به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
کمال گرایی در ازدواج

کمال گرایی در ازدواج

کمال گرایی در ازدواج

کمال طلبی، کمال گرایی یا بی نقص گرایی باوری در روانشناسی که در آن تمامی کار ها را باید به صورت وسواسی بدون نقص و ایرادی انجام شود به تعریفی دیگر کمال گرایی به مجموعه از رفتارها و فکرهای تخریب‌کننده گفته می‌شود که همراه با خودخوری است و شما را مجبور می‌کند به هدف‌های نهایی برسید که هیچ گونه صحت عملی ندارند و غیر واقع بینانه هستند که احساس ارامش و شادی و رضایت را از فرد میگیرد،که بیشتر ریشه در استرس و اضطراب و ضعف درخودباوری فرد دارد. این موضوع در ازدواج هم تاثیر گذار است که به آن کمال گرایی در ازدواج می گویند.

بیشتر افراد از اینکه آنها را فردی کمال گرا می‌نامند احساس خوشنودی می‌کند و این احساس به آنها دست می دهد که مورد تحسین بقیه افراد قرار گرفته اند و در حقیقت این افراد تصور می‌کنند که ما نگران بودند از ویژگی های موفق شدن یا برتری نسبت به سایر افراد است ولی این تصور اشتباه است که آنها بعدها به اشتباه بودن این باور پی خواهند برد البته قابل انکار نیست که این صفت همیشه منفی نیست و می‌توان درست و به جا و به صورت مثبت نیز از آن استفاده کرد.

منظور از منفی بودن فرد کمال گرا همان احساس وسواس در انجام امور به صورت بی نقص است و منظور از مثبت بودن آن این است که می‌تواند به رشد و تکامل انسان کمک کند. بدیهی است که انجام دادن کاری غیرواقع گرایانه اسیب هایی هم به شما خواهد زد.

کمال گرایی چیست و به چه افرادی کمال گرا می گویند؟

کمال گرایی یکی از انواع شخصیت های افراد است که احتمالا به دلیل کمبود اعتماد به نفس یا اضطراب در افراد بوجود می آید  افراد کمال گرا همه چیز را مطلق میدانند یا خوب مطلق است یا بد مطلق است  یا کامل مطلق است ویا ناقص مطلق است. همچنین این گونه افراد معمولا نظرات دیگران برایشان با اهمیت است .اما سوالی که دراین جا مطرح میشود  این است که:

آیا ازدواج با افراد کمال گرا خوب است یا بد؟

اگر فرد کمال گرا با فردی که این ویژگی را ندارد ازدواج کند ممکن است دربعضی مواقع دچار بحث و دعوا شوند. این موضوع را با مثال توضیح می دهیم فرد کمال گرا معمولا دوست دارد همه کارش را سر وقت و به موقع انجام دهد و تاخیر داشتن در کار ها او را عصبانی می کند مثلا فرض کنید فرد کمال گرا تصمیم میگرد با همسرش در  ساعتی مشخص برای خرید به بازار برود حال اگر همسرش که کمال گرا نیست و برایش اهمیتی ندارد چه ساعتی به بازار برود کمی دیرتر آماده رفتن شود اما این تاخیر برای فرد کمال گرا مهم است پس ممکن است افراد دچار اختلاف شوند.

کمال گرایی در ازدواج

آسیب های وارده به شخص با انجام دادن کارهای غیر واقع گرایانه

  • لذت انجام کار را از شما میگیرد
  • اعتماد به نفس و توانایی شما را از بین میبرد
  • مانع از رشد شما میشود
  • اشتیاقتان را از بین میبرد

روانشناسان با توجه به دلایل کمال گرایی سه مورد از آن را مشخص کرده‌اند:

  1. کمال گرایی خودمدار: یعنی خود فرد درباره خودش توقع های بالا و زیادی دارد و از شکست خوردن می هراسد.
  2. کمال گرایی دیگر مدار : این دسته از افراد علاوه بر خودشان موجب آزار بقیه افراد نیز می‌شوند متصور شوید یک معلم کمال‌گرا چه بلاهایی که سر دانش آموزان نمی آورد.
  3. کمال گرایی القا شده توسط اجتماع: این نوع کمال گرایی ریشه در اجتماع و جامعه دارد که به افراد جامعه القا می‌کند که همیشه بهترین باشیم و بهترین ها را بسازیم.

ازدواج یک عهد و پیمانی بین یک زن و یک مرد است که زن همدمی باشد برای مرد و مرد تکیه گاهی برای زن بسته می‌شود که به موجب آن باعث تشکیل خانواده می‌شود که در حقیقت هدف ازدواج است و تمایل به این امر در غریزه و نهان انسان وجود دارد یکی از حقوق یک مرد و زن انتخاب همسر و شریک زندگی برای تشکیل خانواده است  که هر فردی می تواند با توجه به اوضاع و شرایط فرهنگی، فکری  و مذهبی خود انتخاب و ازدواج کند و به دنبال آن فراهم کردن شرایط اقتصادی ،شغلی ،خانوادگی و اجتماعی همراه با تفاهم هر دو طرف محبت و علاقه مندی ،کشش جسمی و جنسی دو طرف را دارد.

برقراری ارتباط موثر در رابطه زناشویی دارای اهمیت ویژه است که الگوها و زیرساخت های زندگی بر روی رابطه زن و شوهر بنا می‌شود و رضایت زناشویی در پایداری و استحکام خانواده یکی از عوامل مهم است.

اگر با یک شخص کمال گرا ازدواج کنید چه میشود؟

امروز با افزایش آمار جدایی ارتباط بین زوج‌ها روانشناسان برای شناخت درست و کافی قبل از ازدواج تاکید بیشتری می کنند .

افراد مبتلا به کمال گرایی همیشه دوست دارند در همه شرایط بهتر از بقیه باشند. از نظر آنها باید همیشه و همه وقت باید بهترین باشند در غیر این صورت هیچ چیزی نیستند و تصور می‌کنند که کسب پیروزی و برنده شدن هدف اصلی است به همین دلیل اگر مانعی در رسیدن به هدف وجود داشته باشد افسرده می‌شوند. انسان موجودی جایز الخطاست حتی موفق ترین افراد در زندگی خود دچار خطا و اشتباه می شوند اما افراد کمال گرا معتقدند که تحت هیچ شرایطی نباید دچار اشتباه شوند و همین امر سبب می‌شود که این افراد زود نا امید و تشکیل شوند و هدف خود را کنار بگذارند.

افراد کمال گرا اراده و پشتکار ضعیفی دارند و زود عقب‌نشینی می‌کند و همه چیز را به صورت کامل می‌خواهند. سعی آنها برای کامل بودن باعث نگرانی و استرس در آنها می‌شود. زندگی مشترک پستی و بلندی های فراوانی دارد و اگر قرار باشد با فردی ازدواج کنید که به این یعنی کمال گرایی دچار است بهتر است خوب فکر کنید و منطقی تصمیم بگیرید و نه فقط از روی احساسات.

استرس و نگرانی افراد کمال گرا می تواند تاثیر منفی بر روی زندگی مشترک بگذارد ولی با این حال این افراد به ارتباط وابستگی زیادی دارند که باعث می شود زوجین در کنار یکدیگر بهتر زندگی کنند و نباید آنها را شخصیتی احساسی تصور کنیم.

راه های درمان کمال گرایی در ازدوج چیست ؟

باید بگویم که این ویژگی خوشبختانه به راحتی قابل کنترل و درمان است و پس نگران نباشید ما دراین قسمت روش های درمان کمال گرایی می پردازیم.حتی الامکان سعی کنید تمامی کار های زیر را با مشورت روانشناس و مشاور انجام دهید تا سریع تر و بهتر کمال گرایی همسرتان بهبود یابد. البته این راهکار تنها تا زمانی نتیجه بخش است که کمال گرایی خفیف باشد. در صورت شدید بودن بایستی به مشاوره فردی یا مشاوره ازدواج مراجعه کنید.

تصور عموم مردم این است که وجود صفت کمال گرایی در یکی از زوجین سبب فروپاشی زندگی مشترک آنها می‌شود که نمی‌توان با قطعیت این حرف را تایید کرد چرا که افراد کمال گرا به یک اندازه درگیر این صفت نیستند و تفاوتهایی با هم دارند که در برخی زیاد و در برخی کمتر است. اگر قرار باشد با یک کمال گرا ازدواج کنید بهتر است برخی از رفتارها و ویژگی‌های را در نظر داشته باشید.

در نظر گرفتن همه چیز به صورت کاملا در حد ایده‌آل که ممکن است شما راه نیز به همین شکل بخواهد کامل و ایده آل افرادی که ما نگران بیشتر به افرادی جذب می‌شوند که شبیه خودشان باشد. این افراد خیلی زود دچار افسردگی می‌شوند. و ممکن است گاهی خیلی زود بی اعتماد شوند.

پیشنهاد می کنیم در اولین تلاش ها برای درمان کمال گرایی در ازدواج با مشاور و روانشناس مشورت کنید، چرا که تلاش ها اولیه ای که به سرانجام نرسد باعث ناامیدی می شود و ممکن است از ادامه راه پشیمان شوید. اما پیگیری رفع کمال گرایی با همراهی یک مشاور مجرب می تواند موفقیت را به همراه داشته باشد.

کمال گرایی در ازدواج

زندگی با فرد کمال گرا

اما سوال اصلی این است که چطور می‌توانیم با فرد کمال‌گرا زندگی کنم ؟ به زندگی با او ادامه دهم؟ و یا چگونه او را درمان کنم؟

اگر با فردی ازدواج کردید که دچار کمال گرایی است برای زندگی با او که در امان ماندن باید نهایت تلاش خود را برای مدارا کردن با او بکنید تا او را از دست ندهید اما اگر قصد ازدواج با همچین فردی را دارید ما این راهکار ها را برای شما پیشنهاد میکنیم

اضطراب او را کنترل کنید

این افراد همیشه برای رسیدن به بهترین و کامل ترین همستر به هستند بهتر است با آنها همدردی کنید و به جای دوری کردن از آنها مانند یک دوست با آنها رفتار کنید برای انجام این امر باید قانون و متوجه کنید که اگر نتیجه دلخواهشان گیرد هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد حتی برای کنترل و درمان آن می توانید به مشاوره نیز بروید

با او رابطه دوستانه برقرار کنید

ارتباط رفاقتی دوستانه با همسر کمالگرا یک زندگی آرام را برای شما رقم خواهد زد ۱ را به عنوان مانع از برگزاری کمال گرایی در زندگی می شود و جای شکست را می‌گیرد

برایشان حد و مرز مشخص کنید

همیشه مانع از تصویر کمال گرایی همسرتان بر روی خود باشی پایبندی به اصول و مقررات خود باشید نباید رفتار منفی بر روی شما اثر بگذارد و این شما هستید که باید او را تحت تأثیر رفتار مثبت خود قرار دهید درست است که باید با او سازش و مدارا کنید اما به این معنا نیست که باورهای شخصی و اصول خود را در این میان قربانی کنید

هنگامی که کارهای شمارا قبول ندارند صبوری کنید

به هنگام شکست و سختی‌ها تکیه گاه همسر خود باشید چون این افراد بعد از شکست افسرده می‌شوند که در چنین شرایطی نباید آنها را سرزنش کنید با ابراز همدردی کنید و دلگرمی دهید تا به زندگی عادی برگردد

درمان کمال گرایی در ازدواج و زندگی مشترک 

در جواب به این سوال باید پاسخ داد که مفیدترین درمان کمال گرایی عوض کردن باور های شناختی اشتباه و ناکارآمد با باورهای شناختی درست و کارآمد و برابر با واقعیت است.

  • تلاش کنیم که فرد کمال گرا را با کسی مقایسه نکنید و تحت هیچ شرایطی او را تحت فشار برای تغییر قرار ندهید.
  • اهداف زندگی مشترک خود را به هدف های کوتاه مدت تقسیم کنید و بعد از دستیابی به هر کدام احساس رضایت و خشنودی کنید.
  • زمان بیشتری را برای لذت بردن از زندگی و سرگرمی و تفریح و با هم بودن اختصاص دهید.
  • پس از انجام هر کاری لذت ببرید بدون آنکه درگیر نتیجه آن باشید به جنبه‌های مثبت خود بیشتر ارزش و بها بدهید.
  • با ترس های خود روبه‌رو شوید همواره در مورد موضوع های گوناگون ناآشنا با هم صحبت کنید و از سایرین کمک بخواهید.
  • همیشه این موضوع را با خود تکرار کنید و یادآور شوید که اگر تمایل دارید فردی موفق باشید هیچوقت نخواهید توانست همه افراد را از خود راضی نگه دارید.
  • شما مجبور نیستید که رابطه‌ای سالم خودتان با افراد مختلف را برای به دست آوردن موفقیت ها قربانی کنید
  • کمال گرایی متاسفانه مانع رشد و پیشرفت می‌شود اما اگر فرد به ویژگی خود آگاه شود از همین ویژگی می تواند در جهت رشد استفاده کند.
  • کمال گرایی باید در خدمت شما قرار گیرد اگر شما در خدمت کمال گرایی باشید متاسفانه آسیب‌های سختی خورده و لذت از زندگی نخواهید برد.

باید یادآوری این نکته مهم هم باشیم که کمال گرایی در ازدواج علاوه بر تاثیر بر روی زندگی مشترک بر روی فرزندان خانواده نیز اثر می‌گذارد و از همان ابتدا موجب کمال گرایی فرزندان می‌شود که سبب ایجاد بسیاری از مشکلات برای او در بزرگسالی می شود .

کمال گرایی در ازدواج

پدر و مادرهایی که فرزندان خود را به صورت مشروط دوست دارند

پدر و مادرهایی که فرزندان خود را در شکست مورد تنبیه و در موفقیت مورد تشویق قرار می‌دهند، باعث می‌شوند کودک احساس کند فقط در موقع موفقیت پدر و مادر به او توجه می کنند و مورد تشویق قرار می‌گیرد.

  • پدر و مادرهای کمال گرایی که برای کودکان خود الگو هستند
  • تعیین استانداردهای بالا برای فرزندان
  • امادگی ژنتیکی

از عواملی هستند که موجب ایجاد صفت کمال گرایی یا بی نقص بینی در کودکان میشوند.

عملکرد جنسی جنبه مهمی از کیفیت یک زندگی زناشویی است که کمال گرایی تأثیر به سزایی در آن دارد به عنوان مثال در موقعیت ناباروری این افکار کمال گرایانه سبب می‌شود که فرد علاوه بر نداشتن قدرت باروری تصور کنند که جذابیت جنسی نیز نداشته و نمی تواند عملکرد جنسی مناسبی از خود نشان دهد از این رو است که درمان کمال گرا بودن فرد در زندگی بسیار حساس است و موجب اسیب پذیری خود و شریک زندگی اش میشود و بهتر است قابل کنترل و پیشگیری باشد.

کار کردن و تلاش برای حل مشکل کمال گرایی در یک رابطه زناشویی بی شک کاری بسیار دشوار و سخت نیست و اگر هر دو طرف این تصمیم را بگیرند که رابطه شان را بهتر کند، قدمی بردارند تا زندگی موفق تر و شاد و رضایتمندی داشته باشند می‌توانند این مسئله و چالش را پشت سر گذاشته و رابطه قوی تر و متعادل را با کیفیت بیشتر بر قرار کنند.

شایان ذکر است که کمال گرایی درمان قطعی و حتمی ندارد اما با تمرین ها و تلاش‌های فرد باعث می‌شود که فرد زندگی راحت تر و بهتری را نسبت به گذشته داشته باشد و بتواند موفقیت‌هایی را در زمینه کارهای واقع گرایانه کسب کند که حس شادابی به او دست می‌دهد و این ناامیدی و استرس او کاسته می‌شود.

پیشنهاد می کنیم در اولین تلاش ها برای درمان کمال گرایی در ازدواج با مشاور و روانشناس مشورت کنید، چرا که تلاش ها اولیه ای که به سرانجام نرسد باعث ناامیدی می شود و ممکن است از ادامه راه پشیمان شوید. اما پیگیری رفع کمال گرایی با همراهی یک مشاور مجرب می تواند موفقیت را به همراه داشته باشد.

چه عواملی از جانب خانواده باعث کمال گرا شدن یک انسان می شود؟

پدر و مادرهای کمال گرایی که برای کودکان خود الگو هستند، تعیین استانداردهای بالا برای فرزندان از سمت خانواده، امادگی ژنتیکی

مفیدترین درمان برای کمال گرایی چیست؟

مفیدترین درمان کمال گرایی عوض کردن باور های شناختی اشتباه و ناکارآمد با باورهای شناختی درست و کارآمد و برابر با واقعیت است.

برخی از مشکلات کمال گرایی چیست؟

افراد کمال گرا اراده و پشتکار ضعیفی دارند و زود عقب‌نشینی می‌کند و همه چیز را به صورت کامل می‌خواهند. سعی آنها برای کامل بودن باعث نگرانی و استرس در آنها می‌شود. زندگی مشترک پستی و بلندی های فراوانی دارد و اگر قرار باشد با فردی ازدواج کنید که به این یعنی کمال گرایی دچار است بهتر است خوب فکر کنید و منطقی تصمیم بگیرید و نه فقط از روی احساسات.

4.4/5 - (348 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره