به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
نوروفیدبک تراپی چیست

نوروفیدبک تراپی یا نوروفیدبک درمانی چیست؟

نوروفیدبک تراپی یا نوروفیدبک درمانی چیست؟

نوروفیدبک چیست ؟

نوروفیدبک نوعی بیو فیدبک است که با سنجش امواج مغزی و تهیه سیگنال بازخورد ، به خود کنترل عملکردهای مغز روی افراد می آموزد . نوروفیدبک تراپی ، معمولاً بازخورد صوتی و یا ویدیویی را ارائه می دهد . بازخورد مثبت یا منفی به ترتیب برای فعالیت های مغزی مطلوب یا نامطلوب تولید می شود . تا به امروز ، مطالعات بسیاری در مورد نوروفیدبک تراپی و اثربخشی آن در درمان بسیاری از بیماری ها انجام شده است.

نوروفیدبک به عنوان یک درمان مکمل و جایگزین ، برای بسیاری از اختلالات مغزی شناخته شده است . با این حال ، تحقیقات فعلی نتایج قطعی در مورد اثر بخشی آن در حال پیشرفت است.

نوروفیدبک درمانی چیست ؟

نوروفیدبک تراپی مفهومی جدید نیست . چندین دهه است که موضوع مطالعه محققان بوده است . نوروفیدبک تراپی ، روشی است که به افراد کمک می کند تا آگاهانه امواج مغزی خود را کنترل کنند . در حقیقت ، الکتروانسفالوگرافی (EEG) در طول درمان نوروفیدبک ثبت می شود . سپس اجزای مختلف آن با استفاده از حلقه ، بازخورد آنلاین به صورت صوتی ، ویدئویی یا ترکیبی از آن ها در معرض استفاده قرار می دهد . بر این اساس ، اجزای الکتروفیزیولوژیکی به طور جداگانه نشان داده شده اند .

به عنوان یک مثال ، قدرت یک سیگنال در یک باند فرکانس را می توان با استفاده از یک نمودار نوار متغیر نشان داد . در طی این روش ، فرد از تغییراتی که در طول آموزش ایجاد می شود ، آگاه می شود و می تواند پیشرفت خود را برای دستیابی به عملکرد بهینه ارزیابی کند .

به عنوان مثال ، سوژه سعی می کند الگوهای مغزی را بر اساس تغییراتی که در صدا یا فیلم رخ می دهد ، بهبود بخشد . پروتکل های درمان نوروفیدبک به طور عمده بر روی درمان های آلفا ، بتا ، دلتا ، تتا و گاما یا ترکیبی از آن ها مانند نسبت آلفا / تتا ، نسبت بتا به تتا و غیره متمرکز هستند . با این حال ، بیشترین پروتکل مورد استفاده نسبت آلفا ، بتا ، تتا و نسبت آلفا / تتا است .

نوروفیدبک تراپی یا نوروفیدبک درمانی چیست؟

کاربردهای بالینی نوروفیدبک تراپی ، در معالجه بیماری ها و اختلالات

رفتارهای ضد اجتماعی افراد ، تأثیر نامطلوب بر جامعه دارد . در سال های اخیر ، با پیشرفت در علم ، علت عملکرد غیر طبیعی مغز و بیماری های روانی به فعالیت کم لوب قدامی مغز نسبت داده شده است ، که خود را در انواع مختلف آسیب های روانی نشان می دهد . آموزش بازخورد عصبی به طور گسترده ای در درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات استفاده می شود . برخی از آن ها در زیر ذکر شده است :

اختلال کمبود توجه / بیش فعالی

شواهد نشان می دهد که نقص عملکرد لوب فرونتال راست ، علت اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) است . علائم ناشی از آن بی توجهی ، حواس پرتی ، بیش فعالی و عدم برخورد شدید است . نوروفیدبک درمانی یک روش توان بخشی برای درمان آن است . هدف آن عادی سازی رفتار بدون وابستگی به داروها یا رفتار درمانی است . مدت طولانی است که از داروهای دیگری مانند ریتالین ، کنسرتا و دککسدرین برای درمان ADHD استفاده می شود . اما ، تحقیقات اخیر نشان داد که این داروها هیچ تاثیری در درمان بالینی ADHD بر روی برخی از کودکان ندارد .

همچنین این داروها ، دارای عوارض جانبی مانند اضطراب ، تحریک پذیری ، درد شکم ، کاهش اشتها ، بی خوابی و سردرد هستند. با این حال ، استفاده از نوروفیدبک با بهبود طولانی مدت آن ها همراه است. مطالعات نشان داده است كه افراد مبتلا به اختلال ADHD فعالیت آهسته تر مغز (تتا) و فعالیت بتا كمتر از افراد عادی دارند .

در ADHD ، هدف کاهش فعالیت مغز در باند تتا و افزایش فعالیت آن در بتا  (یا کاهش نسبت تتا به بتا) در راس (الکترود) است .  این روش درمانی در کاهش بیش فعالی مؤثر است . افزایش تمرکز ، نمرات و رضایت والدین از رفتار کودکان ؛ و بهبود شاخص های توجه پایدار .

مطالعات مربوط به درمان نوروفیدبک ADHD در کودکان : پروتکل تتا / بتا و مساحت یافتن الکترود EEG رایج ترین استراتژی نوروفیدبک درمانی برای بیش فعالی است .

در نوروفیدبک تراپی ، EEG  معمولاً ضبط می شود ، و اجزای مختلف فعالیت مغز استخراج می شود و به افراد بازخورد می کند  . در طی این روش ، افراد از تغییراتی که در طول درمان ایجاد می شود ، آگاه می شوند و می توانند پیشرفت خود را برای دستیابی به عملکرد بهینه ارزیابی کنند . قرار دادن الکترود ،‌طبق عملکردهای خاص مغز و علائم خاص انجام می شود . با توجه به اطلاعات در مورد جمجمه ، کل فرایند درمانی ساده شده است . پروتکل های مختلفی در نوروفیدبک تراپی وجود دارد ، اما پروتکل های آلفا ، بتا ، تتا و آلفا / تتا متداول ترین آن ها هستند .

BCI  یک وسیله ارتباطی مبتنی بر EEG است . یک سیستم رابط انسان و کامپیوتر است که با استفاده از آن کاربران می توانند دیدگاه خود را آزادانه در زمان واقعی جا به جا کنند . هدف از استفاده از VE ، ایجاد یک محیط مجازی با تعامل طبیعی و ایجاد یک احساس واقعی از چند حالت است . سه بعدی VR بسیار جذاب تر و جالب تر از اکثر محیط های دو بعدی است .

تا به امروز ، مطالعات بسیاری در مورد نوروفیدبک درمانی و اثربخشی آن در درمان بسیاری از بیماری ها انجام شده است . با این حال ، برخی از محدودیت های روش شناختی و ابهامات بالینی وجود دارد .

به عنوان مثال ، با توجه به پروتکل های درمانی آلفا ، مواردی وجود دارد که باید با آن ها مقابله شود ، مانند اینکه چند جلسه لازم است قبل از اینکه شرکت کنندگان بتوانند یاد بگیرند کنترل هشدار بر روی امواج آلفای خودشان را انجام دهند ، یا اینکه چند جلسه قبل از انجام مراحل درمان لازم است . اثر مورد انتظار بر عملکرد بهینه و اینکه چه مدت اثرات مورد نظر بدون بازخورد (اثرات بلند مدت) باقی می ماند . بنابراین ، تهیه پروتکل های استاندارد برای انجام نوروفیدبک درمانی ، ضروری است .

نوروفیدبک درمانی

عوارض نوروفیدبک چیست ؟

در ارتباط با نوروفیدبک تراپی، عوارض خاصی مشاهده نشده است . اما باید توجه کرد که این درمان نیز مشابه سایر درمان ها ، جوانب مثبت و منفی خود را دارد . اگرچه روشی ایمن و غیر تهاجمی است که بهبودی در معالجه بسیاری از مشکلات و اختلالات مانند ADHD ، اضطراب ، افسردگی ، صرع ، ASD ، بی خوابی ، اعتیاد به مواد مخدر ، اسکیزوفرنی ، ناتوانی در یادگیری ، اختلال درونی و سوء هاضمه نشان می دهد و از این جهت می تواند بسیار کاربردی و قابل اعتماد باشد.

اجزای مختلف فرکانس نوروفیدبک تراپی

فعالیت های نورون های مغزی ، اطلاعات غنی در مورد فعالیت های عصبی دارند . هنگامی که نورون ها فعال می شوند ، پالس های الکتریکی تولید می کنند . با قرار دادن الکترود روی پوست سر ، فعالیت الکتریکی مغز معروف به EEG قابل ثبت است . به نوبه خود ، EEG  توسط یک نوع خاص از فعالیت همزمان سلول های عصبی که به نورون های هرمی شناخته می شوند ، تولید می شود و بنابراین خروجی الکتریکی در نواحی زیر پوست که الکترودها در آن قرار دارند ، منعکس می شود .

الگوهای مختلف فعالیت الکتریکی ، معروف به امواج مغزی ، می توانند با دامنه و فرکانس آن ها شناخته شوند . فرکانس نشان می دهد که سرعت موج ها به سرعت تغییر می کنند که با تعداد امواج در ثانیه اندازه گیری می شوند ، در حالی که دامنه بیانگر قدرت این امواج است که توسط میکروولت (μV) اندازه گیری می شود .

اجزای فرکانس نوروفیدبک درمانی ، مختلف به دلتا (کمتر از 4 هرتز) ، تتا (4-8 هرتز) ، آلفا (8-13 هرتز) ، بتا (13-30 هرتز) و گاما (30-100 هرتز) طبقه بندی می شوند ، که هر کدام نشان دهنده عملکرد فیزیولوژیکی خاص می باشند . به طور خلاصه ، امواج دلتا در سیگنال EEG هنگام خواب مشاهده می شود ، تتا هنگامی که فرد خواب است ، موج می زند ، وقتی فرد آرام می شود و عضلاتش شل می شود ، آلفا کار می کند . فرد هوشیار است و هنگامی که فرد در تلاش برای حل مسئله است ، امواج گاما مشاهده می شود . با این حال ، در تعیین دامنه دقیق اجزای فرکانس در مطالعات مختلف تفاوت هایی وجود دارد .

انواع نورفیدبک چیست ؟

 چند نوع نوروفیدبک برای درمان اختلالات وجود دارند :

  • بیشترین استفاده نوروفیدبک درمانی ، نوروفیدبک فرکانس / توان است . این روش به طور معمول ، شامل استفاده از 2 تا 4 الکترود سطح است ، که گاهی اوقات ” نوروفیدبک سطحی” نامیده می شود . برای تغییر دامنه یا سرعت امواج مغزی خاص در مکان های خاص مغز برای درمان ADHD ، اضطراب و بی خوابی استفاده می شود .
  • نوروفیدبک پتانسیل قشر آهسته (SCP-NF) جهت پتانسیل قشر آهسته جهت درمان ADHD ، صرع و میگرن را بهبود می بخشد .
  • سیستم نوروفیدبک کم انرژی (LENS) سیگنال الکترومغناطیسی ضعیفی را ارائه می دهد تا امواج مغزی بیمار را تغییر دهد ، در حالی که چشم آن ها بسته نیست ، حرکت می کند . از این نوع نوروفیدبک ، برای درمان آسیب دیدگی مغزی ، ADHD  ، بی خوابی ، فیبرومیالژیا ، سندرم پاهای بی قرار ، اضطراب ، افسردگی و عصبانیت استفاده شده است .
  • نوروفیدبک (hemoencephalographic (HEG : بازخورد جریان خون مغزی را برای درمان میگرن فراهم می کند .
  • نوروفیدبک زنده Z- برای درمان بی خوابی استفاده می شود . این مقایسه مداوم متغیرهای فعالیت الکتریکی مغز را با یک پایگاه داده سیستماتیک برای ارائه بازخورد مداوم معرفی می کند .
  • توموگرافی الکترومغناطیسی با وضوح پایین (LORE-TA) شامل استفاده از 19 الکترود برای نظارت بر فاز ، قدرت و انسجام می شود . این روش نوروفیدبک برای درمان اعتیاد ، افسردگی و وسواس فکری استفاده می شود .
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) جدیدترین نوع نوروفیدبک تراپی ، برای تنظیم فعالیت مغز بر اساس بازخورد فعالیت از مناطق عمیق قشر مغز است.

نوروفیدبک تراپی یا نوروفیدبک درمانی چیست؟

پروتکل های نوروفیدبک چیست ؟

پروتکل آلفا

در موج آلفا ، مغز معمولاً با آرامش هوشیار همراه است . روحیه آلفا به عنوان یک وضعیت آرام و دلپذیر توصیف می شود . تمام فرکانس های آلفا ، فعالیت خلاق مغز را توصیف می کنند ، به طوری که در فرآیند آرام سازی (آرامش عضلات) مورد استفاده قرار می گیرد . که در نهایت منجر به خواب می شود . این امواج ظاهر می شوند و به سرعت بر روی پوست گسترش می یابند . شواهد نشان می دهد که امواج آلفا در طول مدیتیشن افزایش می یابد .

تمرین آلفا در نوروفیدبک درمانی ، معمولاً برای درمان بیماری های مختلفی از جمله تسکین درد (توسط شبیه سازی 9 هرتز) ، کاهش استرس و اضطراب (شبیه سازی 10 و 30 هرتز) ، بهبود حافظه ، بهبود عملکرد ذهنی و درمان صدمات مغزی (توسط 10.2 شبیه سازی هرتز) ، استفاده می شود . مطالعات مختلفی روی پروتکل آلفا انجام شده است . پهنای باند فرکانس برای درمان آلفا ، محدوده فرکانس 7-10 هرتز است که برای مدیتیشن ، خواب ، کاهش استرس و اضطراب استفاده می شود . همچنین فرکانس 10 هرتز باعث آرامش عمیق ماهیچه ها ، کاهش درد ، تنظیم میزان تنفس و کاهش ضربان قلب می شود .

پروتکل بتا

فعالیت بتا ، یک شاخص خوب برای عملکرد ذهنی است و فعالیت نامناسب بتا نشان دهنده اختلالات روحی و جسمی مانند افسردگی ، ADHD  و بی خوابی است . امواج مغزی بتا با دقت آگاهانه ، تمرکز قوی و توانایی حل مشکلات همراه است . داروهایی که برای تحریک هوشیاری و تمرکز مانند ریتالین و آددرال استفاده می شوند ، همچنین باعث می شوند مغز امواج مغزی بتا تولید کند .

بتا برای بهبود تمرکز و توجه (شبیه سازی افزایش بتا 12-14 هرتز) ، بهبود توانایی خواندن (شبیه سازی 7-9 هرتز) و معرفی تغییرات مثبت در عملکرد مدرسه استفاده می شود . همچنین باعث بهبود عملکرد محاسباتی ، پردازش شناختی ، کاهش نگرانی ها ، تفکر بیش از حد ، وسواس فکری (OCD) ، بی خوابی (شبیه سازی 14-22 هرتز و 12 تا 15 هرتز) استفاده می شود . در همین حال ، این نوع نوروفیدبک ، باعث بهبود عملکرد شناختی خواب و همچنین کاهش خستگی و استرس (شبیه سازی نور و صدای بتا) می شود . امواج بتا در محدوده 12-15 هرتز (SMR) اضطراب ، صرع ، عصبانیت و استرس را کاهش می دهد .

پروتکل آلفا / تتا

آلفا / تتا یک شاخص بین آگاهی و خواب است . آموزش آلفا / تتا یکی از محبوب ترین  انواع نوروفیدبک درمانی ، برای کاهش استرس است . همچنین ، این روش درمانی در سطوح عمیق افسردگی ، اعتیاد و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد . در حالی که باعث افزایش خلاقیت ، آرامش و عملکرد می شود ، همچنین باعث بهبودی از واکنش های تروما می شود . الکترودها معمولاً در  O1 ، O2 ، CZ و PZ قرار دارند . دامنه فرکانس آلفا / تتا 7-8.5 هرتز با مقدار معمولی 7.8 هرتز است . این درمان در شرایط بسته ی چشم انجام می شود ، که باعث افزایش نسبت تتا به امواج آلفا با استفاده از بازخورد شنوایی می شود .

پروتکل دلتا

امواج دلتا در نوروفیدبک تراپی ، کندترین امواج مغزی است که با مراحل 3 و 4 خواب همراه است.  آن ها نمایانگر افزایش راحتی ، کاهش درد و خواب هستند . بنابراین ، آن ها برای کاهش سردرد ، آسیب دیدگی مغزی ، اختلالات یادگیری و معالجه انقباض شدید ماهیچه ها استفاده می شوند (با شبیه سازی موج دلتا 1-3 هرتز) . آن ها همچنین نگرانی ها را کاهش داده و خواب را بهبود می بخشند .

 پروتکل گاما

امواج گاما در نوروفیدبک درمانی  ، بالاترین فرکانس را دارند و با پردازش شناختی و حافظه در ارتباط هستند . بنابراین ، هنگامی که این امواج سریعتر هستند ، سرعت فراخوانی حافظه سریع تر است . امواج گاما ، ریتم های سرعتی هستند که مسئول ارتباط عصبی مغز و انتقال داده ها به جهان خارج هستند . آن ها بطور عمده در هیپوکامپ (ناحیه ای از مغز که وظیفه تبدیل حافظه کوتاه مدت به بلند مدت را دارد) مشاهده می شود . همچنین ، این ریتم های سریع در حملات ناگهانی مانند تشنج و اسپاسم مشاهده می شود . از این رو ، آموزش گاما برای ارتقاء شناخت ، تیزبینی ذهنی ، فعالیت مغزی و کارهای حل مسئله استفاده می شود . این نه تنها محاسبه ضعیف را بهبود می بخشد ، بلکه مغز را نیز سازماندهی می کند ، سرعت پردازش اطلاعات ، حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد و تعداد حملات میگرنی را کاهش می دهد .

 پروتکل تتا

امواج مغزی تتا ، مربوط به تعدادی از فعالیت های مغزی مانند حافظه ، احساسات ، خلاقیت ، خواب ، مراقبه و خواب آور است . این امواج نوروفیدبک درمانی ، همچنین در هنگام خواب سبک با مرحله اول همراه هستند و فرد به راحتی از خواب بیدار می شود . درمان تتا اضطراب ، افسردگی ، رویاپردازی ، حواس پرتی ، اختلالات عاطفی و ADHD را کاهش می دهد .

فرکانس پایین در مقابل نوروفیدبک تراپی با فرکانس بالا

اصولاً در نوروفیدبک درمانی ،  دو جهت کلاسیک وجود دارد . این کار برای تقویت آرامش و تمرکز بر فرکانسهای کم (آلفا یا تتا) تمرکز دارد ، یا تأکید بر فرکانس های بالا ( پایین بتا ، بتا و تتا ) برای تقویت فعال سازی ، سازماندهی و مهار حواس پرتی  ، استفاده می شود .

یک مقایسه مناسب بین این دو جهت را می توان در مطالعات توماس اف کلورا (2000) و کروپوتوف (2010) یافت . به عنوان مثال ، در استراتژی قبلی چشم بسته است در حالی که در روش بعدی ، چشم باز است . همچنین ، کودکان در اولین استراتژی درگیر نیستند ، در حالی که کودکان و بزرگسالان می توانند تحت درمان  دوم قرار بگیرند .

 

.

4.5/5 - (413 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره