به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد

برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد

نوجوانی دوره بسیار حساسی از رشد است. نوجوانان در این دوره، بلوغ را تجربه می کنند و به دنبال استقلال شخصیتی هستند. آن ها مغلوب احساسات و عواطف شدیدی هستند که گاهی موجب می شود تصمیم گیری های درست دشوار شود. تصمیم گیری های درست در ارتباط با رابطه داشتن نیز می تواند برای نوجوانان دشوار باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد را به شما توضیح دهیم تا شما بتوانید به فرزندتان در درک رابطه سالم و تنظیم انتظارات از یک رابطه، کمک کنید تا او بهترین تصمیمات را بگیرد.

برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد

هنگامی که فرزند شما وارد دوران نوجوانی می شوند، باید بدانید فرزند شما دیگر چندان کودک نییستند. هورمون ها تغییر می کنند، احساسات عاشقانه پیشرفت می کنند و ممکن است نوجوان شما وارد دنیای دوست یابی و روابط عاشقانه شود. در این مراحل، نحوه برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، اهمیت بسیار بالایی دارد.

برای بسیاری، بزرگ کردن یک نوجوان، آزاردهنده ترین فصل از والدین بودن ، است. نظم و انضباط به طور فزاینده ای دشوار می شود و ممکن است حفظ آن غیرممکن باشد. دشوار است بدانید که چه زمانی قوانین را برای برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، تنظیم کنید و چه زمانی آزادی دهید، چه موقع کوتاه بیایید و چه زمانی محکم بایستید، چه زمانی مداخله کنید و چه زمانی بگذارید زندگی کند.

 

رابطه داشتن

 ارتباطات، اغلب یکی از سخت ترین و حساس ترین مبانی زندگی است. این مکالمات و تصمیمات زمانی چالش برانگیز می شوند که می خواهید برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد  را امتحان کنید.

 

نکات مهم در برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد:

اگر والدین یک نوجوان هستید، قبل از شروع اقدامات، نکات زیر را در ارتباط با برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، در نظر بگیرید:‌

1. برای نوجوان خود، یک رابطه سالم را تعریف کنید

مطمئن باشید که در برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، در مورد پایه های یک رابطه سالم توضیح دهید که یک رابطه سالم از احترام، درک متقابل، اعتماد، صداقت، ارتباطات و پشتیبانی ناشی می شود.

یک رابطه باید از مرزهای سالم تشکیل شود که هر دو شریک به طور یکسان به آن ها احترام بگذارند. یک شریک خوب شما را همانطور که هستید می پذیرد، از انتخاب های شخصی شما پشتیبانی می کند و از دستاوردهای شما خوشحال می شود. یک رابطه سالم همچنین به هر دو شریک اجازه می دهد تا منافع و دوستی های خارج را حفظ کنند و مانع آزادی شخصی هر یک از شرکا نمی شود.

 

2. هشدارهای اجتماعی و احساسی را به نوجوان توضیح دهید

انواع سوء استفاده های مختلفی وجود دارد که نوجوان شما باید قبل از برقراری رابطه از آن ها آگاه باشد. این موارد شامل سوء استفاده جسمی، عاطفی، جنسی، مالی و دیجیتالی است.

برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد

سوء استفاده فیزیکی

به او توضیح دهید که سواستفاده فیزیکی زمانی رخ می دهد که یک فرد با استفاده از نیروی فیزیکی برای آسیب رساندن به دیگری اقدام کند. کتک زدن، لگد زدن، هل دادن، گاز گرفتن، خفگی، و با استفاده از سلاح تمام اشکال سوء استفاده فیزیکی هستند.

سوء استفاده عاطفی

سو استفاه عاطفی می تواند به شکل توهین، تحقیر، تخریب و ارعاب باشد.  سوء استفاده عاطفی می تواند همراه با انزوا، اجبار، یا استفاده از ترس یا گناه برای کنترل یا سوء استفاده باشد.

سوءاستفاده جنسی

در برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، به ویژه زمانی که دوست دختر بزرگتر از خود دارد، سواستفاده جنسی را توضیح دهید که ‌ شامل عملی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر توانایی فرد در کنترل فعالیت جنسی خود و شرایط پیرامون آن تأثیر می گذارد. این سواستفاده می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله فعالیت جنسی اجباری، استفاده از وسایل دیگر سوء استفاده برای فشار بر یک فعالیت و محدود کردن دسترسی به کاندوم یا کنترل تولد.

سوءاستفاده مالی

نوعی سوءاستفاده عاطفی است که از پول یا موارد مادی به عنوان وسیله ای برای قدرت و کنترل شخص دیگر استفاده می کند.

سوء استفاده دیجیتال

فرزند خود را آگاه کنید که هر نوع سوءاستفاده عاطفی با استفاده از فناوری، سواستفاده دیجیتال است. فرد ممکن است برای ترساندن، دستکاری، آزار و اذیت شخصی از رسانه های اجتماعی، پیام کوتاه یا سایر ابزارهای تکنولوژیکی استفاده کند.

اگر در مورد نحوه برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، اطمینان ندارید که بین یک رابطه سالم و ناسالم تمایز قایل شود، از کمک های یک مشاور متخصص در امور نوجوانان بهره بگیرید.

 

3. تفاوت بین شهوت، شیفتگی، و عشق را برای نوجوانان توضیح دهید

تمایز نهادن میان شیفتگی و عشق می تواند برای بسیاری از بزرگسالان نیز دشوار باشد. تصور کنید که برای نوجوانی که برای اولین بار احساسات جدید زیادی را تجربه می کند، می تواند چقدر پیچیده باشد. برای برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، توضیح دهید که جذابیت و تمایل، پاسخ های فیزیولوژیکی هستند که می توانند جدا از احساسات باشند.

اطمینان حاصل کنید که او می فهمد که جذابیت همان عشق نیست.

 

4. با نوجوان در ارتباط با سکس صحبت کنید

در حالی که ممکن است داشتن این مکالمه در برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، برای والدین دشوار باشد، صحبت کردن با نوجوان خود در مورد رابطه جنسی به نفع همه است. از خود بپرسید که آیا می خواهید نوجوانتان این اطلاعات را از شما یا شخص دیگری بشنود. حتماً دیدگاه نوجوان خود را به دست آورید و به نوجوان خود اجازه دهید همه اطلاعات را از شما بشنود. جوانب مثبت و منفی رابطه جنسی را صادقانه توضیح دهید. در مورد اخلاق، ارزش ها و مسئولیت های مرتبط با عقاید شخصی یا مذهبی صحبت کنید.

برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد

6. مرزها را تنظیم کنید

مهم است که انتظارات و مرزهایی را که اکنون در رابطه با دوستیابی نوجوان دارید، تعیین کنید نه این که بعداً به صورت مستقیم آن ها را روبرو کنید. برای  برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، به نوجوان خود قوانینی را که ممکن است داشته باشید، اطلاع دهید. مانند محدودیت های بیرون ماندن از خانه و … به نوجوان خود فرصتی دهید تا در بحث مشارکت داشته باشد، این می تواند به تقویت اعتماد کمک کند.

 

7. پشتیبان فرزند خود باشید

حتماً به نوجوان خود اطلاع دهید که از او حمایت می کنید. به او اطمینان دهید زمانی که به شما نیاز دارد، حتما در دسترس او خواهید بود. بدون آن که به دنبال تنبیه کردن یا سرزنش کردنش باشید.

 

8. احتیاط کنید

از همه مهمتر، هنگام برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، احترام بگذارید. اگر شما با نوجوان خود ارتباط ملایمی داشته باشید که در آن به فردیت، استقلال و نظرات او احترام می گذارید،‌ او نیز تلاش می کند که آیینه رفتار خودتان باشد. این کمک می کند تا یک خط سالم و باز از ارتباط بین شما و فرزندتان ایجاد شود و در نهایت می تواند اعتماد به نفس او را بهبود بخشد.

9. به دنبال خانواده درمانی باشید

برای برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، کمک های خارج از خانواده ای وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید و چالش ها و تنش های میان خانواده را کمتر کنید. علاوه بر این، اگر نوجوان شما مشكلات رابطه ای را تجربه می كند یا گفتگوهای شما در مورد روابط به خوبی پیش نمی رود، به دنبال یك خانواده درمانی باشید كه بتواند به واسطه گفتگوها و ارتقاء هوش هیجانی و رفتارهای سالم کمک كند. آموزش فرزندانتان به معنای بودن در یک رابطه سالم، پیام بسیار مهمی است که باید آن را به یک فرصت تبدیل کنید و حتی ممکن است روزی زندگی او را نجات دهید.

 

نکته آخر در برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد

به یاد داشته باشید که نوجوانان در سن حساسی هستند. آن ها مغرور و لجبازتر از هر زمان دیگری در زندگی خود هستند. شما نمی توانید آن ها را مجبور به ترک دوست دختر و رابطه خود کنید. این عمل موجب می شود که او پنهانی به این رابطه ادامه دهد و به شما دروغ نیز بگوید. شما تنها می توانید با کمک گرفتن از مشاوره و دادن اطلاعات درست و آگاه کردن نوجوان خود، به او در تصمیم گیری درست و عاقلانه کمک کنید.

 

سو استفاده عاطفی چیست؟

سو استفاه عاطفی می تواند به شکل توهین، تحقیر، تخریب و ارعاب باشد.  سوء استفاده عاطفی می تواند همراه با انزوا، اجبار، یا استفاده از ترس یا گناه برای کنترل یا سوء استفاده باشد.

ما چگونه می توانیم به نوجوانان خود کمک کنیم؟

شما تنها می توانید با کمک گرفتن از مشاوره و دادن اطلاعات درست و آگاه کردن نوجوان خود، به او در تصمیم گیری درست و عاقلانه کمک کنید.

ما چگونه می‌توانیم مرزها را برای نوجوان خود تنظیم کنیم؟

مهم است که انتظارات و مرزهایی را که اکنون در رابطه با دوستیابی نوجوان دارید، تعیین کنید نه این که بعداً به صورت مستقیم آن ها را روبرو کنید. برای  برخورد با نوجوانی که دوست دختر دارد، به نوجوان خود قوانینی را که ممکن است داشته باشید، اطلاع دهید. مانند محدودیت های بیرون ماندن از خانه و ... به نوجوان خود فرصتی دهید تا در بحث مشارکت داشته باشد، این می تواند به تقویت اعتماد کمک کند.

4.6/5 - (428 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

15 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
زینب
14 روز قبل

سلام خسته نباشید من یه پسر۱۶ ساله دارم که متوجه شدم با یه دختردر ارتباط هستش نمی‌دونم چیکارکنم مدام هم بااین دختردرارتباط هستش و باهم چت میکنن واقعا خسته شدم نمی‌دونم چیکارکنم لطفا لطفا راهنمایی کنید

Sss
3 ماه قبل

ما حق داریم دوست دختر و دوست پسر داشته باشیم هممو بغل کنیم و… چرا قدیمیا تا به ۱۲سالگی میرسیدن ازدواج می کردند و ما حتی حق حرف زدن با یک دختر یا پسر رو به صورت فیزیکی نداریم

اوا
8 ماه قبل

سلام پسری ۱۵ ساله دارم یک اومد به من گفت من عاشق ی دختری شدم یک دفعه جا خوردم از من میخاد ک پایه ش باشم و درخواست کرده که همراش با اون دختر خانم بیرون برم واقعا موندم چی بهش بگم

ی نفر
1 سال قبل

سلام
من پسر ۱۷ ساله ای دارم باهم خیلی دوستیم ی بار اومد و گفت ی دختر بهش درخواست دوستی داده من گفتم قبول نکن ولی متوجه شدم ک دختره مخ پسرمون زده ولی به دختره گفتم ک بس کن حتی زدمش گفت ک من عاشق پسرت شدم و هر کاری کنی من باهاش کات نمیکنم
چیکار کنم ؟

مادرنگران
10 ماه قبل
پاسخ به  ی نفر

پسر۱۷ساله دارم که بایه دخترتوشهری دوردوست شده ومدام درحال چت کردنه یعنی لحظه ای نیست که گوشی تودستش نباشه وماکلافه شدیم توهیچ جمعی صحبت نمیکنه وفقط درحال چت کردنه طوری که میریم خونه مادربزرگش شاکی میشه که من صدای این بچه رونشنیدم فکرمیکنم خیلی وابسته شده ومن نمیدونم چطوری برخوردکنم

محمدی
1 سال قبل

سلام
نوجوان 15 ساله من با یه دختر هم سن خودش رابطه جنسی برقرار کرده است چه کار کنم؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  محمدی

سلام دوست عزیز؛ اینکه شما چه واکنشی نشون بدید تماما بستگی داره به نوع و کیفیت رابطه شما با ایشون. اینکه چطور و با چه کیفیتی میتونید باهم گفتگو داشته باشید. از اینکه چرا و چگونه و با چه شخصی ارتباط گرفته و کم و کیف ارتباط ایشون با اون خانم و یا جنس مخالفش به چه صورته. و بسیاری مسایل دیگه که کمک میکنه به آگاهی دادن به فرزند شما که چطور از آسیب های احتمالی روابط محافظت نشده در امان بماند. توصیه میکنم از یک روانشناس کمک بگیرید تا با بررسی بیشتر جزییات، راهکارهای مفیدی در اختیارتون بگذاره.

Sss
3 ماه قبل
پاسخ به  محمدی

چطور ممکنه

نگین
1 سال قبل

سلام سوالی داشتم محضرتون دختر 19 ساله ای دارم پی بردم با دوست پسراش سکس و همبستر شده و یه جنین رو سقط کرده این روابط جنسی زمانی که من در خونه نبودم و به مأموریت کاری رفته بودم شکل گرفته و از پدرش هم جویا شدم چرا حواسش نبوده که اونم سرگرم و درگیر پروژه های کاریش بوده الان با توجه که دخترم پرده بکارتش رو از دست داده و زن محسوب می شه چی کار باید انجام بده تا به روحیه و آیندش لطمه ای وارد نشده

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  نگین

سلام دوست عزیز؛ توصیه میکنم برای کاهش آسیب های بیشتر حتما به روانشناس فردی مراجعه کنید.

امیرحسین
2 سال قبل

سلام وقت بخیر سوالی داشتم محضرتون یه پسر ۱۸ ساله دارم که متوجه شدم با دوست دخترش رابطه جنسی و سکس انجام داده و پرده بکارت دوست دخترش رو زده و تقریبا تعداد زیادی هم سکس داشتن و رابطه ها از طرف دختر هم اوکی بود و مایل بوده تا اینکار رو انجام بده

الان با توجه به این اوصاف چیکار باید کرد ممنون از راهنمایی تون!

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 سال قبل
پاسخ به  امیرحسین

سلام دوست عزیز؛ میتونید به کمک مشاور و یا خودتون بدون تنش و سرزنش با ایشان صحبت کنید و ایشان را از جهت عواقب ناشی از روابط بدون آگاهی و بدون محافظت و تدابیر لازم،هشدار و یا اگاهی لازم را بدهید.

A.z
3 ماه قبل

سلام میگین مشاوره بگیرید اما هزینه مشاوره اینقدر بالاس ک نمیتونیم پرداخت کنیم کاش ارگانی باشه ک مشاوره به صورت رایگان یا هزینه کم باشه که خانواده های کم درامد هم بتونن استفاده کنن

پریسا
1 ماه قبل
پاسخ به  A.z

سلام پسره ۱۶ ساله دارم با یه دختر دوست شده ..و از راه دور با اون دختر تصویری میبینن و پیام میدن …نمی‌دونم چی کار کنم …پسرم اون دختر گول زده …خودم با پدر اون دختر صحبت کردم .و قرار شد …سیم کارت دخترشونو رو ازش بگیرن ..و ما هم همین کار رو کنیم ….ولی خانواده اون دختر سیم کارت دخترشونو نگرفتن نمی‌دونم چی کار کنم …هر کس می‌تونه کمکم کنه ممنون میشه پسرم درگیر اون دختر شده شب تا صبح بیداره

کبری
1 ماه قبل

سلام و عرض ادب با پسر بیست ساله ای که دوست دختر داره فهمیدم باهم رفتند خونه چطور رفتار کنیم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره