به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
برخورد با آدم های عقده ای

برخورد با آدم های عقده ای

افراد عقده ای انواع مختلفی دارند که در همه نوع می توانند خطرناک و آسیب رسان به زندگی ما باشند. استراتژی های برخورد با آدم های عقده ای کمک می کند تا انواع آن ها را شناسایی کرده و نحوه خروج از رابطه یا کنترل ارتباط با آن ها را بیاموزیم. در این مقاله به برخورد با آدم های عقده ای اشاره شده است:

انواع افراد عقده ای

در برخورد با آدم های عقده ای ، چهار نوع از این افراد وجود دارند:

  • آن ها همیشه حرف بدی برای گفتن دارند. آن ها شکایت، انتقاد و قضاوت می کنند.
  • آن ها دوست دارند برای تحت تأثیر قرار دادن شما، دیگران را تحقیر و تخریب کنند.
  • آن ها کمکی به اطرافیان خود نمی کنند و به دیگران اجازه می دهند کارهای سخت را به جای آن ها انجام دهند.
  • آن ها راه خود را می خواهند و برای به دست آوردن آن و رسیدن به هدفشان، هر کاری می کنند.

برخورد با آدم های عقده ای:

1. سعی نکنید افراد عقده ای را تغییر دهید.

وقتی با یک فرد عقده ای ملاقات می کنیم، یا اگر یکی ازا ین افراد را در اعضای خانواده خود داریم، غریزه ما این است که سعی کنیم آن ها را تغییر دهیم. تغییر آن ها هرگز عملی نمی شود. در حقیقت در برخورد با آدم های عقده ای ، وقتی می خواهید تغییر دهید، آن ها تمایل دارند از شما کینه داشته باشند و بدتر می شوند.

برخورد با آدم های عقده ای

2. سعی کنید آدم های عقده ای را درک کنید:

در برخورد با آدم های عقده ای ، باید بفهمید آن ها از کجا آمده اند. سعی کنید زبان ارزشی آن ها را پیدا کنید. زبان ارزشی همان چیزی است که شخصی بیشتر از همه برای آن ارزش قائل است. این همان چیزی است که تصمیمات آن ها را پیش می برد. برای برخی از مردم پول است. برای دیگران، قدرت یا دانش است. این نه تنها به شما کمک می کند تا آن ها را درک کنید، بلکه به آن ها کمک می کند تا آرام شوند و ذهن بازتر داشته باشند. به عنوان مثال ، گاهی اوقات افراد عقده ای فقط می خواهند نظر خود را توضیح دهند. اگر اجازه دهید آن ها با شما صحبت کنند، این ممکن است به آن ها کمک کند تا منفجر نشوند یا سعی نکنند بر یک موقعیت مسلط شوند.

3. اجازه ندهید آن ها سمی باشند:

برخی از افراد عقده ای می توانند سمی باشند. افراد سمی می توانند منفعل، پرخاشگر، پست یا آسیب زن باشند. بنابراین در برخورد با آدم های عقده ای ، اگر مجبور هستید با آن ها کنار بیایید، می توانید بفهمید که آن ها از کجا می آیند و سپس فاصله خود را حفظ کنید. روابط سمی مضر است. بنابراین ، باید اطراف خود را با دوستان خوب محاصره کنید، آن ها را کمتر ببینید و اگر مجبورید با آن ها باشید، باید یک منطقه امن ایجاد کنید.

4. گوش کنید:

گوش دادن قدم اول در برخورد با آدم های عقده ای است. همه می خواهند احساس شنیده شدن داشته باشند. تا زمانی که فرد مقابل احساس تصدیق نکند، هیچ پیشرفتی نمی تواند اتفاق بیفتد. در حالی که در حال گوش دادن هستید، واقعاً بر صحبت های طرف مقابل تمرکز کنید، نه به آن چه می خواهید بعد بگویید.

5. آرام باشید:

وقتی یک موقعیت با آدم های عقده ای دارید، گرفتار شدن در تنش های لحظه آسان است. آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید نفس های آرام و عمیق بکشید.

6. احترام و عزت را نسبت به شخص مقابل نشان دهید:

در برخورد با آدم های عقده ای ، مهم نیست که شخص عقده ای با شما چگونه رفتار می کند، رفتار کردن مثل خودشان به حل اوضاع کمک نمی کند و تنها عزت نفس شما را کاهش می دهد.

7. به دنبال نیازهای پنهان باشید:

این شخص واقعاً به دنبال چه چیزی است؟ این شخص در تلاش است تا از چه چیزی جلوگیری کند یا از شما برای رسیدن به چه هدفی استفاده کند؟

8. از لبخند زدن خودداری کنید:

لبخند زدن ممکن است این گونه به نظر برسد که فرد را مسخره می کنید یا او را تایید می کنید و اجازه استفاده کردن را به آدم عقده ای می دهید. لبخند زدن ممکن است نتیجه معکوس دهد. پس در برخورد با افراد عقده ای ، بهتر است با آن ها برخورد دوستانه و محبت آمیز نداشته باشید.

9. بحث نکنید یا سعی نکنید طرف مقابل را متقاعد کنید.

10. فضای اضافی بین خود و آدم های عقده ای حفظ کنید.

11. حد و مرزها را تعیین کنید:

در حالی که در برخی از نکات بالا، به گوش دادن به حرف های آدم های عقده ای توصیه می کند، شما همچنین حق دارید قاطع باشید و بگویید که نمی خواهید با آن ها صحبت کنید یا حق ندارند با شما با این لحن صحبت کنند.

12. به غریزه خود اعتماد کنید:

اگر غریزه شما می گوید که در امنیت نیستید یا ممکن است برخورد با آدم های عقده ای به شما آسیب برساند، به آن اعتماد کنید و سریعا از نزدیک آن ها خارج شوید و خود را در دسترس قرار ندهید.

13. قبل از واکنش به رفتارهای آدم عقده ای، لحظه ای مکث کنید.

قبل از برخورد با افراد عقده ای ، نفس عمیق بکشید تا افکار خود را جمع کنید و احساسات خود را آرام کنید. کمی وقت بگذارید تا سطح استرس شما کاهش یابد. در این صورت می توانید منطقی تر به شخص نزدیک شوید.

برخورد با آدم های عقده ای

14. نیازهای خود را به روشنی بیان کنید

به فرد فرصت ندهید که حرف های شما را دستکاری کند یا حقیقت را بچرخاند. استفاده از اظهارات “من” به جای اتهامات “شما”. مثلا:  

من فکر می کنم که کاری که انجام دادم ام، کاملا منطقی است و اشتباهی رخ نداده است.

15. هنگام برخورد با آدم های عقده ای ، رویکرد ساندویچ را امتحان کنید.

با یک نظر مثبت شروع کنید، مانند این که به آن ها بگویید شما برای رابطه ارزش قائل هستید و این خوب است، سپس وارد قسمت عقده ای بودن آن ها و مشکلاتتان با آن ها شوید. در پایان، با یک نظر مثبت دیگر مانند تشکر از آن ها برای گوش دادن به شما، مکالمه را تمام کنید.

16. تعاملات خود را به حداقل برسانید:

در برخورد با آدم های عقده ای ، وقت خود را با آن ها محدود کنید. اگر باید تعامل داشته باشید، سعی کنید با معذور شدن از گفتگو یا آوردن شخص ثالث در مکالمه، مسائل را کوتاه کنید. تا آن جا که ممکن است مثبت باشید و مطمئن شوید که پس از آن آرام می مانید.

17. درک کنید که همیشه افراد عقده ایی وجود دارند:

 در هر کجا که زندگی می کنید یا کار می کنید ، با افرادی روبرو خواهید شد که به نظر می رسد آن ها برای صدمه زدن به دیگران هر کاری می کنند. نکته اصلی یادگیری نحوه برخورد با افراد عقده ای است.

18. تحمل منفی را در خود افزایش دهید:

 رفتار شخص مقابل از عهده شما خارج است، اما در برخورد با آدم های عقده ای ، شما باید تصمیم بگیرید که چگونه عکس العمل نشان دهید و درگیر آن شوید یا نه. یکی از راه های انجام این کار افزایش تحمل ناامیدی و منفی است، که شامل اعتقادات غیر منطقی به چالش کشیدن است که ممکن است شما را به استرس، عصبانی شدن یا از دست دادن خونسردی سوق دهد.

19. رفتار خود را بررسی کنید:

 اگر مدام در برخورد با آدم های عقده ای هستید، ممکن است شما افراد اشتباه را جذب می کنید. به عنوان مثال ، اگر شما بیش از حد منفی باشید، افراد بدبین دیگر ممکن است به سمت شما جذب شوند. سعی کنید دوستانی پیدا کنید که رفتارهای مثبتی داشته باشند.

 

4.5/5 - (364 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

36 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علی قاسمی
1 ماه قبل

سلام من پسرم اصلا بام حرف نمی‌زند ازم ترس برده خیلی باش پرخاشگری میکردم فک میکردم بهتر می‌شود درصورتی که بدتر شده حتا چند بار هم خاست دست به خودکشی بزنه جواب تلفنم نمیده

حاتمی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۱۴ساله با پسر عمم ازدواج کردم وعین همین چهارده سال رو زجر کشیدم از دست عقده های همسرم یعنی از زمین و زمان عقده داره الان ۳۹سالشه و من به شدت دارم زجر میکشم از دستش لطفاً لطفاً کمکم کنید ممنونم

حاتمی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۱۴ساله با پسر عمم ازدواج کردم و عین همین ۱۴سال رو زجر کشیدم از دست عقده های همسرم دقیقا از زمین و زمان عقده داره و به خاطر همین اطرافیان دارن از ما دوری میکنن و به شدت حساس و غر غرو وبددهن شده یعنی شده برای اولین بار یکی رو دیده برخورد اول بوده دیر جواب سلامش داده این عقده گرفته که چرا من سلام کردم و ایشون دیر جواب دادن و یه دونه پسر داریم به خدا حتی از پسرم هم عقده گرفته دیگه من عادت کردم به عقده هاش ولی به خدا خیلی دارم اذیت میشم لطفا کمکم کنید ممنونم

سمیرا
1 سال قبل

سلام میشه کمکم کنید چون من يه دوستی دارم که عقده ای وهمش میخواد که خودش اول باشه وهمیشه هم میخواد جای منو بگیره

مریم
10 ماه قبل
پاسخ به  سمیرا

بهترین کار خیلی بها ندین بهش دوری کنین اکر فرد نزیک است تعریف هچکس را نکنید

بهار
1 سال قبل

سلام میشه راهنماییم کنید
من دوستی دارم که چون پدرش دوتا زن داره اون فوق عقده ای شده یعنی چیزی بالاتر از عقده هر روز به همه بچه ها آسیب میزنه و هر بی ادبی که بخواد میکنه و فحش های مستهجنی میده
خیلی وقتا هم عقده خودش رو روی من که دوستشم خالی کرده
و تا الان هر کی باهش دوست بوده دوستیشو کمرنگ کرده از بس بی ادب و سو استفاده گر هست
من چیکار کنم؟

راستی
1 سال قبل

من‌ همسرم‌ کینه‌ ای‌ هستن‌ تا‌ عوض‌ اونو‌ چندبار‌ درنیاره‌ آروم‌ نمیشه‌ ،اونم‌ باحوصله‌ ن‌ با‌ عصبانیت‌ خیلی‌هم‌ ریلکس،همیشه‌ هم‌ همه‌ چی‌ یادش‌ میمونه‌ اون‌ بیشتر‌ منو‌ اذیت‌ میکنه‌ ولی‌ من‌ زود‌ گذشت‌ میکنم‌ یادم‌ نمیره‌ ولی‌گذشت‌ میکنم‌ خیلی‌ هم‌ مغروره

آناهیتا طاهری
5 ماه قبل
پاسخ به  راستی

همسر من خیلی زود جوش بهم خیلی گیر می ده چی کار کنم

اسماعيل
2 سال قبل

البته عقده انواع مختلفي داره كه بايد بشناسيم و در زمان كودكي به دنبال آن بگرديم چه در خودمان و چه در ديگري

ناشناس
2 سال قبل

.

Last edited 2 سال قبل by ناشناس

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره