به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
نشانه های ازدواج ناموفق

نشانه های ازدواج ناموفق

ازدواج ناموفق

تصمیم گرفتن برای جدایی خیلی تصمیم سخت و ترسناکی است. بسیاری از افراد ترس عمیقی از شروع تنهایی دارند و نه ترس از آینده ی نامعلومی که وجود دارد. خیلی از افراد حاضر هستند درد را در یک رابطه اشتباه تحمل کنند ولی به جدایی فکر نکنند در حالی که خود نشانه های ازدواج ناموفق را می بینند.

کری کول (Carrie Cole) درمانگر و روانشناس می‌گوید: (ماندن در یک ازدواج ناموفق اشتباه می‌تواند آثار طولانی مدتی بر سلامت روانی و عاطفی ما داشته باشد.)

تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که در ازدواج های نادرست مانده اند، از اعتماد به نفس پایینی رنج می‌برند، با اضطراب و افسردگی‌ دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر در معرض بیماری هستند و این خود می تواند از نشانه های ازدواج ناموفق است. افراد وقتی تصمیم به طلاق می‌گیرند، احساس اندوه و ترس عمیقی می‌کنند، ولی وقتی طلاق می‌گیرند کم کم از نظر عاطفی بهبود پیدا می‌کنند.

کول می‌گوید: (بیشتر افرادی که طلاق می‌گیرند، روابط جدیدی پیدا می‌کنند و در واقع یک آمار نشان می‌دهد که 85٪ از افرادی که طلاق می‌گیرند ظرف پنج سال دوباره ازدواج می‌کنند.) اما سوالی که پیش می آید، این است که نشانه های ازدواج ناموفق و یا اشتباه چیست؟

نشانه های ازدواج ناموفق

نشانه های ازدواج ناموفق

1- کم شدن یا نداشتن رابطه جنسی

دکتر مگان فلمینگ (Megan Fleming) که یک روانشناس می باشد، یکی از نشانه های ازدواج ناموفق و اشتباه را کم یا نداشتن رابطه جنسی می‌داند. او اعتقاد دارد اگر روابط جنسی در سال کمتر از ده بار باشند، آن رابطه به مشکل برخورده است. او معتقد است، این صمیمیت در رابطه جنسی است که یک رابطه عاشقانه را از روابط دیگر جدا می سازد.

جین گریر (Jane Greer) متخصص روابط زناشویی می گوید که فقدان محبت فیزیکی قابل مشاهده مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن و… نشان دهنده یک مشکل جدی است. به این منظور که محبت های فیزیکی در ازدواج فقط به رابطه جنسی ختم نمی‌شود، اگر افراد محبت های فیزیکی کوچکی مانند بوسیدن و بغل کردن را نداشته باشند، نشان می‌دهد که مشکلات جدی دارند.

نشانه های ازدواج ناموفق

2- نداشتن مکالمات معنادار

وقتی اتفاقی در زندگی می‌افتد حال فرقی نمی‌کند خانوادگی باشد یا کاری و یا هر دستاورد دیگری و شریک زندگی اولین فردی نباشد که این اتفاقات را با او به اشتراک می‌گذارید، نشان دهنده مشکل در رابطه است. جین گریر تاکید می‌کند که نداشتن هیچ مکالمه معناداری (به این منظور که جز مکالمات ابتدایی که در مورد کارهای خانه و کارهایی که باید انجام گیرد) یکی از علامت هشدار دهنده است که از نشانه های ازدواج ناموفق و شاید اشتباه می‌باشد.

نشانه های ازدواج ناموفق

3- نادیده گرفتن خود

نادیده گرفتن خودتان می تواند یکی از نشانه های ازدواج ناموفق یا اشتباه باشد. افراد به خصوص زنان تمایل دارند نیاز های دیگران را بر نیاز های خود ترجیح بدهند. زنان به طور طبیعی نقش مراقب را به عهده می‌گیرند و در این راه امکان دارد بخشی از هویت و نیاز های خود را کنار بگذارند.

به این منظور که وقتی در زندگی خود مشکل دارند به جای آن که تلاش کنند زندگی خود را بهبود بدهند، درگیر مشکلات دیگران می‌شوند و به اصطلاح حواس خود را با مشکلات دیگران پرت می‌کنند این پرت کردن حواس نیز می تواند از نشانه های ازدواج ناموفق باشد.

سوزان پیز گادوآ (Susan Pease Gadoua) می گوید: (یک زن نباید برای مواجه نشدن با ناراحتی ها و مشکلات خود، نیاز های دیگران را بر نیاز های خودش قرار دهد و با این کار بخواهد حواس خود را پرت کند.)

در نتیجه اگر یکی از افراد رابطه برای فرار به طور غیرضروری و افراطی درگیر دعواهای خانواده خود یا دوستانش شد، زمانش رسیده است که نگاه دقیقی به رابطه خود بیندازد و مشکلاتش را حل کند. فرار از حل مشکلات باعث عمیق ترین شدن شکاف بین زوج ها می‌شود و در نهایت به یک نشانه از نشانه های ازدواج ناموفق و مسیر اشتباه ختم می شود.

نشانه های ازدواج ناموفق

4- خیال پردازی درباره زندگی بدون همسر

اگر افراد خیال پردازی می‌کنند که آینده ای شاد بدون شریک زندگیشان خواهند داشت. قطعا نشان می‌دهد که مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند از نشانه های ازدواج ناموفق یا رابطه اشتباه باشد. جیمی ترندورف متخصص روابط زناشویی و نویسنده می‌گوید: ( بخشی از فرآیند جداسازی عاطفی این است که در طی مدت سعی کنید خود را متقاعد کنید که دیگر اهمیتی به فرد مقابل و رابطه خود نمی‌دهید، تا وقتی جداشدید کمتر رنج بکشید.)

برنامه ریزی برای آینده بدون شریک زندگیتان می‌تواند نشانه ای از این باشد که شما کاملا در حال دور شدن از شریک خود هستید. گودوآ می‌گوید: ( اگر متوجه شدید که خیلی به آینده بدون شریک زندگیتان فکر می‌کنید یک قدم جلوتر بردارید و به طور منطقی فکرکنید که آیا بدون او بودن باعث تسکین شماست یا ترس و دلهره می‌گیرید؟) یکی از نشانه های ازدواج ناموفق لذت نبردن از حال حاضر است.

فرد لذتی از زندگی که در آن هست نمی‌برد و مدام در خیال پردازی های خود شریک زندگیش را راه نمی‌دهد که یک نشانه مهم از نشانه های ازدواج ناموفق است. فرق نمی‌کند این خیال پردازی ها با دوستانش باشد یا اعضای خانواده، مهم این است که وجود مشکلاتی باعث شده از بودن شریک زندگیتان در خیال و رویای خود بپرهیزید.

نشانه های ازدواج ناموفق

5- بی توجهی دیدن

موارد بسیاری در رابطه نشان می‌دهد که شریک زندگیتان به شما توجه می‌کند. یکی از این موارد شنیده شدن است. وقتی کنار همسرتان می‌نشینید و درباره مسائلی که اتفاق افتاده است یا هر آن چه که دوست دارید صحبت می‌کنید، احساس می‌کنید هیچ چیزی در او تغییر نمی‌کند و برای او مهم نیست که چه قدر درباره احساسات خود صحبت کنید.

یکی از نشانه های ازدواج ناموفق و شاید اشتباه که بسیار خطرناک است، بی توجهی و گوش ندادن می‌باشد. ترندورف می‌گوید: (قوی ترین ابزاری که ما برای حل مشکلات و اختلاف ها داریم، گوش دادن و درک یکدیگر می‌باشد. زمانی که حرف های شریک خود را بشنویم و برعکس، وقتی واقعا به احساسات آن ها گوش دهیم و آن ها را درک کنیم، خشم و یا بی تفاوتی که ناشی از دلخوری که نسبت به او داستیم از بین خواهد رفت.)

گاهی رفتار های کوچک طرفین نشان دهنده احساسات بزرگی است. برای مثال سر هرچیز کوچکی غر می‌زند و یا عصبانی می‌شود.

گادوآ می‌گوید: (در بیشتر مواردی که به آن ها پرداخته ام اغلب افرادی که از بهترین زوج ها بوده اند و به یک زوج سرد تبدیل شده اند، متوجه الگویی از ارتباط ضعیف و انتظارات ناقص و رنجش های حل نشده در آن ها شده ام. برای مثال آن ها سر هر مسئله ی کوچکی بحث می‌کنند و طرف مقابل فکر می‌کند که واقعا دعوا سر همین مسائل کوچک است. در حالی که این نشانه های احساساتی عمیق تر مانند احساس بی ارزشی، بی توجهی و…است.)

به این منظور که اصل قضیه چیز دیگری است پس اگر از این نشانه ها در روابط خود دیدید حتما به اصل موضوع فکرکنید.

نشانه های ازدواج ناموفق

6- شروع روابط عاطفی دیگر

یکی از واضح ترین نشانه های ازدواج ناموفق و ماندن در یک رابطه اشتباه، شروع رابطه جدید عاطفی است. فرد وقتی از همسر خود راضی نباشد و احساسات و نیاز های عاطفی خود را برطرف نکند و یا به هر دلیلی به سمت افراد دیگر تمایل یافته و فرد دیگری را اولویت خود قرار دهد، این را باید بداند که اگر رابطه دچار مشکلات عمیقی شده است، ارتباط عاطفی برقرار کردن با یک فرد دیگر اوضاع را بدتر و وخیم تر می‌کند و دردی را دوا نمی کند.

نشانه های ازدواج ناموفق

 

7- اولویت قرار دادن دیگران

افراد وقتی اتفاق خوشایندی برایشان می‌افتد قبل از هر فرد آن را به شریک خود می‌گویند. این نشان دهنده یک رابطه درست است. اما اگر فرد نیاز داشت با کسی صحبت کند و اولویت حرف زدن خود را شریک خود قرار نداد، واضح است که این از نشانه های ازدواج ناموفق است و او در راه اشتباه سر می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در ازدواج های موفق و سالم، زوج ها موفقیت یکدیگر را جشن می‌گیرند. اگر فردی در زمان های خوب و بد زندگی خود به افراد دیگری روی می آورد و روی آن ها حساب بیشتری باز می‌کند تا شریک زندگی خود، این نشان می‌دهد آن رابطه در حال شکاف عمیق عاطفی است.

نشانه های ازدواج ناموفق

دکتر پائولت شرمن در رابطه با بهبود روابط زناشویی می‌گوید: (سعی کنید دوباره همسر خود را اولیت زندگی خود قرار دهید و برای بهبود رابطه خود تلاش کنید و اگر در نهایت حمایت مورد نیاز خود را دریافت نکردید، احتمالا وقت آن رسیده است که در مورد رابطه خود به طور جدی فکرکنید.)

یکی از نشانه های ازدواج ناموفق، اولویت قرار نگرفتن است. در زندگی زناشویی این یک اصل مهم است که افراد، شریک خود را اولویت خود قرار داده و برای هم فداکاری کنند. وقتی این بخش اساسی از زندگی زناشویی را از دست می‌دهید، شخصی که شاید زمانی بیش از هر فرد دیگری برایتان ارزش داشته را نیز از دست می‌دهید.

اگر فرد دیگر همسر خود را اولویت خود قرار نمی‌دهد و یا همسرش او را اولویت خود نمی‌داند، نگه داشتن رابطه خیلی سخت خواهد شد و اگر در طولانی مدت این اتفاق بیفتد، برای ترمیم رابطه دیر خواهد شد و این اشتباه باعث شکاف عمیقی خواهد بود.

فران والفیش (Fran Walfish) می‌گوید: (من فکر می‌کنم برای مردم بسیار مهم است که بدانند چیزهای بسیار کمی وجود دارد که نمی‌توان در یک رابطه روی آنها کار کرد و حتی نمی‌توان آنها را حل کرد. به این فکر کنید که زوج ها حتی می توانند پس از خیانت باز هم رابطه را ترمیم کنند. اما اگر یک شریک مایل به تلاش برای بهبود رابطه شما نیست، این نشانه آشکار یک ازدواج ناموفق و یک رابطه اشتباه است.)

او می‌گوید: از این گذشته، کار کردن بر روی یک رابطه مستلزم دو شرکت‌کننده مشتاق است. این بدان معناست که هر دو شریک باید برای بررسی مسائل خودشان تلاش کنند. این مسائل را تا وقتی دیر نشده است باید حل کنند وگرنه وقتی شکاف خیلی عمیق شود، دیگر کاری نمی شود انجام داد.

 

 

نشانه های ازدواج ناموفق

اگر افراد در زندگی نشانه های ازدواج ناموفق را حس می کنند، می توانیند از روانشناسان برای بهبود روابط عاطفی با همسر و یا مشاوره های روابط عاطفی کمک بگیرند و در نهایت به جلسات مشاوره برای بهبود مشکلات خود مراجعه کنند.

نقطه نخست پاشیدن یک زندگی زناشویی چیست؟

خودخواهی اغلب روابط افراد را تهدید می‌کند. بیشتر روابطی که رو به سردی پیش می‌رود، به خاطر خودخواهی یکی از طرفین یا هردوی آن ها می‌باشد.

قوی ترین و بدترین دلیلی که باعث از هم پاشیدن یک زندگی می‌شود چیست؟

یک رابطه عاطفی یا فیزیکی دیگر، در واقع خیانت منجر به فروپاشی تمام پیوندهایی می شود که یک رابطه را با هم حفظ می کند. یعنی احساس، جسم، اعتماد، احترام، وفاداری و ارتباطات به قدری آسیب می بیند که بسیاری از زوج ها تصمیم به طلاق می گیرند.

چه وقتی افراد احساس می‌کنند که رابطه آن ها با همسرشان تمام شده است؟

اگر زمانی را با هم نمی گذارنند. اگر یک یا هر دو طرف تمام وقت خود را در محل کار، با دوستان، و یا در مجازی می گذرانند و اگر احساس راحتی می کنند که با هم نباشند، نشانه این است که افراد از یک رابطه سالم و ادامه دار خارج شده اند و رابطه به پایان خود رسیده است.

4.6/5 - (91 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره