به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
پشیمانی از ازدواج

پشیمانی از ازدواج

نکات کلیدی پشیمانی از ازدواج

ازدواج مرحله مهمی از زندگی هر فردی می باشد و هدف از ازدواج احساس آرامش است. اما متاسفانه در بعضی مواقع ازدواج بر وفق مراد پیش نمی رود و در بعضی افراد باعث سردی و بی علاقگی به طرف مقابل شده و سبب پشیمانی از ازدواج می گردد.

پشیمانی از ازدواج می تواند دلایل متعددی داشته باشد که می توان به مواردی از جمله ازدواج در سن پایین، ازدواج های اجباری و تحمیلی، ازدواج به خاطر شرایط مالی، از بین رفتن عشق و علاقه اولیه بین دو طرف، اوضاع اقتصادی نامناسب، دعواها و بحث های لفظی بین زن و شوهر، دعواهای هر دو خانواده زن و شوهر و خیلی موارد دیگری که گاها آگاهانه و گاهی هم نا آگاهانه در زندگی زناشویی پیش می آید و سبب پشیمانی از ازدواج می شود.

پشیمانی از ازدواج

 

پشیمانی از ازدواج آسیب ها و تبعات زیادی بدنبال خواهد داشت از جمله می توان به آسیب های روحی، جسمی برای زن و شوهر، ناامیدی و یاس طرفین، بزهکاری فرزندان و… اشاره نمود. چرا که این پشیمانی باعث درگیری و مشاجرات لفظی بین زن و شوهر شده و سبب ناامنی افراد در خانواده می شود.

در نتیجه هر زن و شوهری قبل از ازدواج باهم باید خوب در مورد همدیگر تحقیق کنند و جلسات متعددی باهم صحبت کنند و متعدد با یک دیگر رفت و آمد خانوادگی داشته باشند تا خوب همدیگر را بشناسند و در ازدواج عجله نکنند تا از ازدواجشان پشیمان نشوند. چرا که این پشیمانی نه تنها سودی ندارد، بلکه آتشی خواهد بود که دامان چندین خانواده را خواهد گرفت واین پشیمانی باعث فاصله بین زن و شوهر و سبب افسردگی هریک خواهد شد.

 

پشیمانی از ازدواج

گاهی هم پشیمانی بعد از ازدواج به خاطر خواسته های نفسانی و مقایسه زندگی و امکانات خود با دیگران و احساس کمبود و نداشتن توان مالی مناسب می باشد. در حالی که دختران و پسران جوان باید بدانند که ره صدساله را نمی شود یک شبه طی کرد. بلکه باید صبور بود و از خداوند کمک گرفت و تلاش کنند تا زندگی خوبی شکل بگیرد.

یکی دیگر از عوامل پشیمانی بعد از ازدواج ممکن است اختلاف فرهنگی دو خانواده باشد. اعتقادات و فرهنگ دو خانواده باید نزدیک به هم باشد تا سبب دوری زن و شوهر از هم نگردد. سطح سواد زن و شوهر و یا بالا بودن سواد یکی از زن و شوهر نیز گاها سبب پشیمانی از ازدواج می گردد.

علل اصلی پشیمانی از ازدواج چیست؟

حال که حدودی درباره علل و نتایج پشیمانی بعد از ازدواج آگاه شدیم، بهتر است که درباره علل اصلی پشیمانی از ازدواج مطلع شویم و آن را بررسی کنیم و در نهایت به دنبال راهکار هایی اساسی برای آن باشیم. به طور کل اصلی ترین و رایج ترین دلایل به گفته روانشناسان می تواند، عواملی همچون تزلزل شخصیتی، کمال گرایی، شکاک بودن، ازدواج برای فرار از مشکلات، ازدواج بر خلاف میل و ازدواج اجباری و تفاهم نداشتن، باشد.

1. کمال جویی و یا کمال گرایی

کمال گرایی یکی از خصوصیاتی است که خیلی از افراد دچار آن هستند. این خصوصیت یکی از خصوصیاتی می باشد که به عنوان یکی از مخرب ترین خصوصیت ها به شمار می رود. این علت می تواند یکی از علل قوی و اصلی و منشاء بروز خیلی از جدایی ها در زندگی های مشترک تلقی شود.

به طور کل کمایی گرایی یا همان perfectionism یعنی یک ویژگی یا خصوصیت شخصیتی که فرد کمال گرا در تلاش برای بی عیب و نقص بودن و تنظیم استاندارد های فوق العاده بالا برای بالاترین سطح عملکرد معنا می شود.

 

پشیمانی از ازدواج

کمال گرایی سازگار می تواند به افراد جهت رسیدن آن ها به اهداف خود انگیزه بدهد، در حالی که کمال گرایی مد نظرمان، افراد را در جهت یک موضوع غیر واقع بینانه سوق می دهد و باعث می شود که فرد در نهایت دچار افسردگی و پایین آمدن عزت نفس می شود، می باشد.

یک زن یا شوهر کمال گرا هنگامی که وارد زندگی مشترک می شوند، با برخورد با ضعف های همسر خود ناامید می شود و امکان دارد که رابطه زناشویی خود و انتخاب خود را یک اشتباه تلقی کند و به سرعت از ادامه ان دل سرد شود. در نتیجه برای رفع آن باید کمال گرایی خود را مدیریت کند.

کتاب خواندن می تواند در جهت تعدیل کمال گرایی بسیار کمک کننده باشد. یکی دیگر از مواردی که به افراد می تواند جهت از بین بردن کمال گرایی کمک کند، مراجعه به یک روانشناس خوب است که در این زمینه بتواند با مشاوره ها و راه حل هایی که دارد یاری گر افراد باشد.

2. ضعف در مسئولیت پذیری

به طور کل در زندگی مشترک پذیرش مسئولیت های خود خیلی مهم است. در زندگی که مرد تلاشی برای رفع نیاز های مادی نکند و زن تلاشی برای تاثیرگذار بودن و مفید بودن در رابطه زناشویی نکند، این رابطه دچار پشیمانی از ازدواج می شود. در زندگی زناشویی طرفین مسئول پذیرش و انجام وظایف خود می باشند و این موضوع باعث حفظ تعادل رابطه زناشویی است.

 

پشیمانی از ازدواج

3. ازدواج برای فرار از دیگر مشکلات

متاسفانه خیلی شاهد مواردی هستیم که افراد برای گذر از خیلی از مشکلات و یا فرار کردن از آن ها دست به ازدواج می زنند. افرادی که با قرار گرفتن در شرایط سخت و غیر مطلوب به صورت عجولانه تصمیم می گیرند تا از آن برهه زمانی فرار کنند. این مسئله باعث می شود که در ازدواج به صورت عجولانه تصمیم بگیرند و نتوانند به طور درست شخصیت و صلاحیت فرد مقابل خود را بسنجند.

این افراد به خاطر عجله کردن در ازدواج، مهارت ها و شناخت کافی را نسبت به ازدواج پیدا نمی کنند و آمادگی ازدواج را در خود ایجاد نمی کنند. در نتیجه این افراد دچار احساس پشیمانی از ازدواج می شوند و یا شکست زودرس را تجربه می کنند.

4. شکاک بودن

شکاک بودن یکی از مواردی است که به شدت روی رابطه زناشویی تاثیر می گذارد. هنگامی که یکی از طرفین نسبت به پارتنر خود شک می کند، قوانین محدود گرایانه ای را به اجرا می گذارد و یا رفتار های نادرستی را بروز می دهد که باعث بروز مشکلات بسیاری در رابطه زناشویی می شود.

 

پشیمانی از ازدواج

از نشانه های یک فرد شکاک می توان به مواردی همچون بدبینی، سوء ظن و یا بدگمانی، رفتار های کنترل کننده، لجباز بودن و منتقد پذیر نبودن اشاره کرد. مواردی که باعث بدبینی می شود، شکست در دوستی قبل از ازدواج، نگرانی نادرست، شکستن اعتماد و… می باشد.

5. ازدواج اجباری

ازدواج اجباری یعنی یک فرد را مجبور کنند یا تحت فشار قرار دهند تا تن به ازدواج دهد. ازدواج اجباری گاها باعث خیلی از پیامد همچون فشار روحی و جسمی، فشار جنسی، خیانت، خودکشی، افسردگی و پشیمانی از ازدواج و… می شود که درمان عواقب ازدواج اجباری به طور کل مدت زیادی را شامل می شود.

پیشنهاد می شود افرادی که مورد فشار و اجبار برای ازدواج قرار گرفته اند حتما به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند و موارد پیش آمده را کاملا بازگو کنند.

6. نداشتن تفاهم

تفاهم در زندگی زناشویی یعنی درک کردن تفاوت ها و پذیرش آن و مدارا نمون و صبور بودن در برابر تفاوت های فرد مقابل است. در واقع داشتن تفاهم این نیست که هیچ مشکلی با فرد مقابل زندگی نداشته باشیم. سنجیدن داشتن تفاهم به قبل از ازدواج و در دوران نامزدی باز می گردد. افراد باید در این دوران درباره مسائل زناشویی و عقاید و باورهای خود به اشتراک برسند تا در زندگی زناشویی دچار مشکل نشوند.

 

پشیمانی از ازدواج

از جمله دلایلی که باعث عدم تفاهم در افراد می شود، می توان به مواردی همچون ناتوانی در بیان احساسات، نداشتن علایق و سلایق مشترک، درک نکردن یکدیگر، نداشتن اعتماد به نفس و… اشاره کرد. برای آن که افراد بتوانند یک زندگی زناشویی خوبی را ادامه دهند، بهتر است در این موارد به یک روانشناس و یا مشاور جهت بهبود روابط زناشویی مراجعه کنند.

راهکار رفع پشیمانی از ازدواج چیست؟

1. رویارویی دو نفره با مشکلات

به طور کل پیشنهاد می شود که افراد برای رویارویی با مشکلات زندگی با هم اقدام کنند. قبل از ورود رسمی به زندگی زناشویی، افراد درباره همسر خود تحقیق کنند و شخصیت او را بشناسند. میزان تعامل خود را بالا ببرند و تا جایی که امکان دارد، سعی کنند باهم در مشکلات زندگی همراه باشند.

2. بزرگ نکردن ضعف طرف مقابل

بعد از ازدواج نباید بر روی نواقص و ضعف های طرف مقابل کلیک کرد و باید بر روی نواقص چشم بست و برای حل آن ها صبور بود. نکته حائز اهمیت آن است که در زندگی مشترک افراد جهت بهبود زندگی خود تلاش کنند و حامی یک دیگر باشند. در نتیجه نقاط تمرکز خود را روی رفتار مثبت و خوب همسر خود بگذارند.

 

پشیمانی از ازدواج

3. تعدیل انتظارات

داشتن یک زندگی ایده آل به هیچ عنوان بد نیست، اما نکته مهم برای داشتن یک زندگی ایده آل صبور بودن و تلاش دو طرفه است. برای ساختن یک زندگی عالی باید دو طرف تلاش کنند و اگر کمبودی در زندگی بود، برای تغییر و ساخت آن دو طرفه تصمیم بگیرند.

افراد می توانند جهت بهبود روابط خود و یا حتی مشاوره درباره ادامه زندگی زناشویی با یک مشاور ماهر و با تجربه مشورت کنند و از راهکار ها و نظرات آن بهره مند شوند.

پشیمانی از ازدواج چه عواقبی دارد؟

پشیمانی از ازدواج آسیب ها و تبعات زیادی بدنبال خواهد داشت از جمله می توان به آسیب های روحی، جسمی برای زن و شوهر، ناامیدی و یاس طرفین، بزهکاری فرزندان و... اشاره نمود.

به طور کل چه مواردی باعث پشیمانی از ازدواج می شود؟

پشیمانی از ازدواج می تواند دلایل متعددی داشته باشد که می توان به مواردی از جمله ازدواج در سن پایین، ازدواج های اجباری و تحمیلی، ازدواج به خاطر شرایط مالی، از بین رفتن عشق و علاقه اولیه بین دو طرف، اوضاع اقتصادی نامناسب، دعواها و بحث های لفظی بین زن و شوهر، دعواهای هر دو خانواده زن و شوهر اشاره کرد.

بهترین راه حل پشیمانی از ازدواج چیست؟

بهترین راه حل این است که جهت بهبود روابط خود و یا حتی مشاوره درباره ادامه زندگی زناشویی با یک مشاور ماهر و با تجربه مشورت کنند و از راهکار ها و نظرات آن بهره مند شوند.

4.4/5 - (82 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره