به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
افزایش تمرکز در مطالعه

7 تکنیک طلایی برای افزایش تمرکز در مطالعه

افزایش تمرکز در مطالعه یک چالش بسیار سخت برای همه کسانی است که درس می خوانند. فرقی ندارد که در حال گذراندن مقطع دکترا هستید و یا دبیرستان را تازه شروع کرده اید و یا این که دارید برای کنکور آماده می شوید. درس خواندن و حفظ تمرکز در هنگام درس خواندن همیشه مشکل است و به توانایی زیادی نیاز دارد.

عوامل زیادی وجود دارد که باعث حواس پرتی ما می شود و اجازه نمی دهد تا در هنگام مطالعه تمرکز کنیم و نتیجه ای که انتظار داریم را کسب کنیم. بنابراین افزایش تمرکز در مطالعه یک کار بسیار مهم است که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان باید برای موفقیت و رسیدن به خواسته هایشان انجام دهند.

در این مقاله قصد داریم که به چند تکنیک طلایی و کاربردی برای افزایش تمرکز در مطالعه اشاره کنیم:

 

چگونه تمرکزمان را هنگام مطالعه افزایش دهیم؟

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان با این مشکل مواجه هستند که سر جلسه و امتحان و درست در زمانی که می خواهند درس هایی که خوانده اند را به یاد بیاورند نمی توانند و نتیجه خوبی از امتحان شان نمی گیرند. حقیقتی که وجود دارد این است که چنین شرایطی واقعا سخت و دشوار است. چرا که تلاش زیادی کرده اند اما به نتیجه نرسیده است. اما به حقیقت چگونه می توان افزایش تمرکز در مطالعه داشت؟

در چنین شرایطی است که همه از حافظه شان شکایت می کنند و بیان می کنند که نتوانسته اند مطالبی که خوانده بودند و حفظ کرده بودند را به یاد بیاورند. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که

آیا واقعا مشکل عدم یادگیری به خاطر حافظه است؟

پاسخ این سوال در بیشتر اوقات «نه» است. بیشتر افرادی که نتوانسته اند نتیجه درستی از تلاش ها و مطالعه و درس خواندن شان بگیرند به این خاطر است که تمرکز خوبی در هنگام مطالعه ندارند. به همین دلیل روش هایی که برای افزایش تمرکز در مطالعه انجام  میشود می تواند یک تغییر بزرگ در موفقیت تحصیلی شما ایجاد کند.

در ادامه چند تکنیک طلایی که باعث رشد و افزایش تمرکز در هنگام مطالعه می شود را بررسی می کنیم:

 

1- سطح تمرکزتان را اندازه بگیرید!

اولین گام برای افزایش تمرکز در مطالعه این است که متوجه شوید که واقعا چقدر تمرکز دارید و تا چه اندازه قادر هستید که بر روی موضوعی که دارید مطالعه می کنید متمرکز بمانید. معیارهای متفاوتی برای درک این موضوع که تمرکزتان چقدر است وجود دارد.

اگر شما در طول روز مدام رویا پردازی می کنید باید بدانید که به تلاش زیادی برای افزایش تمرکز نیاز دارید. هم چنین اگر نمی توانید بر طبق برنامه ریزی هایی که قبلا انجام داده اید رفتار کنید و همیشه مشکل زمان بندی دارید، احتمالا با مشکل تمرکز دست و پنجه نرم می کنید.

افزایش تمرکز در مطالعه

2- چیزهایی که حواستان را پرت می کند بشناسید

احتمالا ساده ترین و شناخته شده ترین راهی که همه ما برای افزایش تمرکز در مطالعه سراغ داریم این است که عواملی که حواس مان را پرت کند می کند را بشناسیم. رادیو، تلویزیون و یا سر و صدای اهالی خانه از جمله مهم ترین مشکل هایی که باعث می شوند نتوانیم در هنگام درس خواندن تمرکز کنیم.

اولین گام برای افزایش تمرکز شناختن این چیزهایی است که حواس مان را پرت می کنند. گاهی اتفاق می افتد که چیزهایی که برای شما حواس پرتی می آورند، برای بقیه اصلا مهم نیست و یا این که چیزهایی که حواس بقیه را پرت می کند برای شما مناسب است. به همین دلیل ضروری است که بدانید شناختن این عوامل کاملا به خود شما بستگی دارد.

برای افزایش تمرکز در مطالعه  و برای فهمیدن این که واقعا چه چیزی حواس تان را پرت می کند، می توانید عوامل را تک تک حذف کنید تا در نهایت متوجه شوید که ایراد از کجاست. مثلا یک بار صدای تلویزیون را حذف کنید و در مرتبه بعدی تصویری که روبرویتان قرار دارد را بردارید. به این ترتیب متوجه می شوید که مشکل واقعا از کجاست و برای رفع کردنش باید چه کاری انجام دهید.

پیشنهاد می کنم در راستای افزایش تمرکز در مطالعه ، در این مورد حتما مقاله تقویت حافظه بلند مدت را مطالعه کنید تا با موضوع بهتر آشنا شوید.

 

3- تمرکزتان را جهت افزایش تمرکز در مطالعه محدود کنید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از دانش آموزها و دانشجویان انجام می دهند این است که درست همزمان با درس خواندن، به موضوعات دیگری هم فکر می کنند. شاید این تصور وجود داشته باشد که اگر همزمان چند کار را با هم انجام دهیم، کارمان سریعتر انجام خواهد شد اما حقیقت چیز دیگری است.

تصور کنید که با یک چراغ قوه بخواهید یک صفحه کتاب را روشن کنید. اگر نور چراغ را فقط به چند سطر از کتاب بتابانید قطعا آن چند سطر واضح تر دیده خواهد شد. اما اگر همان چراغ را از دور به کل صفحه یا حتی دو صفحه کنار هم بتابانید متوجه خواهید شد که آن صفحه ها به خوبی روشن نمی شود.

برای افزایش تمرکز در مطالعه هم دقیقا باید چنین کاری را انجام دهید. به جای این که تمرکزتان را روی چند موضوع جداگانه بگذارید به تصور این که کارهایتان سریع تر انجام خواهد شد، بهتر است که فقط بر روی یک درس یا یک موضوع تمرکز کنید. تمرکز کردن بر روی یک عامل باعث می شود تا نتیجه مطلوب تری بگیرید. ( How to Stay Focused While Studying )

 

4- در لحظه زندگی کن!

تمرکز کردن در زمانی که همزمان مشغول فکر کردن به گذشته و آینده هستید، کار بسیار مشکلی است. اگر تصمیم دارید درس بخوانید و اگر تصمیم دارید که چیزهایی که می خوانید را واقعا به یاد بیاورید باید بدانید که بهترین راه این است که گذشته و آینده را به جایی بسپارید که به آن تعلق دارند؛ یعنی به گذشته و آینده.

فکر کردن به اتفاقاتی که در چند وقت اخیرافتاده و یا فکر کردن به اتفاقاتی که قرار است در آینده بیفتد، تمرکز شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. بنابراین برای افزایش تمرکز در مطالعه باید متوجه باشید که بهترین راه برای افزایش تمرکز، بودن در لحظه است.

البته این نکته به این معنی نیست که نباید اتفاقات گذشته را مرور کنیم و یا اینکه بدون فکر کردن به عواقب کارها، عمل کنیم. بلکه به این معنی است که می توانید در زمان هایی که نمی خواهید درس بخوانید، فکر کنید و در هنگام مطالعه تمام دغدغه تان فهمیدن مطالب باشد.

 

5- به مشاور مراجعه کنید

مراجعه به یک مشاور روانشناس هم یکی دیگر از کارهایی است که می توانید برای افزایش تمرکز در مطالعه انجام دهید. گاهی اتفاق می افتد که مشکلاتی که افراد مختلف در هنگام درس خواندن تجربه می کنند، ریشه در مشکلات روانشناسی دارد.

مشاور روانشناس با بررسی کامل تشخیصی و انجام تست های مختلف به شما کمک می کند تا متوجه شوید که ریشه حواس پرتی و تمرکز نداشتن تان چیست و راهکارهایی برای افزایش تمرکز در مطالعه  به شما ارائه می کند تا بتوانید به وضعیت تمرکزتان سر و سامان بدهید.

یکی از عواملی که باعث حواس پرتی و نداشتن تمرکز می شود بیش فعالی است. بسیاری از افرادی که بیش فعالی دارند ممکن است تا دوران نوجوانی و یا حتی بزرگسالی متوجه نباشند که اختلال بیش فعالی دارند و به همین دلیل همیشه در هنگام درس خواندن مشکل داشته باشند.

پیشنهاد می کنم در این رابطه حتما مقاله درمان بیش فعالی بزرگسالان را مطالعه کنید.

نقش یک مشاور مناسب و متخصص در درمان اختلالاتی که باعث کاهش تمرکز در مطالعه می شود بسیار حیاتی است. بنابراین اگر با مشکل همیشگی تمرکز روبرو هستید، می توانید از یک روانشناس مجرب کمک بگیرید.

افزایش تمرکز در مطالعه

6- برای افزایش تمرکز در مطالعه، حتما استراحت کنید

آیا تا بحال اتفاق افتاده که برای مدتی طولانی سعی کنید بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنید؟ اگر برای یک مدت نسبتا طولانی تلاش کنید بر روی یک مبحث تمرکز کنید، متوجه می شودی که پس از مدتی تمرکزتان به مرور کمتر خواهد شد و متمرکز ماندن سخت و سخت تر می شود.

در چنین شرایطی، بهترین راه برای افزایش تمرکز و برگشتن تمرکز این است که استراحت کنید. مدت زمانی که استراحت می کنید و روشی که برای استراحت در نظر می گیرید، کاملا به خود شما بستگی دارد. حقیقتی که وجود دارد این است که هر شخص با یک شرایط می تواند استراحت کند و به یه شکل استراحت می کند.

برای افزایش تمرکز در مطالعه باید خودتان بتوانید روشی که بیشترین استراحت را برای ذهن تان فراهم می کند بشناسید. بعضی افراد در فواصل بین درس خواندن ترجیح می دهند موسیقی گوش کنند. بعضی افراد ترجیح می دهند که برای چند دقیقه بخوابند. بعضی افراد ترجیح می دهدن که چند قدمی پیاده روی کنند و به این طریق به ذهن شان آرامش می دهند.

نکته ای که شما در این این مورد باید بدانید این است که این اتفاق کاملا شخصی است. یعنی هیچ کسی نمی تواند روشی که به کار می گیرد را به دیگری معرفی کند. بنابراین شما باید سعی کنید روشی که بیشترین آرامش را به ذهن تان می بخشد برا ی افزایش تمرکز در مطالعه انتخاب کنید.

 

7- صبور باشید

افزایش تمرکز در مطالعه یک شبه به دست نمی آید. همیشه باید این جمله را به یاد داشته باشید. همانطور که هر موفقیتی به تلاش و تمرین نیاز دارد، دستیابی به این موفقیت نیز نیازمند این است که ناامید نشوید. باید صبور باشید تا روشی که پیش گرفته اید جواب بدهد.

احتمالا در روزها و دفعات اول کارهایی که برای افزایش تمرکز در مطالعه انجام می دهید، بیهوده به نظر می رسند و برایتان سخت خواهند بود. اما به مرور زمان این کار آسان و آسان تر خواهد بود و شما  می توانید به راحتی تمرکزتان را افزایش دهید. به طور مثال، مطالعه و درس خواندن در سالن مطالعه کتابخانه برای اشخاصی که عادت کرده اند در خانه درس بخوانند در ابتدا سخت و دشوار خواهد بود اما به مرور زمان این درس خواندن آسان تر خواهد شد.

 

نتیجه گیری افزایش تمرکز در مطالعه:

نداشتن تمرکز در هنگام درس خواندن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از دانش آموزان از آن شکایت دارند. به همین خاطر همه کسانی که مشکلات تحصیلی دارند به دنبال افزایش تمرکز در مطالعه هستند و می خواهند تکنیک هایی برای قوی تر شدن ذهن پیدا کنند.

افزایش تمرکز در مطالعه به یک تلاش جدی نیاز دارد که باید گام به گام انجام شود. این تلاش ها در صورتی نتیجه می دهد که فرد پشتکار داشته باشد و با پشتکاری که دارد تمرکزش را بیشتر و بیشتر کند.

 

منابع مقاله افزایش تمرکز در مطالعه به شرح ذیل است:

freedom.to

www.lifehack.org

اولین قدم برای افزایش تمرکز در مطالعه چیست؟

اولین قدم برای افزایش تمرکز این است که عواملی که باعث پرت شدن حواستان می شود را بشناسید و سعی کنید آنها را حذف کنید.

آیا کاهش تمرکز باعث پایین بودن نمره ها می شود؟

افرادی که تمرکز کافی هنگام درس خواندن ندارند نمی توانند مطالب را به خوبی بفهمند بنابراین نمرات پایین تری می گیرند.

آیا بیش فعالی باعث کاهش تمرکز می شود؟

اختلال بیش فعالی با اختلال حواس و کاهش تمرکز همراه است و افرادی که بیش فعال هستند خیلی سخت تر از بقیه می توانند تمرکز کنند.

4.6/5 - (519 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره