به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
حسادت در رابطه عاطفی

حسادت در رابطه عاطفی و عاشقانه [+ بهترین برخورد]

هیچ کس نمی خواهد حسادت کند. حسادت می تواند یک رابطه عالی را از بین ببرد. باعث بی اعتمادی می شود، به عزت نفس آسیب می رساند و بندرت فایده ای دارد. با این حال، بسیاری از ما قادر به جلوگیری از غلبه افکار، اعمال و گفتار خود نیستیم. بنابراین، چه کاری می توانیم در مورد حسادت در رابطه عاطفی انجام دهیم؟ چگونه می توانیم بر حسادت غلبه کنیم؟ در این مقاله به راهکارهای ساده اما مهمی برای غلبه بر حسادت در رابطه عاطفی اشاره شده است.

ریشه حسادت در رابطه عاطفی

حسادت در رابطه عاطفی مربوط به همسر یا شریک عاطفی شما نیست. بلکه در مورد خود شما است. حسادت ناشی از کمبود اعتماد به نفس و احساس شک نسبت به خود شماست. همچنین می توان حسادت را یکی از علائم  ترس دانست. حسادت داشتن به این که شریک زندگی شما کمی طولانی به شخصی نگاه می کند یا …، می تواند ترس شما از ترک شدن را تحریک کند.

حسادت می تواند به شما کمک کند روی این که به چه کسی (و چه چیزی) اهمیت می دهید، تمرکز کنید. حسادت در رابطه عاطفی حتی می تواند در برخی موارد به تقویت روابط کمک کند. همه چیز به نحوه استفاده شما از این احساس و نحوه کنترل حسادت برمی گردد.

راهکارهای غلبه بر حسادت در رابطه عاطفی و مدیریت آن

۱. برای مدیریت حسادت در رابطه عاطفی ، نگرانی های خود را بیان کنید.

اگر اقدامات همسرتان (یا اقدامات شخص دیگری در قبال همسرتان) احساس حسادت را در شما برانگیخته است، این موضوع را در اسرع وقت با شریک زندگی خود مطرح کنید. شریک زندگی شما ممکن است متوجه این رفتار نشده باشد یا این که متوجه نشده باشد که شما چه احساسی دارید. از این فرصت استفاده کنید و در مورد هرگونه مرزی که احساس می کنید در رابطه تان مورد نیاز است یا مسائلی که برای شما آزاردهنده است، صحبت کنید. اگر به شریک زندگی خود اعتماد دارید؛ اما به دلیل تجارب قبلی در رابطه، فرد شکاکی هستید، سعی کنید به کمک یک روانشناس، باورهای اشتباه و زخم های گذشته خود را ترمیم کنید.

۲. با یک دوست مطمئن صحبت کنید.

حسادت گاهی اوقات می تواند واقعیت را برای شما تحریف کند. گاهی اوقات، ابراز این نگرانی ها به شخص ثالث می تواند وضعیت را کمتر ترسناک کند و به شما کمک کند تا برخی از چشم اندازها را بهتر ببینید، منطقی تر فکر کنید و احساس حسادتتان را کنترل کنید.

۳. ریشه حسادت خودتان را کشف کنید.

حسادت می تواند یک احساس پیچیده و قوی باشد و شما ممکن است هنگام برخورد با آن احساس خیلی خوبی نداشته باشید. اما به جای این که حسادت را به عنوان موضوعی منفی تصور کنید، سعی کنید به عنوان یک منبع مفید اطلاعات به آن نگاه کنید. حسادت به شما می گوید بین آن چه که دارید و آن چه می خواهید، تفاوت وجود دارد. همچنین حسادت کنترل نشده می تواند به خود سرزنشی تبدیل شود و چرخه ای ایجاد کند که احساسات منفی و کمبود اعتماد به نفس در شما بیشتر شود.

۴. برای مدیریت حسادت در رابطه عاطفی ، تصویر کامل را ببینید.

حسادت گاهی در پاسخ به یک تصویر جزئی ایجاد می شود. به عبارت دیگر، شما ممکن است خود و دستاوردها و ویژگی های خود را با یک دید ایده آل یا ناقص از شخص دیگر مقایسه کنید. مردم معمولاً بهترین خودشان را به دنیا نشان می دهند، بنابراین همیشه نمی توان تشخیص داد که واقعاً در زندگی یا رابطه شخص دیگری چه اتفاقی می افتد. خصوصاً وقتی فقط به شبکه های اجتماعی نگاه می کنید. در روابط عاشقانه یا زناشویی هم همینطور است. ممکن است تصویر کاملی که شما از زندگی زوج دیگری می‌بینید، موجب حسادت در شما و دلسردی نسبت به رابطه تان شود. فراموش نکنید که ظاهر زندگی هیچ کس را با باطن زندگی خودتان مقایسه نکنید.

۵. به خاطر داشته های خود سپاسگزاری کنید.

قدردانی می تواند تا حد زیادی کمک کند. شاکر بودن نسبت به داشته هایی که داریم، نه تنها می تواند احساس حسادت را کاهش دهد، بلکه استرس را نیز از بین می برد. نقاط مثبت رابطه تان و خوبی هایی که شریک زندگیتان دارد را به یاد بیاورید و بابت آن ها قدردان باشید. بهتر است روزانه زمانی را صرف کنید و این نکات مثبت را یادداشت کنید.

۶. تکنیک های مقابله در لحظه را تمرین کنید.

کنار آمدن با حسادت به محض بروز آن، به شما کمک نمی کند تا دلایل اساسی را برطرف کنید. اما می تواند به شما کمک کند تا پریشانی کمتری را تجربه کنید. دور کردن توجه از حسادت در رابطه عاطفی همچنین می تواند شما را از رفتارهای احساسی (و کاری که می تواند به رابطه آسیب برساند) دور نگه دارد.

۷. ذهن آگاهی را تمرین کنید.

تکنیک های ذهن آگاهی به شما کمک می کنند تا بدون قضاوت یا انتقاد از شریک زندگی خود، به افکار و احساسات خودتان توجه کنید. افزایش آگاهی در مورد حسادت می تواند به شما کمک کند تا آن را بهتر کنترل کنید.

۸. با یک درمانگر صحبت کنید.

اگر به تنهایی در کنار آمدن با حسادت در رابطه عاطفی خود مشکل دارید، گفتگو با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند. همیشه صحبت از حسادت آسان نیست. ممکن است از به اشتراک گذاشتن این افکار با شخصی که نمی شناسید، احساس راحتی بیشتری کنید. یک درمانگر خوب شما را با مهربانی و دلسوزی ملاقات می کند، به علاوه، او بهتر از هر کس می داند که حسادت احساسی عادی است که همه در برهه ای به سراغ انسان می آید.

۹. برای کنترل حسادت در رابطه عاطفی ، تا ده بشمارید.

هر وقت احساس حسادت در رابطه عاشقانه شما، در مرز تبدیل شدن به عصبانیت بود، چشمان خود را ببندید، نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید. بعد از گذشت ده ثانیه، از خود بپرسید آیا واقعاً چیزی که از آن ناراحت هستید، ارزش این را دارد که روزتان را خراب کنید؟

اگر باید آن را با همسرتان مطرح کنید، این کار را با آرامش انجام دهید. به جای این که سر شریک زندگی خود فریاد بزنید یا او را تحقیر کنید، به سادگی بگویید: این کار برای من ناراحت کننده است و سعی کنید دلایل و ریشه های آن را با هم بررسی کنید.

۱۰. اعتماد را در رابطه تان بیشتر کنید.

اعتماد جنبه اساسی یک رابطه سالم، شاد و راضی کننده است. راه غلبه بر حسادت در رابطه عاطفی، داشتن اعتماد سالم است. برای افزایش اعتماد در رابطه عاشقانه خود، به نکات زیر دقت کنید:

  • به هم دروغ نگویید.
  • احساسات خود را ابراز کنید.
  • کاری نکنید که دوست ندارید همسرتان انجام دهد.
  • نشان دهید قابل اعتماد هستید.

با انجام این کارها، شما و همسرتان اعتماد سالمی ایجاد می کنید که باعث می شود در رابطه خود احساس امنیت کنید.

 ۱۱. به خودتان بیشتر عشق بورزید.

یک رابطه سالم، از سطوح سالم عشق به خود ناشی می شود. تقویت عشق به خود و دوست داشتن خود، در غلبه بر حسادت در رابطه عاشقانه نیز کمک می کند. شما می توانید با گذراندن وقت تنها و یادگیری قدردانی از خود، رفتار خوب با بدن خود و گسترش مهارت هایتان، عشق و احترامی را که نسبت به خود دارید، تقویت کنید.

۱۲. انتظارات رابطه خود را تنظیم کنید.

یک نکته برای غلبه بر حسادت این است که انتظارات خود را برای رابطه عاشقانه تان تنظیم کنید. توجه داشته باشید که تنظیم انتظارات به معنای پایین آوردن استانداردهای شما نیست. بلکه مرور و روشن کردن توقعاتی است که شما و شریک عاطفی تان از هم دارید. دانستن این انتظارات کمک می کند تا همسرتان موضوعاتی که شما را ناراحت می کند یا موجب حسادت شما می شود را بداند و در جهت دور کردن این احساسات از شما تلاش کند.

۱۳. حسادت را به روشی سالم ابراز کنید.

حسادت در واقع می تواند به زوجین کمک کند:

  • قدر یکدیگر را بیشتر بدانند.
  • عشق و علاقه را افزایش دهند.
  • خود را بهبود دهند.
  • سخت کار کنند تا یکدیگر را خوشحال کنند.

چگونگی ابراز حسادت در رابطه عاطفی، عامل تعیین کننده ای برای کمک به زندگی شما خواهد بود. اگر با احترام نگرانی های خود را بیان کنید، شما و همسرتان می توانید از حسادت به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد در زندگی مشترک استفاده کنید.

۱۴. برای کنترل حسادت در رابطه عاطفی ، کشف کنید که واقعاً از چه چیزی می ترسید.

اگرچه آسان است تصور کنید که همسرتان مقصر احساس حسادت شماست، واقعیت این است که “حسادت احساسات منفی را که نسبت به خودمان داریم، منعکس می کند و به ما می گوید که ما کافی نیستیم.”

بنابراین به جای سرزنش کردن شریک زندگی خود، وقت بگذارید و دلیل اصلی حسادت خود را تجزیه و تحلیل کنید و به این سوال پاسخ دهید: از چه چیزی می ترسید؟

با نوشتن تمام احساسات خود در یک دفتر شروع کنید. لیستی از اقداماتی که شریک زندگی شما ممکن است انجام دهد و دکمه حسادت شما را فشار می دهد، تهیه کنید و سپس از خود سوال کنید که آیا در روابط گذشته نیز موقعیت های مشابهی وجود داشته است – چه با خانواده، چه با دوستان و چه با شریک عاطفی سابقتان – که باعث شده شما همان احساس را داشته باشید. همچنین می توانید با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید (که می تواند دیدگاهی بی طرفانه به شما بدهد)، یا این که برای شروع روند لایه برداری از لایه های حسادت، مراجعه به روانشناس را در برنامه خود قرار دهید.

نتیجه گیری

” اعتراف به حسادت، شجاعت و آسیب پذیری زیادی می طلبد.” اما انجام این کار بسیار مهم است. زیرا حسادت می تواند نشانه شکسته شدن اعتماد باشد و احساس ناامنی را در رابطه تان بیشتر کند. با همسرتان صادقانه در مورد آن چه احساس می کنید صحبت کنید. از یک درمانگر برای ترمیم زخم ها و کمبودهایی که در اعتماد به نفس خودتان دارید کمک بگیرید و برای بهبود رابطه تان، از زوج درمانی بهره مند شوید. به یاد داشته باشید که حسادت می تواند سازنده باشد، فقط باید به چیزی که حسادت می خواهد به شما نشان دهد، توجه کنید و آن ها را برطرف کنید.

 

آیا حسادت در رابطه عاطفی همیشه به ضرر ماست؟

خیر. حسادت در رابطه عاطفی حتی می تواند در برخی موارد به تقویت روابط کمک کند. همه چیز به نحوه استفاده شما از این احساس و نحوه کنترل حسادت برمی گردد.

مزایای وجود حسادت در رابطه عاطفی چیست؟

حسادت ممکن است باعث شود زوجین:
قدر یکدیگر را بیشتر بدانند.
عشق و علاقه را افزایش دهند.
خود را بهبود دهند.
سخت کار کنند تا یکدیگر را خوشحال کنند.

صحبت با یک درمانگر در مورد حسادت موجود در رابطه عاطفی چه مزایایی دارد؟

اگر به تنهایی در کنار آمدن با حسادت در رابطه عاطفی خود مشکل دارید، گفتگو با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند. همیشه صحبت از حسادت آسان نیست. ممکن است از به اشتراک گذاشتن این افکار با شخصی که نمی شناسید، احساس راحتی بیشتری کنید. یک درمانگر خوب شما را با مهربانی و دلسوزی ملاقات می کند، به علاوه، او بهتر از هر کس می داند که حسادت احساسی عادی است که همه در برهه ای به سراغ انسان می آید.

4.6/5 - (498 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره