به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

تفاوت مشاور و روانشناس

مشاور تفاوت مشاور و روانشناس چیست؟ مشاور ازدواج مشاور بهتر است یا روانشناس؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

آیا شما تفاوت مشاور و روانشناس را می‌دانید؟ آیا هنگام رزرو وقت تفاوت مشاور و روانشناس را در نظر می‌گیرید؟

آیا تفاوت مشاور و روانشناس به معنای برتری یکی از آن‌ها بر دیگری است؟

بیان تفاوت مشاور و روانشناس اهمیت دارد زیرا مردم امروزه بیشتر به سراغ مشاور و روانشناس می‌روند و از تفکرات تاریک”روانشناس برای دیوونه‌هاست ” و” من روانی نیستم که برم پیش روانشناس ” بسیار فاصله گرفته اند.

به زبان ساده تفاوت مشاور و روانشناس در این است که فرد مشاور شما را راهنمایی کرده ولی روانشناس می‌تواند رویکردهای مختلف درمانی بدون نیاز به دارو (مانند روان درمانی) را برای شما در نظر بگیرد.

لازم است بدانید که تلاش مشاور و متخصص روانشناس در جهت ارتقاء سلامت روانی و روانشناختی است و تفاوت آن‌هادر نوع نگاه و رویکردشان به مشکلات روانی و رفتاری افراد است که از یکدیگر متمایزشان کرده.

مشاور بهتر است یا روانشناس

مشاور بهتر است یا روانشناس؟

لازم است بیشتر به تفاوت مشاور و روانشناس پرداخته شود تا با دید بازتری به این سوال نگاه کنید

تمرکز مشاوره بیشتر روی راهنمایی و کمک به مشکلات فردی (روابط، شغل، تحصیلات و مسائل خانوادگی) افراد است، اما روانشناس روی شیوه‌های علمی تحلیلی و درک اصولی از رفتار و مشکلات روانی تمرکز دارد. بنابراین نمی‌توان در این جایگاه بهتر و بدتر تعیین کرد. انتخاب بین مشاور یا روانشناس به نوع مشکل و نیازهای شما بستگی دارد. شاید بتوان بین مشاوران، بهترین مشاور و بین روانشناسان بهترین روانشناس آقا و بهترین روانشناس خانم را معرفی کرد اما بین مشاور و روانشناس خیر.

7 تفاوت مشاور و روانشناس

7 تفاوت مشاور و روانشناس

ممکن است یک سری تفاوت جزئی بین مشاور و روانشناس را خود مشاهده کرده باشید اما در اینجا به اصلی ترین تفاوت روانشناس و مشاور خواهیم پرداخت:

 

 

مشاور بهتر است یا روانشناس؟

تفاوت مشاور و روانشناس برتری بینشان اینجاد نمی‌کند و اینکه مشاور برای شما مناسب تر است یا روانشناس بستگی به موضوع مشکل شما و شدت آن دارد.

برای مشکل یادگیری و تحصیل فرزندم به مشاور مراجعه کنم یا روانشناس؟

مشاوره تحصیلی انخاب مناسبی برای شما خواهد بود

برای احساس ناامیدی و افسردگی که کدت زیادی است با آن دست و پنجه نرم می‌کنم به مشاور مراجعه کنم یا روانشناس؟

برای مشکلات شدید یا بلند مدت، روانشناس انتخاب مناسبی است.

4.7/5 - (90 امتیاز)

3 ویژگی بارز جهت درک ساده‌تر تفاوت مشاور و روانشناس

3ویژگی بارز جهت درک ساده‌تر تفاوت مشاور و روانشناس

اگر هنوز به تفاوت مشاور و روانشناس واقف نشده‌اید به سه ویژگی که در ادامه عنوان خواهد شد دقت کنید:

تحصیلات مشاور و روانشناس

مشاوران و روانشناسان هر دو برای کار در حوزه‌های خود، تحصیلات و مجوز دارند. ولی باید بدانید تحصیلات مشاوران عمومی‌تر است و خیلی وارد جزئیات انواع اختلالات جهت کمک به طیف وسیعی از بیماران نخواهند شد. اما روانشناس‌ها  در رشته خود  حداقل تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و اکثرا به آن بسنده نکرده و تا مقطع دکترا ادامه می‌دهند.

از آنجایی که روانشناسان به طور تخصصی‌تر به بررسی بیماری‌ها و اختلالات می‌پردازند لازم است  تحقیقات عمیقی در زمینه‌ روانشناسی انسان داشته باشند همچنین هزاران ساعت جلسات آموزشی برای کمک به فهم پیچیدگی‌ بیماری‌های روانی و نحوه درمان آن‌ها را برای گرفتن مدرک تحصیلی‌شان می‌گذرانند.

تخصص مشاور و روانشناس

صحبت کردن با بیماران، راهنمایی و کمک به آن‌ها در مورد مسائل مختلف زندگی از کارهای اصلی مشاوران می‌باشد.

پس اگر کسی به دنبال درمان بیماری روانی خاصی نیاز است، باید به روانشناس مراجعه کند که برایش منبع کمک بهتری است.

روانشناسان برای کارشناسی ارشد در زمینه‌های مختلفی مانند روانشناسی بالینی، تربیتی، جنایی و صنعتی تحصیل می‌کنند. درواقع روانشناسان قادرند با تخصصی‌سازی حوزه تشخیص سلامت روان خود را محدودتر کنندتا بتوانند کمک بیشتری به مراجعینشان بکنند.

اما مشاور اغلب به راهنمایی و آموزش نکات لازم در طیف گسترده‌ای از مشکلات فردی تخصص دارد.

شیوه درمان مشاور و روانشناس

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین تفاوت مشاور و روانشناس، تفاوت در شیوه درمان و رویکردشان است. مشاور رویکرد درمانی ندارد و سعی می‌کند با آموزش نکات اصولی و راهنمایی لازم، مشکل را برطرف کند. ولی روانشناس رویکرد درمانی دارد و با راهبردهایی که  نیاز به دارو ندارند مثل روان درمانی فرآیند درمان را جلو می‌برند.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

تفاوت مشاور و روانشناس

به مشاور مراجعه کنم یا روانشناس؟

بالاتر گفته شد که بین مشاور و روانشناس بهتر و بدتری وجود ندارد و تفاوت مشاور و روانشناس برتری بین آن‌ها ایجاد نمیکند صرفا لازم است شما بر طبق موضوع مشکلتان و یا شدت آن بین روانشناس  و مشاور ، یکی را انتخاب کنید و به آن مراجعه کنید.

پس اگر احتیاج به راهنمایی و مشاوره دربارۀ یک موضوع مشخص (بدون وجود مشکلات جدی در حال حاضر و گذشتۀ خود)دارید، بهتر است از مشاور کمک بگیرید.

ولی اگر مشکلتان تا حدودی  جدی است و یا در گذشته هم حسش می‌کردید و یا در چندین موضوع مختلف دچار مشکل شده‌اید، بهتر است به روانشناس مراجعه کنید.

می‌توان گفت با توجه با تفاوت مشاور و روانشناس،در صورتی که زندگی عادی شما تحت تأثیر مشکل یا مشکلاتی قرار دارد روانشناس گزینه بهتری است برای مراجعه ولی اگر در روند زندگی عادی شما مشکلی وجود ندارد و فقط به دنبال حل یک مسألۀ جزئی هستید، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره