به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
روابط ناسالم

۱۵ نشانه روابط ناسالم عاطفی

ارتباطات اجتماعی می توانند طول عمر شما را طولانی کرده و خطر نگرانی های روحی و جسمی از جمله افسردگی و فشار خون را کاهش دهد. بعضی از دوستی ها ممکن است چنین تأثیر مثبتی نداشته باشند. برخی دیگر از روابط ممکن است کاملاً سمی باشند. روابط ناسالم و سمی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی شما را از نظر ذهنی تخلیه می کنند و راهی برای پایین آوردن شما به جای تقویت شما دارند. نمی دانید چگونه یک رابطه ناسالم را تشخیص دهید؟ مطمئن نیستید که چگونه با این شرایط کنار بیایید یا چگونه ممکن است روی شما تأثیر بگذارند؟ در این مقاله به روابط ناسالم و نشانه های آن اشاره شده است.

نشانه های روابط ناسالم

روابط سالم بهترین احساس ها و تغییرات را در شما ایجاد می کنند و باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. یک رابطه سالم به معنای یک رابطه “کامل” نیست و هیچ کس در 100٪ مواقع سالم نیست، اما موارد مهمی هستند که به صورت کلی در روابط سالم وجود دارد. نشانه هایی که روابط ناسالم ندارند. در ادامه به نشانه های روابط ناسالم اشاره شده است:

۱. در روابط ناسالم، وابستگی شدید وجود دارد.  

هر شخصی در هر نوع رابطه ای باید بتواند به شریک خود اعتماد کند و آرزو دارد که او را در کنار خود داشته باشد، اما تا حدی متعادل! برخی از افراد هستند که بیش از حد به رابطه خود وابسته می شوند و هر تصمیمی را با توجه به شخص مقابلشان می گیرند. اگر رابطه ای دارید که شما فرد به شدت وابسته در آن هستید یا شخص مقابل بیش از حالت معمول به شما وابسته است، شما درگیر نوعی از روابط ناسالم شده اید.

 ۲. روابط اشتباه، پر از حسادت هستند.

در مرحله ای که حسادت یا عدم اطمینان مداوم توسط شما یا شخص مقابلتان وجود داشته باشد، می تواند دلیل از بین رفتن اعتماد به نفس و اعتماد به انگیزه فرد در رابطه باشد. حسادت، عدم اطمینان و ناامنی از نشانه های روابط ناسالم هستند.

۳. در روابط ناسالم، از سواستفاده کلامی می شود.

سواستفاده کلامی در روابط صدمه بزرگی به افراد وارد می کند. رابطه ای که شما در آن به صورت مداوم مورد سواستفاده کلامی قرار می‌گیرید، آزرده می شوید و اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می دهید، رابطه ای ناسالم است.

۴.احساس انزوا می کنید.

وقتی کسی تلاش می کند تا شما را از افراد دیگر و روابطتان در  زندگی دور کند، احتمالا رابطه سالمی با شما ندارد. اگر در رابطه تان انزوا را تجربه می کنید، با توجه به نوع رابطه تان برای تجدید نظر از یک مشاوره فردی کمک بگیرید.

۵.تحقیر می شوید.

وقتی کسی برای این که احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید، حرف هایی می زند یا شما را تحقیر می کند، رابطه را ناسالم کرده است. این تحقیرها شامل اظهار نظرهای بی ادبانه یا انتقاد از شما است.

روابط ناسالم

۶. در روابط ناسالم ، به شما احساس گناه منتقل می شود.

وقتی کسی باعث می شود شما نسبت به عملکرد خود احساس گناه کنید یا به شما تلقین کند که وظیفه شماست که او را راضی نگه دارید، فرد سالمی نیست.در روابط ناسالم، فرد مقابل ممکن است شما را بخاطر چیزهایی که از کنترل شما خارج است، سرزنش کند و باعث شود شما نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید.

۷. نوسان های رفتاری، نشانه روابط ناسالم است.

وقتی کسی یک واکنش واقعاً شدید و غیرقابل پیش بینی دارد که باعث می شود احساس ترس، گیجی یا ترس کنید. یک فرد بی ثبات واکنش های شدیدی نسبت به چیزهای کوچک دارند و در روابط ناسالم پیدا می شوند. رابطه شما با آنها ممکن است مدام در فراز و نشیب های شدیدی باشد. آن ها ممکن است بیش از حد به چیزهای کوچک واکنش نشان دهند، تغییرات عمده ای در خلق و خو داشته باشند یا با خشونت، داد زدن یا تهدید شما کنترل خود را از دست بدهند.

۸.  در روابط اشتباه ، مسئولیت ها پذیرفته نمی شود.

وقتی در روابط ناسالم، کسی بارها و بارها رفتار نادرست خود را توجیه می کند یا شما یا افراد دیگر را بخاطر اشتباهات خودش سرزنش می کند، سالم نیست.

۹. خیانت، نشانه روابط ناسالم است.

دروغگویی، کنار گذاشتن شما، دو رو بودن یا خیانت در یک رابطه عاشقانه، نشانه های روابط ناسالم هستند.

۱۰. در روابط ناسالم، مدام انتقاد می شود.

وقتی کسی همیشه در مورد شما قضاوت می کند، می تواند عزت نفس شما را تخریب کند. ترسیم مرزها مهم است و اگر شخصی به مرزهای شما احترام نگذارد و تلاش کند تا شما نسبت به خودتان احساس خوبی نداشته باشید، رابطه را ناسالم کرده است.

۱۱. افراد ناسالم، انرژی شما را می‌گیرند.

روابط سالم احساس رضایت عاطفی در شما ایجاد می کند. در مورد روابط ناسالم چنین نیست. شما با یک دوست یا همسر سمی احساس خستگی مداوم خواهید کرد. “دوستی ها باید شادی روزانه شما را فراهم کنند. آن چه دوستی نباید در زندگی شما ایجاد کند، استرس است. روابط ناسالم احساس اضطراب، وسواس یا خستگی را در شما ایجاد می کنند.”

۱۲. در روابط ناسالم نمی توانید اعتماد کنید.

در هر رابطه نزدیک، اعتماد ضروری است. اگر متوجه شدید که نمی توانید به یک دوست اعتماد کنید یا به رازداری آن ها شک دارید، دوستی خود را دوباره بررسی کنید.

۱۳. در روابط ناسالم، مدام با دیگران مقایسه می شوید.

همه انسان ها صفات و تفاوت های منحصر به فرد خود را دارند و یک دوست خوب این را تشخیص خواهد داد. آن ها شما را با دیگران مقایسه نمی کنند و این حس را به شما نمی دهند که از دیگری کمتر هستید. اما در روابط ناسالم شما مدام با دیگران مقایسه می شوید تا در نهایت توقعات شخص مقابل را برآورده کنید.

۱۴. استرس شما افزایش می یابد.

کاهش استرس یکی از مزایای اصلی روابط سالم است. در روابط سالم شما همیشه در بهترین حال خود نیستید، اما پیشرفت را در خودتان احساس می کنید. روابط سمی و ناسالم می توانند به استرس و فشار شما اضافه کنند.

۱۵. احساس حمایت نمی کنید.

رابطه سالم شامل گوش دادن با همدلی و پشتیبانی برای پریشانی و درد است. در روابط ناسالم، هرگز احساس چنین حمایت یا دلسوزی نمی کنید.

نتیجه گیری

در برخورد با روابط ناسالم، شما دو گزینه اصلی دارید. ممکن است بخواهید ابتدا با دوست خود صحبت کنید. ممکن است آن ها درک نکنند که رفتارشان چقدر ناخوشایند است. اگر می خواهید رابطه خود را نجات دهید، صحبت می تواند اولین انتخاب باشد. انتخاب دیگر، پایان دادن به این نوع روابط است. برای شروع گفتگو از جملات سازنده استفاده کنید. در مورد چگونگی احساستان در مورد رفتار شخص مقابل صریح باشید و مرزهایتان را برایشان روشن کنید. اگر این رابطه هیچ مزیت مثبتی برای شما ندارد و مکالمه شما با آن ها کمکی به بهبود نکرده است، شاید زمان آن رسیده باشد که رابطه را خاتمه دهید.

پایان دادن به یک رابطه سمی ممکن است چالش برانگیز باشد و نیاز به کمی پشتیبانی اضافی در هر بخشی از مراحل کاملاً طبیعی است. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند کاوش احساسات خود در مورد روابط ناسالم را شروع کرده و گزینه هایی را برای پایان دادن به آن یا ترمیم آن در نظر بگیرید.

دلیل ایجاد حسادت ناسالم چیست؟

در مرحله ای که حسادت یا عدم اطمینان مداوم توسط شما یا شخص مقابلتان وجود داشته باشد، می تواند دلیل از بین رفتن اعتماد به نفس و اعتماد به انگیزه فرد در رابطه باشد. حسادت، عدم اطمینان و ناامنی از نشانه های روابط ناسالم هستند.

مضرات سو استفاده کلامی در رابطه چیست؟

سواستفاده کلامی در روابط صدمه بزرگی به افراد وارد می کند. رابطه ای که شما در آن به صورت مداوم مورد سواستفاده کلامی قرار می‌گیرید، آزرده می شوید و اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می دهید، رابطه ای ناسالم است.

یکی از تفاوت های روابط سالم با روابط ناسالم چیست؟

کاهش استرس یکی از مزایای اصلی روابط سالم است. در روابط سالم شما همیشه در بهترین حال خود نیستید، اما پیشرفت را در خودتان احساس می کنید. روابط سمی و ناسالم می توانند به استرس و فشار شما اضافه کنند.

4.6/5 - (402 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره