به خوبی طی گردد.

دلایل و درمان افسردگی شبانه

راهکارهای درمان افسردگی شبانه چیست؟

در راستای تکمیل دلایل و درمان افسردگی شبانه قصد داریم به این سوال که چگونه افسردگی را در خود کاهش داده و درمان سازیم؟ پاسخ دهیم..

* کاهش ایده آل گرایی

یکی از دلایلی که سبب بروز افسردگی در افراد می شود ایده آل گرا بودن ایشان می باشد.. این افراد تصویرسازی های اغراق آمیزی در ذهن خود دارند که وقتی با فکر بسیار به این نتیجه می رسند که ممکن است هیچوقت آن فرد ایده آلی که دوست دارند باشند، نشوند دچار افسردگی می شوند..

بنابراین توصیه می گردد اغراق کردن در تصویر سازی تا حد امکان کنترل گردد، می دانیم که این کار تا حدی مشکل است به همین سبب خوب است که با راهنمایی های تخصصی روانشناس به این مسأله پرداخت و ره صد ساله را یک شبه طی نکرد..

* خودشناسی

وقتی آدمی درباره خود و علایق و خلق و خویش اطلاعات خوبی داشته و برای خود نیز ارزش قائل باشد سعی می کند از عواملی که سبب ناراحتی خاطرش می گردد دوری کند فرضا حضور در جمع های دوستانه ای که به آدمی احساس کوچک بودن و..می دهد..

یکی از راه های موثر برای جلوگیری از بروز افسردگی یا کاهش آن نیز، خود دوستی و خودشناسی افراد می باشد تا با شناخت بهتر خود بتواند هیجانات و احساسات خود را کنترل کند.

البته اگر میزان شدت افسردگی بیش از حد شده باشد ممکن است فرد با خودشناسی دچار علائم بیشتری شود بنابراین توصیه می گردد حتما جهت خودشناسی بیشتر نیز حتما از روانشناس کمک گرفت و از مطالعه کتاب های روانشناسی زرد خودداری نمود.

* عدم مقایسه خود با دیگران

بهتر است افراد خود را با دیگران خصوصا اطرافیان نزدیکشان مقایسه نکنند، چرا که مقایسه کردن خود با آن ها می تواند بذر افسردگی و اندوه را در آدمی بکارد‌‌.

بنابراین توصیه می گردد افراد در صورتی که مدام دچار مقایسه کردن می شوند با مرور و یادآوری توانایی های خویش نیز از بولد کردن ویژگی های مثبت سایر افراد اجتناب نمایند..

باید دانست که آدمی جنبه های منفی و سخت زندگی دیگران را نمی بینند چرا که آن ها تنها ویترین زندگی شان را به افراد نشان می دهند نه پشت آن را..

* پیش از خواب اخبار را دنبال نکنید

با مرور و مطالعه اخبار پیش از خوب مطمئنا ذهن دچار پریشانی و آشفتگی می گردد بنابراین بهتر است قبل از خواب مدیتیشن کرده و به دور از آشفتگی های ذهنی بود.

* عوامل مختل کننده خوابتان را از محیط دور سازید

یکی از عوامل مختل کننده خواب نیز نور می باشد بنابراین بهتر است سعی گردد میزان نور را کم کرده یا نور را خاموش کرد تا بتوان کیفیت خواب بهتری داشت.

* مدیریت خواب

بهتر است تا زمانی که خستگی کامل در افراد حس نشد نیز به رختخواب نرفت چرا که مجددا افکار منفی بر ذهن چیره می شوند.

بهتر است ساعت مشخصی را برای خواب و بیداری تعیین نمود تا از پر خوابی و کم خوابی جلوگیری شود..چنانچه تنظیم خواب بسته به سیستم بدنی هر فرد متفاوت می باشد.

* حضور در جلسات مشاوره روانشناسی

جلسات مشاوره بسیار می توانند به افراد کمک کنند که علت بروز علائم افسردگی در آن ها ریشه یابی شده و پس از علت یابی نیز بتوان با کمک روانشناس متخصص روند درمانی را طی نمود..

بنابراین مهم است جهت کاهش علائم و درمان حتما از جلسات مشاوره افسردگی بهره مند گشت..

بدین جهت می توان با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود، این جلسات هم به صورت حضوری و هم آنلاین برگزار می شوند.