به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
رفتار با کودک حسود

رفتار با کودک حسود

کودکان برخلاف بزرگسالان، احساسات خود را به راحتی و بدون هیچ ترسی بیان می کنند.  آن ها برای ابراز عشق، تنفر، حسادت یا شادی خود هیچ واهمه ای ندارند. حسادت در بین بچه ها برای والدین بسیار نگران کننده است. به همین دلیل، رفتار با کودک حسود از جمله مسائلی است که ذهن پدر و مادر را به خودش درگیر می کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی حسادت در بین کودکان و نحوه برخورد با این موضوع بپردازیم.

 

چرا کودک ما از خودش حسادت نشان می دهد؟

نکته بسیار مهمی که در رفتار با کودک حسود وجود دارد این است که ما باید در ابتدا ریشه حسادت کودک خود را بشناسیم. شناختن ریشه حسادت نه تنها به انتخاب روش مناسب برای رفتار با کودک حسود کمک می کند بلکه به ما کمک می کند تا از عواملی که ممکن است این حسادت را در آینده تشدید کند، جلوگیری کنیم. مهم ترین عواملی که باعث ایجاد حس حسادت در کودکان می شود عبارتند از:

1- لوس کردن بیش از حد کودک

همه والدین دوست دارند بهترین اتفاق ها را برای کودک خود رقم برنند و دوست دارند هر چه در توان دارند برای کودک خود بگذارند. لوس کردن بیش از حد کودک باعث می شود او خود را در همه زمینه ها از بقیه هم سن و سال هایش بالاتر بداند. به این ترتیب در هنگامی که کودک با کودک دیگری مواجه می شود که در زمینه ای از او برتر است شروع به حسادت می کند.

 

2- مقایسه کردن

یکی از اشتباهاتی که والدین ممکن است در تربیت کودک خود مرتکب شوند، مقایسه کردن کودک با بقیه است. خواه ناخواه هر پدر و مادری دوست دارد کودکش را با بچه های دیگرش یا بچه های دوستان و آشنایان مقایسه کند. این اتفاق موجب می شود تا خود کودک هم شروع به مقایسه کردن خود با بقیه کند.

 

3- داشتن خواهر یا برادر کوچک

در رفتار با کودک حسود باید متوجه این موضوع باشیم که با آمدن یک فرزند دیگر، کودک شما جایگاه و محبت خود را از دست رفته می بیند و شروع به حسادت کردن می کند. او کم کم متوجه می شود که دیگر فقط خود او نیست که در کانون توجه خانواده است و به حسادت رو می آورد. (Deal With a Child’s Jealousy of the New Baby)

حسادت به خواهر

 

4- کنترل بیش از حد کودک

والدینی که کودک شان را بیش از اندازه کنترل می کنند، حس حسادترا در کودک خود تقویت می کنند. کودک هنگامی که آزادی های خود برای کارهای مختلف را با دوستانش مقایسه می کند، شروع به حسادت می کند. بچه حسود سعی می کند خودش را بهتر جلوه دهد و نمی خواهد بپذیرد که نسبت به دیگران آزادی کمتری دارد.

 

حسود بودن کودک چه نتایجی در بر دارد؟

اولین قدم برای اتخاذ بهترین روش برای رفتار با کودک حسود این است که باید بدانیم حسود بودن بر روی شخصیت کودک شما تاثیر منفی می گذارد. این موضوع به شما کمک می کند تا با یک طرز برخورد صحیح و مناسب ترین رفتار با کودک حسود نگذارید شخصیت او بیش از این تحت الشعاع قرار بگیرد. از نتایج دیگری که حسادت در بر دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خشن شدن و تهاجمی شدن کودک

2- منزوی شدن و تنهایی مفرط کودک

3- کاهش اعتماد به نفس کودک

4- بروز اختلالات یادگیری در کودک

 

انزوای کودک

چگونه با کودکی که حسادت می کند، رفتار کنیم؟

تا این جا آموختیم که چه عواملی می تواند باعث ایجاد حسادت در کودک شود و این حسادت چه تاثیراتی مخربی در شخصیت و آینده کودک دارد. برای رفتار با کودک حسود باید به این نکته توجه داشته باشید که او نسبت به طرز برخورد شما کاملا حساس است و نسبت به آن چه که انجام می دهید شدیدا واکنش نشان می دهد. حفظ خونسردی و آرامش در رفتار با کودک حسود بسیار مهم است. شما می توانید برای یافتن بهترین روش با یک مشاور متخصص و مجرب مشورت کنید و با اجرای توصیه های او راهی مناسب برای رفتار با کودک حسود بیابید.

در زیر به چند مورد از روش های مهم برای رفتار با کودک حسود و طرز برخورد مناسب با او می پردازیم:

1- به حرف های فرزندتان گوش کنید.

حسادت می تواند به احساس عمیقی در فرزند شما تبدیل شده باشد. به حرف های کودک گوش بدهید و از نگرانی ها و سوال های او آگاه شوید. شنیدن نگرانی ها و ترس های او هم به شما کمک می کند تا نحوه برخورد صحیحی با کودک داشته باشید و هم باعث می شود کودک بتواند بر حسادت درونی اش غلبه کند.

پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر مقاله مشاور خانواده در منزل را حتما مطالعه کنید.

 

2- احساسات منفی را به مثبت تبدیل کنید.

یکی از کارهای بسیار تاثیر گذاری که در رفتار با کودک حسود می توانید انجام دهید این است که افکار منفی او را بشناسید. پس از این که از افکار او کاملا مطلع شدید به او کمک کنید تا بتواند با دلیل حسادتش رو به رو شود. مثلا اگر کودک شما نسبت به یکی از همکلاسی هایش در مورد مسائل درسی حسادت می کند، به جای منع کردن، او را به تلاش بیشتر تشویق کنید.

با این نحوه برخورد، بچه حسود انرژی که قبلا صرف حسادت می کرده را صرف تلاش می کند. در این صورت با تلاش بیشتر به موفقیت می رسد و دیگر نیازی نمی بیند نسبت به همکلاسی یا دوستش حسادت بورزد.

 

3- روحیه همکاری او را تقویت کنید.

اگر کودک شما بیاموزد که با خواهر و برادرش یا با دوستانش همکاری کند، به مرور احساس بهتری نسبت به آن ها پیدا خواهد کرد. هر قدر این احساس مثبت در کودک تقویت شود، حسادت او کمتر می شود.

 

4- دست از مقایسه بردارید!

مقایسه کردن و سرکوفت زدن به هیچ وجه روش مناسبی برای رفتار با کودک حسود نیست. مقایسه کردن احساس حسادت را در کودک زیاد می کند. شما باید بدانید که هر کودک و رفتارها و ویژگی هایش مخصوص به خود اوست. مقایسه کردن از اعتماد به نفس کودک می کاهد. بچه حسود به مرور زمان منزوی می شود و نمی تواند خود را با شرایط موجود وفق دهد و به دنبال راه هایی برای نخلیه روحی خود می گردد.

به جای این که فرزندتان را با دیگران مقایسه کنید، به او بیاموزید که باید تلاشش را بیشتر کند. هر چه کودک بیشتر تلاش کند موفق تر و محبوب تر خواهد بود. کودک با تلاش به چیزهایی که می خواهد می رسد و حسادت را کنار می گذارد.

 

5- لوس کردن ممنوع!

این که شما به فرزندتان محبت می کنید خیلی خوب است اما باید بدانید در صورتی که بیش از حد لوس بشود، حسودتر خواهد شد. کودک شما اگر خودش را بالاتر از همه بداند به مرور به یک بچه حسود تبدیل خواهد شد. در رفتار با کودک حسود باید بدانید که اگر به برآورده کردن تمام خواسته های او ادامه دهید، حسادت او بیشتر خواهد شد. چرا که این نحوه برخورد نامناسب باعث می شود که کودک تصور کند که جایگاه بالاتری نسبت به بقیه بچه ها دارد. این تصور او در صورتی که با هم سن و سال ها و خواهر و برادرهایش معاشرت کند مخدوش خواهد شد.

کودک متوجه می شود که آنقدر که پدر یا مادرش می گفته اند نسبت به همه بچه ها بهتر نیست. در چنین شرایطی برای جبران این کمبود شروع به حسادت کردن به بقیه بچه های اطرافش می کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی همیشه در برآورده کردن خواسته های کودک تعادل را رعایت کنید و گاهی به او نه بگویید.

 

6- به او رفتارهای مثبت بیاموزید.

یک روش منطقی برای رفتار با کودک حسود این است که به القا کنید که با داشتن خصلت های خوب زندگی بهتری خواهد داشت. کودک اگر عشق ورزیدن، همکاری، مهربانی و مراقبت کردن از برادر یا خواهر کوچک ترش را بیاموزد، به سمت حسادت نخواهد رفت.

هم چنین در رفتار با کودک حسود می توانید با او در مورد اثرات منفی حسادت صحبت کنید. شاید تصور کنید که کودک شما متوجه نخواهد شد. اما واقعیت این است که صحبت منطقی و آوردن دلیل های قابل فهم و قانع کننده، طرز برخورد بهتری نسبت به امر و نهی کردن است. اگر شروع کنید به فرزندتان دستور دهید او نیز صحبت های شما را نخواهد پذیرفت و حتی در مقابل آن ها مقاومت خواهد کرد. به کودک بیاموزید که در رفتارهای روزانه اش استرس نداشته باشد و به دور از اضطراب فعالیت هایش را انجان دهد. برای آشنایی با روش های دوری از اضطراب پیشنهاد می کنم مقاله کاهش استرس را مطالعه کنید.

تقویت روحیه کودک

نتیجه گیری:

حسادت یک واکنش منطقی از سوی کودکی است که جایگاهش را از دست رفته می بیند. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از کودکانی که خواهر یا برادر کوچک تر از خود دارند، از خودشان حسادت نشان می دهند. در رفتار با کودک حسود باید در ابتدا متوجه شوید که دلیل حسادت کودک شما چیست. یافتن دلیل مناسب به شما کمک می کند تا بتوانید نحوه برخورد مناسبی با وقایع داشته یاشید.

کودکانی که در خانواده های تک فرزندی بزرگ شده باشند بیشتر در معرض دچار شدن به این احساس هستند. چرا که خواسته های آن ها همیشه مورد توجه قرار گرفته و توسط اطرافیان برآورده شده است. شما باید بتوانید با ایجاد یک تعادل منطقی و توجه کافی به رفتار با کودک حسود، به او بفهمانید که در اشتباه است و اگر این رفتارش را کنار بگذارد احساس بهتری در زندگی اش خواهد داشت.

 

منابع:

www.moneycrashers.com

parenting.firstcry.com

4.6/5 - (389 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

2 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ی خواهر دارم ۳ سال از خودم کوچک تره خیلی اذیت میکنه من سعی کردم باهاش خوب باشم بعد فک میکنه ملکس وقتی خوب باهاش رفتار کنیم کلا همه کاراشم باس کنی از هرچی استفاده میکنه اذیت کنه کارای خوبی هم کرده اینم ببینیم بنا ب دلایلی با مادرم زندگی میکنیم مادرمم باهمه یکی برخورد میکنه شاید با اون با ملایمت تر من حسودی نمیکنم بچه که نیستم چطور باید باهاش رفتار کنم گیر نده؟بعد من ی ادمیم هرکاری هم کنه میگم بچس میرم باهاش صحبت میکنم ناراحت نباشه

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام دوست عزیز؛ باهاشون صحبت کنید، با خواهرتون و مادرتون از احساستون و نیازهاتون بدون تنش و دعوا حرف بزنید.

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره