درمان فوبیای تماس تلفنی

مشاور نشانه های فوبیای تماس تلفنی مشاور ازدواج علل تلفن هراسی مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

درمان فوبیای تماس تلفنی امکان پذیر است یا خیر؟

آیا تا به حال به هنگام تلفنی صحبت کردن دچار اضطراب شده اید؟ افرادی که دچار فوبیای تماس تلفنی هستند زمانی که قرار است تماسی را پاسخ دهند یا با دیگران تماس بگیرند نیز دچار اضطراب بسیاری می شوند.

این افراد در اکثر مواقع از برقراری تماس تلفنی با دیگران اجتناب کرده و ترجیح می دهند به تماس های تلفنی پاسخ ندهند.

باید بیان داریم ترس از تماس تلفنی با فوبیای تماس تلفنی متفاوت است، زمانی می توان فردی را مبتلا به فوبیای تماس تلفنی دانست که به هنگام صحبت کردن با تلفنن دچار اضطراب زیادی می شوند ولیکن ترس از تماس تلفنی در اغلب افراد وجود دارد ولیکن علائم اضطراب در ایشان به قدر فوبیای تماس تلفنی شدید و جدی نیست.

به تلفن هراسی Telephone Phobia هم می گویند که در صورتی که علائم اضطرابی در افراد شدید بوده و ادامه پیدا کند نیز می تواند سبب اضطراب اجتماعی گردد.

در ادامه نیز قصد داریم به توضیحات بیشتری در این خصوص اعم از روش های درمان فوبیای تماس تلفنی بپردازیم.

درمان فوبیای تماس تلفنی

نشانه های فوبیای تماس تلفنی چیست؟

در این بخش قصد داریم به برخی نشانه های اضطراب تماس تلفنی اشاره کنیم که لازم است با آن ها آشنا شوید.

از این رو نیاز است که اگر برخی از این علائم یا همه آن ها را در خود مشاهده می کنید از جلسات مشاوره درمان فوبیای تماس تلفنی بهره مند گشته و به خوبی با این هراس رو به رو شوید.

درمان فوبیای تماس تلفنی

آیا می توان از جلسات مشاوره غیر حضوری بهره مند گشت؟

بله این جلسات علاوه بر جلسات حضوری برگزار می شوند که می توان جهت تعیین وقت برای بهره مندی از این جلسات با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

آیا جلسات مشاوره اضطراب در درمان فوبیا موثر هستند؟

بله این جلسات تاثیر بسیاری در تشخیص علت بروز فوبیا و کاهش شدت بروز علائم دارد البته مهم است که حتما به روانشناسی متخصص مراجعه نمود.

هزینه جلسات مشاوره روانشناسی چقدر است؟

هزینه این جلسات با توجه به تعداد جلسات لازم تعیین می گردد که تعداد جلسات مشاوره بستگی به نیاز مراجع و تشخیص روانشناس برای ادامه دادن به روند جلسات دارد.

4.7/5 - (81 امتیاز)

چرا دچار تلفن هراسی می شویم؟

جالب توجه است که علل متعددی می توانند سبب گردند که افراد دچار فوبیای تماس تلفنی شوند که به آن ها اشاره می کنیم.

1.افسرده بودن

افرادی که دچار افسردگی هستند بیش از هر کسی تمایل به گوشه گیری و تنهایی دارند، این افراد از صحبت و ملاقات کردن دیگران اجتناب می ورزند.

2.ترس از واکنش در لحظه

یکی از دلایلی که سبب می گردد برخی افراد دچار تلفن هراسی شوند این است که نمی دانند چطور باید به هنگام تماس تلفنی واکنش نشان داده و نیاز است که با شنیدن حرف های دیگران بدون مکث و زمان لازم برای فکر کردن نیز به شخص پاسخ دهند.

به همین سبب این افراد از تماس تلفنی اجتناب کرده و خود را در موقعیتی که قرار باشد به تماس شخصی پاسخ دهند قرار نمی دهند زیرا نگران هستند به سبب واکنشی که داشته اند از سوی دیگران قضاوت شوند و..

3.بیش از حد درونگرا بودن

افرادی که بسیار درونگرا هستند از اینکه به تلفن خود پاسخ دهند اجتناب می ورزند زیرا این افراد بیشتر غرق در افکار و دنیای خود بوده و به سایر فعالیت ها و محرک های محیطی و..علاقه نشان نمی دهند.

این افراد ترجیح می دهند حرف هایشان را از طریق پیامک منتقل کرده و به راحتی بتوانند پیش از ارسال پیام به خوبی درباره حرف های خود فکر کنند.

4.PTSD

زمانی که افراد دچار PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه باشند ممکن است دچار فوبیای تماس تلفنی شوند.فرضا ممکن است پس از تجربه خاطره ای تلخ، دردناک و هراس آور از سوی تماس تلفنی و..از صحبت کردن تلفنی به شدت دچار واهمه شوند.

فوبیا تلفن هراسی قابل درمان است؟

می توان جهت درمان فوبیای تماس تلفنی از روش های روانشناسی متعددی استفاده نمود ولیکن درمان یا عدم درمان این اختلال وابسته به علت بروز این مشکل و نیز شدت آن دارد.

در اغلب مواقع درمانگر با بررسی و تشخیص علت بروز اختلال تماس تلفنی راهکارهایی را برای کاهش شدت علائم ارائه داده و میزان عملکرد و نتیجه بخشی این راهکار را به مرور در جلسات مشاوره درمانی بررسی می کند.

به طور کل درمان فوبیای تماس تلفنی وابسته به شدت بروز علائم، علت بروز اختلال، بازه زمانی شروع درمان و حتی تخصص درمانگر و تاثیرات محیط بر مراجع دارد.

بسیار مهم است که فرد در مسیر درمان فوبیای تماس تلفنی درک شده و مورد قضاوت قرار نگیرد زیرا متاسفانه برخی تلفن هراسی را بسیار کوچک شمرده و شخصی که مبتلا به این فوبیا می باشد را درک نمی کنند، در حالی که می توان با درک و همدلی داشتن و همراهی وی به او کمک کرد تا میزان شدت علائم تلفن هراسی در وی کاهش و قابل کنترل گردند.

درمان فوبیای تماس تلفنی

فوبیای تماس تلفنی چه تاثیراتی بر زندگی دارد؟

فوبیای تماس تلفنی می تواند تاثیرات بسیاری بر اکثر بخش های زندگی افراد داشته باشد فرضا شخص به سبب این فوبیا در محل کار خود به مشکل خورده و به سبب فوبیای تماس تلفنی در محل کار، نتواند عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد.

این افراد در محل کار اضطراب بسیاری را تحمل می کنند زیرا مدام در تنش بوده و به سبب برقراری تماس تلفنی به صورت مداوم دچار نگرانی می شوند. همچنین علاوه بر نگرانی از بابت صحبت کردن پشت تلفن، ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که نکند تماس تلفنی را خراب کرده و به موجب آن از محل کار اخراج شوند.

چگونه فوبیای تماس تلفنی را درمان کنیم؟

روش های درمانی متعددی برای درمان فوبیای تماس تلفنی وجود دارند که در این بخش قصد داریم به برخی از مهم ترین آن ها اشاره کنیم.

در ابتدا مهم است اشاره کنیم که درمان فوبیای تماس تلفنی باید توسط روانشناس متخصص انجام گیرد و با راهنمایی های ایشان شاهد پیشرفت خود در صحبت کردن با تلفن بود.

از جمله برخی روش های درمان فوبیای تماس تلفنی عبارتند از:

1.صحبت کردن با تلفن

یکی از بهترین روش ها برای درمان فوبیای تماس تلفنی این است که در معرض صحبت کردن قرار بگیرید. نیاز است که برای درمان این فوبیا قدمی بردارید بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تلفن را برداشته و شروع به تماس تلفنی با اطرافیانتان که رابطه صمیمی تری با ایشان دارید کنید.

این نیز می تواند به مرور به شما کمک کند که مجددا اعتماد به نفس لازم برای تماس تلفنی را به دست آورید زیرا طبیعتا با افرادی که رابطه خوبی با ان ها دارید می توانید با راحتی بیشتری به صورت تلفنی صحبت کنید.

2.تعیین پاداش

یکی دیگر از راه های درمان و غلبه بر فوبیای تماس تلفنی این است که برای خود به ازای هر تماس تلفنی پاداش دهید..این می تواند تشویقی برای شما باشد تا بتوانید خود را موظف به تماس گرفتن با دیگران کنید.

لازم نیست هدیه ای گران قیمت را برای خود انتخاب کنید می توانید پس از هر بار تماس تلفنی که ترجیحا خوب است از یک تماس در روز آغاز شود، به مرور به عنوان پاداش به فعالیت های مورد علاقه تان بپردازید فرضا پیاده روی، تماشای سریال، چرت زدن کوتاه در طول روز و..این ها می توانند سبب شوند که به مرور متوجه پیشرفت های خود شده و تلاش کنید که روز به روز در برقراری تماس تلفنی با دیگران بهتر عمل کنید.

3.خود را در وادی تفکر قرار ندادن

طبیعتا می دانید یکی از رایج ترین رفتارها بین افرادی که دچار اضطراب هستند این است که بیش از حد درباره نگرانی هایشان فکر می کنند.

یکی از دیگر روش های موثر بر غلبه و درمان فوبیای تماس تلفنی این است که در خصوص حرف هایی که قرار است پیش از تماس تلفنی داشته باشید فکر نکنید. البته فکر کردن درباره کلیات گفتگو مشکل آفرین نیست اما زمانی که بیش از حد به نوع واکنش و حرف ها فکر کنید می تواند میزان اضطراب شما را افزایش دهید.

این نکته مهم است که بدانیم:

در هر لحظه ممکن است افراد در طول تماس تلفنی در خصوص مسائل متعددی صحبت کنند که افراد حتی هیچ ذهنیت قبلی از آن نداشته اند یا حداقل تصورش را هم نمی کردند که قرار است بر سر این موضوع با یکدیگر حرف بزنند، بنابراین اگر تلاش کنید حرف هایی که قرار است بیان دارید را از پیش به مانند دیالوگ حفظ کنید، به مرور میزان شدت فوبیای تماس تلفنی در شما افزایش یافته و شاهد پیشرفت خود در صحبت کردن تلفنی نخواهید بود.

به همین سبب این نکته ضروری است که بدانید درمان فوبیای تماس تلفنی بیش از هر راهکاری به خود شخص بستگی دارد، آگاهی از نوع درمان و روش غلبه بسیار خوب است اما عمل کردن به آن ها است که نتیجه را به همراه می آورد بنابراین با مراجعه به روانشناس متخصص و همراهی با ایشان در درمان فوبیا، تجربه لحظات و احساسات لذت بخش بیشتری را به خود هدیه دهید..

می توانید با روان آرام کلینیک برای بهره مندی از این جلسات تماس حاصل نمایید.

منبع بخش راه های غلبه بر فوبیای تلفن هراسی:

How to overcome phone anxiety

از دیگر راهکارهای درمان فوبیای تماس تلفنی عبارتند از:

4.تغییر دادن افکار با جایگزینی افکار مثبت به جای افکار منفی

فرضا به جای نگران بودن از بابت آزار دادن فرد، به این فکر شود که اگر قرار بر آزار دادن شخص بود او علاقه ای به برقراری تماس تلفنی نشان نمی داد و..

5.بیش از فکر کردن به خود، به طرف مقابل فکر کنید

فرضا سعی بر تمرکز بر حرف های دیگران و درک کردن آن ها و..

6.بهره مندی از راهنمایی های روانشناس

همانطور که بیان گردید یکی از بهترین روش های درمان فوبیای تماس تلفنی مراجعه به روانشناس و اجرایی کردن راهکارهای ارائه شده می باشد..

به همین جهت می توان از جلسات مشاوره فردی کلینیک روانشناسی روان آرام بهره مند گردید.