به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

افسردگی در نوجوانان دختر

مشاور علل افسردگی در نوجوانان دختر مشاور ازدواج علائم و نشانه ها مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

دلایل افسردگی در نوجوانان دختر چیست؟

یکی از مهمترین مسائلی که نیاز است به آنها توجه کنیم میزان آمار افسردگی دختران در سنین نوجوانی می باشد.اینکه بدانیم چه عواملی سبب بروز افسردگی در نوجوانان دختر شده و سبب می‌گردد آمار خودکشی در دختران نوجوان بیشتر از پسران باشد.

مهم است که بدانیم این دلایل چه بوده و افسردگی چگونه احساس می گردد بنابراین در ادامه علاوه بر اشاره به اینکه افسردگی چیست به اینکه چرا دچار افسردگی می شویم دلایل افسردگی در نوجوانان دختر، می پردازیم.

منظور از افسردگی چیست؟

می‌دانیم که ممکن است در در هر برهه ای از زمان دچار احساساتی نظیر ناراحتی و غم و.. می گردیم اما زمانی که این حالات و احساسات در وجود آدمی رخنه کند و پس از چند روز متوالی شدت یابد احتمال بروز افسردگی در افراد پیش بینی می گردد. نشانه های افسردگی رد دختر می تواند متفاوت باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

به طور کل زمانی که احساسات غم و اندوه بیش از چند روز ادامه یافت و سبب گشت که زندگی شخصی گردد مهم است که نشانه های افسردگی را در ایشان آن به خوبی جویا شویم تا از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری شود‌.

در ادامه نیز قصد داریم به برخی از علل افسردگی در نوجوانان دختر اشاره کنیم.

افسردگی در نوجوانان دختر

علل افسردگی دختران نوجوان چیست؟

به طور کلی افسردگی ممکن است در هر یک از نوجوانان دختر و حتی پسر به اشکال گوناگون بروز پیدا کند اما چرا دختران دچار افسردگی می شوند؟آیا دلایل خاصی برای بروز افسردگی در نوجوانان دختر وجود دارد یا خیر؟

باید بیان داریم افسردگی در نوجوانان دختر ممکن است به دلایل گوناگونی ایجاد گردد که نیاز به علت یابی تخصصی از سوی درمانگر و روانشناس داشته باشد.

لذا برخی علل بروز افسردگی در نوجوانان دختر عبارتند از:

بنابراین می توانیم دریابیم دلایل متعددی می توانند سبب بروز افسردگی در دختران نوجوان شده و در صورتی که در زمان مناسب توسط روانشناس درمان نگردد به مرور زمان افسردگی در دختران بیشتر می گردد.

لذا یکی از شایع ترین و رایج ترین دلایل افسردگی در نوجوانان دختر که پیشتر به آن اشاره شد، اضطراب می باشد..

زمانی که نوجوانان دختر به هر دلیل فرضا فشار درسی، مشکلات خانوادگی و..دچار اضطراب می شوند نیز گاها منفعل شده و گوشه گیری می کنند چرا که اضطراب مانع ایشان در جنب و جوش، حرکت و..می گردد.

گوشه گیری ناشی از اضطراب در نوجوانان دختر نیز سبب می گردد ایشان حالات افسردگی را داشته و نشانه های افسردگی شان به مرور افزایش یابد.

آیا افسردگی قابل درمان است؟

در صورتی که در زمان مناسب به روانشناس مراجعه نمود درمانگر به خوبی علت بروز افسردگی را تشخیص داده و به درمان می پردازد و بدین سبب علائم افسردگی کاهش می یابند.

جلسات مشاوره افسردگی آنلاین هستند یا حضوری؟

این جلسات هم به صورت حضوری و هم آنلاین برگزار می شوند و افراد می توانند جهت بهره مندی از این جلسات با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمایند.

4.6/5 - (81 امتیاز)

علائم و نشانه های افسردگی در نوجوانان دختر

چگونه می توان افسردگی در نوجوانان دختر را تشخیص داد؟ نشانه های افسردگی در دختر را باید بیان داریم نشانه های رفتاری متعددی می توانند نشان از علائم افسردگی در دختران نوجوان باشد با این وجود نیاز است که دکتر روانشناس مجرب و متخصص در انتها وجود افسردگی در دختران نوجوان را تشخیص و تایید نموده و سپس به علت یابی بروز آن بپردازد.

از جمله برخی علائم افسردگی در ایشان عبارتند از:

کاهش و یا افزایش وزن

در راستای پاسخ به سوال دلایل افسردگی در نوجوانان دختر چیست؟ نیاز است که به رایج ترین علائم افسردگی در دختران اشاره داشت که یکی از مهم ترین این علائم تغییر عادات غذایی می باشد که سبب کاهش یا افزایش وزن دختران می گردد.

اغلب دختران به سبب کاهش اشتها و کم خوری لاغرتر از حد معمول و اغلب ایشان به سبب پرخوری دچار افزایش وزن شده و اینها همگی می توانند میزان افسردگی در فرد را افزایش دهند.

تحریک پذیر و عصبی

یکی از نشانه های افسردگی در نوجوانان دختر تحریک پذیری و عصبی بودن ایشان می باشد که دختر به هر چیزی سریعا واکنش نشان داده و خشم خود را بروز می دهد.

از دست دادن اعتماد به نفس

زمانی که دختر نوجوان دچار افسردگی می گردد اعتماد به نفس خود را هم از دست می دهد فرضا دچار گوشه گیری شده و خیلی کم در اجتماع و جمع های دوستانه و..حضور می یابد.

چه بسا علاوه بر از دست دادن اعتماد به نفس نیز، دختران نوجوانی که دچار افسردگی باشند عزت نفسشان به مرور کاهش می یابد. از همین رو یکی از نشانه های افسردگی در دختر می تواند از دست دادن اعتماد به نفس باشد.

ناتوان در تمرکز کردن و تصمیم گیری

از دیگر علائم وجود افسردگی ناتوان بودن در تصمیم گیری می باشد که نوجوان نمی داند در شرایط و موقعیت های گوناگون چه واکنشی از خود نشان دهد و چگونه بر موضوعی تمرکز کند.

میزان خواب کم یا بیش از حد

اختلالات خواب هم می توانند در دوران افسردگی بروز یابند فرضا فرد کم خواب، پر خواب یا بی خواب می شود.

اعتیاد پیدا کردن به فضای مجازی و گوشی تلفن هوشمند

فرد افسرده از دنیای واقعی و اطرافیان به سراغ گوشی های هوشمند رفته و بیشتر اوقات خود را در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی به سر می برد.

عدم علاقه به فعالیت هایی که پیشتر دوست داشت

از دیگر نشانه های مهم افسردگی نیز عدم تمایل به فعالیت هایی است که فرد پیشتر به آن ها علاقه داشته است.

تمرکز بر افکار خودکشی

اغلب دختران در این زمان به فکر خودکشی بوده یا اقدام به خودکشی می کنند. تمرکز بر خودکشی و افکار آن می تواند نشانه های افسردگی در دختر باشد.

اهمیت ندادن به سلامت جسمانی

به سلامت جسمانی و حتی روانی خود اهمیت نمی دهند و کمتر هم به امورات زندگی می پردازند.

کمبود انرژی

این افراد انرژی زیادی نداشته و بی حوصله هستند.

و..

افسردگی در نوجوانان دختر

مهم ترین نشانه های افسردگی نوجوان دختر

پیشتر به رایج ترین نشانه های افسردگی در نوجوانان دختر اشاره کردیم ولیکن افسردگی در نوجوانان دختر با علائمی هشداردهنده همراه است که نیاز است حتما از آن ها مطلع بود به همین سبب به صورت جداگانه به این علائم اشاره کردیم..

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

افسردگی در نوجوانان دختر

میزان شدت افسردگی در نوجوانان دختر

جالب توجه است که شدت افسردگی در نوجوانان دختر متفاوت است. ممکن است نوجوان در برخی اوقات روزهای خوبی داشته و در برخی دیگر روزهای بدی را تجربه نماید.

بنابراین درمی یابیم که تشخیص علائم افسردگی در نوجوانان دختر راحت نبوده و هر یک از ایشان در دوران نوجوانی و بروز افسردگی ممکن است اوقات متفاوتی را تجربه نمایند.

در این دوران مهم است که والدین با فرزند خود صحبت کنند و سعی کنند احساسات وی را درک نمایند چرا که این امر سبب می گردد نوجوان به والدین اعتماد کرده و با حرف زدن با ایشان احساس آرامش کنند.

انواع افسردگی در نوجوانان دختر

اختلال افسردگی اساسی

این اختلال از جمله بارزترین انواع اختلال افسردگی می باشد که نوجوان ممکن است به سبب این افسردگی ماه ها در ناامیدی خصوصا ناامیدی عمیق بوده و در به انجام رساندن امورات زندگی و روزمرگی های خود دچار اختلال عملکرد گردد فرضا نتواند از تخت خواب فاصله بگیرد.

اختلال دیس تایمیک

میزان افسردگی در این نوع کمتر می باشد ولیکن علائم افسردگی در این اختلال می تواند سالیان سال ادامه داشته باشد و اغلب نوجوانان دختر که درگیر این اختلال هستند نیز افسردگی شان با اضطراب همراه است.

بسیار مهم است که بیان داریم توصیه می کنیم حتما به نشانه های اختلال افسردگی در نوجوان توجه داشته باشید چرا که در اکثر مواقع اضطراب و افسردگی در کنار یکدیگر در فرد وجود دارد که ممکن است این نیز سبب افکار یا اقدامات خودکشی گردد.

بنابراین نیاز است که حتما نسبت به علائم افسردگی در نوجوانان دختر و پسر هشیار بوده و به ایشان بی توجهی نکرد.

اغلب دختران نوجوانی که دچار افسردگی هستند هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند و تنها دچار اختلالات خوردن می باشند چنانچه عملکرد بسیار خوبی دارند و دیگران هم متوجه علائم افسردگی در ایشان نمی شوند در حالیکه از آن جایی که نوجوانان در سنین حساسی قرار دارند باید به آن ها توجه بیشتری نشان داد و نسبت به احساسات و احوالات ایشان حساس بود.

راهکارهای درمان افسردگی در نوجوانان دختر چیست؟

شاید این سوال پیش آید که چگونه می توان افسردگی را در نوجوانان دختر درمان نمود؟

باید بیان داریم ابتدا نیاز است که در زمان مناسب نوجوان به درمانگر متخصص، یعنی مشاوره فردی یا مشاوره افسردگی مراجعه کند تا درمانگر ابتدا به تشخیص یابی علت بروز افسردگی در وی بپردازد.

از جمله دلایل افسردگی در نوجوانان دختر ممکن است علل ژنتیکی یا محیطی باشند که درمانگر به بررسی این مسأله می پردازد.چه بسا از آن جهت مهم است که در زمان مناسب به درمان پرداخت چرا که ممکن است به مرور فرد دچار اضطراب و حتی وسواس و..شود.

درمانگر می تواند از درمان شناختی رفتاری، روان درمانی و حتی دارو درمانی زمانی که علائم افسردگی شدید بودند نیز استفاده نماید.فرضا در روش شناختی رفتاری نوجوان در طی جلسات درمانی می آموزد که واکنش های منفی خود را در خصوص مسائل یا افکار تشخیص داده و و افکار خود را که عموما در لحظه اتفاق می افتند را به چالش بکشد و تلاش کند فکر منفی خود را به مثبت تبدیل نماید.

می توان جهت بهره مندی از جلسات مشاوره فردی با روان آرام تماس حاصل نمود.

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره