به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
افسردگی مردان بعد از طلاق

افسردگی مردان بعد از طلاق

بروز نشانه های افسردگی مردان بعد از طلاق

برخی فکر می کنند افسردگی پس از طلاق و جدایی تنها در بانوان می باشد و مردان به هیچ عنوان از این بابت مورد آزار قرار نمی گیرند ولیکن باید توجه نمود که افسردگی مردان بعد از طلاق حتی می تواند به مراتب بیش از افسردگی بانوان باشد ولیکن به این مسئله در جامعه ما خیلی کمتر از آنچه که باید توجه شده است.

از آنجا که طلاق به سبب فشار روانی بسیاری که بر زوجین وارد می کند می تواند علت بزرگی برای افسردگی زنان و افسردگی مردان بعد از طلاق باشد زیرا مردان و زنان بعد از گذرانِ یک زندگی مشترک، حال باید به تنهایی و نبود یکدیگر عادت کنند و عواطفشان لطمه می خورد.

افسردگی مردان بعد از طلاق

افسردگی مردان بعد از طلاق به چه معناست؟

به سبب طلاق نیز رایج ترین اختلالی که بین خانم ها و آقایان ایجاد می گردد افسردگی می باشد.

افسردگی مردان بعد از طلاق، زندگی مرد را از حالت طبیعی و نرمال خارج می سازد و احساساتی مثل نا امیدی، خشم و پرخاشگری و غم از دست دادن را برای مرد تداعی می کند ولیکن اغلب افراد فکر می کنند مردان به سبب مشغله های خویش عصبی و ناراحت هستند و این را طبیعی می دانند بدون اینکه از وی بپرسند چرا عصبی و ناراحت هستی؟

افسردگی مردان بعد از طلاق

نشانه های افسردگی مردان بعد از طلاق

عموما مردان پس از جدایی نیز رفتارهایی را بروز می دهند که تا پیش از طلاق خبری از آن ها نبود لذا باید اذعان داشت این رفتارها نشانه های افسردگی مردان بعد از طلاق هستند و نیاز است که توجه بسیاری به مردان با مشاهده این علائم داشت.

  • تمرکز نداشتن
  • کم یا زیاد شدن اشتها و تغییر وزن
  • گوشه گیری
  • اختلالات خواب اعم از کم‌خوابی، پرخوابی و یا بی خوابی شایع ترین نشانه افسردگی مردان بعد از طلاق
  • خستگی های پی در پی و بی حال مهم ترین علائم و نشانه های افسردگی مردان بعد از طلاق و جدایی از همسر
  • عدم علاقه نشان دادن به فعالیت های مورد علاقه پیش از طلاق
  • احساس بی کفایتی و سرزنش نمودن خود
  • درد های جسمانی که پیش از این وجود نداشتند مثل معده درد، کمر درد و..
  • رفتارهای پر خطر مثل رانندگی با سرعت زیاد، سوء مصرف مواد و..
  • کم طاقتی و عدم واکنش صحیح به هیجانات مثل خشم و اضطراب
  • بی قراری و آماده برای شروع دعوا

? عدم تمرکز مرد افسرده بعد از طلاق

از نشانه های افسردگی مردان بعد از طلاق تمرکز نداشتن آن ها می باشد.
به هنگام بررسی موضوع مهمی مرد بر روی آن تمرکز ندارد و فکرش درگیر زن سابق خود بوده یا به هیچ چیزی فکر نمی کند و تنها حواسش سر جایش نیست به قولی ذهنی مشغول می گردد.

اگر فردی او را صدا بزند ممکن است نشنیده و واکنشی به شنیدن اسمش نشان ندهد.

? تغییر اشتها و وزن

فرد افسرده ممکن است در میزان اشتهای وی تغییراتی رخ دهد چنانچه ممکن است کم اشتها شده و دچار کاهش وزن شود و یا پر اشتها شده و وزنش افزایش یابد.

به نوعی که پیش از طلاق مرد هرگز این چنین نبوده باشد و یا در صورت وجود مداوم نبوده باشد..پس تغییر اشتها می تواند نشانه مهمی برای تشخیص افسردگی در مردان بعد از طلاق باشد.

? گوشه گیری و عدم انرژی

گوشه گیری و دوری از جمع پس از طلاق یکی از نشانه های افسردگی در مردان است.مرد انرژی ای برای ارتباط گیری و تعامل با اطرافیان ندارد و تنهایی را ترجیح می دهد.

اگر مدت زمان گوشه گیری بیش از حد شد نیاز است که با مرد همدلی کرده و گوش شنوایی برای او بود.

به سبب گوشه گیری زیاد مرد نباید وی را تنها به حال خود رها کرد زیرا علاوه بر شدت میزان افسردگی و ریزش افکار منفی بر روی مرد نیز ممکن است فکرهای خطرناکی مانند خودکشی و..به سرش بزند.

? اختلالات خواب

از دیگر علائم افسردگی مردان بعد از طلاق می توان به اختلالات خواب اشاره نمود.

مرد افسرده به سبب افکار مکرری که در ذهنش است نمی تواند بخوابد و دچار بی خوابی می گردد.

برخی از مردان دچار پرخوابی می شوند زیرا تمایلی به بیداری و انجام فعالیت هایشان ندارند و خواب را راه فراری برای افکار و دغدغه های فکری شان پس از طلاق انتخاب می کنند.

کم خوابی هم بین مردان افسرده شایع می باشد لذا این افراد گاهی به سبب افکار و ناراحتی هایشان دیر به خواب می روند همچنین گاهی برخی مردان افسرده کابوس دیده و از خواب می پرند و دیگر نمی توانند به خواب روند.

? خستگی و بی حالی

مهم ترین نشانه افسردگی مردان بعد از طلاق، خستگی و بی حالی ایشان می باشد؛ باید در نظر داشت که مردان افسرده تمایلی به انجام کارهایشان نداشته و بی علاقگی خود را برای انجام آن ها نشان می دهند.

خستگی در مردان به سبب افکار و احساساتی مثل غم و ناامیدی و..ایجاد می گردد و نیز خبر از افسردگی در مردان بعد از جدایی و طلاق می دهد لذا ایشان ممکن است ساعت ها بر روی تخت خواب بوده و نخواهند از تخت بیرون آیند.

نیاز است که به احساسات مردان توجه گردد و به حال روحی ایشان اهمیت داد در غیر این صورت ممکن است افسردگی مردان به مراتب بیش از قبل گردد.

? عدم تمایل و علاقه به انجام کارها

مردان افسرده به سبب احساسات مخربی مثل خود سرزنش گری، احساس طرد شدن و..نیز تمایل و انگیزه ای برای انجام کارها ندارد و به فعالیت های مورد علاقه خویش اهمیت نمی دهد.

فرضا اگر تماشای فوتبال همیشه در هر زمان مرد را به وجد می آورد مرد نیز دیگر رمق و علاقه ای به تماشای فوتبال ندارد.

? احساس بی کفایتی و سرزنش کردن خود

افسردگی مردان بعد از طلاق، احساساتی مثل بی کفایتی و سرزنش را نیز به همراه می آورد لذا به سبب جدایی و ترک همسر نیز مرد می پندارد که وجودش اهمیت نداشته و او مقصر پایان یافتن زندگی مشترکشان می باشد.

? دردهای جسمانی بی سابقه

گاهی افسردگی با علائمی مثل درد جسمانی بروز می کند.مرد افسرده دردهایی به مانند درد عضلات، درد کمر و دیگر مشکلات گوارشی مثل اسهال و حالت تهوع و دیگر درد های مفصلی را نیز ممکن است در بر داشته باشند و دچار بیماری های قلبی شوند.

لذا به سبب فشار روانی وارده به ایشان نیز مردان ممکن است دچار ریزش مو شده و از مشکلات متعدد پوستی رنج ببرند.

? رفتارهای پرخطر از علائم افسردگی مردان بعد از طلاق

مردان نیز ممکن است به سبب خشم و ناامیدی زندگی و دنیا را کنار گذاشته و دیگر برایشان مهم نباشد که چه کاری انجام می دهند یا نمی دهند.

بنابراین برخی از ایشان گاهی به سمت رفتارهای پرخطر فرضا رانندگی با سرعت غیر مجاز، مصرف الکل و مواد مخدر و رابطه های نامشروع نیز می روند و به درستی و غلطی کارهایشان اهمیت نمی دهند.

? کم طاقتی مردان افسرده

مرد افسرده به سبب اینکه کمتر از زن احساسات خود مثل ناراحتی ها، اشک ها و.. را بر زبان می آورد ممکن است احساسات سرکوب شده ای را در بر داشته باشد مثل خشم نهفته که سبب می گردد مرد با کوچک ترین اتفاقی بدون اینکه فکر به عواقب کارش کند فریاد زده و عصبانی شود.

گاهی ممکن است با شکستن وسایل یا کتک زنی خشم خود را بروز دهد.

از علائم افسردگی مردان بعد از طلاق و جدایی ممکن است این باشد که فرد دچار اضطراب شده و نگرانی مداوم از دست دادن دیگر اعضای خانواده را نیز دارد.

گاهی ممکن است مرد افسرده برای بهبود خود تلاش کند ولی به هنگام رو به رو شدن با بی نتیجه بودن تلاش هایش و بی انگیزگی و بی حوصلگی دست از تلاش بر می دارد و به انجام کارهایی که می داند شاید بتواند حالش را بهتر کند نمی پردازد.

? بی قراری

از نشانه های افسردگی مردان بعد از طلاق بی قراری ایشان می باشد لذا منتظر هستند کوچک ترین حرفی را بشنوند تا ناراحتی هایشان را بر سر دیگری خالی کنند.گاهی این مسئله غیر ارادی می باشد و مرد افسرده هم از این بابت اذیت می گردد ولی نمی تواند خود را کنترل کند.

مرد افسرده دائم در حال جنگ با خود و افکارش است و به سبب این افکار ذهنی بی قرار است، این بی قراری می تواند ناشی از فکر به همسر باشد یا علل جدایی و طلاق مرد و زن

افسردگی مردان بعد از طلاق

علل بروز علائم افسردگی مردان بعد از طلاق

  • تغییر باور های ذهنی مرد درباره ازدواج و پایداری آن
  • عدم تکمیل رویاهای مشترک زن و مرد در کنار هم
  • از دست دادن همسر و احساسات همراه شده با او
  • نبود حمایت و محبت های عاطفی و جنسی همسر
  • سخت بودن جدایی برای مرد به سبب علاقه و دلبستگی به زن
    و..

این ها رایج ترین علل و دلایلی هستند که سبب می گردد افسردگی در مردان پس از طلاق بروز کند.

باید توجه داشت که ناراحتی بعد از طلاق یک بخش از افسردگی می باشد و علائم افسردگی مردان بعد از طلاق نیز به سبب آن چه ذکر شد متفاوت از ناراحتی زودگذر می باشد.

افسردگی بلند مدت بوده و فرد با اراده خود هم نمی تواند کمی از این میزان افسردگی را کاهش دهد زیرا انرژی و انگیزه ای برای تغییر شرایط ندارد.

ولیکن فردی که از بابت مسئله ای ناراحت می گردد می تواند به خودی خود با پرت کردن حواسش و یا انجام فعالیت های مورد علاقه به تغییر و بهبود حال روحی خود بپردازد اما همانطور که اشاره شد در افسردگی مردان بعد از طلاق دیگر تمایلی به فعالیت های مورد علاقه گذشته خود ندارند.

لذا می توانید برای اطلاع از راهکارهای درمانی افسردگی مردان بعد از طلاق بدون دارو بر روی لینک کلیک نمایید.

همچنین می توانید برای کسب اطلاع از انواع روش های درمانی تخصصی افسردگی مردان بعد از جدایی بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

بهتر است اشاره گردد مشاوران مجرب و توانمند کلینیک روانشناسی روان آرام می توانند با ارائه راهکارهای درمانی موثر بنا بر اساس اصول تخصصی روانشناسی به کاهش و درمان افسردگی مردان بعد از طلاق بپردازند.

افسردگی مردان بعد از طلاق

مردی که بعد از طلاق مدام اصرار بر تنهایی دارد و پرخاشگر است افسرده است؟

اگر فرد دیگر نشانه های افسردگی مردان بعد از طلاق را که در محتوا به آن ها اشاره شده را دارا هستند بهتر است بیشتر به وی توجه کرده و فرد از راهنمایی های تخصصی روانشناس بهره مند گردد زیرا در صورت طول مدت گوشه گیری و وجود دیگر علائم احتمال افسردگی نیز شدت می یابد.

آیا مردان افسرده با ورود به رابطه ای دیگر بهبود می یابند؟

خیر.این فرد علاوه بر افزایش شدت افسردگی خود ممکن است طرف مقابل را به سبب احساسات غم و نا امیدی خویش، بی اعتمادی و نگرانی های بی دلیل و مستمر و گوشه گیری و بی حالی در اکثر اوقات روز اذیت کرده و رابطه به اتمام برسد و مرد دوباره آسیب بیند.
بنابراین توصیه می شود مردانی که به دلیل جدایی از همسرشان دچار نشانه های افسردگی شده اند به نزد روانشناس مجرب و توانمندی به مانند روانشناسان کلینیک روانشناسی روان آرام مراجعه کنند.

آیا مرد افسرده بعد از طلاق ممکن است به سمت و سوی بزهکاری رود؟

در اغلب اوقات به سبب احساسات سرکوب شده و طرد شدگی و احساس بی کفایتی ممکن است مردان به سمت رفتارهای نابهنجار رفته و به نوعی با انجام کارهای پرخطر و نا امید کننده بخواهند از همسر خود انتقام گرفته و یا حرص و دل شکستگی خود از دنیا را اینگونه نشان دهد که اگر این مسئله توسط مشاور روانشناس درمان نشود ممکن است عواقب خوبی نداشته باشد پس لازم است که فرد درمان گردد.

4.7/5 - (108 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره