به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
چگونه دوست خوبی باشیم

چگونه دوست خوبی باشیم

چگونه دوست خوبی باشیم تا ارتباطات بهتری داشته باشیم؟

از آنجایی که دوستی در عصر امروز حرف اول را می زند نیازمند پایبندی به اصولی است که کمک می کنند رابطه دوستانه بیش از قبل شده و روابط بین افراد بهتر و بهتر گردد.

✅ برای اینکه بتوانیم بگوییم چگونه دوست خوبی باشیم تا بیشتر ما را دوست داشته باشند باید به اصول پیش رو توجه بیشتری داشته داشته و به آن ها عمل نمائیم.پس برای اطلاع از این اصول همراه ما باشید.

چگونه دوست خوبی باشیم

11 اصل پیشنهادی موثر بر چگونه دوست خوبی باشیم

  1. دوست خوب کسی است که به هنگام اشتباه در قبال دوست یا دوستان خود از ایشان معذرت خواهی می کند.
  2. دوست خوب کسی است که شنونده حرف ها و درد و دل های دوستانش باشد و با او همدلی کند.
  3. دوست خوب کسی است که رازدار بوده و راز دوستانش را بر دیگری برملا نمی سازد.
  4. دوست خوب کسی است که اهل دروغ نبوده و صادق و روراست است.
  5. دوست خوب کسی است که در رابطه احساس سلطه نمی کند.
  6. دوست خوب کسی است که به هنگام سختی ها کمک کننده دوستانش می باشد.
  7. دوست خوب کسی است که نیازمندی های دوستانش را درک کرده و به حریم شخصی آن ها احترام می گذارد.
  8. دوست خوب کسی است که تعهد به دوستانش را فراموش نکرده و به آن ها به هر شکلی خیانت نمی کند.
  9. دوست خوب کسی است که به هنگام مشورت فارغ از احساسات شخصی خود،بهترین راهنمایی ها را به دوستانش می رساند.
  10. دوست خوب کسی است که به هنگام اشتباه دوستش او را ببخشد ولیکن این بخشش نباید بیش از حد بوده و همیشگی باشد.
  11. دوست خوب کسی است که به رشد و پایبندی دوستی خود با دیگری علاقه دارد.

معذرت خواهی از دوست

یکی از مهم ترین اصول مبنی بر چگونه دوست خوبی باشیم اعتراف به اشتباه مرتکب شده در قبال دوست و معذرت خواهی از وی می باشد.

لذا دوست خوب هرگز از ابراز پشیمانی و ندامت به هنگام اشتباهات خود نهراسیده و به احساسات دوستش بسیار توجه می کند.گاهی پیش می آید که ناخواسته این ناراحتی و اشتباه رخ داده و یک دوست خوب هرگز اجازه نمی دهد دوستش دچار برداشت دیگری از رفتارش گردد.یک دوست خوب تلاش می کند رابطه اش را با دوست اش حفظ کرده و از او بابت رفتارش عذرخواهی کند.

همدلی با دوست

برای دستیابی به پاسخ چگونه دوست خوبی باشیم باید به میزان محبت خود نسبت به دوستمان توجه کنیم.مسلما یک دوست انتظار دارد به هنگام ناراحتی های وی کنارش باشیم و به حرف هایش گوش دهیم.لذا دوست خوب او را درک کرده و اجازه می دهد با گریه و حرف زدن ناراحتی هایش را بیان دارد و از این احساس فرار نکند.

رازداری و برملا نکردن احساسات و مسائل شخصی دوست

یک دوست خوب هرگز رازهای دوستش را به دیگر دوستانش برملا نمی کند.متاسفانه این دیدگاه که همه با هم دوستیم من و ..نداره باعث شده رازداری در بین برخی جمع های دوستانه بسیار کمرنگ گردد ولیکن این دیدگاه اصلا درست نبوده بلکه اگر شخص دریابد که رازش برملا گشته فشار روانی زیادی را متحمل می شود. این از مهم ترین پاسخ هاست به چگونه دوست خوبی باشیم

احترام گذاشتن به احساسات و درد و دل های شخصی دوست بسیار گران بها و با ارزش می باشد این رازداری به نوعی امانت داری تلقی می گردد.نه به امانت گرفتن شیئ یا هر چیز دیگری بلکه امانت داری از احساسات گفته شده دوستی که ما را همدم خود دانسته و به ما اعتماد کرده است.دوست خوب کسی است که امانت دار مطمئنی برای احساسات برملا شده دوست خود می باشد.

چگونه دوست خوبی باشیم

دروغ نگفتن و صادق بودن با دوست

در پاسخ به چگونه دوست خوبی باشیم باید به دروغ نگفتن اشاره کنیم.گاهی دیده می شود برخی دوستان حتی به دلایل کوچک به یکدیگر دروغ می گویند و از ابراز حقیقت و یا احساسات واقعی خود به وی سر باز می زنند.اگر به اصطلاح از او ناراحت هستند به جای اینکه با او منطقی صحبت کرده و مساله را حل کند به دروغ بهانه ای دیگر را برای دوری از وی بیان می کند.

دوست خوب می داند که صداقت داشتن و بیان احساسات واقعی خود به دوست اش می تواند راه حلی مناسب باشد و اینگونه هم خودش از ناراحتی بیرون آمده و هم دوباره رابطه ای خوب و دوست داشتنی را با دوستش به سر می گیرد.

عدم سلطه در رابطه دوستانه

یک دوست خوب به سبب آگاهی از اصول چگونه دوست خوبی باشیم می داند که نباید در رابطه با دوستش سلطه داشته و انتظارات بی جا و اغراق آمیزی از وی داشته باشد.

لذا نباید انتظار داشت دوستمان هر ساعتی از روز در کنارمان باشد و یا جزئی ترین مسائل زندگی اش را به ما بیان دارد.همچنین نباید از دوست انتظار داشت تمام کارهای خود را در طی روز به ما گزارش دهد و به طور کل در هر زمانی که بخواهیم برای ما وقت داشته باشد.

درک نیازمندی ها و احترام به حریم شخصی دوست

یک دوست خوب هرگز حریم شخصی و خصوصی دوستش را نمی شکند و به آن حریم و خط قرمز احترام می گذارد.به اصطلاح اگر وی نیاز دارد تنها باشد اصرار بر کنار او ماندن تنها ناراحتی او را به جهت عدم برون سازی و ابراز احساسات شخصی اش با خود بیشتر می گرداند.

تعهد و وفاداری به دوست

یک دوست هرگز به دوستش خیانت نمی کند.این خیانت در هر نوعی شکل می گیرد غیبت کردن از وی.کوچک کردن او در جمعی دیگر و..از اصول چگونه دوست خوبی باشیم حفظ وفاداری به دوستی است که مانع از هرگونه خیانت و لطمه زدن به احساسات وی می باشد.

چگونه دوست خوبی باشیم

ارائه نظرات غیر شخصی به دوست

یک دوست خوب هرگز خود را جای دوستش نگذاشته و احساسات و رفتارهای خود را در موقعیتی به دوستش تعمیم نمی دهد.اگر دوست وی نیازمند راهنمایی و کمک بود بر اساس احساسات و بهترین نوع رفتار در آن موقعیت توسط دوست نیز به طور سنجیده عملی شود.فرضا اگر دوست ما نیازمند شناخت و آگاهی از اصول ازدواج موفق از نظر روانشناسی می باشد و بسیار درگیری ذهنی از این بابت دارد بهتر است ما وی را به جلسات مشاوره ازدواج تشویق کنیم و اصول انحصاری خود را از بابت به وی بیان نداریم.

بخشش دوست

یک دوست خوب به هنگامی که دوستش او را ناراحت ساخته ولی پشیمان است و عذرخواهی می کند بخشندگی کرده و او را می بخشد ولیکن به شرطی که سعی کند دیگر اشتباه خود را تکرار نکند.بخشش یک اشتباه با دوباره فرصت دادن چندباره برای جبران اشتباهات و دعواهای مکرر متفاوت می باشد و بخشیدن و فرصت دادن بسیار از یکدیگر متمایز می شوند.

رشد دوستی و پایبندی

از اصول چگونه دوست خوبی باشیم علاقه به رشد هر یک در رابطه دوستانه در کنار یکدیگر و پایبندی این رابطه می باشد.دوستی خوب یعنی در کنار یکدیگر رشد کردن.شکست خوردن.استمرار داشتن.حفظ تلاش و انگیزه.موفق شدن و جشن گرفتن پیروزی در کنار یکدیگر

چگونه دوست خوبی باشیم

چگونه می توان دوست را خوشحال نمود؟

خوشحال نمودن دوست نیاز به خرید اشیاء و وسایل گران قیمت ندارد بلکه می توان با خرید وسایلی که وی دوست دارد مثل لوازم التحریر.کتاب.شاخه گل و..او را خوشحال نمود و به او نشان داد که به او و خوشحالی اش اهمیت می دهیم.

حتما باید روابط طولانی مدتی داشت تا دوستی صمیمی گردد؟

خیر وقتی هر دو شخص با یکدیگر رابطه خوبی دارند و با یکدیگر راحت هستند.با یکدگیر خوشحالی می کنند و از ناراحتی های هم ناراحت می شوند.یکدیگر را تشویق می کنند و دوست دارند باهم وقت بگذارند و..حتی اگر مدت زمان کوتاهی از آشنایی شان می گذرد با رعایت اصول ذکر شده می توانند دوستی خود را همیشگی سازند.

چگونه می توان با دوست همدلی نمود؟

یک دوست خوب به هنگام ناراحتی دوست خود ایشان را در آغوش گرفته و به حرف های وی گوش می دهد.او را درک می کند و اجازه می دهد احساساتش را ابراز دارد.در مواقع لازم سکوت می کند و در زمان مناسب با وی حرف می زند.در زمان همدلی بهتر است نصیحت یا تجربه ای صورت بیان نشده و با توجه به احساسات فرد او را تسکین داد..مثلا تو دوست خیلی خوبی هستی ممنونم که احساساتت رو با من در میون میذاری و..

4.7/5 - (36 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکتر مجتبی آراسته
2 ماه قبل

با تشکر بسیار زیبا بود لطفا باز هم از این مطالب نیز قرار بدهید

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره