به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
نزدیکی در دوران قاعدگی

نزدیکی در دوران قاعدگی

نزدیکی در دوران قاعدگی یکی از مسائلی است که ممکن است ذهن بسیاری از زوج هایی که تاره ازدواج کرده اند را به خودش مشغول کند. سوالی که برای زن و شوهرهایی که تازه ازدواج کرده اند پیش می آید این است که آیا نزدیکی در دوران قاعدگی سلامتی خانم ها را تهدید می کند؟ آیا امکان باردار شدن خانم وجود دارد؟

حقیقت این است که تاکنون هیچ پژوهش اثبات شده ای وجود ندارد که نشان دهد رابطه جنسی در دوران قاعدگی و عادت ماهانه باعث آسیب زدن به سلامتی خانم ها می شود. حتی گاهی اوقات بعضی از خانم ها بیان می کنند که نزدیکی در دوران قاعدگی باعث می شود لذت جنسی شان افزایش یابد و بتوانند قاعدگی بهتری را پشت سر بگذارند.

در این مقاله می خواهیم به مزایای نزدیکی در دوران قاعدگی بپردازیم و هم چنین چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بیان کنیم:

 

نزدیکی در دوران قاعدگی چه مزایایی دارد؟

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد تاکنون هیچ پژوهش اثبات شده ای وجود ندارد که نشان دهد داشتن رابطه جنسی در دوران عادت ماهانه باعث می شود که سلامتی خانم تهدید شود و یا این که قاعدگی اش با مشکلی مواجه شود. حتی گاهی از متخصصان بیان می کنند که رابطه جنسی نباید به بهانه قاعدگی متوقف شود و زوج ها بهتر است در دوران قاعدگی هم رابطه داشته باشند. ( ?Is it safe to have sex during menstruation )

 

در ادامه به چند مورد از مزایای داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی اشاره می کنیم:

 

1- کاهش دردهای شکمی

یکی از شایع ترین عوارضی که خانم ها در طول پریود تجربه می کنند، دردهای شکمی است. دردهای شکمی به دلیل تغییراتی که در رحم اتفاق می افتد،‌ شروع می شود. این دردها برای اغلب خانم ها غیرقابل تحمل است و مشکلات زیادی را برای خانم ها در طول دوران عادت ماهانه ایجاد می کند.

نزدیکی در دوران قاعدگی باعث می شود که اندورفین در بدن ترشح شود. این اندورفین ها باعث می شوند که فرد احساس درد کمتری بکند و انقباضات شکمی اش کاهش یابد. هم چنین داشتن رابطه جنسی باعث پرت شدن حواس خانم از درد می شود و به همین دلیل است که تعدادی از خانم ها داشتن رابطه جنسی و رسیدن به اوج لذت جنسی را برای تحمل درد قاعدگی مناسب می دانند.

گاهی اتفاق می افتد که خانم ها به دلیل خونریزی های شدیدی که در دوران قاعدگی تجربه می کنند، با مشکلاتی مانند تحریک پذیری یا عصبانیت بیش از حد روبرو می شوند. در چنین مواردی مراجعه به یک مشاور باتجربه و متخصص می تواند کمک بسیار زیادی به کنار آمدن با این موضوعات بکند.

 

2- کاهش طول مدت قاعدگی

همان طور که گفته شد نزدیکی در دوران قاعدگی و رسیدن به اوج لذت جنسی باعث شل شدن عضلات می شود. این شل شدن عضلات انقباض های شکمی را کاهش می دهد. این کاهش انقباضات موجب می شود که عملکرد رحم سریعتر انجام شود و عمل تخمک گذاری سریعتر انجام شود. بنابراین می توان گفت که نزدیکی در دوران قاعدگی موجه کاهش طول زمان خونریزی و یا جلوگیری از طولانی شدن دوران قاعدگی می شود.

نکته دیگر این است که خانم هایی که خونریزی های سنگینی را تجربه می کنند اگر در دوران پریودشان با همسرشان رابطه جنسی داشته باشند احتمالا خونریزی ماهانه راحت تری را تجربه می کنند و می توانند این دوران را راحت تر پشت سر بگذارند.

کاهش درد پریود

3- افزایش انعطاف پذیری

خشکی مجرای تناسلی یکی از عواملی است که ممکن است باعث مقاربت دردناک شود. این مقاربت دردناک می تواند حتی باعث دل زده شدن خانم ها از رابطه جنسی شود و یا این که برای درمان خشک بودن مجرای تناسلی خانم ها از دارو و درمان استفاده کنند.

در دوران قاعدگی و به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن خانم ها اتفاق می افتد،‌ محیط اندام جنسی خانم ها مرطوب تر می شود و همین عامل می تواند باعث شود که نزدیکی در دوران قاعدگی آسان تر و بدون دردتر انجام شود.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله مشکلات جنسی را مطالعه کنید تا اطلاع کامل تری در این زمینه به دست بیاورید.

 

4- تحریک پذیری بیشتر

به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران قاعدگی اتفاق می افتد، تحریک پذیری خانم ها در این دوران افزایش می یابد. به همین دلیل لذت ناشی از رابطه جنسی در دوران عادت ماهانه بیشتر است. البته نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این تغییرات هورمونی که دوران قاعدگی اتفاق می افتد ممکن است داشتن رابطه جنسی را برای خانم ها سخت کند.

به همین دلیل باید قبل از نزدیکی در دوران قاعدگی با همسرتان در این مورد کاملا به توافق برسید. نکته ای که خانم ها باید بدانند این است که علی رغم همه فوایدی که برای نزدیکی در دوران قاعدگی بیان شد، اما تصمیم گیرنده اصلی آن ها هستند و آن ها باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در طول دوران عادت ماهانه رابطه جنسی داشته باشند یا خیر.

 

5- تخلیه فشار روانی

فشار روانی ناشی از عادت ماهانه یکی از سخت ترین قسمت هایی است که هر شخص در دوران قاعدگی با آن دست و پنجه نرم می کند. در چنین شرایطی داشتن رابطه جنسی می تواند این فشار روانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. ترشح هورمون ها باعث می شود تا زندگی زناشویی زن و مرد دچار وقفه نشود.

از جمله عواملی که گاهی به دنبال قاعدگی های سنگین و طولانی اتفاق می افتد، سرد مزاجی است. خانمی که پریود دردناکی را تجربه می کند خواه نا خواه ممکن است نسبت به همسرش ب میل شود و حتی بعد از دوران قاعدگی نیز سرد مزاجی را تجربه کند.

پیشنهاد می کنم در همین مورد حتما مقاله چرا همسرم سرد مزاج شده است را مطالعه کنید تا با عوامل ایجاد کننده سرد مزاجی بهتر آشنا شوید.

رابطه خوب با همسر

نزدیکی در دوران قاعدگی از دیدگاه اسلام

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که دین اسلام نزدیکی در دوران قاعدگی را حرام برشمرده است. به همین دلیل زمانی که می گوییم برای داشتن رابطه جنسی باید تمام جوانب امر را در نظر بگیرید و اقدام کنید. بنابر توصیه دین اسلام نباید تا تمام شدن دوره قاعدگی رابطه جنسی انجام شود و زن و مرد باید از نزدیکی پرهیز کنند.

 

چه نکاتی بهداشتی باید در مورد نزدیکی در دوران قاعدگی بدانیم؟

تا اینجای مقاله چند مورد از فواید رابطه جنسی در دوران قاعدگی را آموختیم. اگر شما و همسرتان تصمیم گرفتید که در این زمان با هم رابطه جنسی داشته باشید، اولین نکته ای که باید بدانید این است که رابطه جنسی در این دوران مانند اوقات عادی نیست و تفاوت هایی دارد. بنابراین اگر تصمیم دارید با همسرتان رابطه زناشویی داشته باشید، شما باید به نکاتی که در ادامه مقاله بیان می شود دقت کنید:

 

1- احتمال بارداری

شاید عجیب به نظر برسد اما در دوران قاعدگی هم انجام رابطه جنسی با احتمال باردار شدن همراه است. این ریسک باردار شدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اولین دلیل این است که ممکن است خونریزی خانم به غیر از عادت ماهانه باشد و خانم به اشتباه فکر کند که در دوران پریود به سر می برد و همین مورد باعث می شود که خانم به صورت ناخواسته باردار شود.

مورد دیگر این است که اسپرم ممکن است تا 5 روز در فضای رحمی زنده بماند. بنابراین اگر نزدیکی در دوران قاعدگی در روزهای پایانی قاعدگی و یا در روزهای لکه بینی اتفاق بیفتد، ممکن است اسپرمی که در فضای رحمی زنده مانده است با تخمک ترکیب شود و بارداری اتفاق بیفتد.

بنابراین استفاده از روش های پیشگیری از بارداری حتی در دورانی که خانم دارد قاعدگی را پشت سر می گذارد ضروری است و نباید به تصور این که چون خانم در حال خونریزی ماهانه است باردار نمی شود اقدامات پیشگیرانه را انجام ندهید. البته همان طور که گفته شد احتمال بارداری بسیار اندک است اما برای زوج هایی که شرایط بچه دار شدن را ندارند و یا نمی خواهند بچه دار شوند، دانستن این نکته ضروری به نظر می رسد.

احتمال بارداری

2- انتقال عفونت

به دنبال خونریزی ماهانه و ترشح هورمون های مختلف در فضای اندام تناسلی فضا برای رشد عوامل بیماری زا مناسب می شود. به همین علت اگر رابطه جنسی بدون وسایل پیشگیری از بارداری انجام شود ممکن است عامل های بیماری زا از یکی از زن یا مرد به دیگری انتقال پیدا کند و شرایط برای هر دو سخت شود.

بنابراین همان طور که گفته شد استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری در نزدیکی در دوران قاعدگی ضروری است. هم چنین برای کاهش عفونت قیل از این که رابطه جنسی داشته باشید بهتر است دوش بگیرید و بدن خودتان را تمیز کنید. شریک زندگی تان نیز بهتر بدنش را تمیز کند تا از آلودگی های احتمالی جلوگیری شود.

 

3- رابطه مقعدی

یکی از مسائلی که در زمان قاعدگی مطرح می شود رابطه مقعدی است. زن و مرد تصور می کنند که به دلیل این که خانم از واژن خونریزی دارید بهتر است رابطه جنسی مقعدی را تجربه کنند. نکته ای که باید در این مورد بادانید این است که این دیدگاه کاملا اشتباه است و شما نباید آن را به هیچ وجه اجرا کنید.

نزدیکی در دوران قاعدگی اگر به صورت مقعدی انجام شد می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به خانم ها وارد کند. این که تعدادی از افراد فکر می کنند که این نوع از رابطه ضرری ندارد کاملا غلط است. رابطه مقعدی ممکن است باعث بی اختیاری مدفوع،‌ آسیب های مقعدی،‌ هموروئید و مشکلات روده ای شود.

عوارض بسیار زیادی که این نوع از رابطه برای افراد دارد نشان می دهد که اصلا نباید این نوع از رابطه را امتحان کرد. حتی اگر همسر شما به دلایل مختلف قادر نیست که در دوران قاعدگی رابطه جنسی برقرار کند، دلیل موجهی برای داشتن رابطه مقعدی نیست و این کار نباید انجام شود.

 

نتیجه گیری:

همه خانم ها در دوره های ماهانه شان خونریزی های ماهیانه را تجربه می کنند. زوج های جوانی که شور جوانی بیشتری دارند ممکن است همیشه سوال کنند که نزدیکی در دوران قاعدگی امکان پذیر است یا نه و اگر امکان پذیر است چه نکاتی باید رعایت شود. حقیقت این است که رابطه جنسی در دوران قاعدگی غیر ممکن نیست.

برخلاف تصور عامیانه زن و مرد می توانند در زمانی که خانم دارد پریود ماهانه را طی می کنند با هم نزدیکی کنند. البته چنین کاری از نظر برخی دیدگاه ها مانند دیدگاه های شرعی منع شده است اما تاکنون دلیل علمی قانع کننده ای برای آسیب زا بودن رابطه جنسی در دوران قاعدگی بیان نشده است. اما با این حال مهم ترین نکته این است که زن و مرد هردو باید بدانند که استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری نباید فراموش شود و هم چنین رابطه با رضایت هر دو طرف باید صورت بگیرد.

 

منابع:

www.medicalnewstoday.com

www.healthline.com

4.6/5 - (453 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

26 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکتر علیزاده
1 ماه قبل

واقعا متاسفم . اگر به واسطه این چرت و پرت گویی شما یک عده مبادرت به رابطه در پریود کنند جوابگوی عارضه هایش می شوید؟ انقباضات رحمی حاصل از سکس باعث برگشت خون به سمت بالا و لوله ها شده و میزان اندومتریوز را بالا می برد که امروزه به شدت رو به افزایش شده . .علاوه براین عفونت های وحشتناک مزمن که با باز بودن دهانه رحم در ایام پریود به شدت افزایش می یابد .

ماندانا
8 ماه قبل

من اصلا کاری به شرع و عرف و اینا ندارم خدایییش اگه نویسنده مقاله یک خانمه حاضره وقتی خونریزی شدید واژنی و درد شکمی داره شریک جنسیش باهاش نزدیکی کامل داشته باش؟ از عقل به دوره . برای جذب مراجع همون نطالب زرد روانشناسی بزنید بهتره تا اینکه وارد حوزه های تخصصی پزشکی بشید

دکتر مظفری
11 ماه قبل

رابطه جنسی در دوران پریودی هم دردهای وحشتناکی رو به خانم تحمیل میکنه هم ریسک به شدت بالای عفونت و pid رو به همراه داره
و هم مرد رو از خانم به لحاظ عاطفی و ذهنی دور میکنه

مریم
11 ماه قبل

چقدر پرت و پلا به اسم مقالات علمی. همه خانمها واضح میدانند، نزدیکی در قاعدگی ایجاد مشکلات جسمی برایشان میکند.
تنها دلیلی که فکر میکنم این مقاله ها ارائه شده اینست که، دین نزدیکی در این دوران را حرام اعلام کرده و شما دوست دارید تابوشکنی کتید. بدون اینکه به مضرات ان فکر کنید

سجاد
1 سال قبل

سلام. نگاه تک بعدی به این مسأله باعث میشه فقط به مسایل علمی که اکثر غیرقطعی هست توجه بشه، در صورتی که آدمی دو بعد دارد و مسایل غیرمادی هم باید لحاظ شود چه بسا که مسایل غیرمادی مهمتر و اثرگذارتر هستند.
پس نظر دین از طرف خدایی هست که آدم رو خلق کرده و از هر کسی بهتر مکانیسم بدن رو میشناسد پس از این جهت نظر دین در اولویت و غیرقابل قیاس با علم غیرقطعی هست.
ای کاش از جهت متافیزیک دوران قاعدگی تحلیل میشد تا به این مهم(حرام بودن نزدیکی در ایام عادت ماهانه+ بیشتر پی ببریم

سارا
1 سال قبل

سلام
از لحاظ علمی، من خوندم رابطه در دوران پریود باعث آندرومتریوز میشه!??

رحمانی
1 سال قبل

سلام…نظرات علمی همیشه درحال تغییر هست وخیلی از سایت‌های علمی هم دلیل بر مضر بودن سکس در حال پریود دادند…ما قران را با مطالب علمی قابل تغییر عوض نمی کنیم..و مردان ما از طریق محبت و لمس پوستی در دوران پریود مارا همراهی می کنند

سهیلا
9 ماه قبل
پاسخ به  رحمانی

سلام دوست من
زمانی که قرآن این مطالب رو گفته وسایل بهداشتی نبوده و قرآن برای زمان 1400سال پیش گفته نه واسه علم امروز

خودم
9 ماه قبل
پاسخ به  سهیلا

قرآن یک دستور عمل کامل و جامع هست برای نبود وسائل بهداشتی نیست که حرام اعلام کرده ضرر هایی که داره یک جنبه اش هست

خودم
9 ماه قبل
پاسخ به  رحمانی

آفرین

علیرصامصطفوی
1 سال قبل

ایا نزدیکی مقعدی از پشت اسیب به شریک زندکیم میرسانداسیب به خانمم میرساند

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل

سلام دوست عزیز؛ بله آسیب زا هست.

مریم
11 ماه قبل

بله. رکتومش اسیب میبینه. چتد دیگه باید بفرستیش جراحی رکتوم. سنش هم بالا بره کنترل رو مقعدش نداره و مدفوع بی اختیار و…

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره