درمان ترایپوفوبیا

مشاور ترایپوفوبیا چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز ترایپوفوبیا مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

روش های درمان ترایپوفوبیا چیست؟

آیا می دانید ترایپوفوبیا چیست؟ افرادی که دارای ترایپوفوبیا هستند از سوراخ ها و فرو رفتگی ها و.. ترس شدیدی دارند. اگر قصد دارید بدانید ترایپوفوبیا خطرناک است یا خیر؟ چه نشانه هایی دارد؟ چگونه می توان ترایپوفوبیا را درمان کرد؟ و..می توان به مطالعه مطالب ارائه شده در ذیل توجه نمود.

ترایپوفوبیا چیست؟

آیا افرادی را دیده اید که نمی توانند به کندوی عسل، انواع کاشی های دارای فرو رفتگی و..به خوبی و به طور مستقیم نگاه کنند؟ این افراد به طور عمد از تماشای این موارد اجتناب نمی کنند بلکه با مشاهده فرورفتگی ها و سوراخ ها نیز دچار ترس می شوند.

این نیز نشان دهنده ترایپوفوبیا در ایشان می باشد که شخص از سوراخ هایی که در کنار یکدیگر هستند یا سایر حفره ها و برجستگی ها نیز دچار هراس می شوند. البته تمامی افراد دارای ترایپوفوبیا دچار هراس نشده و تنها ممکن است از تماشای این موارد دچار انزجار شوند.

بنابراین فردی که دچار این نوع فوبیا می باشد تنها از تماشای سوراخ ها دچار هراس نشده و حتی ممکن است اگر الگوهایی نامنظم را در کنار یکدیگر ببینند نیز دچار انزجار گردند.

علائم ترایپوفوبیا چیست؟

افرادی که نیازمند درمان ترایپوفوبیا هستند به هنگام مشاهده عوامل ترس آور نیز دچار علائم و نشانه هایی می شوند که قصد داریم در این بخش به برخی از متداول ترین آن ها اشاره کنیم.

در این بخش در می یابیم که افراد مبتلا به ترایپوفوبیا بیش از اینکه با مشاهده محرک ها، دچار ترس شوند نیز دچار احساس انزجار می گردند.

هر یک از این علائم با توجه به میزان شدت انزجار و ترس فرد از حفره های ریز و سوراخ ها نیز به شکلی متفاوت در افراد برقرار می گردد که نیاز است در اسرع وقت با کمک مشاور روانشناس به درمان فوبیای حفره و.. پرداخت..

درمان ترایپوفوبیا

ترایپوفوبیا چه عوارضی دارد؟

زمانی که میزان شدت ترایپوفوبیا زیاد باشد فرد ممکن است تحت تاثیر عوارضی قرار بگیرد فرضا:

چنانچه لازم است که در صورت وجود علائم ترایپوفوبیا، حتی با شدت کم و..درمان ترایپوفوبیا را جدی گرفته و به آن اهمیت داد زیرا در صورتی که به درمان این فوبیا پرداخته نشود، به مرور زمان شدت علائم بیشتر شده و این نیز می تواند تاثیرات نامطلوبی بر افراد بگذارد.

آیا می توان از جلسات مشاوره غیر حضوری بهره مند گشت؟

بله این جلسات به صورت کاملا تخصصی و آنلاین برگزار می شوند که می توان جهت بهره مندی از این جلسات با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

مشاوره تلفنی بهتر است یا حضوری؟

هر یک از این جلسات با توجه به شرایط مراجعین مزیت های خاص خود را دارد، بنابراین توصیه می گردد از راهنمایی های مشاور روانشناس در بهره مندی از هر یک از این جلسات استفاده کرده و با توجه به شرایطی که دارید در این جلسات حضور یابید.

هزینه جلسات مشاوره روانشناسی چقدر است؟

هزینه این جلسات با توجه به تعداد جلسات مشاوره درمانی تعیین می گردد.. تعداد جلسات مشاوره روانشناسی هم با توجه به نیاز مراجع و صلاحدید روانشناس مشخص می شود.

4.8/5 - (85 امتیاز)

علل بروز ترایپوفوبیا چیست؟

علل متعددی می توانند سبب گردند که افراد دچار هراس از حفره های ریز و سوراخ ها و..گردند که قصد داریم در این بخش به برخی از این موارد اشاره کنیم. ولیکن این امر حائز اهمیت است که بروز این نوع فوبیا علت معینی ندارد. در خصوص علت بروز ترایپوفوبیا نیز نظریات متعددی وجود دارد که عبارتند از:

افرادی که دچار هراس از حفره های ریز هستند ممکن است با مشاهده سوراخ ها و برجستگی ها دچار احساس خطر شده و به همین سبب با اجتناب از مشاهده آن ها به نوعی از خود در برابر این خطر محافظت می کنند.

نظریه دیگری وجود دارد مبنی بر این مساله که افرادی که دچار این نوع فوبیا هستند به سبب ترکیب شدن نور و تاریکی در کنار یکدیگر در حفره ها و سوراخ ها نیز دچار احساس پریشانی می شوند.

نظریه ای وجود دارد که می گوید درمان ترایپوفوبیا مهم است زیرا افرادی که دچار این فوبیا هستند زمانی که سوراخ ها و حفره ها را مشاهده می کنند تصور می کنند که این حفره ها شبیه به چشم بوده و به ایشان خیره شده اند بنابراین این نیز احساس نامطلوبی را در افراد برقرار می سازد.

همچنین ترایپوفوبیا ممکن است ناشی از اضطراب اجتماعی یا وسواس اجباری باشد.

برخی افراد با مشاهده حفره ها و سوراخ ها تصور می کنند که این ها شبیه به حیوانات خطرناک و حتی سمی یا بیماری ها هستند فرضا فرد تصور می کند این حفره ها تداعی کننده بیماری های عفونی، انگل و..هستند. و یا افرادی که دارای این نوع فوبیا هستند زمانی که لونه زنبور را مشاهده می کنند دچار ترس از نیش زدن زنبور و..می افتند در حالی که سایر افراد به عسل و..فکر می کنند.

بنابراین لازم است که در زمان مناسب به درمان ترایپوفوبیا پرداخت تا بتوان میزان علائم بروز این فوبیا را به مرور زمان کاهش داده و کنترل نمود.

عوامل موثر بر بروز ترایپوفوبیا

عوامل متعددی می توانند سبب گردند که نشانه ها و علائم ترایپوفوبیا در افراد ایجاد گردد که برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از:

درمان ترایپوفوبیا

عوامل موثر بر افزایش ترایپوفوبیا چیست؟

چه عواملی سبب می گردند بروز ترایپوفوبیا در افراد افزایش یابد؟

طبق تحقیقی که به عمل آمده نیز 25 درصد افراد به سبب اینکه یکی از نزدیکانشان دچار ترایپوفوبیا بوده اند نیز به صورت ارثی دچار این نوع فوبیا می گردند.

ولیکن به طور کل زنان بیشتر از مردان دچار ترایپوفوبیا می شوند. از جمله برخی اختلالات و مشکلات روانی که سبب می گردند میزان احتمال بروز ترایپوفوبیا در افراد افزایش یابد عبارتند از:

بنابراین در صورتی که افراد دچار این اختلالات هستند با احتمال بیشتری ممکن است به ترایپوفوبیا مبتلا شوند بنابراین در این صورت لازم است که با کمک مشاور روانشناس به بررسی این مساله در جلسات درمانی پرداخته و از بروز ترایپوفوبیا جلوگیری نموده یا در صورت وجود در زمان مناسب به درمان ترایپوفوبیا پرداخت.

درمان ترایپوفوبیا

آیا ترایپوفوبیا اختلال روانی است؟

خیر. ترایپوفوبیا اختلال روانی محسوب نمی شود زیرا زمانی می توان ترس و مشکلی را اختلال نامید که علائم آن سبب گردند که فرد توانایی های خود را از دست داده و به نوعی دچار ناتوانی شوند.

این مساله مهم است که تشخیص ترایپوفوبیا باید توسط مشاور روانشناس انجام گیرد زیرا تشخیص ترایپوفوبیا راحت نبوده و نمی توان معیارها و ملاک های مشخصی را برای تشخیص این فوبیا در نظر داشت.

از کجا بدانم ترایپوفوبیا دارم؟

می توان با مراجعه به روانشناس متخصص و انجام تست های تخصصی دریافت که دارای ترایپوفوبیا هستیم یا خیر؟

در تست های روانشناسی فرد باید تصاویر متعددی از حفره ها و..را برای چند ثانیه تماشا کند عموما بین یک الی هشت ثانیه تخمین زده می شود..بررسی می شود که افراد چه مدت توانسته اند به مشاهده عکس ها پرداخته اند. بنابراین مشاور روانشناس در پایان تشخیص می دهد که ایشان به ترایپوفوبیا مبتلا هستند یا خیر..

راهکارهای درمان ترایپوفوبیا چیست؟

روش های درمانی متعددی برای درمان ترایپوفوبیا وجود دارد که نیاز است حتما با مراجعه به روانشناس متخصص از این روش های درمانی بهره مند گشت.

1.دارو درمانی

روانشناس متخصص عموما از داروهای خاصی برای درمان ترایپوفوبیا استفاده نمی کند ولیکن در صورتی که فرد با برخی علائم مواجه باشد درمانگر از دارو درمانی هم استفاده می کند. فرضا:

1. فرد اضطراب زیادی دارد که این شدت اضطراب سبب می گردد وی نتواند به خوبی به فعالیت های خود در طول روز رسیدگی کند..
  2. وقتی که فرد در موقعیت هایی معین دچار اضطراب شدید می شود.
  3. و..

برخی از داروهایی که درمانگر برای درمان ترایپوفوبیا مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

1. داروهای ضد افسردگی
  2. بنزودیاپین ها
  3. مسدود کننده های بتا
  4. و..

2.مواجهه درمانی

یکی از روش هایی که درمانگر برای درمان ترایپوفوبیا مورد استفاده قرار می گیرد مواجهه درمانی می باشد.

در این روش، درمانگر به مرور فرد در در مقابل عامل ترس قرار می دهد. چرا که وقتی فرد به صورت تدریجی با عامل ترس مواجه شود میزان علائم ترس وی از عامل ترس کمتر می گردد.

البته این نکته حائز اهمیت است که در مواجهه درمانی، تلاش می شود که فرد ابتدا بتواند عامل ترس را در ذهن خود تصور کند و سپس زمانی که در این مرحله به پیشرفت رسید تصاویری از عوامل ترس نیز برای فرد ارائه می گردد.

بعد از این مرحله، فرد می تواند آمادگی لازم را برای مواجه شدن با عامل ترس یا حتی لمس آن روند درمانی را پیشرفت دهد و درمان ترایپوفوبیا را به خوبی نتیجه بخش ساخت.

3.شناختی رفتاری

در این روش درمانگر به مراجع کمک می کند تا افکار و حتی رفتارهای وی دچار تغییراتی شوند که این تغییرات در درمان ترایپوفوبیا نقش بسزایی دارند.

فرضا روانشناس کمک می کند افکار شخص در صورت غیر واقعی بودن، تغییر کرده و افکار واقعی جایگزین آن ها شوند. چنانچه وقتی افکار آدمی تغییر کند نیز می توان شاهد تغییر رفتارهای وی بود.

شاید بگویید چرا افراد دچار افکار منفی می شوند؟ باید در نظر داشت زمانی که افراد علائم ترایپوفوبیا را تجربه می کنند، عوامل ترس را خطرناک دانسته و به همین سبب در ذهن ایشان افکاری منفی ایجاد می گردد خصوصا زمانی که فرد با عامل ترس مواجه می گردد.

از سایر روش های موثر در درمان ترایپوفوبیا عبارتند از:

تخصص بالای روانشناس در این امر بسیار مهم می باشد بنابراین می توان با بهره مندی از جلسات مشاوره فردی کلینیک روانشناسی روان آرام، راهکارهای موثر در درمان این فوبیا را پیش برده و به مرور شاهد کاهش علائم ترس و انزجار از منبع و عامل ترس بود.

کافیست جهت بهره مندی از جلسات مشاوره تخصصی روان آرام کلینیک، با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.