به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان بیش فعالی بزرگسالان

درمان بیش فعالی بزرگسالان

بیش فعالی یا ADHD یکی از اختلالاتی است که ممکن است در سنین مختلف برای افراد ایجاد شود. در حالی که امکان دارد تعدادی از افرادی که بیش فعال هستند از اختلال خود خبر نداشته باشند. درمان بیش فعالی بزرگسالان از دو راه اصلی یعنی دارو درمانی و مشاوره انجام می شود.

بیش فعالی می تواند علائم متفاوتی داشته باشد و براساس شرایط جسمانی فرد بروز می کند. درمان پیشنهادی برای درمان بیش فعالی بزرگسالان دارو درمانی است اما در سال های اخیر ، تعداد زیادی از افرادی که با این اختلال درگیر بوده اند ، توانسته اند با اصلاح سبک زندگی و با راهنمایی هایی که از مشاور دریافت کرده اند ، بیش فعالی را کنترل کنند .

در این مقاله می خواهیم به درمان بیش فعالی بزرگسالان و علائم و نشانه های آن و درمان های پیشنهادی آن بپردازیم:

 

بیش فعالی چه علائم و نشانه هایی دارد؟

یکی از اولین قدم هایی که باید برای درمان بیش فعالی بزرگسالان انجام دهید این است که باید علائم و عوارض که این اختلال ایجاد می کند را بشناسید .

بی اشتهایی ، خشکی دهان ، اضطراب و استرس ، سردرد و مشکلات خواب از جمله مشکلاتی است که ممکن است بر اثر بیش فعالی در بزرگسالان ایجاد شود .

البته باید به این نکته توجه داشت که داشتن این نشانه ها الزاما به این معنی نیست که فرد اختلال بیش فعالی دارد . آشنایی با این نشانه ها به افراد مختلف کمک می کند تا اگر چنین علامت هایی دارند ، آن ها را پیگیری کنند.

یکی از اشتباهاتی که ممکن است هر فردی به آن دچار شود این است که اختلال شیدایی را با اختلال بیش فعالی اشتباه بگیرد و نتواند درمان مناسبی برای آن شروع کند. در همین رابطه پیشنهاد می کنم حتما مقاله درمان اختلال شیدایی را مطالعه کنید تا با این اختلال بیشتر آشنا شوید و نشانه های آن را بشناسید.

 

چه نوع درمانی بهتر است؟

نکته مهمی که باید در مورد درمان بیش فعالی بزرگسالان بدانید این است که ، داروها یک ابزار هستند . بسیاری از افراد تصور می کنند که دارو درمانی بر روی همه کسانی که اختلال بیش فعالی دارند جواب می دهد. در صورتی که چنین تصوری غلط است.

دارو درمانی ممکن است در افراد مختلف ، نتایج مختلفی به دنبال داشته باشد. بنابراین بهترین راهی که امروزه برای درمان بیش فعالی بزرگسالان پیشنهاد می شود، دارو درمانی همراه با درمان های مشاوره ای است. (Adult ADHD: Treatment Overview)

راه های درمان بیش فعالی

برای درمان بیش فعالی بزرگسالان با دارو باید چه نکاتی را بدانیم؟

براساس نتایجی که از تحقیقات مختلف به دست آمده است،‌ دارو درمانی باید با جلسات مشاوره ای همراه شود. البته ممکن است درمان بیش فعالی کودکان یا نوجوانان با روش هایی که برای بزرگسالان پیشنهاد می شود متفاوت باشد.

در ادامه چند نکته ضروری که باید در درمان بیش فعالی در بزرگسالان بدانید را بیان می کنیم:

1- واکنش افراد با یکدیگر فرق می کند.

در روند دارو درمانی و پس از این که افراد بنابر تشخیص روان پزشک شروع به مصرف دارو می کنند، امکان دارد حالت های مختلفی به وجود بیاید.

درمان دارویی در تعدادی از افراد به خوبی جواب می دهد. در حالی که در تعداد دیگری از افرادی که مبتلا به اختلال بیش فعالی بزرگسالان هستند، داروها پاسخ مناسبی نمی دهند. هم چنین ممکن است عوارض داروها در افراد مختلف متفاوت باشد.

 

2- درمان فقط مصرف دارو نیست!

هر روشی که برای کنترل علائم اختلال تان به کار می گیرید، جزو درمان بیش فعالی محسوب می شود. اگر جزو افرادی هستید که مدتی است تحت نظر روان پزشک قرار گرفته اید و دارو مصرف می کنید، نباید تصور کنید که دیگر لازم نیست هیچ کاری بکنید!

درمان اکثر اختلال های روان پزشکی با همیاری و همراهی خود فرد امکان پذیر است. بنابراین نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که باید درمان های دیگر را نیز دنبال کنید و به دارو محدود نشوید.

 

3- مصرف دارو باید تحت نظر پزشک باشد.

یکی از اشتباهاتی که در جامعه رایج است این است که خود افراد به صور خودسر تصمیم می گیرند مشکلات روانی شان را درمان کنند. درمان بیش فعالی بزرگسالان مانند درمان هر اختلال دیگری باید تحت نظر مستقیم روان پزشک صورت بگیرد.

روان پزشک وضعیت شما را به صورت مستمر چک و پایش می کند و تصمیم می گیرد که چه راه درمانی را در پیش بگیرید. هم چنین مورد دیگری که باید بدانید این است که یکی دیگر از وظایف بسیار مهم روان پزشک، کنترل عوارض جانبی دارو است. به طور کل همه داروهای روان پزشکی عوارض جانبی دارند و بدن افراد را به صورت های مختلف درگیر می کنند. در چنین شرایطی مراجعه به روان پزشک ضروری است.

 

تغذیه چه نقشی در درمان بیش فعالی بزرگسالان دارد؟

نقش تغذیه و مسائل مربوط به آن، در درمان بیش فعالی در بزرگسالان ضروری است. به طور کلی دو اصل مهم در روند درمان بیش فعالی بزرگسالان که به تغذیه مربوط است وجود دارد. اول این که چه غذایی می خورید و نکته دوم این که غذایتان را چگونه می خورید.

یکی از نکات اساسی که افرادی که اختلال بیش فعالی دارند باید بدانند این است که باید به غذا خوردن شان، نظم بدهند. کسانی که بیش فعال اند ممکن است برای ساعت های طولانی گرسنگی را تحمل کنند و بعد از این که شرایط غذا خوردن فراهم شد، شروع کنند و هر نوع غذایی که در اطراف شان بافت می شود را میل کنند.

بهتر است بین فاصله وعده ها و میان وعده های غذایی بیشتر از سه ساعت فاصله نیفتد. این موضوع به شما کمک می کنند تا گرسنگی طولانی مدت نداشته باشید و بخواهید با غذا خوردن زیاد آن را جبران کنید.

توصیه دیگری که روان پزشکان به افرادی که اختلال بیش فعالی دارند می کنند این است که از مصرف فست فودها و شکر و کافئین پرهیز کنند. بالا رفتن قند خون و هم چنین مصرف چای و قهوه باعث اختلال خواب شبانه می شود. بنابراین بهتر است که این نکته را جدی بگیرید و از مصرف بیش از حد این خوراکی ها پرهیز کنید.

امگا3 یکی از مواد مغذی است که برای درمان بیش فعالی بزرگسالان بسیار توصیه شده است. موادی خوراکی مانند غداهای دریایی، فرآورده های لبنی و تخم مرغ سرشار از امگا 3 هستند. اگر شما جزو افرادی هستید که برای بیش فعالی خودتان به دنبال درمان های کمکی خوراکی می گردید، بهتر است امگا 3 را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

مشاوره بیش فعالی

آیا جلسات مشاوره به درمان بیش فعالی بزرگسالان کمک می کند؟

مراجعه به روانشناس و استفاده از تجربیات مشاور یکی از بهترین راهکارهایی است که می توانید برای درمان بیش فعالی در بزرگسالان در پیش بگیرید. همان طور که پیش از این گفته شد، درمان بیش فعالی بزرگسالان فقط با مصرف دارو میسر نمی شود.

احساس نیاز به مراجعه به مشاور ممکن است در خود فرد ایجاد شود. خود فرد احساس می کند که برای درمان بیش فعالی و برای در میان گذاشتن مسائل و مشکلاتی که تجربه می کند، بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کند.

حالت دیگر این است که روان پزشک به شما توصیه می کند که برای بهبود روند درمان تان به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناس با انجام تست های مختلف،‌ تمام ویژگی های شخصیتی شما را می شناسد و شما را با نقاط ضعف و قوت خودتان آشنا می کند. هم چنین یکی دیگر از مواردی که باعث می شود برای درمان بیش فعالی به مشاور مراجعه کنید این است که روانشناس ریشه های مشکلات شما را می شناسد.

روانشناسی خانواده و درمان بیش فعالی

روانشناسی خانواده یکی از زیرشاخه های علم روانشناسی است. ممکن است تعدادی از افرادی که قبلا ازدواج کرده اند در زمانی که ازدواج کرده اند متوجه بیش فعالی شان شوند. مشاور خانواده با جلساتی که برگزار می کند، حالت های مختلفی را که ممکن است برای شما در طول دره درمان بیش فعالی بزرگسالان که با آن مواجه هستید را توضیح می دهد و به شما راهکارهای مناسبی برای مواجه شدن با این مشکل می دهد.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله زوج درمانی یعنی چه را مطالعه کنید تا با زوج درمانی و مشاوره ازدواج آشنا شوید.

شما در کنار روند درمانی که در پیش گرفته اید می توانید جلسات مشاوره تان را ادامه دهید. تعداد این جلسات بنابر صلاحدید پزشک تان و خود روانشناس می تواند متغیر باشد. بنابراین دانستن این نکته ضروری است که نقش یک روانشناس مجرب در درمان بیش فعالی بزرگسالان بسیار مهم است.

 

نتیجه گیری:

بسیاری از افرادی که اختلال بیش فعالی دارند،‌ممکن است از بیماری شان اطلاع نداشته باشند. به همین دلیل است که درمان بیش فعالی بزرگسالان بسیار پر اهمیت است. برای درمان بیش فعالی در بزرگسالان امروزه موارد بسیار زیاد و گسترده ای مطرح می شود.

روش های مختلفی وجود دارند که در کنار دارو درمانی به شما کمک می کنند تا بتوانید بیش فعالی تان را کنترل کنید. نکات مختلف و متفاوتی در روند درمان بیش فعالی وجود دارد. شما به عنوان کسی که بیش فعال هستید باید بدانید که درمان های دارویی ممکن است عوارض دارویی داشته باشند. هم چنین ممکن است بر روی همه افراد پاسخ مناسبی ندهند بنابراین ضروری است که روش های دیگر را نیز امتحان کنید.

 

منابع:

www.helpguide.org

www.webmd.com

 

4.6/5 - (384 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

2 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
زینب پرویزی
1 سال قبل

سلام مطالبتان مفید بود تشگر می کنم اگر کسی پیش فعال باشد ودر دوران کودکی درمان نشده باشد در بزرکسالیباچه مشکلاتی روبرو میشود ا

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
11 ماه قبل
پاسخ به  زینب پرویزی

سلام دوست عزیز؛ خیلی بستگی به شرایط زندگی و محیطی فرد داره. عدم تمرکز کافی و آروم و قرار نداشتن و یا شاید در زمینه تحصیلی و شغلی از این شاخه به اون شاخه پریدن، مسائل احتمالی هست که ممکنه زندگی فرد بزرگسال رو تحت تاثیر قرار بده.

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره