به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان اضطراب با نوروفیدبک

درمان اضطراب با نوروفیدبک

اختلالات روحی و اضطرابی از انواع متداول اختلالات روانی است. اختلالات روحی و اضطرابی شامل اختلالات روانپزشکی مختلفی است که اختلال پس از سانحه (PTSD) ، اختلال اضطراب فراگیر (GAD) و افسردگی ، محور این بررسی است.  این شرایط ناتوان کننده است و همراه با هزینه های شخصی ، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی است. درمان اضطراب ، راه های متفاوتی دارد که درمان اضطراب با نوروفیدبک ، یکی از این راه هاست.

اختلال اضطراب می تواند شامل تکرار خاطرات سرزده از یک رویداد آسیب زا ، با تداوم بیش از یک ماه باشد. با اضطراب و نگرانی شدید در مورد چندین رویداد یا فعالیت مشخص می شود که بیشتر روزها در طول حداقل ماه ها ادامه دارد و کنترل آن دشوار است. اختلال افسردگی با ناراحتی شدید و مداوم مشخص می شود که عملکرد طبیعی را مختل می کند و غالباً منجر به عدم علاقه یا لذت در فعالیت ها می شود. گزینه درمانی برای این اختلالات به طور کلی شامل داروسازی یا روان درمانی و همچنین درمان اضطراب با نوروفیدبک است.  اما همه بیماران به این روش های درمانی پاسخ نمی دهند و ممکن است برخی از بیماران عوارض جانبی را تجربه کنند.

بیوفیدبک چیست ؟

بیو فیدبک (BF) یک روش درمانی روانشناختی غیر تهاجمی است که دارای یک سیستم کنترل بیومانیتور و سنسورها برای اندازه گیری ، تقویت و بازخورد اطلاعات است که فرد را قادر می سازد که چگونه فعالیت فیزیولوژیکی را تغییر دهد (مانند تنفس ، تغییر ضربان قلب ، جریان خون و فشار خون) و در نتیجه سلامت و عملکرد را بهبود می بخشد.

نوروفیدبک چیست ؟

نوروفیدبک ، نوع خاصی از بیوفیدبک است. نوروفیدبک بر روی سیستم عصبی مرکزی و مغز متمرکز می شود تا تنظیم و تثبیت عصب را بهبود بخشد. تعدیل فعالیت مغز می تواند بر تغییرات رفتاری تأثیر بگذارد. بیمار را آموزش می دهد تا با استفاده از فناوری رایانه ، الگوهای امواج مغزی ضعیف تنظیم شده را بهبود بخشد و در درمان اضطراب با نوروفیدبک موثر است. فیدبک به بیمار در زمان واقعی با استفاده از صداها یا تصاویر ویدیویی ارائه شده ؛ بازخورد مثبت یا بازخورد منفی بسته به اینکه آیا فعالیت مغزی مورد نظر حاصل شده است یا خیر ، می دهد. نوروفیدبک برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات روانی است و همچنین روشی برای درمان اضطراب با نوروفیدبک.  

درمان اضطراب با نوروفیدبک

مطالعات نشان می دهد علاوه بر درمان های سنتی اضطراب ، مانند روان درمانی و رویکرد پزشکی ، آموزش نوروفیدبک نیز می تواند در معالجه بیماران مبتلا به اضطراب اعمال شود.  تاریخچه اولیه بیوفیدبک EEG در معالجه اختلالات روانشناختی مبتنی بر مشاهدات افراد در حالات تغییر یافته آگاهی بود (شوارتز ، 1987).  براساس این مشاهدات ، درمان اضطراب با نوروفیدبک ، بر افزایش فعالیت موج آلفا برای بیماران مبتلا به اضطراب متمرکز شده است.  هاردت و کامیا (1978)  نشان دادند که آموزش نوروفیدبک برای افزایش موج آلفا EEG تأثیر متمایز بر اضطراب دارد.

اضطراب چیست ؟

اضطراب می تواند اشکال مختلفی به وجود آورد و علائم و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. همه ما گاهی اوقات احساس اضطراب ، نگرانی و ترس داریم. این ها می توانند پاسخ های عادی به موقعیت های خاص باشند. به عنوان مثال ، ممکن است نگران مصاحبه شغلی یا پرداخت قبض به موقع باشید. این احساسات می توانند به شما آگاهی دهند تا از خطرات و کارهایی که باید در یک وضعیت دشوار یا خطرناک انجام دهید، در امنیت باشید.

مغز شما با آزاد کردن هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول به یک تهدید یا خطر پاسخ می دهد. حتی اگر خطر را تصور کرده باشید ، این هورمون ها باعث علائم جسمی اضطراب می شوند. پس از متوقف شدن وضعیت تهدیدآمیز ، بدن شما به حالت عادی باز می گردد.

اما اگر به یک اختلال اضطراب مبتلا هستید ، این احساس ترس و خطر می تواند ادامه داشته باشد و مدت طولانی پس از تهدید ، روزمرگی شما را قطع کند. در چنین مواقعی شما می توانید از درمان اضطراب با نوروفیدبک استفاده کنید.

علائم روانی اضطراب که می توان برای آن ها از درمان اضطراب با نوروفیدبک ، استفاده کرد ، می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • افکار رقابتی شدید
  • غیرقابل کنترل در مورد چیزی فکر کردن
  • تمرکز
  • احساس ترس ، وحشت یا “عذاب قریب‌الوقوع”
  • احساس تحریک پذیری
  • هوشیاری افزایش یافته
  • مشکلات خواب
  • تغییر در اشتها
  • می خواهید از وضعیتی که در آن هستید فرار کنید
  • انزوا

علائم جسمی اضطراب که توسط درمان اضطراب با نوروفیدبک ، بهبود می یابد ، می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • تعریق
  • تنفس سنگین و سریع
  • گرگرفتگی یا سرخ شدن
  • دهان خشک
  • لرز
  • ریزش مو
  • ضربان قلب سریع
  • خستگی شدید یا کمبود انرژی
  • سرگیجه و غش
  • درد معده و بیماری

اضطراب اغلب می تواند منجر به افسردگی شود.

برخی از اختلالات اضطرابی که معمولاً برای درمان اضطراب با نوروفیدبک ، تشخیص داده می شوند عبارتند از :

  • اختلال اضطراب عمومی (GAD) – این بدان معناست که نگرانی های منظم یا غیرقابل کنترل را در مورد بسیاری از موارد مختلف در زندگی روزمره خود دارید. از آن جا که علائم اضطراب زیادی وجود دارد ، این می تواند یک تشخیص گسترده باشد و به کمک درمان اضطراب با نوروفیدبک ، بهبود یابد. به این معنی که ممکن است مشکلاتی که با GAD تجربه می کنید با تجربیات شخص دیگر متفاوت باشد.

 

  • اختلال اضطراب اجتماعی – این تشخیص به معنای این است که شما دچار ترس یا اضطراب شدید ناشی از موقعیت های اجتماعی هستید (مانند مهمانی ها ، محل های کار یا هر موقعیتی که مجبور هستید با شخص دیگری صحبت کنید). همچنین به عنوان هراس اجتماعی شناخته می شود که توسط درمان اضطراب با نوروفیدبک ، بهبود می یابد.

 

  • اختلال هراس – به معنای داشتن حملات منظم یا مکرر هراس بدون علت یا علت مشخص است. تجربه اختلال وحشت می تواند به معنای این باشد که شما دائما از حمله می ترسید ، تا حدی که این ترس به خودی خود می تواند حملات هراس شما را برانگیزد.

 

  • فوبیا – ترس شدید یا ترس شدید ناشی از یک موقعیت خاص (مانند موقعیت های اجتماعی) یا یک شی خاص (مانند عنکبوت ها) است. درمان اضطراب با نوروفیدبک ، می تواند به درمان فوبیا از موضوعات متفاوت ، کمک کند.

 

  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) – این تشخیصی است که ممکن است در صورت بروز مشکلات اضطرابی پس از گذراندن چیزی که به نظر شما آسیب زا است ، در شما ایجاد شود. PTSD می تواند باعث ایجاد فلاش بک یا کابوس شود که می تواند احساس کند شما دوباره در حال ترس و وحشت هستید که در طول واقعه تجربه کرده اید.

 

  • اختلال وسواس فکری (OCD) – درمان اضطراب با نوروفیدبک در مورد اختلال وسواس فکری نیز انجام می شود. اگر مشکلات اضطراب شما شامل داشتن افکار ، رفتارها یا اصرارهای تکراری باشد ، ممکن است این تشخیص داده شود.

 

  • اضطراب سلامتی – این بدان معناست که شما وسواس و اجباری در رابطه با بیماری را تجربه می کنید.

 

  • اختلال بدشکلی بدن (BDD) – این بدان معناست که وسواس و اجبار را در مورد ظاهر بدنی خود تجربه می کنید که توسط درمان اضطراب با نوروفیدبک ، بهبود می یابد.

درمان اضطراب با نوروفیدبک

نوروفیدبک ، همچنین به عنوان بیوفیدبک EEG (الکتروانسفالوگرام) شناخته شده است ، یک مداخله درمانی است که از فناوری EEG برای آموزش بهتر مغز استفاده می کند. این روش درمانی به گونه ای طراحی شده است که به تدریج مغز شما را آموزش دهد تا بتواند آن را به عملکرد طبیعی برگرداند. در نتیجه می توان در درمان اضطراب با نوروفیدبک ، با عملکرد طبیعی بدن و مغز ، انواع اختلال های اضطرابی را بهبود داد. هنگامی که سلول های مغزی شما با یکدیگر تعامل دارند ، تکانه های الکتریکی به نام امواج مغزی ایجاد می شوند. این امواج مغزی نشانگر عملکرد کلی مغز شما هستند و وضعیت درونی شما را منعکس می کنند. افرادی که از اضطراب و افسردگی رنج می برند ، اغلب نسبت به افرادی که این چالش ها را تجربه نمی کنند ، الگوهای متفاوتی از امواج مغزی را دارند که در درمان اضطراب با نوروفیدبک ، بر این امواج تمرکز می شود.

نوروفیدبک به درمان اضطراب چه کمکی می کند ؟

در بعضی مواقع ، مغز شما می تواند بیش از تحریک شود ، و شما ممکن است احساسات مزمن خاصی را تجربه کنید که می توانند روش عادی زندگی تان را تغییر دهند. درمان اضطراب با نوروفیدبک ، می تواند به این عدم تعادل مغز کمک کند.

درمان اضطراب با نوروفیدبک چگونه است ؟

این روش درمانی ، از یک برنامه کامپیوتری برای ارزیابی فرکانس های امواج مغزی فرد و بازخورد فعالیت های مغزی که زمینه های اختلال عملکرد را هدف قرار می دهد ، استفاده می کند. سپس این برنامه با استفاده از سیگنال های بصری یا صوتی (اغلب در قالب بازی یا فیلم) برای آموزش سیستم عصبی مرکزی برای تنظیم و سازماندهی مجدد سیگنال های مغز ، عمل می کند. در نتیجه ، افراد می توانند یاد بگیرند که عملکرد مغز خود را بهبود بخشند و ، به طور مستقیم به کاهش علائم افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات عصبی کمک می کند.

درمان اضطراب با نوروفیدبک چقدر طول می کشد ؟

برنامه درمانی نوروفیدبک ، به طور متوسط ​​شامل 40 جلسه هر هفته دو بار یا سه بار در هفته به مدت بیست و سی هفته ، با استفاده از سنسورهایی است که به پوست سر شما متصل است. با استفاده از كنترل بالينی قدرتمند ، تجهيزات نوروفيدبك (EEG زيست فيدبك) را با كنترل بالينی قدرتمندی فراهم میكند كه با دريافت بازخورد EEG ، در هر زمان و هر كجا راهی مقرون به صرفه و بی خطر را برای بيماران در درمان اضطراب با نوروفیدبک ، فراهم می كند.

درمانگر نوروفیدبک شما می تواند به راحتی از راه دور داده های امواج مغزی شما و پیشرفت آموزش با معیارهای واقعی را کنترل کند. درمانگر شما بر اساس علائم و اهداف درمانی شما ، یک برنامه آموزشی اختصاصی برای شما تنظیم می کند. این آموزش از طریق تلفن همراه یا رایانه ، با تماشای فیلم یا بازی در حالی که هدست سبک وزن دارید و یک الکترود منفرد متصل به سر شما وصل است ، انجام می شود.

 

نوروفیدبک به درمان اضطراب چه کمکی می کند ؟

در بعضی مواقع ، مغز شما می تواند بیش از تحریک شود ، و شما ممکن است احساسات مزمن خاصی را تجربه کنید که می توانند روش عادی زندگی تان را تغییر دهند. درمان اضطراب با نوروفیدبک ، می تواند به این عدم تعادل مغز کمک کند.

درمان اضطراب با نوروفیدبک چقدر طول می کشد ؟

برنامه درمانی نوروفیدبک ، به طور متوسط ​​شامل 40 جلسه هر هفته دو بار یا سه بار در هفته به مدت بیست و سی هفته ، با استفاده از سنسورهایی است که به پوست سر شما متصل است. با استفاده از كنترل بالينی قدرتمند ، تجهيزات نوروفيدبك (EEG زيست فيدبك) را با كنترل بالينی قدرتمندی فراهم میكند كه با دريافت بازخورد EEG ، در هر زمان و هر كجا راهی مقرون به صرفه و بی خطر را برای بيماران در درمان اضطراب با نوروفیدبک ، فراهم می كند.

درمان اضطراب با نوروفیدبک چقدر طول می کشد ؟

برنامه درمانی نوروفیدبک ، به طور متوسط ​​شامل 40 جلسه هر هفته دو بار یا سه بار در هفته به مدت بیست و سی هفته ، با استفاده از سنسورهایی است که به پوست سر شما متصل است.

نوروفیدبک چیست ؟

نوروفیدبک ، نوع خاصی از بیوفیدبک است. نوروفیدبک بر روی سیستم عصبی مرکزی و مغز متمرکز می شود تا تنظیم و تثبیت عصب را بهبود بخشد. تعدیل فعالیت مغز می تواند بر تغییرات رفتاری تأثیر بگذارد. بیمار را آموزش می دهد تا با استفاده از فناوری رایانه ، الگوهای امواج مغزی ضعیف تنظیم شده را بهبود بخشد و در درمان اضطراب با نوروفیدبک موثر است.

4.6/5 - (445 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره