به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان اختلال شخصیت مرزی

مشاور راه درمان اختلال شخصیت مرزی مشاور ازدواج علل اختلال شخصیت مرزی چیست؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

آیا درمان اختلال شخصیت مرزی ممکن است؟ نشانه های افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی چیست؟ راه‌های درمان اختلال شخصیت مرزی کدامند؟ برای دریافت پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به درمان قطعی اختلال شخصیت مرزی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

اختلال شخصیت مرزی BPD چیست؟

اختلال شخصیت مرزی BPD چیست؟

از جمله شایع ترین و مقاوم ترین اختلالات شخصیت، اختلال شخصیت مرزی است. درمان اختلال شخصیت مرزی از مهم ترین چالش های درمانی روانپزشکان و روانشناسان امروزی است چرا افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دارای مشکلات حادی در حوزه تنظیم هیجانی، بی ثباتی های بالا در روابط بین فردی و اجتماعی، خلق و خودانگاره، اقدام به خودکشی، احساس پوچی و بی معنایی و رسیدن به بن بست و مشکلات هویتی هستند.

مارشا لینهان مبدع رفتاردرمانی دیالکتیکی در مورد افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می‌گوید: شخصیت های مرزی معادل روانشناختی بیماران سوختگی سطح سوم هستند(به این معنا که فاصله بیماران شخصیت مرزی با مرگ تنها یک قدم است)

کسانی که به دنبال درمان اختلال شخصیت مرزی باید به این نکته توجه داشته باشند که در تشبیه میزان آسیب پذیری افراد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی آنها را به  “یک لنگه با ایستادن بر روی نوک کوه” شباهت داده‌اند. این تشبیه به ناآرامی،نوسان های خلقی و واکنش های رفتاری تند و تیز بیمار مرزی که از سر لجاجت، خود خواهی، کنترل و بازی دادن افراد است اشاره ندارد بلکه به تلاش‌هایی لجام گسیخته از سوی فردی که از ترس تنهایی و رها شدگی، هر لحظه ترس لغزیدن و فرو افتادنش را دارد و تمام سعیش بر این است که تعادلش را بر نوک قله حفظ کند اشاره دارد. این موارد مذکور هستند که درمان اختلال شخصیت مرزی را چالش برانگیز نموده‌اند هم برای بیماران و هم درمانگرها.

به احتمال زیاد شما افرادی را که به درمان اختلال شخصیت مرزی نیاز دارند به شکل افرادی بلاتکلیف ببینید که در اکثر مواقع آرام و ساکت و گوشه گیر هستند. در واقع علتش این است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی وقتی تنها هستند به شدت احساس تنهایی کرده و خود را نیازمند حضور دیگران میبینند اما هنگامی که به دیگران نزدیک میشوند هم ناکام بوده و می‌خواهند تنها باشند.

این نوسانات احساسی باعث می‌شود تا سکوت و بی‌تفاوتی را برگزینند. البته این سکوت و بی تفاوتی نیز دوام چندانی نخواهد داشت و تکرار درون ریزی‌ها آنها را کلافه کرده و به شکل خشم و عصبانیت خودش را نشان خواهد داد. معمولا در این مرحله است که هم خود فرد و هم اطرافیان به بیماری پی برده و به دنبال درمان اختلال شخصیت مرزی می‌روند.

جهت اطلاع از درمان سایر اختلالات شخصیت این مقاله برای شما مفید خواهد بود?? درمان اختلال شخصیت

به چه دلیل درمان اختلالات شخصیت معمولا زیاد طول می کشد؟

در حالت کلی، درمان اختلال شخصیت به دلیل آنکه ریشه در نوجوانی و کودکی افراد دارند و سال ها با آن زندگی کرده اند، زمان بیشتری طول می کشد. از طرفی بسیاری از افراد که دچار این اختلال هستند، آن را نمی پذیرند.

بین اختلال شخصیت مرزی و دل بستگی خطرناک چه ارتباطی وجود دارد؟

بین اختلال شخصیت مرزی و سبک دلبستگی خطرناک و مضطرب رابطه خیلی با معنایی وجود دارد. در حالی که رابطه بین دلبستگی پر خطر و مضطرب و اختلال شخصیت مرزی در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است، درباره رابطه بین سبک دلبستگی پر خطر اجتنابی و این اختلال اتفاق نظر وجود ندارد.

چه رابطه ای بین اختلال شخصیت مرزی و آزار و اذیت در کودکی وجود دارد؟

رابطه بین اختلال شخصیت مرزی و سابقه آزار و رفتار بد و تجاوز در دوران کودکی مشخص شده است. بیش از 92 درصد از افرادی که روانپزشک اختلال شخصیت مرزی تایید کرده که آنها نیاز به درمان دارند، گزارش داده‌اند که در کودکی تجربه انواع بدرفتاری اطرافیان شامل حال آنها می شده.

4.6/5 - (434 امتیاز)

علل اختلال شخصیت مرزی چیست؟

علل اختلال شخصیت مرزی چیست؟

در پاسخ به این سوال نمی‌توان یک جواب ارائه داد. افرادی که به دنبال باید این نکته را بدانند که درمان اختلال شخصیت مرزی در گرو شناسایی علل اختلال شخصیت مرزی است پس لازم است به مواردی که در ادامه عنوان می‌شود دقت داشته باشید.

محیط تربیتی

در زمینه رفتار شناسی، درمان و ویژگی‌هایی که با این اختلال ارتباط دارند، نظرات و نقد های زیادی وجود دارد که همه آنها بر ترکیب و تعامل عوامل بیولوژیکی و محیطی اشاره میکنند. یکی از انواع مشهور افرادی که به دنبال درمان اختلال شخصیت مرزی هستند، نوع زیستی‌ اجتماعی لینهان است. او بر این اعتقاد دارد که اختلال شخصیت مرزی، در نتیجه تعامل و تبادل بین آمادگی زیستی فرد، مشکلاتی در زمینه تنظیم هیجانی و محیط تربیتی آشفته به وجود می‌آید. در صورت وجود این موارد باید هرچه سریع تر نسبت به درمان اقدام کرد.

عوامل بیولوژیک و محیط خانوادگی

عوامل دیگری نیز به همین صورت، به نقش تعیین‌کننده ای که محیط تربیتی و پرورشی فرد در ایجاد اختلال شخصیت مرزی دارد تأکید می‌کنند. مثلا زنارینی و جمعی از همکاران او، مدلی چند وجهی درباره رفتار شناسی این اختلال پیشنهاد داده‌اند که اولین عامل آن، وجود داشتن حالت تروماتیک در خانه است. از دیگر نظرات که در زمینه این اختلال، می‌توان به نظریه ذهنیت‌های طرح‌وارهای یانگ و همکاران  اشاره کرد که بر دو علت اصلی در شکل‌گیری این اختلال تأکید می‌کند:

افرادی که به درمان اختلال شخصیت مرزی احتیاج دارند در معرض عوامل بیولوژیک و محیط خانوادگی‌ که به‌ شدت پریشان بوده است قرار داشته اند مانند؛؛ نبود امنیت، نبود ثبات، تنبیه، طرد و محرومیت در خانواده که از مهمترین ویژگی‌های این نوع خانواده‌ها است. بصورت جامع ما حصل تمامی نظریه‌های آسیب‌شناسی و درمان اختلال شخصیت مرزی که درباره آنها صحبت کردیم، در این است که تجربیات دوران کودکی و نوجوانی و انواع بدرفتاری‌ها با فرد در این دوران، از مشخصه‌های اصلی محیطی است که افراد با این اختلال در کودکی تجربه کرده‌اند.

تجربه بدرفتاری در کودکی

تجربه بدرفتاری در کودکی

با توجه با این نظرات، مطالعات گسترده ای انجام شده است و رابطه بین اختلال شخصیت مرزی و سابقه آزار و رفتار بد و تجاوز در دوران کودکی مشخص شده است. بیش از 92 درصد از افرادی که روانپزشک اختلال شخصیت مرزی تایید کرده که آنها نیاز به درمان اختلال شخصیت مرزی دارند، گزارش داده‌اند که در کودکی تجربه انواع بدرفتاری اطرافیان شامل حال آنها شده است که شامل سطح های مختلف آزار و اذیت جنسی، آزار جسمانی و آزار از نوع هیجانی بوده است.

مثلا لاپورت و همکاران او نشان دادند زنانی که نیاز به درمان دارند، در مقایسه با زنان دیگر، سطوح بالاتری از کودک‌ آزاری را تجربه کرده‌اند. این تحقیقات وجود رابطه بین کودک‌آزاری و اختلال شخصیت مرزی را نمایان می‌کند.

از بین انواع اذیت و آزار در دوران کودکی، اذیت و آزار هیجانی اهمیت بالایی دارد. چون در مقایسه با انواع دیگر کودک‌ آزاری، به‌سختی پیدا می شود. تحقیقات زیادی ارتباط بین اذیت هیجانی دوران کودکی با اختلال شخصیت مرزی را تأیید می‌کنند. هر چند تحقیقات خیلی زیادی رابطه بین آزار دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی را نشان می‌دهند، این موضوع به معنای آن نیست که تمام قربانیان بدرفتاری کودکی نیاز به درمان اختلال شخصیت مرزی دارند.

یکی از مباحثی که در این باره درباره آن بررسی و پژوهش خیلی زیادی شده، وابستگی است. بالبی وابستگی را سازه‌ای در نظر می‌گرفت که در تمام طول عمر وجود دارد و بر روابط افراد موثر است. او اعتقاد داشت وابستگی ممکن است بی خطر یا خطرناک باشد؛ بدون خطر بودن وابستگی زمینه را برای آسیب‌شناسی روانی ایجاد می‌کند. همچنین از نظر او، اختلالات شخصیت در افرادی که به دنبال درمان اختلال شخصیت مرزی هستند، وابستگی بی خطر است.

وابستگی

روانپزشکان در درمان اختلال شخصیت مرزی رابطه نظری بین وابستگی و آسیب در شخصیت را تایید کرده اند. در این باره، به رابطه دلبستگی ناایمن و اختلال شخصیت مرزی توجه زیادی شده است. آرونسون و همکاران تحقیقاتی درباره آزمودنی‌های بالینی انجام دادند که نتایج نشان داد بین اختلال شخصیت مرزی و سبک دلبستگی خطرناک و مضطرب رابطه خیلی با معنایی وجود دارد. در حالی که رابطه بین دلبستگی پر خطر و مضطرب و اختلال شخصیت مرزی در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است، درباره رابطه بین سبک دلبستگی پر خطر اجتنابی و این اختلال اتفاق نظر وجود ندارد.

اگرچه پر خطر و اختلال در دلبستگی به مقدار زیادی با آسیب‌شناسی شخصیت رابطه مستقیم دارد و راجع به آن به‌خوبی تحقیق شده است، تحقیقات اندکی به بررسی سازوکارهای موجود در وابستگی و اختلالات شخصیت پرداخته‌اند. یکی از این ساز و کارهایی که در درمان مورد بررسی قرار می گیرد، روش های تنظیم هیجانی در افراد است.

تنظیم هیجان

تنظیم هیجان

تنظیم هیجان به فرایندی می گویند که در طول درمان فرد این را بداند تحت اثر چه هیجاناتی است. چگونه آن را تجربه می‌کند و به چه صورت می‌تواند آن را مدیریت کند. مشکلات در تنظیم هیجانی باعث می‌شود فرد نتواند از راهبردهای مؤثر برای مدیریت هیجانات استفاده کند. شماری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد دشواری در تنظیم هیجان، پیوندی علت دار بین کودک‌آزاری و اختلال شخصیت مرزی است.

از آنجا که کسانی که در زندگی کودک نقش دارند مثل افراد خانواده و دیگر افرادی که با افراد خانواده نزدیکی دارند، اغلب خود کسانی هستند که کودک آزاری انجام میدهند، تحول مهارت‌های مربوط به توانایی تنظیم هیجان در قربانیان کودک‌آزاری مختل می‌شود.

به علاوه آن، آزار هیجانی در کودکی، به‌ تنهایی مشکلات در تنظیم هیجان را کاملا پیش‌بینی می‌کند؛ حتی زمانی که دیگر انواع کودک‌آزاری نظیر کودک‌آزاری جنسی، جسمی و غفلت نیز کنترل شده باشند. با این وجود، در درمان اختلال شخصیت مرزی تحقیقات کوچکی در این باره انجام شده است که سختی در تنظیم این نوع هیجان، این هیجان می‌تواند متغیر میانه ای در ارتباط بین کودک‌آزاری و اختلال شخصیت مرزی باشد. در این میان، سهم نوع به خصوصی از کودک‌آزاری با عنوان آزار هیجانی بسیار کم و عمده تحقیقات درباره کودک‌آزاری جنسی و جسمی انجام شده است.

محققان قصد دارند نقش میانه ای سبک‌های دلبستگی و تنظیم هیجانی را بررسی کنند. امروزه هدف تحقیقات در طی درمان این است که مشخص کند چه رابطه‌ای بین آزار هیجانی دوران کودکی و ویژگی‌های این اختلال وجود دارد و سبک دلتنگی و دلبستگی فرد و همچنین نوع روش های او برای تنظیم هیجانی، چه نقش واسطه‌ای در این ارتباط بازی می‌کنند.

جهت اطلاع از نحوه برخورد با افراد مبتلا به شخصیت مرزی این مقاله برای شما مفید خواهد بود?? برخورد با شخصیت مرزی

 

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان اختلال شخصیت مرزی

راه درمان اختلال شخصیت مرزی

تا به اینجا در مورد چیستی و علل اختلال شخصیت مرزی خوانید و حال نوبت آن است که در مورد راهکار درمان اختلال شخصیت مرزی بدانید. دانشمندان راهکاری های متفاوتی را در طول زمان برای درمان قطعی اختلال شخصیت مرزی مورد آزمایش قرار داده اند و ماحصل آن تحقیقات و آزمایشات به اینجا رسیده است که برای درمان اختلال شخصیت مرزی از سه راه زیر استفاده نمایند:

روان درمانی و دارودرمانی

به خاطر عوارض آزاد دهنده ناشی از نوسانات احساسی و هیجانی که در افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی وجود دارند این افراد به شد به دنبال درمان اختلال شخصیت مرزی هستند و معمولا برای ارجاع دادن آنها به پزشک با چالش خاصی رو به رو نمی‌شوند اما به علت گاردی که اکثر افراد مبتلا به اختلالات روانی به دارو درمانی دارند در ابتدا رواندرمانی گزینه معقول تری خواهد بود. اما با وجود شدت احساسات متناقض و منفی که در فرد وجود دارد، تنها دارو درمانی باید درمان اختلال شخصیت مرزی موثر نخواهد بود و در طول دوره درمانی از دارو درمانی نیز بهره گرفته می‌شود. دارو هایی که برای درمان اختلال شخصیت مرزی تجویز می‌شوند معمولا شامل دارو های ضد افسردگی و آنتی سایکوتیک هستند.

رفتاردرمانی دیالکتیک

روش درمان دیگری برای درمان اختلال شخصیت مرزی وجود دارد به نام رفتاردرمانی دیالکتیک که در این روش درمانی به رد مبتلا کمک کی‌کنند تا با عوامل استرس زایی که باعث به وجود آمدن رفتارهای تکانشی در او می‌شود مقابله نماید. تلاش درمانگر در بهره گیری از اینو روش درمان اختلال شخصیت مرزی این است که رفتارهای خود آسیبی فرد مبتلا، رفتارهای مختل کننده روند درمان و رفتارهایی بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر منفی دارند، بررسی نموده و در نهایت با کمک و پیگیری بیمار عوامل استرس‌زا را شناسایی نموده و در حد توان خود آسیب آنها را کمتر نماید.

 

بپیوندید
اطلاع از

8 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
شمس 87
2 ماه قبل

آگاه نبودن والدین و تربیت و رفتار نادرست نسبت به بچه ها تا آخر عمر ول کنشون نیست 🙁

ahmad hoda
2 ماه قبل

انتخاب روش درمان اختلال شخصیت مرزی به به اختیار بیمار هستش یا دکتر باید تشخیص بده؟ مثلا اگر دارودرمانی نخوایم نمیشه درمان شد؟؟؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 ماه قبل
پاسخ به  ahmad hoda

سلام دوست عزیز؛ بعداز ارزیابی و تشخیص درست، روشهای موثر درمان توسط درمانگر ارائه میشه و با توجه به شرایط مراجع و راهنمایی درمانگر، ممکن ترین و موثر ترین روش علمی، جهت درمان، با توافق انتخاب میشه و طبق اون مراحل درمان رو پیش میبرند.

saqar holaee
2 ماه قبل

دوره درمان اختلال شخصیت مرزی کوتاه مدت هست یا بلند مدت؟

آرش پارسا
2 ماه قبل

من همیشه تو مود اجتماعیم نیستم یه وقتایی دلم میخواد همش تنها باشم بعد یهو دلم میخواد ی مهمونی شلوغ برم
اینا یعنی من اختلال شخصیت مرزی دارم؟??

مریم-سین
2 ماه قبل

من خیلی احساس پوچی دارم جدیدا همش با خودم میگم خب که چی؟؟؟
این سوال خب که چی باعث شده به خیلی از کارام ادامه ندم دیگه
یعنی ممکنه منم اختلال مرزی داشته باشم؟ آخه قبلا خیلی اکتیو تر بودم

مهنا پاکزاد
2 ماه قبل

نشانه هاش چقدر شبیه این آدمایی که وارد زندگیت میشن بعد یهو بدون دلیل میرن

admin-hana
2 ماه قبل

افرادی مودی هم میتونن مبتلا به اختلال شخصیت مرزی باشن؟

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره