به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان یکی از دغدغه های بسیار بزرگ والدین است. اعتیاد می تواند تاثیرات بزرگ و مخربی بر روی آینده فرزندان بگذارد. به همین دلیل است که همه پدر و مادر ها سعی دارند عواملی که باعث تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر می شود را شناسایی کنند تا بتوانند از این مشکل جلوگیری کند.

نوجوان به دلیل شرایط سنی و روحی که دارد،‌ ممکن است به آسانی درگیر مواد مخدر شود. نوجوان از محیط اطرافش تاثیر می گیرد و اگر این تاثیر به گونه ای باشد که او را به اعتیاد تشویق کند، پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین پدر و مادر باید عواملی را که موجب میل پیدا کردن فرزندشان به مصرف مواد مخدر می شود را شناسایی کنند تا بتوانند برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان برنامه ریزی کنند.

در این مقاله به عواملی که می تواند زمینه ساز اعتیاد در نوجوانان شود می پردازیم و هم چنین راه های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان را بررسی می کنیم:

 

چرا نوجوانان مواد مخدر مصرف می کنند؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند نوجوان ها را برای مصرف مواد مخدر تشویق کند. سابقه مصرف مواد مخدر توسط یکی از اعضای خانواده، مشکلات اجتماعی، مسائل و فشارهای تحصیلی، مشکلات خانوادگی، دوستان ناباب، در دسترس بودن مواد مخدر، اضطراب و افسردگی از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند نوجوان را به ست مواد مخدر بکشاند.

برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان شما به عنوان پدر و مادری که نگران آینده فرزند خودش است باید این شرایط را بشناسید. باید متوجه باشید که آیا فرزندان از نظر شرایط روحی در شرایط مطلوبی است یا نه. چه مشکلاتی بر سر راهش قرار دارد؟ آیا قادر است با هم سن و سالانش ارتباط برقرار کند؟

این مسائل به شما کمک می کند تا درک مناسبی از وضعیت فرزندتان پیدا کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر نوجوانی ممکن است به سمت مواد مخدر کشیده شود. امروزه و با زیاد شدن مواد مخدر صنعتی و مواد روانگردان، نوجوان شما ممکن است به آسانی در دام مواد مخدر بیفتد. بنابراین پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان باید دقت بسیار زیادی به رفتار آن ها داشته باشید.

یکی از مسائلی که ممکن است باعث تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر شود، بیش فعالی است. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله درمان بیش فعالی در نوجوانان را مطالعه کنید.

 

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

مصرف مواد مخدر چه زیان هایی دارد؟

مصرف مواد مخدر در نوجوانان ممکن است به آسانی و با یک اشتباه شروع شود. اما اثراتی و زیان هایی که ایجاد می کند ممکن است تا سال ها گریبان گیر خود او و اطرافیانش شود. این که خود نوجوان بداند که در نتیجه مصرف مواد مخدر ممکن است با چه مشکلاتی روبرو شود، یک راه بسیار مناسب و جدی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان است.

مشکلات تحصیلی و افت تحصیلی، بی بند و باری های جنسی، رانندگی خطرناک، پرخاشگری و درگیر شدن با افراد مختلف از جمله عواقب و زیان هایی است که مصرف مواد مخدر می تواند برای نوجوانان به بار بیاورد. اگر نوجوان بداند که این مسائل به دلیل اعتیاد ممکن است برایش پیش بیاید، احتمالا از مواد مخدر دوری خواهد کرد.

 

راه‌های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

برای این که با نوجوان تان در مورد مواد مخدر و ضرر و زیان های آن صحبت کنید،‌ باید یک شرایط مناسب فراهم کنید. راه های زیادی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان وجود دارد. اما نکته ضروری که باید متوجه باشید این است که صحبت کردن با نوجوان،‌ تفاوت بسیار زیادی با صحبت کردن با یک بزرگسال دارد.

نوجوانان به دلیل شرایط سنی بلوغ، بسیار بی پروا هستند و در مقابل صحبت و نصیحت جبهه گیری می کنند. شما باید با نوجوان تان با دلیل و منطق صحبت کنید. اگر صحبت هایتان بدون منطق باشد، نوجوان به هیچ وجه نخواهد پذیرفت. نوجوان کودک نیست و باید با او مثل یک بزرگسال صحبت کنید.

مواد مخدر ممکن است باعث ایجاد مشکلات روانی در نوجوانان شود. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله اختلالات روانی شایع در نوجوانی را مطالعه کنید.

در ادامه چند راهکار دیگر برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان را بررسی می کنیم:

 

1- مراجعه به مشاور

اگر احساس می کنید که نوجوان تان دارد به سمت مواد مخدر کشیده می شود، مراجعه به مشاور روانشناس یکی از بهترین راهکارهاست. نوجوان ها ممکن است شرایط احساسی و روانی را تجربه کنند که دوست نداشته باشند با خانواده در میان بگذارند.

روانشناس با ایجاد یک فضای کاملا دوستانه صحبت های نوجوان را می شنود. این تخلیه روانی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان بسیار مفید است. نوجوان مسائل و مشکلاتش را با مشاور در میان می گذارد و مشاور به او این اطمینان را می دهد که عواقب و تنبیهی برای صحبت هایش نخواهد داشت. بنابراین مشکلاتش را به راحتی بیان می کند.

نقش یک مشاور با تجربه و متخصص در پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان بسیار حیاتی به نظر می رسد و خانواده ها می توانند از توصیه های مشاور استفاده کامل داشته باشند. برای گرفتن مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

2- دوستان فرزندتان را بشناسید

نوجوانان از دوستان شان تاثیر زیادی می گیرند. یکی از کارهای مهمی که شما باید برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان این است که دوستان فرزندتان را بشناسید. البته این کار باید در یک فضای کاملا دوستانه و بدون هیچ گونه اجبار باشد.

اگر فرزندتان احساس کند که قصد دارید او را کنترل کنید، نتیجه خوبی نخواهد داشت. از او بخواهید تا دوستش را به شما معرفی کند. هم چنین می توانید به صورت پنهانی با خانواده دوست فرزندتان ارتباط برقرار کنید تا آن ها را بهتر بشناسید.

دوستان می توانند فرزند شما را برای مصرف مواد مخدر تشویق کنند. اما اگر فضا شما خودش به این نتیجه برسد که نباید با آن دسته از دوستانش رفت و آمد داشته باشد، یک قدم مهم برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان است.

 

3- از تجربه های خودتان استفاده کنید

زمانی که با نوجوان در مورد مواد مخدر و اثرات آن صحبت می کنید باید آماده هر نوع سوالی باشید. اگر خودتان قبلا مواد مخدر مصرف می کرده اید و نوجوان تان از این موضوع اطلاع دارد، باید آماده باشید تا در مورد تجربه های برای نوجوان تان صحبت کنید. داشتن صداقت یک نکته بسیار مهم برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان است.

اگر خود شما مواد مخدر مصرف نکرده اید، دلایل تان را به صورت کاملا منطقی با او در میان بگذارید. گفتن جمله هایی مثل: «کار خوبی نیست! ضرر داره!» و جملاتی به این شکل هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. بلکه باید با دلایل منطقی به نوجوان تان بگویید که چرا به او توصیه می کنید که مواد مخدر مصرف نکند.

 

4- از محتواهای آموزشی استفاده کنید

هزاران ساعت کلیپ های آموزشی در مورد مواد مخدر و مضرات استفاده از آن وجود دارد. اما برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان باید بدانید که نوجوانان به مطالب کلیشه ای و معمولی توجهی نخواهد کرد. اگر به دنبال این هستید که بر فرزندتان تاثیر بگذارید، باید دنبال محتواهای مناسبی بگردید که جذابیت دارند.

متاسفانه آموزش های که در برنامه های تلویزیونی کشور ما داده می شود، جذاب نیستند. به همین دلیل نوجوان ارتباط مناسبی با آن ها برقرار نمی کند و نمی تواند از این برنامه ها استفاده کند. در این شرایط حساس از سایت های مرتبط استفاده کنید تا برنامه آموزشی مورد نظرتان برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان را پیدا کنید. (Preventing Drug Use: Connecting and Talking with Your Teen)

 

5- برای فرزندتان وقت بگذارید

یکی از مواردی که می تواند باعث گرایش فرزندتان به سمت مواد مخدر شود، احساس تنهایی است. از نوجوان تان بخواهید در مورد مسائلی که دارد و تجربه هایی که کسب می کند با شما صحبت کند. البته برای این کار باید قضاوت کردن را کنار بگذارید. قضاوت آفت چنین کاری است.

به عنوان یک دوست به صحبت های فرزندتان گوش کنید و تجربه های خودتان را با او در میان بگذارید. نوجوان ممکن است به خاطر شرایط جسمی، جنسی و یا روحی دوران بلوغ با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم کند. برای حل این مشکل ممکن است دست به مصرف مواد مخدر بزند. بنابراین این ارتباط برقرار کردن یک راه بسیار مهم برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان است.

دقت کنید که از مقایسه کردن فرزندتان با دیگران پرهیز کنید. این مقایسه کردن ممکن است نوجوان تان را سر خورده کند. یکی از دلایلی که نوجوانان به مواد مخدر روی می آورند این است که تصور می کنند مصرف مواد مخدر باعث خواهد شد بتوانند بهتر درس بخواهند و شروع به مصرف مواد مخدر می کنند. بنابراین یه هیچ وجه نوجوان را با دوستان یا غریبه ها مقایسه نکنید.

 

نتیجه گیری:

اعتیاد یک چالش جدی در نوجوانان است. نوجوانان به دلیل ویژگی های سنی که دارند،‌ ممکن است آلوده به مواد مخدر شوند. همه پدران و مادران وظیفه دارند تا از نوجوان شان پشتیبانی کنند و اجازه ندهند زمینه برای مصرف مواد مخدر فراهم شود.

نوجوانان باید همیشه بداند که والدینش از او پشتیبانی خواهند کرد. اگر این موضوع را بداند، وقتی با مشکلات بر سر راهش مواجه می شود، به جای این که از افراد غیر متخصص مشورت بگیرد و یا به مواد مخدر روی بیاورد، مسئله را در خانواده مطرح می کند. بنابراین

ایجاد یک محیط امن و فراهم کردن آرامش روانی در خانواده، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان دارد.

منابع:

vertavahealthohio.com

drugfree.org

چگونه می توانیم با صحبت کردن با فرزندمان و وقت گذاشتن برای او از اعتیادش پیشگیری کنیم؟

یکی از مواردی که می تواند باعث گرایش فرزندتان به سمت مواد مخدر شود، احساس تنهایی است. از نوجوان تان بخواهید در مورد مسائلی که دارد و تجربه هایی که کسب می کند با شما صحبت کند. البته برای این کار باید قضاوت کردن را کنار بگذارید. قضاوت آفت چنین کاری است.

آیا دوستان فرزاندانمان می توانند او را به سمت اعتیاد سوق دهند؟

نوجوانان از دوستان شان تاثیر زیادی می گیرند. یکی از کارهای مهمی که شما باید برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان این است که دوستان فرزندتان را بشناسید. البته این کار باید در یک فضای کاملا دوستانه و بدون هیچ گونه اجبار باشد.

به طور کلی چگونه می توانیم از اعتیاد فرزندمان پیشگیری کنیم؟

برای این که با نوجوان تان در مورد مواد مخدر و ضرر و زیان های آن صحبت کنید،‌ باید یک شرایط مناسب فراهم کنید. راه های زیادی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان وجود دارد. اما نکته ضروری که باید متوجه باشید این است که صحبت کردن با نوجوان،‌ تفاوت بسیار زیادی با صحبت کردن با یک بزرگسال دارد.

4.6/5 - (458 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره